تراکنش محرمانه ارز دیجیتال(Confidential Transaction) چیست؟

1401/12/14

تراکنش محرمانه ارز دیجیتال یا Confidential Transaction؛ یکی از مفاهیم رایج در بازار کریپتوکارنسی ها! چیزی در مورد این اصطلاح شنیدین؟ اصلا می دونین تراکنش محرمانه ارز دیجیتال چیست؟ کاربرد تراکنش های محرمانه چیست؟ روش های رمزنگاری برای تراکنش محرمانه کدامند؟ نحوه کار تراکنش محرمانه ارز دیجیتال چجوریه؟ هش در تراکنش محرمانه ارز دیجیتال چجوری عمل می کنه؟ تراکنش محرمانه ارز دیجیتال چه مزایا و معایبی به همراه داره و چجوری در هنگام خرید ارز دیجیتال میشه فهمید تراکنش به صورت محرمانه انجام شده؟

در توضیح بلاک چین و بررسی امنیت اون باید گفت با کمک تراکنش محرمانه، حریم خصوصی و امنیت بلاک چین و رمزارزهایی مثل بیت کوین بیشتر میشه. در واقع شفافیت سیستم یکی از نکات مهم در تکنولوژی بلاک چین هست که کاربران به اون اهممیت زیادی میدن. این شفافیت کمک می کنه تا بدون نادیده گرفتن هیچ قانونی، گره ها به ذخیره و تایید کپی ها بپردازن. مسئله ای که در دفاتر کل توزیع شده اهمیت داره، حفظ حریم خصوصی هست که متاسفانه در بیشترشون به واسطه جستجوگرها میشه هر تراکنش، بلاک و... رو دید. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تراکنش محرمانه چیست؟ اطلاعاتی در مورد تراکنش محرمانه ارز دیجیتال یا Confidential Transaction به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای تراکنش محرمانه بپردازیم و کاربرد تراکنش های محرمانه رو مورد بررسی قرار بدیم.

تراکنش محرمانه چیست؟

تراکنش محرمانه چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم تراکنش محرمانه یا Confidenrial Transaction رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که تراکنش محرمانه چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که تراکنش محرمانه ارز دیجیتال فناوری هست که به افزایش حریم خصوصی در بلاک چین رمزارزها از جمله بیت کوین کمک زیادی می کنه. به عبارت دیگه، تراکنش محرمانه در بلاک چین و ارزهای دیجیتال که با CT نشون داده میشه، نوعی پروتکل رمزنگاری هست که برای خصوصی و ناشناس کردن تراکنش های ارزهای دیجیتال در یه بلاک چین طراحی شده.

جالب اینجاست که بدونین استفاده از پروتکل تراکنش محرمانه یا حفظ حریم خصوصی اجازه میده تا تراکنش هایی که در یه شبکه انجام میشن رمزنگاری بشن. با اینکه میشه اون ها رو در شبکه تایید و اعتبارسنجی کرد، ولی مبالغ دقیق هر کدوم از تراکنش های انجام شده قابل مشاهده نیست. همچنین ارسال کننده ها و دریافت کننده های چنین معاملاتی هم شناسایی نمیشن. تراکنش محرمانه نه تنها تعداد بیت کوین ها و آدرس دریافت کننده رو مخفی می کنه، بلکه مبلغی که قرار هست منتقل بشه رو هم مخفی می کنه. به این ترتیب کاربران با استفاده از این پروتکل دیگه نگران فاش شدن جزئیات معامله های خودشون نمیشن.

مقاله پیشنهادی: 14 توصیه مهم برای حفظ امنیت کار در بازار ارزهای دیجیتال

مزایای تراکنش محرمانه ارز دیجیتال چیست؟

مزایای تراکنش محرمانه ارز دیجیتال چیست؟

همونطور که گفتیم، تراکنش محرمانه ارز دیجیتال نوعی پروتکل رمزنگاری شده هست که با استفاده از این فناوری، تایید تراکنش ها بدون افشای اطلاعات انجام میشه. این یه قدم فراتر از حریم خصوصی ارائه شده توسط بلاک چین بیت کوین هست. سطوح حریم خصوصی پایین می تونه پیامدهای امنیتی جدی برای معاملات تجاری و شخصی داشته باشه. وجود تراکنش های محرمانه در بازار کریپتوکارنسی ها مزایا و معایب زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای تراکنش محرمانه ارز دیجیتال بپردازیم.

  • یکی از مزایای تراکنش محرمانه ارز دیجیتال که باعث ممیشه تا مورد استقبال خیلی از معامله گران و تریدرهای بازار کریپتوکارنسی ها قرار بگیره این هست که مقادیر تراکنش ها از دید سایر کاربران و شبکه مخفی می مونه. به این ترتیب، کسی نمی تونه بفهمه که چه مقدار تراکنش انجام دادین.
  • یکی دیگه از مزایای تراکنش محرمانه ارز دیجیتال این هست که مسائل برای نودها یا اعتبارسنج ها سخت میشه و همین موضوع باعث میشه تا امنیت شبکه بلاک چینی افزایش پیدا کنه. هرچقدر حل کردن مسائل در شبکه پیچیده تر بشه، نودهای قدرتمندتری در شبکه حضور پیدا می کنند.
  • ابهام در داده های ورودی در شبکه بلاک چین هم یکی دیگه از مزایای تراکنش محرمانه ارز دیجیتال هست که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره و کاربران در زمان انجام معاملات خودشون از تراکنش های محرمانه استفاده کرده و معامله های خودشون رو با خیال راحت انجام بدن.
  • یکی دیگه از مزایای تراکنش محرمانه ارز دیجیتال، بر کنار شدن مفاهیم و اصطلاحاتی مثل بی مانندی بیت کوین هست.

کاربرد تراکنش های محرمانه چیست؟

کاربرد تراکنش های محرمانه چیست؟

توجه داشته باشین اگه تراکنش محرمانه در بیت کوین اجرا بشه، این رمزارز از یه اکوسیستم خصوصی بهره مند میشه. ورودی ها و خروجی ها از شبکه گسترده پوشانده شده و ورودی های دفتر مبهم میشن، در حالی که گره ها هنوز می تونن صحت و درستی اون ها رو تایید کنند. با افزایش گسترده حریم شخصی بیت کوین ها کاملا تعویض پذیر میشن، چون دیگه امکان اینکه با تحلیل زنجیره ای تاریخچه هر واحد از ارز دیجیتال بیت کوین رو بررسی کرد، وجود نداره.

اینکه تراکنش محرمانه ارز دیجیتال در این پروتکل ادغام بشه، در حال حاضر محتمل به نظر نمیرسه. چون با اضافی شدن این قابلیت حجم تراکنش ها خیلی بزرگتر از تراکنش های استاندارد میشه و با توجه به فضای محدود هر بلاک، به احتمال خیلی زیاد با افزایش مدت زمان ثبت هر تراکنش روبرو میشیم. همچنین برای ایجاد چنین تغییری لازم هست تا بیشتر شرکت کننده ها برای تغییر کد موافقت کنند، کاری که به صورت معمول سخت بوده و احتمال هارد فورک در اون خیلی بالا هست و ممکنه طول بکشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تراکنش محرمانه چیست؟ اطلاعاتی در مورد تراکنش محرمانه ارز دیجیتال یا Confidential Transaction به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای تراکنش محرمانه بپردازیم و کاربرد تراکنش های محرمانه رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، تراکنش محرمانه ارز دیجیتال فناوری هست که به افزایش حریم خصوصی در بلاک چین رمزارزها از جمله بیت کوین کمک زیادی می کنه. استفاده از پروتکل تراکنش محرمانه یا حفظ حریم خصوصی اجازه میده تا تراکنش هایی که در یه شبکه انجام میشن رمزنگاری بشن. با اینکه میشه اون ها رو در شبکه تایید و اعتبارسنجی کرد، ولی مبالغ دقیق هر کدوم از تراکنش های انجام شده قابل مشاهده نیست.


نظرات کاربران در مورد تراکنش محرمانه ارز دیجیتال(Confidential Transaction) چیست؟
سوال امنیتی :2+79 = ?