تاثیر احساسات سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال

1401/11/26
تاثیر احساسات سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال

تاثیر احساسات سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال؛ خوب یا بد؟! آیا می دونین احساسات مردم چقدر در بازار کریپتو تاثیرگذار است؟ چرا احساسات بازار ارزهای دیجیتال رو باید تحلیل کنیم؟ اصلا احساسات در بازار ارز دیجیتال چیست؟ چجوری از سرمایه گذاری احساسی در بازار دوری کنیم؟ چجوری میشه احساسات رو در بازار کریپتوکارنسی ها تحلیل کرد؟ شاخص های اندازه گیری تاثیر احساسات در بازارهای مالی کدامند؟

طبق چیزی که می دونیم، عوامل زیادی بر روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می ذارن که از این عوامل میشه به افکار عمومی مختلف، اخبار، رسانه های اجتماعی و... اشاره کرد. با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال هم مانند سایر دارایی های مالی دیگه بر مبنای عرضه و تقاضا در بازار تعیین میشن، پس باید به این مورد توجه ویژه ای کرد و باید همواره احساسات بازار ارزهای دیجیتال رو بررسی کرد که این مورد علاوه بر تحقیقات و اخبار فاندامنتال و تحلیل تکنیکال هفتگی بر سوددهی هم تاثیر گذار هستن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تاثیر احساسات سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی در مورد احساسات در بازار ارز دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی شاخص های تحلیل احساسات بازار کریپتو بپردازیم و تاثیر احساسات بر قیمت ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم.

احساسات در بازار ارز دیجیتال چیست؟

احساسات در بازار ارز دیجیتال

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که احساسات در بازار ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دیدگاه و حس معامله گران درباره روند تغییرات قیمت بازار ارزهای دیجیتال در آینده، تاثیر زیادی در تصمیم گیری اون ها در زمان معامله یا ترید داره. هر کدوم از معامله گران و تریدرهای بازار ارزهای دیجیتال ممکنه حس متفاوتی درباره روند کلی بازار داشته باشن. به طور کلی خیلی از تریدرها احساسات بازار رو در دو قالب بازار گاوی و بازار خرسی تقسیم بندی می کنند. این احساسات در کوتاه مدت می تونه بر روی قیمت ارزهای دیجیتال هم تاثیر بذاره. بنابراین، سعی کنین تا احساسات بازار رو زیر نظر بگیرین.

جالب اینجاست که بدونین احساسات بازار نگرش جمعی تریدرها و معامله گران نسبت به ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی های مالی هست. این اصطلاح در همه بازارهای مالی مثل کریپتوکارنسی ها هم وجود داره. احساسات بازار قدرت تاثیرگذار بر چرخه های بازار رو داره. با این وجود، احساسات مطلوب بازار همیشه تاثیر مثبتی در بازار نمی ذاره. بعضی وقت ها احساسات کاملا مثبت ممکنه قبل از اصلاح بازار یا حتی یه بازار نزولی باشه. علاوه بر ارائه بینش در مورد تقاضای بازار تریدرها می تونن این احساسات رو برای پیش بینی روندهای بالقوه سودآور تجزیه و تحلیل کنند.

مقاله پیشنهادی: چگونه از سرمایه گذاری احساسی دوری کنیم؟

شاخص های تحلیل احساسات بازار کریپتو

شاخص های تحلیل احساسات بازار کریپتو

همونطور که گفتیم، عوامل زیادی بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می ذارن. یکی از این عوامل هم احساسات بازار هست. تحلیلگران برای تحلیل احساسات بازار چند کلیدواژه خاص مربوط به حوزه مورد نظر مثل بیت کوین رو در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام، توییتر و اینستاگرام و سایر رسانه های خبری دنبال می کنند. همچنین اون ها می تونن از شاخص های مختلفی برای تحلیل احساسات بازار استفاده کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی شاخص های تحلیل احساسات بازار کریپتو بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: تاثیر شبکه های اجتماعی در ترند کردن یک ارز دیجیتال

• شاخص ترس (VIX)

یکی از شاخص های تحلیل احساسات بازار کریپتو، شاخص ترس یا VIX هست که با کمک قیمت های اختیار معامله مشخص میشه. افزایش شاخص ترس در بازار ارزهای دیجیتال به این معنی هست که بازار نوسانات زیادی داره و دارایی ها و سرمایه های موجود در بازار نیاز به بیمه و اطمینان دارن. اگه عامله گران حس کنند که سرمایه هاشون در معرض خطر قرار داره، شاخص ترس در بازار ارزهای دیجیتال افزایش پیدا می کنه و ممکنه خیلی از معامله گران و تریدرها ارزهای دیجیتال خودشون رو بفروشن. بنابراین، شاخص ترس باعث میشه تا عرضه افزایش پیدا کرده و تقاضا کاهش پیدا کنه و قیمت ارزهای دیجیتال ریزش کنند.

مقاله پیشنهادی: شاخص ترس و طمع چیست؟

• شاخص BPI

یکی از شاخص های تحلیل احساسات بازار کریپتو، شاخص BPI هست که برخی از رمزارزهایی رو که الگوی صعودی دارن رو نشون میده. شاخص BPI در بازار خنثی حدود 50 درصد رو نشون میده و هنگامی که این شاخص از 80 درصد بیشتر باشه، در واقع نشون دهنده این هست که سرمایه گذاران به بازار خوش بین هستن. در این حالت ارزهای دیجیتال معمولا قیمتی بیشتر از قیمت اصلی خریداری شده دارن. همچنین اگه شاخص BPI کمتر از 20 درصد باشه، در این صورت احساسات بازار منفی هست.

• میانگین متحرک

یکی از شاخص های تحلیل احساسات بازار کریپتو، میانگین متحرک هست. تریدرها و معامله گران حرفه بازار ارزهای دیجیتال معمولا از میانگین متحرک ساده 50 روزه و 200 روزه برای تحلیل احساسات اون استفاده می کنند. زمانی که میانگین متحرک ساده 200 روزه رو به سمت بالا قطع کنه، تقاطع طلایی اتفاق می افته و بازار در این صورت صعودی هست. الان اگه این اتفاق برعکس باشه و در اون میانگین متحرم 50 روزه، میانگین متحرک 200 روزه رو به سمت پایین قطع کنه، تقاط مرگ رخ میده و بازار نزولی میشه.

تاثیر احساسات بر قیمت ارزهای دیجیتال

تاثیر احساسات بر قیمت ارزهای دیجیتال

احساسات یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال هست که معامله گران و تریدرها همیشه این مورد رو زیر نظر می گیرن تا در معاملات خودشون ضرر نکنند. شما هم اگه دوست دارین تا سودهای زیادی از نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال به دست بیارین، قبل از همه چیز احساسات بازار رو تجزیه و تحلیل کنین. سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال ممکنه احساسات متفاوتی داشته باشن. از جمله از این احساسات می تونیم به احساس ترس و احساس طمع اشاره کنیم که هر کدوم از این موارد قیمت ارزهای دیجیتال رو تغییر میدن و روند بازار رو عوض می کنند.

شما زمانی که در حال تحلیل ارزهای دیجیتال و پیش بینی بینی قیمت رمزارزها هستین، باید به احساسات بازار توجه ویژه ای داشته باشین. زمانی که احساسات سرمایه گذاران و معامله گران در بازار ارزهای دیجیتال در حالت ترس قرار داره، به این معنی هست که معامله گران ترسیدن و در حال فروش دارایی های خودشون هستن. در نتیجه با فروش دارایی ها توسط معامله گران، قیمت ارزهای دیجیتال کاهش پیدا می کنند. همچنین زمانی که سرمایه گذاران احساس طمع دارن، اقدام به خرید ارزهای دیجیتال بیشتر می کنند که باعث میشه تا تقاضا بالا بره. این موقعیت نیز باعث میشه تا قیمت ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تاثیر احساسات سرمایه گذاران بر بازار ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی در مورد احساسات در بازار ارز دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی شاخص های تحلیل احساسات در بازار کریپتو بپردازیم و تاثیر احساسات بر قیمت ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، عوامل زیادی بر قیمت رمزارزها تاثیرگذار هستن که یکی از این عوامل هم احساسات بازار هست. زمانی که سرمایه گذاران احساس ترس داشته باشن، قیمت رمزارزها کاهش و زمانی که احساس طمع داشته باشن، قیمت ارزهای دیجیتال افزایش پیدا می کنه.


نظرات کاربران در مورد تاثیر احساسات سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :4+82 = ?