تله خرسی (Bear Trap) چیست؟

1401/12/12
تله خرسی (Bear Trap) چیست؟

تله خرسی یا Bear Trap؛ یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در بازار ارزهای دیجیتال رخ میده! تله خرسی چیست و در چه مواقعی در بازارهای مالی شاهد به وجوداومدن این تله هستیم؟ این مفهوم چه زمانی و برای چه گروهی استفاده میشه؟ تحلیلگران و تریدرهای بازارهای مالی مثل بازار کریپتو همواره سعی می کنند تا برای حرکت قیمت در آینده رو پیش بینی کنند، ولی همیشه این اتفاق به درستی اتفاق نمی افته. یکی از چالش هایی که تریدرها در زمان خرید ارز دیجیتال و فروش های خودشون باهاش روبرو میشن، تله خرسی هست.

در بازارهای مالی مثل بازار ارزهای دیجیتال، فارکس و سهام، روندهایی هست که میشه به عنوان تله از اون ها اسم برد. این تله ها به منظور شکار تریدرهایی طراحی شدن که احساسی تصمیم می گیرن و معامله می کنند. تله خرسی و تله گاوی از رایج ترین اون ها هستن. شما باید در زمان تریدر ارزهای دیجیتال این تله ها رو بشناسین تا گرفتار این تله ها نشین و ضرر نکنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تله خرسی چیست؟ اطلاعاتی در مورد تله خرسی یا Bear Trap به شما ارائه کنیم و به بررسی راه های شناسایی تله خرسی بپردازیم و رفتار قیمت در تله خرسی رو مورد بررسی قرار بدیم تا بتونین معاملات پرسودی انجام بدین.

تله خرسی چیست؟

تله خرسی چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم تله خرسی یا Bear Trap رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که تله خرسی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که تله خرسی به شرایطی گفته میشه که در اون حرکت نزولی بازار و کاهش قیمت ها به طور ناگهانی معکوس شده و روند صعودی میشه. زمانی که قیمت ها در یه روند صعودی قرار داشته و به طور ناگهانی کاهش پیدا می کنند، احتمال به دام افتادن در تله خرسی هم وجود داره. رخ دادن این اتفاق و نحوه عملکرد بازار در روزهای ابتدایی خیلی از تریدرها رو برای سرمایه گذاری و خرید در بازار فریب میده و در کتاه مدت دچار ضرر می کنه.

جالب اینجاست که بدونین تله خرسی یا Bear Trap کاهش سریع قیمت در یه روند صعودی هست. تله های خرسی اغلب قبل از بازگشت سریع به روند صعودی، حمایت های قیمت محلی رو شکسته و معامله گران رو ترغیب می کنه تا بعد از شکسته شدن سطح پشتیبانی پوزیشن های فروش یا شورت خودشون رو باز کنند. بعد از مرحله تله، قیمت ارزهای دیجیتال افزایش پیدا می کنه و خرس ها رو در یه ترید بد و پر از ضرر باقی می ذاره. تله خرسی زمانی شروع میشه که نشونه هایی خیلی جزئی از افت قیمت یه ارز دیجیتال دیده میشه. این ریزش در اصل یه اصلاح قیمت جزئی بوده و چنین شرایطی خیلی کوتاه هست.

بیشتر بخوانید: 7 راه برای دوام آوردن در بازار خرسی چیست؟

راه های شناسایی تله خرسی چیست؟

راه های شناسایی تله خرسی چیست؟

همونطور که گفتیم، تله های خرسی معمولا زمانی اتفاق می افتن که سرمایه گذاران و تریدرها در یه بازار صعودی اینجوری فکر می کنند که روند قیمت معکوس شده و پیش بینی اون ها از ادامه روند، حرکت به سمت پایین هست. دلایل زیادی وجود داره که ممکنه قیمت ارزهای دیجیتال کاهش پیدا کنه. شما باید سعی کنین تا تله خرسی رو شناسایی کرده و در این تله نیفتین. روش های زیادی برای شناسایی تله خرسی وجود داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی راه های شناسایی تله خرسی بپردازیم.

  • یکی از راه های شناسایی تله خرسی این هست که حجم معاملات رو مشاهده کنین. حجم معاملات فاکتوری خیلی مهم برای تشخیص یه تله خرسی هست. اگه پایین باشه، ممکنه سرنخ هایی ارائه میده که تغییر قیمت موقتی هست.
  • یکی دیگه از راه های شناسایی تله خرسی، استفاده از تحلیل تکنیکال هست. فیبوناچی اصلاحی، شاخص قدرت نسبی یا RSI و شاخص های حجم می تونن به شما کمک کنند تا درک و پیش بینی کنین که آیا روند فعلی قیمت یه ارز دیجیتال پایدار هست یا نه.
  • استفاده کردن از ابزارهای معاملاتی هم یکی دیگه از راه های شناسایی تله خرسی هست. اگه روند نزولی کوتاه مدت موقتی باشه، آپشن های پوت و حد ضرر به شما کمک می کنند تا ضرر رو به حداقل برسونین تا در معاملات خودتون شکست نخورین.
  • یکی دیگه از راه های شناسایی تله خرسی این هست که اندیکاتورهای کندل استیک رو مورد استفاده قرار بدین. الگوهای کندلی مثل ستاره عصر، اینگالف خرسی و سه کلاغ سیاه می تونن به شما در شناسایی تله خرسی کمک کنند.

تله خرسی چه زمانی رخ می دهد؟

تله خرسی چه زمانی رخ می دهد؟

تله های خرسی توسط فروشنده در بازار اسپات یا بازیگران بزرگی که به دنبال فریب معامله گران کوچیک هستن رخ میده. شروع یه تله خرسی می تونه به راحتی یه فروش ساده یا Short Selling دارایی ها به سرمایه گذاران بی تجربه باشه. چنین جریان عرضه ای در بازار، ریزش قیمت ها رو به همراه داره که باعث ترس و فروش دارایی ها توسط تازه واردان و افراد مبتدی میشه.

زمانی که قیمت ارزهای دیجیتال به زیر یه نقطه خاص میرسه، موسسه ها دارایی ها رو مجددا خریده و در سطوح بالاتر به فروش می رسونن. در این مرحله باقی بازار ارزهای دیجیتال به دلیل فومو شروع به خرید مجدد می کنه که باعث افزایش دوباره قیمت ها میشه. به عبارت دیگه، موسسه ها با تلاش برای کاهش قیمت باعث نزولی جلوه دادن بازار و افزایش تقاضا برای خرید ارز دیجیتال میشن. حالا زمانی که بازار ظاهرا نزولی شد، سرمایه گذاران به تدریج به خرید در یه قیمت پایین تر اقدام کرده و منتظر رشد مجدد اون به سطوح بالاتر هستن.

مطالعه پیشنهادی: 4 روش جلوگیری از کلاهبرداری ارز های دیجیتال در شبکه های اجتماعی

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تله خرسی چیست؟ اطلاعاتی در مورد تله خرسی یا Bear Trap به شما ارائه کنیم و به بررسی راه های شناسایی تله خرسی بپردازیم و رفتار قیمت در تله های خرسی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، تله خرسی یه الگوی تکنیکال هست. این الگو زمانی اتفاق می افته که عملکرد قیمت یه سهام، شاخص یا ابزار مالی دیگه به اشتباه بازگشت روند نزولی به روند صعودی رو سیگنال میده. یه تحلیلگر ممکنه تصور کنه که تریدرهای نهادی در تلاش برای وسوسه کردن سرمایه گذاران خرد برای خرید تله خرس ایجاد کنند.


نظرات کاربران در مورد تله خرسی (Bear Trap) چیست؟
سوال امنیتی :2+91 = ?