حداقل سرمایه برای ترید در ارزهای دیجیتال چقدر است؟

1401/06/10


یکی از سوالات رایجی که افراد تازه کار میپرسن اینه که حداقل سرمایه برای ترید در ارزهای دیجیتال چقدره؟ این سوال رو میشه از دو بعد در نظر گرفت.

حداقل سرمایه برای ترید در ارزهای دیجیتال چقدره؟

• میزان سرمایه بهینه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال چقدره؟

اگر شمام میخواین وارد بازار ارزهای دیجیتال بشین و این سوالات رو در ذهن دارین، ادامه مقاله رو بخونین تا برای سوالاتون پاسخی مناسب بگیرین. برای اطلاعات بیشتر همچنین می تونین مقاله سرمایه گذاری یا هولد ارزهای دیجیتال را هم مطالعه کنید.

حداقل سرمایه برای خرید ارزهای دیجیتال چقدر است؟

همونطور که در بالا اشاره شد، به سوال حداقل سرمایه برای ترید در ارزهای دیجیتال از دو بعد میشه نگاه کرد.، بعد اول - حداقل سرمایه برای خرید ارزهای دیجیتال - خیلی پیچیده نیست و به صرافی بستگی داره که میخواین در اون خرید انجام بدین. شما با کمترین سرمایه هم میتونین ارزهای دیجیتال بخرین، این سرمایه به تومان میتونه فقط چند صد هزار تومان باشه. یا در صرافی های خارجی میتونین با 10 دلار و یا حتی کمتر سفارش گذاری کنین. 

با این حال ترید با این مقادیر توصیه نمیشه، چون صرافی برای خرید و فروش و انتقال رمزارزها کارمزدهایی رو اخذ میکنه، که با خرید حداقلی این کارمزدها میتونه بعد از مدتی سرمایه شما رو تحلیل ببره. بنابراین حداقل سرمایه برای خرید ارزهای دیجیتال رو فراموش کنین و سفارشات خریدتون به اندازه ای باشه که سود احتمالی شما در برابر کارمزد معاملات به حاشیه نره. 

میزان سرمایه بهینه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال چقدر است؟

اما بعد دوم از موضوع حداقل سرمایه برای ترید در ارزهای دیجیتال - سرمایه بهینه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال - نیاز به کمی تامل داره. بهتره برای شروع با سرمایه ای وارد بازار بشین که در صورت از دست رفتنش هیچ مشکلی براتون پیش نیاد. شما میتونین با سرمایه مازادتون وارد بازار بشین مهارت کافی رو به دست بیارین و بعد سرمایه اصلیتون رو به صورت پلکانی و مرحله به مرحله وارد بازار کنین. در اینجا بهتون پیشنهاد میکنیم اگر یک فرد مبتدی در این بازار هستید مقاله هولد کردن ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی را هم مطالعه کنید 

در ادامه مطلب به 5 عامل اشاره میکینم که هنگام تصمیم گیری در مورد میزان سرمایه بهینه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال باید در نظر داشته باشین:

• میزان تلورانس ریسک

بررسی میزان تلورانس ریسک

مهمترین عامل در تصمیم گیری در مورد میزان سرمایه بهینه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال، میزان ریسک قابل تحمل برای هر فرده. بازار کریپتوکارنسی به نسبت بازارهای دیگه نوسانات شدیدتری داره. بنابراین وقتی در مورد میزان سرمایه بهینه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال میخواین تصمیم گیری کنین، مبلغی رو در نظر بگیرین که ریسک از دست دادن کل مبلغ رو قبول کرده باشین. 

خودتون و این مبلغ (مثلا 200 میلیون تومن) رو در آینده تصور کنین و به سوالات پایین فکر کنین:

آیا درصورت از بین رفتن کل این سرمایه، احساس منفی بهتون دست میده؟

آیا خودتون رو بابت تصمیم به ورود به بازار و سرمایه گذاری این مبلغ مذمت میکنین؟ 

آیا ممکنه خوابتون دچار اختلال شده؟

آیا به خودکشی فکر میکنین؟

پاسخ به هر کدوم از این سوالات حتی اگه «بله شاید» هم باشه، باید مبلغ سرمایه گذاریتون رو پایین بیارین و دوباره همین سوالات رو از خودتون بپرسین. اگر از پاسخ خودتون به این پرسش ها مطمئن نیستین میتونین از یه دوست یا خانواده کمک بگیرین.

خلاصه مطلب اینکه باید ریسک از دست دادن کل مبلغ سرمایه گذاریتون رو قبول کرده باشین و مشکلی با این قضیه نداشته باشین.

• میزان تلورانس سود

بررسی میزان تلورانس سود

عامل دیگه ای که در تصمیم گیری در مورد میزان سرمایه بهینه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال باید در نظر بگیرین میزان تلورانس سود هست. این سوال ممکنه یکم عجیب باشه ولی در هر صورت بهش فکر کنید: مبلغی رو در نظر بگیرین که در صورت از دست رفتنش احساسات منفی بهتون دست میده، اگر با همین مبلغ 20 برابر سود کنین چه اتفاقی میفته؟

این موضوع برای خیلی از سرمایه گذارها در سال 2017 موقعی که بازار کریپتو داشت منفجر میشد و رشد پارابولیک داشت اتفاق افتاد. به خاطر تصمیم (اشتباه) شون که کل پس انداز زندگیشون رو وارد بازار کردن، میتونستن میلیاردر بشن. ولی آیا به اندازه کافی منطقی بودن که سیو سود کنن و از بازار خارج بشن؟ خیلی از اونها تو بازار موندن و سال بعدی در 2018 به همون سطح قیمتی رسیدن که درش ورود کرده بودن. در بازار، کسایی موفق میشن که احساسات خودشون رو کنترل کنن و منطقی تصمیم گیری کنن.

حداقل سرمایه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال

دوباره برگردیم به سوال، اگه 20 برابر سود کنین چکار میکنین: 

آیا خونه بزرگتر میگیرن؟ ماشین لاکچری میخرین؟

یا عاشق رمزارزهاتون میشین و تا اخر عمرتون هلدشون میکنین؟

بنابراین علاوه بر میزان تلورانس ریسک، باید میزان تلورانس سود رو هم در مبلغ سرمایه بهینه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال در نظر گرفت.

• زمان ورود 

یکی دیگه از فاکتورهایی که در تصمیم گیری در مبلغ سرمایه بهینه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال تاثیرگذاره زمان بندی ورود هست. یقینا وقتی بازار کریپتوکارنسی داغه و رشد میکنه بیشتر در مورد بیت کوین و بقیه ارزهای دیجیتال میشنوین. این به این خاطره که در کل انسان و رسانه ها رغبت بیشتری به دنبال کردن ترندهای فعلی دارن. 

اما آیا میدونین که بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال از چرخه های صعودی و نزولی تکرار شونده تشکیل میشه؟ این چرخه های بازار معمولا یک تا دو سال طول میکشن. قیمت های رشد میکنن (حتی بیشتر از ارزش واقعیشون)، حباب ایجاد میشه، ممکنه این حباب ها بزرگتر هم بشن، ولی در نهایت، این حبابها میشکنن و قیمت ها سقوط میکنن.

بناربراین، زمان ورود مهمه و ممکنه مسیر حضور شما در بازار و دیدگاهتون به ارزهای دیجیتال رو تغییر بده. در نتیجه وقتی دارین تصمیم میگیرین میزان سرمایه بهینه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال چقدره، بررسی کنین و ببینین در حال حاضر در کجای سیکل بازار قرار داریم. 

هر چقدر به ATH بازار نزدیک تر باشیم هم از نظر زمان و هم از نظر قیمت باید مبلغ کمتری رو سرمایه گذاری کنین. در مقابل، اگه قیمت فعلی مثلا 5000 دلار باشه و ATH بازار 20000 دلار دو سال پیش باشه، طبیعتا مبلغ سرمایه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال میتونه افزایش پیدا کنه.

بررسی بهترین زمان ورود به بازار ارزهای دیجیتال

البته این به معنی عدم ورود در میانه یه روند صعودی نیست. زمان بندی ورود صرفا در افزایش یا کاهش مبلغ سرمایه گذاری که قبلا در ذهن خود داشتین تاثیر داره نه در ورود یا عدم ورود.

• امکان تغییر تصمیم

یکی دیگه از فاکتورهایی که در تصمیم گیری در مبلغ سرمایه بهینه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال تاثیرگذاره امکان تغییر تصمیم هست. انسان ها ممکنه تصمیماتشون عوض بشه، مخصوصا اگه این تصمیم در مورد میزان سرمایه گذاری در یه بازار پرنوسان باشه. بنابراین قبل از اینکه در مورد مبلغ سرمایه گذاریتون در این بازار تصمیم بگیرین، جا برای تغییر این تصمیم و مبلغ بذارین. یکی از روش هایی که معمولا این مورد درش لحاظ میشه، ورود پلکانی در طول زمان هست. مبلغی که میخواین سرمایه گذاری کنین رو تعیین کنین، و این مبلغ رو در یه بازه 3، 6 یا 12 ماهه وارد بازار کنین. 

فرضا میخواین 12 هزار دلار در طول 12 ماه سرمایه گذاری کنین، و بازار نزدیک اوج ATH خودش هست. عوض اینکه ماهی 1000 دلار سرمایه گذاری کنین، این مبلغ رو با 400 دلار شروع کنین و در ماه های بعدی با کاهش بیشتر قیمت این مبلغ رو افزایش بدین. 

• متنوع سازی پورتفو

متنوع سازی پورتفوی سرمایه گذاری از عواملیه که در تصمیم گیری در مورد میزان سرمایه بهینه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال باید در نظر بگیرین. این عامل یکی از تکنیک هایی هست که هر سرمایه گذار بالغ و با تجربه ازش استفاده میکنه تا نقش شانس و اقبال رو در نتیجه سرمایه گذاری کاهش بده. به این صورت که فقط در بازار کریپتوکارنسی سرمایه گذاری نمیکنه بلکه سرمایه شو به بازارهای دیگه از جمله بازار املاک، طلا، دلار و سهام هم اختصاص میده. 

بنابراین بهتره همه تخم مرغ هاتون رو در یه سبد نذارین. اختصاص 15 درصد از کل سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال منطقی به نظر میرسه، در حالیکه سرمایه گذاری 30 درصدی کاملا اقدام ریسک آمیزی هست. 

متنوع سازی پرتفو در ارزهای دیجیتال

متنوع سازی شامل پورتفوی ارزهای دیجیتال شما هم میشه، به این صورت که باید 10 رمزارز با پتانسیل بالا رو انتخاب و اونها رو ترید یا سرمایه گذاری کنین. 

میزان سرمایه بهینه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال از نظر کارشناسان امور مالی

در ادامه نظرات 5 مشاور مالی در خصوص میزان سرمایه بهینه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال رو میاریم. این کارشناسان عموما نظر محتاطانه تری دارن.

• ویرشین سوبرامانیان Vrishin Subramaniam: 2 تا 5 درصد دارایی خالص

ویرشین سوبرامانیان Vrishin Subramaniam: 2

ویرشین سوبرامانیان موسس و برنامه ریز مالی در CapitalWe اعتقاد داره سرمایه گذارانی که به بازار کریپتو علاقه دارن 2 تا 5 درصد دارایی خالص خودشون رو میتونن در این بازار سرمایه گذاری کنن. «معمولا برای افرادی که حداکثر یک بار در هفته میتونن بازار رو رصد کنن ما حدود 2 تا 3 درصد رو توصیه میکنیم».

از دیدیگاه سوبرامانیان ریسک و پرنوسان بودن بازار کریپتو ارتباط داره با سابقه نسبتا کوتاه تر این بازار. این تحلیلگر به تریدرها و سرمایه گذارها توصیه میکنه میزان مبلغ سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال رو با گذشت زمان و شناخت بیشتر از عملکرد این بازار میتونن اصلاح کنن. اما تا آن زمان، بهتره سهم کوچیکی از پورتفوی سرمایه گذارها به بازار کریپتو اختصاص پیدا کنه.

• تریسا موریسون Theresa Morrison: 1 تا 4 درصد پوتفوی سرمایه گذاری

 تریسا موریسون Theresa Morrison: 1

تریسا موریسون، برنامه ریز مالی معتبر CFP در Beckett Collective اعتقاد داره میزان سرمایه گذاری شما در بازار کریپتو بستگی داره به میزان علاقه شما به این حوزه و آگاهیتون از این بازار.

موریسون افرادی رو که میخوان در این بازار سرمایه گذاری کنن رو به دو دسته تقسیم میکنه. سرمایه گذاران کنجکاو به کریپتو، و سرمایه گذاران آگاه به این کریپتو.

از نظر موریسون، افراد کنجکاو به کریپتو میتونن 1 درصد از داراییشون رو به جهت متنوع سازی پوتفوی سرمایه گذاریشون به بازار ارزهای دیجیتال اختصاص بدن. افراد آگاه به کریپتو میتونن استراتژی تخصیص سرمایه به کریپتو رو همونطور تنظیم کنن که برای دارایی های سنتی تنظیم میکنن. 

با این حال، موریسون برای هر دو گروه توصیه میکنه کمتر از 5 درصد پورتفو سرمایه گذاری به دارایی های رمزارزی اختصاص پیدا کنه. 

• دن هرون Dan Herron: حداکثر تا 1 درصد دارایی 

دن هرون Dan Herron

دن هرون، حسابدار حرفه ای معتبر CPA اعتقاد داره بهترین روش اینه با سرمایه کم شروع کنین و با یادگیری بیشتر به میزان سرمایه تون اضافه کنین. 

«من به مشتری های علاقه مند به بازار کریپتو میگم حداکثر تا 1 درصد از سرمایه شون رو وارد این بازار کنن و به مرور زمان و با شناخت بیشتر از این حوزه میتونن سرمایه بیشتری به این بازار اختصاص بدن. ولی در هر صورت این مبلغ بیشتر از 5 درصد سرمایه تون نشه. چون بازار کریپتو هنوز نسبتا نوپاست و برای اختصاص مبلغ بیشتر کمی زود به نظر میرسه».

• رایان استرلینگ Ryan Sterling: حداکثر تا 3 درصد کل دارایی های نقد

رایان استرلینگ Ryan Sterling

رایان استرلینگ، موسس Future You Wealth اعتقاد داره بازار کریپتو برای متنوع سازی پورتفو فرصت مناسبیه. اما با این حال، اختصاص بیشتر از 3 درصد رو توصیه نمیکنه. 

« من همچنان از ارزهای دیجیتال به عنوان بخشی از سرمایه گذاری مشتری ها استفاده میکنم، ولی حداکثر تا 3 درصد کل دارایی های نقدشون». 

• مایکل کلی Michael Kelly: 1 تا 2 درصد

مایکل کلی Michael Kelly: 1

مایکل کلی، تحلیلگر مالی معتبر CFA، اعتقاد داره بسته به شرایط سرمایه گذار، اختصاص سهم کوچیکی از سرمایه میتونه فرصت خوبی برای سرمایه گذاری سالم باشه. اما در عین حال، در مورد نوسانات بازار کریپتو هشدار میده. 

«بسته به نرخ خاص ریسک به سود هر فرد، سرمایه گذاری حداقلی بین 1 تا دو درصد میتونه فرصت بالقوه مناسبی ایجاد کنه».

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مقاله در مورد حداقل سرمایه برای ترید در ارزهای دیجیتال گفتیم که این موضوع میتونه دو بعد داشته باشه:

بعد اول، حداقل سرمایه برای خرید ارزهای دیجیتال که ارتباط پیدا میکنه به پلتفرم و صرافی که درش فعالیت میکنین و میتونه چند صد هزار تومان یا ده دلار و حتی پایین تر باشه. 

بعد دوم، مربوط به مبلغ سرمایه بهینه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال هست که فاکتورهایی رو در این مورد بیان کردیم که بتونین تصمیم گیری درستی در این زمینه داشته باشین، این فاکتورها عبارتند از: میزان تلورانس ریسک، میزان تلورانس سود، زمان ورود، امکان تغییر تصمیم و متنوع سازی پورتفو هست. 

 


نظرات کاربران در مورد حداقل سرمایه برای ترید در ارزهای دیجیتال چقدر است؟
  • چرا دلار دیجیتال نمیخرید غیر قابل ردگیری هست و غیر قابل سرقت مالیت بی مالیت داخل یه اپ کیف پول روی گوشیتون نگه داری میشه خارج از سیستم بانکی کشور داراییتون رصد نمیشه که براتون مالیات ببرن بدون نیاز به هیچ مدرکی. آنلاین ریال رو به دلار تبدیل کنید به

سوال امنیتی :9+80 = ?