سرمایه گذاری یا هولد ارزهای دیجیتال بهتر است یا ترید؟ (بررسی صفر تا صد)

1401/08/19

فهرست مطالب


اگه شما به اندازه کافی در دنیای ارزهای دیجیتال فعال بوده باشین حتما اصطلاح «تریدر» Trader و «هولدر» Holder یا «هودلر» Hodler رو شنیدیدن. اما این دو اصطلاح چه معنی و مفهومی دارن و به چه کسایی اطلاق میشن؟ سرمایه گذاری یا هولد ارزهای دیجیتال بهتر است یا ترید؟ نکات مهم قبل از شروع ترید یا خرید ارز دیجیتال چیست؟ اصلا معنی و مفهوم کلمات ترید و تریدر چی هست و به چه کسی تریدر میگن؟ یا اینکه سرمایه گذاری و ترید ارز دیجیتال چه تفاوت هایی دارند؟و هولد یا هودل چه معنی دارن و هولدر ها چه کسانی هستن و چه کاری انجام میدن و چگونه به درامد میرسن؟ معیارهای انتخاب صرافی ایرانی یا خارجی و انواع کیف پول برای هولد ارزهای دیجیتال کدامند؟ اگه میخواین راجع به این سوالات بیشتر بدونین توصیه میکنیم این مقاله رو تا انتها بخونین.

سرمایه گذاری یا هولد ارزهای دیجیتال بهتر است یا ترید

دو دونده رو در یه مسابقه دو در نظر بگیرین که یکی با سرعت ثابت و مطمئن تا خط پایان حرکت میکنه و دیگری مسیر رو مدتی با سرعت حداکثری می دود و مدتی هم پیاده روی میکنه و پشت سر هم این کار رو تکرار میکنه. پیش بینی اینکه کدوم دونده مسابقه رو برنده میشه کار راحتی نیست، همچنانکه پیش بینی اینکه سرمایه گذاری و هولد ارزهای دیجیتال بهتر است یا ترید و کدوم رویکرد سودآوری بیشتری داره کار سختیه.

 Investing or holding

مثل دو سرعت و دو آهسته که دو نوع از دویدن هستن، ترید و سرمایه گذاری بلندمدت هم دو رویکرد از سرمایه گذاری مالی برای کسب سود هستن. با اینکه این دو اصطلاح معمولا به جای هم استفاده میشه، ولی از نظر متدلوژی با هم فرق دارن.

ترید برای خرید و فروش کوتاه مدت استفاده میشه، درحالیکه سرمایه گذاری با خرید و نگهداری دارایی های مالی برای مدت زمان طولانی ارتباط داره.

بسته به میزان مهارت شما در بازار و زمانی که میتونین برای معامله اختصاص بدین، هیچکدوم از این روش ها بهتر یا بدتر از اون یکی نیست. با خوندن ادامه مطلب و یاد گرفتن جزئیات هر کدوم از این تاکتیک ها، میتونین رویکرد مناسب خودتون رو انتخاب کنین.

ترید چیست و تریدر کیست؟

ترید چیست و تریدر کیست؟

در حالت کلی، ترید به معنی انجام معاملات کوتاه مدت و مکرر هست که با هدف بازدهی بیشتر از متعارف بازار یا با هدف کسب سود بیشتر از انتظار انجام میشه، نسبت به زمانی که شما یه ارز دیجیتال رو میخرین و در بلندمدت نگه میدارین. مشروط به اینکه تریدر وقت و مهارت کافی برای انجام معاملات داشته باشه، در مقام مقایسه با سرمایه گذار، سود خیلی بیشتری نصیب تریدر میشه. مدت زمان بین خرید و فروش ارز دیجیتال رو مدت زمان هولد میگن که برای تریدرهای مختلف میتونه متفاوت باشه.

تریدرها بر اساس سبک معاملاتی و مدت زمان هولد ارزهای دیجیتال به چند دسته تقسیم میشن:

پوزیشن Position: تریدر پوزیشن ارزهای دیجیتال رو چند ماه یا چند سال هولد میکنه.

سوئینگ Swing: تریدر سوئینگ ارزهای دیجیتال رو چند روز یا چند هفته هولد میکنه

روزانه Day: تریدر روزانه ارزهای دیجیتال رو در طول روز هولد میکنه و تا شب میفروشه.

اسکالپ Scalp: تریدر اسکالپ ارزهای دیجیتال رو چند ثانیه یا چند دقیقه هولد میکنه.

استراتژی های ترید:

اصطلاح «پایین بخر، بالا بفروش» به عنوان یکی از استراتژی های ترید، به کرات استفاده میشه، چرا که تریدر ها به دنبال کسب سود در کوتاه مدت هستن و نوسانات قیمت رو از نزدیک دنبال میکنن. تریدرهای فعال اغلب از تحلیل تکنیکال برای مطالعه روندها و نوسان قیمت استفاده میکنن و به هر کاهش قیمت به عنوان فرصت خرید دوباره نگاه میکنن.

یکی دیگه از استراتژی های مرسوم ترید، شورت کردن هست که برعکس اصطلاح بالاست. در این استراتژی، تریدرها ارزهای قرض گرفته شده رو در قیمت بالا میفروشن و در قیمت پایین دوباره میخرن و از تفاوت قیمت فروش و خرید سود میکنن.

نمونه هایی از ترید

• میدونم که توکن x هفته بعد در صرافی بایننس لیست میشه، پس تعداد زیادی از این توکن خریدم، یه هفته دیگه، بعد از اینکه این صرافی اعلام کرد این توکن رو لیست کرده، فروختم و 20 درصد سود کردم.

• بر اساس تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال، میدونم که کوین y، مقاومت رو میشکنه و احتمالا پامپ بشه. بنابراین، تعدادی از این کوین خریدم و بعد از پامپ این کوین 10 درصد سود کردم.

هولد یا هودل چیست؟ و به چه کسانی هولدر می گویند؟

هولد یا هودل چیست

هولد یا هودل اصطلاحیه که توسط سرمایه گذاران ارز دیجیتال استفاده میشه که از فروختن دارایی هاشون فارغ از افزایش یا کاهش قیمت، خودداری میکنن. این اصطلاح مخصوصا در بازار خرسی کاربرد بیشتری داره، زمانی که هولدرها از فروختن دارایی های دیجیتالشون امتناع میکنن.

هودل Hodl در اصل یه اشتباه لفظی بود که توسط یه کاربر به اسم گیم کیوبی GameKyuubi در بیت کوین تاک BitcoinTalk استفاده شد. بعدها کلمه هودل به عنوان مخفف جمله «مادام العمر هولد کنید» Hold On For Dear Life به ادبیات بازار کریپتوکارنسی اضافه شد. از آن زمان هودل کردن برای کسایی که مهارت کافی برای تریدهای کوتاه مدت ندارن، تبدیل به یه استراتژی شده، که اشاره میکنه به نگهداری دارایی های دیجیتال و نفروختن اونها در بلندمدت حتی در زمان نوسانات شدید بازار و یا عملکرد ضعیف بازار.

هولد کردن یا سرمایه گذاری استراتژی هست که برای مدیریت و افزودن ثروت در بازار در یه دوره بلند مدت به کار گرفته میشه. وقتی گفته میشه بلندمدت منظور چند سال یا حتی چند دهه هست. یعنی شما ارز دیجیتال رو با چشم انداز بلندمدت میخرین و بدون توجه به صعود و نزول بازار هولد میکنین تا به هدف مالیتون برسین یا به افق زمانی سرمایه گذاریتون رسیده باشین.

در سرمایه گذاری و هولد کردن صبر یه ارزش محسوب میشه. استراتژی های سرمایه گذاری موفق در بلندمدت نتیجه میدن، و شما به عنوان یه هولدر و سرمایه گذار ممکنه سال ها منتظر بمونین تا سود بالقوه استراتژی سرمایه گذاریتون محقق بشه. هر چه پول شما به مدت طولانی تری سرمایه گذاری شده باشه، فرصت بیشتری برای استفاد از سود مرکب Compound Returns خواهید داشت. سود مرکب به سودی گفته میشه که علاوه بر اصل سرمایه به سود حاصل از سرمایه نیز تعلق میگیره. با یه مثال ساده سود مرکب رو براتون توضیح میدیم، البته در این مثال حداقل سود رو ما در نظر میگیریم، در بازار ارزهای دیجیتال با سرمایه گذاری و هولد کردن خیلی بیشتر از این میتونین سود کنین. فرض کنین سرمایه اولیه شما 1000 دلاره و به طور میانگین سالانه 10 درصد عایدی داره براتون، یک سال بعد شما 100 دلار سود میکنین و کل سرمایه تون میشه 1100 دلار. دو سال بعد سرمایه شما میشه 1210 دلار، یعنی 110 دلار سود. اگر برای سال سوم هم دارایی هاتون رو هولد دارین و 10 درصد دیگه سود داشته باشین، سرمایه تون میشه 1331 با سود 121 دلار. همینطوری که میبینین سود سالانه شما هر سال بیشتر از سال قبل هست.

در کنار صبر کردن، پایبندی به هولد کردن علیرغم نوسانات بازار هم اهمیت داره. ممکنه با دیدن سیگنالهای نزولی وسوسه بشین دارایی هاتون رو بفروشین، اما تصمیم گیری بر اساس احساسات میتونه برای پورتفوی شما نتایج بدی داشته باشه. با خودداری از تصمیمات احساسی و نگاه رو به جلو، میتونین از نوسانات کوتاه مدت بازار عبور کنین و از روند کلی صعودی بازار به نفع خودتون بهره ببرین.

نمونه ای از هولد:

نمونه ای از هولد

وایت پیپر پروژه A رو خوندم و متوجه شدم که اهداف پروژه نیازهای خاصی رو برطرف میکنه، الان 4 ساله که هولدش کردم و تو این مدت قیمتش 16 برابر رشد کرده. 

برای ترید کردن باید آموزش دید؟ آموزش ترید

اولین قدم برای ترید ارزهای دیجیتال انتخاب پلتفرمی مناسب برای انجام معاملات هست، ایرانی ها میتونن در صرافی های ایرانی و یا صرافی خارجی فعالیت کنن که در قسمت های بعدی مزایا و معایب این دو رو براتون توضیح میدیم. بعد از انتخاب پلتفرم و صرافی مطمئن، قدم بعدی ایجاد حساب در صرافیه. شما میتونین با ایمیل یا شماره موبایل یه حساب باز کنین. پلتفرم ها سطوح مختلفی از اعتبارسنجی یا وریفای کردن حساب دارن، در یه سری از اونها صرفا با تایید ایمیل میتونین ترید کنین و در یه سری دیگه از این پلتفرم ها، لازمه مدارک شناسایی خودتون رو به صرافی ارائه بدین که این صرافی ها برای ایرانی ها با توجه به تحریم ها، یه سری مشکلات ایجاد میکنن. قدم بعدی، واریز پول و شروع ترید هست. ولی این همه ترید نیست.

ترید در بازارهای مالی از جمله بازار کریپتوکارنسی شاید به نظر ساده و سهل به نظر برسه، ولی برای موفقیت و کسب سود پایدار در این بازار عوامل متعددی دخیله که موفقیت شما رو تعیین میکنه. بازار کریپتوکارنسی طرح یه شبه پولدار شدن نیست، بلکه روشی برای تولید ثروت و درآمد است که مستلزم آموزش، یادگیری، نظم و انضباط مالی، صبر و مهارت داره. در ادامه مطلب به 9 نکته اشاره میکنیم که کمک میکنه تریدر بهتری باشین.

• تحقیق کنید

بازار کریپتو بازار بزرگیه با پروتکل های مختلف ترید. بنابراین، بهتره که این بازار رو از زاویه دید خودتون درک کنین. تحقیق شما میتونه شامل پلتفرم ها و صرافی های ارز دیجیتال و رمزارزها باشه. کاربرهای هوشیار قبل از سرمایه گذاری در همچین بازار گسترده و متنوعی حتما مزایا و معایب انتخاب های مختلف رو بررسی میکنن. اگه پس از تحقیقاتتون متقاعد شدین میتونین اقدام به ترید کنین. در اینجا توصیه میکنیم مقاله آموزش سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال رو هم مطالعه کنید.

• استراتژی های مختلف ترید رو تمرین کنید

 استراتژی های مختلف ترید

بازار کریپتو نوسانات زیادی داره و ممکنه در مدت زمان کوتاه تغییرات قیمت شدیدی رو تجربه کنه. هیچ راهی برای درک بازار بهتر از تمرین استراتژی های ترید با ارزهای دیجیتال نیست. برای اینکار حساب های دمو که با پول مجازی و غیر واقعی میتونین ترید کنین میتونه بهتون کمک کنه تا نحوه عملکرد بازار واقعی رو درک کنین.در اینجا پیشنهاد میکنیم که مقاله ای که در رابطه با ارز های دیجیتال مستعد رشد هست رو بخونین.

• انتخاب درست رمزارز برای ترید

حدود 7000 ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی هست که باید در انتخاب ارزی که میخواین ترید کنین دقت کافی داشته باشین. رمزارزها رو بر اساس معیار عملکرد و طول عمرش در بازار انتخاب کنین تا در بلندمدت بازدهی بالاتری داشته باشه براتون. همچنین، اگه مبتدی هستین، بهتره مراقب عرضه اولیه کوین ها ICO باشین چون ممکنه تقلبی و فیک باشن یا پروژه پتانسیل موفقیت بالایی نداشته باشه.

• پورتفوی خودتون رو متنوع کنید

جمله مشهوری هست که میگه «همه تخم مرغ هاتون رو تو یه سبد نذارین»، این موضوع در بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال هم صدق میکنه. سرمایه گذاری و یا ترید در بازار ارزهای دیجیتال میتونه سودآور باشه ولی به همون اندازه هم ریسک داره. بنابراین بهتره سرمایه تون رو در قسمت های مختلف بازار کریپتوکارنسی مثل دیفای DeFi، ان اف تی NFT، متاورس Metaverse و ... تقسیم کنین تا در صورت سقوط قیمت یه ارز ضرر زیادی متحمل نشین.

• همه پس اندازتون رو وارد بازار نکنید

مثل هر بازار دیگه ای، بازار ارزهای دیجیتال هم میتونه همراه با سود یا ضرر باشه. این بازار همواره ریسک های خودش رو داره، بنابراین، بهتره مبلغی رو وارد این بازار کنین که در صورت از دست دادنش ضرر زیادی نکنین. سقوط اخیر قیمت رمزارزها خیلی ها رو غافلگیر کرد، قبل هم سقوط های این چنینی بوده اند و احتمالا در آینده باز هم اتفاق می افتن. هیچوقت گارانتی 100 درصدی وجود نداره که حتی اصل پول خودتون رو بتونین از بازار برداشت کنین، بنابراین، بهتره همه پس اندازتون رو وارد بازار نکنین.

• از فومو بپرهیزید

از فومو بپرهیزید

ترید در بازار کریپتوکارنسی به رویدادی جهانی تبدیل شده و کاربرها در سرتاسر دنیا در این بازار سرمایه گذاری یا ترید میکنن. تمایلی در انسان هست که کاری انجام بده که دیگران هم انجام میدن. مخصوصا اگر شما تریدر روزانه هستین ممکنه گرفتار فومو FOMO یا ترس از دست دادن Fear of Missing Out بشین. وقتی شما دچار فومو میشین، میترسین تا فرصت خیالی سرمایه گذاری یا ورود به بازار رو از دست بدین و به این خاطر اقدام هیجان زده و احساسی میکنین. فومو سریعترین روش از دست دادن سرمایه تون در بازارهای مالی هست. بنابراین، هر موقع دیدین تحت فشار هستین از اقدام عجولانه خودداری کنین.

• اطلاعات خودتون رو بروز نگه دارید

سرعت تحولات در بازار کریپتوکارنسی بسیار سریع هست و به سرعت تکامل و ابعاد جدیدی پیدا میکنه. برای اینکه ترید و حتی سرمایه گذاری خوبی داشته باشین بهتره تحولات این بازار رو رصد کنین و دانش خودتون رو بروز نگه دارین. ترید ها و سرمایه گذاری هاتون رو بر اساس تغییرات بازار انجام بدین تا بازدهی خودتون رو بالا ببرین.

• روش های ترید و استیک رو یاد بگیرید

سه روش تحلیل در بازار کریپتوکارنسی وجود داره که شامل تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی یا فاندامنتال و تحلیل آن چین میشه. تحلیل تکنیکال، روش تحلیل پیش بینی جهت حرکت قیمت بر اساس داده های تاریخی از جمله قیمت و حجم معاملاته. تحلیل فاندامنتال، روش تحلیل سنجش ارزش ذاتی یه دارایی مالی بر اساس عوامل اقتصادی هست. در نهایت، تحلیل آن چین اشاره داره به استفاده از اطلاعات بلاک چین برای پیش بینی احساسات بازار کریپتو. 

• بدانید که اشتباهات ممکن است برای هر کسی رخ دهد

بازار کریپتوکارنسی و ترید در اون طرح یه شبه پولدار شدن نیست و مستلزم نظم و انضباط مالی، تمرین و مهارت برای موفقیت در این بازاره. با این حال، حتی تریدرهای حرفه ای ممکنه تو این بازار تحلیل های اشتباه داشته باشن و ضرر کنن. بنابراین اگه در این نوسانات بازار متحمل زیان شدین ناامید نشین. ولی با درس گرفتن از اشتباهات و مدیریت ریسک و نظم و انضباط در ترید سعی کنین برایند کلی معاملاتتون همراه با سود باشه.

هولد ارزهای دیجیتال بهتر است یا ترید

هولد ارزهای دیجیتال بهتر است یا ترید

هر کدام از این رویکردها مزایا و معایب خودش رو داره و دقیقا نمیشه گفت هولد ارزهای دیجیتال بهتر است یا ترید و این بستگی داره به شرایط کاربر از نظر میزان مهارت، وقت و سرمایه. برای کسایی که مهارت و وقت کافی ندارن طبیعتا ترید نمیتونه گزینه بهتری باشه چون مستلزم اینه که بازار رو مدام رصد کنه و با دانش بالای تحلیل تکنیکال روند ها رو تشخیص داده و به موقع ورود و خروج کنن. بنابراین میشه هولد کردن ارزهای دیجیتال برای کاربران مبتدی ارزهای دیجیتال با توجه به اینکه مهارت کافی در معامله گری ندارن مزایایی داره که در ادامه به اونها می پردازیم:

• نیاز به وقت زیاد ندارد

اگه شما در بازار ارزهای دیجیتال مبتدی هستین احتمالا شغل دیگه ای دارین و شاید وقت زیادی برای ترید ندارین. خبر خوب این که هولد کردن نیاز به وقت زیادی نداره و لازم نیست مثل تریدرها بازار رو رصد کنین، فقط تحقیق میکنین که کدوم پروژه های ارز دیجیتال آینده خوبی دارن، سرمایه تون رو به تناسب به اونها اختصاص میدین و صبر میکنین دارایی هاتون در گذر زمان رشد کنه تا به سود برسین. 

• نیاز به مهارت تحلیلی زیاد ندارد

برخلاف تریدرها که نیاز دارن مهارت تحلیل تکنیکال خیلی بالایی داشته باشن، هولدرها نیاز کمتری به این مهارت ها دارن. بنابراین اگه شما مبتدی هستین و هنوز تحلیل تکنیکال بلد نیسیتن میتونین فعلا سرمایه اصلیتون رو برای هولد ارزهای دیجیتال اختصاص بدین.

• استرس کمتری دارد

با توجه به نوسانات زیاد بازار ارزهای دیجیتال تریدرها، مخصوصا تریدرهای کوتاه مدت استرس زیادی رو متحمل میشن به ویژه زمانی که قیمت حالت خرسی به خود میگیره. در مقابل، هولدرها خودشون رو زیاد درگیر نوسانات بازار نمیکنن چون به آینده پروژه ای که روش سرمایه گذاری کردن باور دارن و میدونن اگه هم قیمت روند نزولی داشته باشه در بلندمدت رشد خودش رو میکنه و اونها سودشون رو برداشت میکنن.

• کارمزد کمتری دارد

از اونجایی که در هولد کردن ارزهای دیجیتال تعداد کمتری ترید انجام میشه، طبیعتا کارمزد کمتری هم پرداخت میکنین. 

سرمایه گذاری و ترید ارز دیجیتال چه تفاوت هایی دارند؟

استراتژی های معامله ارز دیجیتال برای هر فردی با توجه به دیدگاهی که تو سرمایه گذاری داره، متفاوت هستش. به همین خاطر کاملا طبیعی هستش که بین سرمایه گذاری و ترید ارز دیجیتال تفاوت هایی وجود داشته باشه. به همین دلیل برای اینکه بتونیم شما را در انتخاب یکی از این مسیر ها یاری کنیم، تصمیم گرفتیم که به طور کامل این دو سبک معامله گری رو با هم مقایسه کنیم. به طور کلی برای این که تشخیص بدین، برای شما سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال بهتر است یا ترید؟ آشنایی با موارد زیر ضروری است.

  •  یک ترید ارز دیجیتال شخصیت کم صبر تری را در معامله گری داره و به دنبال نتایج سریع هستش؛ ولی هولدر یا سرمایه گذار ارزهای دیجیتال صبورتر هستن.
  • معامله گرهای کوتاه مدت تصمیمات سرمایه گذاری خودشون رو در مدت زمان کوتاهی اتخاذ میکنن ولی یه سرمایه گذار بلند مدت ممکنه که ماه ها و سال ها به بررسی یک پروژه بپردازه تا در نهایت بتونه در مورد سرمایه گذاری روی اون تصمیم بگیره.
  •  تریدرهای کوتاه مدت ارز دیجیتال بیشتر از دانش تحلیل تکینکال برای پیدا کردن فرصت های معاملاتی خودشون استفاده میکنن ولی سرمایه گذارهای بلند مدت، بیشتر روی شرایط بنیادی یک دارایی تمرکز دارن و بر اساس تحلیل فاندامنتال سرمایه گذاری های خودشون رو انجام میدهند.
  •  یکی دیگه از تفاوت های ترید و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، فرصت های معاملاتی هستن. تریدرهای کوتاه مدت معمولا زمان زیادی را برای ورود به معاملات خودشون ندارن و به همین دلیل باید عملکرد سریعتری رو داشته باشن؛ ولی سرمایه گذار بلند مدت به خوبی میدونه که همیشه فرصتی برای ورود به بازار رو داره و به همین دلیل هم از خریدهای پله ای استفاده میکنه.
  •  تفاوت مهم دیگه ای که بین این دو نوع فعال بازار ارزهای دیجیتال وجود داره، اینه که تریدرها از نوسانات بازار برای کسب سود استفاده میکنن ولی سرمایه گذارها، به نوسانات کوتاه مدت بی اعتنا هستن.

صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی؟

صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی؟

برای ورود به دنیای کریپتوکارنسی اولین قدم اینه که یک صرافی انتخاب کنین، در حال حاضر برای ما ایرانی ها دو نوع صرافی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود داره: صرافی ایرانی و صرافی خارجی. سوالی که اکثر کاربرها از ما میپرسن اینه که صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی. در ادامه به معیارهای انتخاب صرافی ایرانی یا خارجی اشاره میکنیم.

پشتیبانی از کاربران ایرانی

اولین مورد از معیارهای انتخاب صرافی ایرانی یا خارجی، اینه که آیا صرافی خارجی از کاربران ایرانی پشتیبانی میکنه یا خیر. به عنوان مثال، صرافی بایننس کاربران ایرانی رو پشتیبانی نمیکنه و اونها رو در لیست سیاه خود قرار داده و اگه ایرانی بودن کاربر براش محرز شد حسابش رو بلوکه میکنه. تا همین اواخر که احراز هویت در صرافی بایننس اجباری نبود کاربران ایرانی با ترفندهایی مثل تغییر آی پی میتونستن هویت ایرانی خودشون رو مخفی کنن و بدون مشکل خاصی به ترید در این صرافی ادامه بدن. ولی بعدها با اجباری شدن احراز هویت برای همه کاربران در این صرافی ادامه فعالیت ایرانی ها غیر ممکن شد. بنابراین در انتخاب صرافی خارجی اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشین اینه که آیا از کاربران ایرانی پشتیبانی میکنه یا خیر و اینکه آیا احراز هویت در اون صرافی اجباری هست یا نه.

• خدمات صرافی

دومین مورد از معیارهای انتخاب صرافی ایرانی یا خارجی، خدمات صرافی هست. فارغ از ایرانی یا خارجی بودن صرافی، تنوع خدمات ارائه شده توسط صرافی اهمیت زیادی داره. خدماتی مثل معاملات فیوچرز Futures، اهرم دار Leveraged، OTC و خدمات دیگه. صرافی های خارجی از این بابت نسبت به صرافی های داخلی یه سر و گردن بالاترن.

• تعداد رمزارزهای لیست شده

یکی دیگه از معیارهای انتخاب صرافی ایرانی یا خارجی اینه که چه تعداد از رمزارز ها در اون صرافی قابل معامله هستن. صرافی ایران بایننس از این نظر با بیش از 600 ارز دیجیتال لیست شده بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی محسوب میشه.

• شبکه های پشتیبانی شده

شبکه های پشتیبانی شده یکی دیگه معیارهای انتخاب صرافی ایرانی یا خارجی هست. شبکه های انتقال متعددی وجود داره که استانداردهای مختلفی برای ایجاد و انتقال رمزارزها فراهم میکنن. این شبکه ها سرعت، امنیت و هزینه متفاوتی دارن. صرافی های معتبر معمولا از شبکه های مختلف پشتیبانی میکنن.

شبکه های پشتیبانی شده

• پشتیبانی صرافی

پشتیبانی صرافی از دیگر معیارهای انتخاب صرافی ایرانی یا خارجی هست که از اهمیت زیادی هم برخورداره. پشتیبانی صرافی در مواقع حساس مثل زمانی که حساب شما هک شده باشه خیلی میتونه کمک کنه به همین خاطر سریع و در دسترس بودن پشتیبانی و اینکه به راحتی بتونین باهاش ارتباط برقرار کنین خیلی مهمه. صرافی های ایرانی این مزیت رو دارن که زبان فارسی رو پشتیبانی میکنن و ارتباط با اونها راحتتره. 

• واریز و برداشت ریالی

امکان واریز و برداشت ریالی از دیگر معیارهای انتخاب صرافی ایرانی یا خارجی هست. اگه صرافی ایرانی انتخاب کنین واریز و برداشت ریالی رو بدون هیچ مشکلی از طریق درگاه بانکی انجام میدین. اما اگه میخواین در صرافی خارجی ترید کنین باید بدونین در این صرافی ها امکان واریز و برداشت ریالی نیست و شما ناگزیر باید ریال خودتون رو در یه صرافی داخلی واریز کنین و بعد از تبدیل ریال به استیبل کوین یا رمز ارز دیگه انتقالش بدین به صرافی خارجی. برای برداشت هم دارایی هاتون رو در قالب استیبل کوین یا هر ارز دیجیتال دیگه انتقال میدین به صرافی داخلی، تبدیلشون میکنین به ریال انتقال میدین به حساب بانکیتون.

مزایای صرافی های ایرانی و خارجی

همونطور که اشاره شد صرافی های ایرانی از نظر پیگرد قانونی در صورت بوجود اومدن مشکل، واریز و برداشت ریالی، تیم پشتیبانی قوی بهتر از صرافی های خارجی هستن. در مقابل صرافی های خارجی، از نظر تنوع خدماتی که ارائه میدن مثل معاملات فیوچرز یا آتی، معاملات اهرم دار و همچنین تعداد ارزهای دیجیتال و شبکه های انتقال، قویتر از صرافی های داخلی هستن. بنابراین موارد بالا که از معیارهای انتخاب صرافی ایرانی یا خارجی هست رو باید در انتخاب پلتفرم معاملاتی در نر گرفت.

حداقل سرمایه برای ترید در ارزهای دیجیتال چقدر است؟

این سوال شامل دو بعد میشه، بعد اول اینکه حداقل سرمایه برای خرید ارز دیجیتال چقدره و دوم اینکه با چه میزان سرمایه ای وارد این بازار بشیم. سوال اول در مورد حداقل سرمایه برای خرید ارز دیجیتال، خیلی پیچیده نیست، شما میتونین با چند صد هزار تومان هم خرید انجام بدین، در بعضی صرافی های خارجی هم فقط با 10 دلار میتونین اینکارو کنین. این موضوع به این خاطره که ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین قابل تقسیم به واحدهای کوچکتر هستن و شما معادل سرمایه ای که دارین هر چند کوچیک، میتونین ارز دیجیتال خریداری کنین. ارزهایی هم که قابل تقسیم نیستن، قیمتشون اونقدر پایین هست که بشه با سرمایه خیلی کم خریداریشون کرد.

اما سوال دوم در مورد اینکه با چه میزان سرمایه ای وارد این بازار بشیم، باید گفت بهتره برای شروع با سرمایه ای وارد بازار بشین که در صورت از دست رفتنش هیچ مشکلی براتون پیش نمیاد. شما میتونین با سرمایه مازادتون وارد بازار بشین، مهارت کافی رو به دست بیارین و بعد سرمایه اصلیتون رو به صورت مرحله به مرحله وارد بازار کنین.

برای هولد ارز دیجیتال از کدام کیف پول ها استفاده کنیم؟

برای هولد ارز دیجیتال از کدام کیف پول ها استفاده کنیم؟

کیف پول نرم افزار یا سخت افزاری هست که ارزهای دیجیتال رو ذخیره، دریافت و ارسال میکنه. اولین و مهمترین معیار در انتخاب انواع کیف پول برای هولد ارزهای دیجیتال میزان امنیت هست. امنیت کیف پول به دو عامل بستگی داره:

• دسترسی یا عدم دسترسی کیف پول به کلید خصوصی ( امانی یا غیر امانی)

کیف پول امانی custodial نوعی کیف پول دیجیتاله که کلیدهای خصوصی Private Key مشتری ها رو نگه میداره و پشتیبانی و امنیت دارایی های شما رو فراهم میکنه. کیف پول صرافی ها از نوع کیف پول های امانی هست. چون در این نوع از ولت ها کلید خصوصی در اختیار کاربر قرار نداره، در واقع مالک اصلی دارایی ها کاربر نیست بلکه شخص ثالث یا همون صرافیه که کلید خصوصی رو در اختیار داره.

در مقابل کیف پول غیرامانی non-custodial، کیف پولیه که در اون کاربر کلید خصوصی رو در اختیار داره. کلید خصوصی شامل چند کلمه هست که به کاربر اجازه کنترل کامل بر دارایی هاشو میده. کاربر با این کلید میتونه کیف پول رو در سیستم های مختلف بازیابی کنه. در واقع، هر کسی کلید خصوصی رو داشته باشه میتونه اقدام به برداشت دارایی ها از کیف پول کنه.

• آنلاین یا آفلاین بودن کیف پول 

عامل دیگه ای که در امنیت کیف پول تاثیرگذاره، آنلاین (گرم) یا آفلاین (سرد) بودن کیف پوله. اینترنت اصلی ترین راه دسترسی هکرها به کیف پول هاست. پس کیف پول های سرد امنیت بیشتری نسبت به کیف پول های گرم دارن چون دارایی ها رو بدون نیاز به اینترنت و به صورت آفلاین نگهداری میکنن. برای هولد بلندمدت دارایی ها معمولا از کیف پول آفلاین استفاده میشه.

دومین معیار در انتخاب انواع کیف پول برای هولد ارزهای دیجیتال، نوع دسترسی و دستگاهی هست که ولت یا کیف پول در اون اجرا میشه که شامل موارد زیر میشه:

• کیف پول موبایل

کیف پول های موبایل از انواع کیف پول برای هولد ارزهای دیجیتاله. این کیف پول ها در قالب یک برنامه در موبایل نصب میشن. این کیف پول ها به خاطر دسترس پذیری موبایل یکی از پرکاربردترین انواع کیف پول ها هستن. یکی از محبوب ترین این کیف پول ها تراست ولت Trust Wallet هست که از تعداد زیادی رمزارز پشتیبانی میکنه و هم در سیستم عامل اندروید و هم IOS به صورت رایگان قابل دسترس هست. به علت اینکه نفوذ به موبایل از طرق مختلف از جمله برنامه های فیک به راحتی امکان پذیره این نوع از انواع کیف پول برای هولد ارزهای دیجیتال توصیه نمیشه.

• کیف پول تحت وب

کیف پول های تحت وب Web Wallets یکی دیگه از انواع کیف پول برای هولد ارزهای دیجیتال هست که دسترسی راحتی دارن. برای دسترسی به این کیف پول ها کافیه از مرورگر سیستم خود استفاده کنین. این نوع از کیف پول ها کلید خصوصی رو در سرورهای اینترنتی ذخیره میکنن، بنابراین ریسک هک شدن در اونها بالاست. در نتیجه کیف پول تحت وب از انواع کیف پول برای هولد ارزهای دیجیتال مناسب نیستن. از مشهورترین این کیف پول ها Blockchain.com هست.

• افزونه مرورگر

این نوع از انواع کیف پول برای هولد ارزهای دیجیتال در قالب افزونه به مرورگر اضافه میشن. از خوبی های این نوع از کیف پول ها اینه که مرورگر معمولی شما رو به مرورگر بلاک چین تبدیل میکنه. به کمک این افزونه های میتونین با پلتفرم های غیرمتمرکز وارد تعامل بشین. از مشهورترین این نوع از کیف پول ها، کیف پول متامسک Metamask هست.

• کیف پول دسکتاپ

کیف پول دسکتاپ از انواع کیف پول برای هولد ارزهای دیجیتال، نرم افزاری هست که روی کامپیوتر و سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و مک نصب میشه. کلید خصوصی در این نوع از کیف پول ها روی دستگاه ذخیره میشه. از مشهورترین کیف پول های دسکتاپ میشه به اکسودوس Exodus یا اتومیک ولت Atomic Walletاشاره کرد.

• کیف پول سخت افزاری

• کیف پول سخت افزاری

کیف پول های سخت افزاری یا Hardware Wallet بهترین نوع از انواع کیف پول برای هولد ارزهای دیجیتال هست که برای نگهداری ایمن و آفلاین دارایی های دیجیتال استفاده میشه. این کیف پول ها با پروتکل های امنیتی که دارن اجازه نمیدن کلید خصوصی در دسترس دیگران قرار بگیره. 

کیف پول های سخت افزاری لجر Ledger، ترزور Trezor، کول ولت Cool Wallet، از بهترین کیف پول های سخت افزاری شناخته میشن.

جمع بندی:

در این مقاله سعی کردیم به این موضوع بپردازیم که سرمایه گذاری یا هولد ارزهای دیجیتال بهتر است یا ترید. ابتدا در مورد ماهیت ترید و هولد توضیح دادیم و گفتیم که ترید برای معاملات کوتاه مدت تر و هولد برای معاملات بلندمدت تر استفاده میشه. در مرحله بعدی، نکات مهمی که قبل از شروع ترید ارزهای دیجیتال باید در نظر گرفت اشاره کردیم، در ادامه مطلب به معیارهای انتخاب صرافی ایرانی یا خارجی پرداختیم و در نهایت انواع کیف پول برای هولد ارزهای دیجیتال رو توضیح دادیم همچنین توضیح دادیم هرکدام از این روشها برای چه کسانی مناسبترند. موفق و پرسود باشین.


نظرات کاربران در مورد سرمایه گذاری یا هولد ارزهای دیجیتال بهتر است یا ترید؟ (بررسی صفر تا صد)
  • برای معامله گر هایی که خرید و فروش های کوتاه مدت یا میان مدت رو دارن، کدوم کیف پول بهتره؟

    • کیف پول تراست ولت برای ایرانی ها همیشه گزینه ی خوبی بوده.

    ممنون بابت اطلاعات خوبتون بنظرم در شرایط ریزش بازار ترید خیلی بهتر از سرمایه گذاری هستش

    سرمایه گذار هم باشی باید بدونی کجا بخری و کجا بفروشی

    اتریوم و بایننس کوین گزینه های خوبی واسه هولد خواهند بود

    ارز کادنا رو هم سعی کنین در سبد تون داشته باشین. آینده داره

    Big black cock superior hypno braiwash collection. Bimbo ᴡhite bitches Ьecoming fuked when thwy sеe a BBC in the radiujs of tһeir stare. Wanna shit like thiѕ? Open to find Mature gang Bang black

    بجای خرید و فروش برخی ارزها با هزینه شبکه بالا. سعی کنین همان ارز را بر بستر اسمارت چین تهیه کنین.

    در نهایت همه میگن هولد ر ارز دیجیتاله که موفقه

    اصلا هم اینطور نیست هر کی این روزها هولدر بوده کامل تو ضرره

    من خودمم با هولد الان کلی تو ضررم. ادم باید ترید کنه سودش رو گرفت برداره پولش رو

    بنظرم هولدر یا تریدر بودن مهم نیست مهم اینه یه استراتژی درستی تو این بازار داشته باشی و با همونم بری جلو

    As the admin of this website is working, no hesitation very rapidly it will be famous, due to its quality contents. สล็อตขั้นต่ำ 1 บาทเว็บไหนดี2022

    Nice answers in return of this question with genuine arguments and telling all on the topic of that.2022

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You obviously know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your site when you could be

    Your mode of explaining the whole thing in this piece of writing is truly nice, every one be capable of effortlessly understand it, Thanks a lot. 2022

    You actually make it seem really easy along with your presentation but I to find this topic to be really one thing which I think I might never understand. It seems too complex and very broad for me. I'm taking a look ahead for your next put

    من بیشتر سعی میکنم به سرمایه گذاری های بلند مدت بپردازم

    الان به نظرم بهترین حرکت هولد باشه

سوال امنیتی :3+42 = ?