سگویت SegWit چیست و عملکرد آن چگونه است؟

1401/10/21
سگویت SegWit چیست و عملکرد آن چگونه است؟

آیا اطلاعاتی درباره آدرس های بیت کوین و آدرس های سگویت یا Segwit دارین؟ آیا می دونین این نوع آدرس ها در کجا به کارمون میان؟ آیا تا الان با این نوع از موضوعات آشنا شدین؟ یکی از سوال هایی که واسه علاقه مندان به دنیای بلاک چین ممکنه پیش بیاد، نحوه بروزرسانی ها و اصلاحات باگ های بیت کوین هست. در بازار ارزهای دیجیتال رمز ارزهای مختلفی با ایده های متفاوتی وجود دارن که هر کدوم از قواعد مخصوص به خودشون تبعیت می کنند. جوری که نحوه عملکرد هر کدوم به طور کامل با اونیکی متفاوت هست. به این مجموعه قواعد پروتکل گفته میشه. ولی این توضیحات چه ارتباطی به سگویت می تونه داشته باشه؟ اصلا سگویت چیه و چه مشکلی رو در بلاک چین بیت کوین برطرف می کنه؟ عملکرد سگویت چجوریه؟! آیا روی قیمت بیت کوین می تونه تاثیرگذار باشه؟

احتمالا به تازگی اصطلاح سگویت رو چندین بار شنیدین و در مورد اون هم مطالبی خوندین. ما گزارش هایی رو دیدیم که میگن معاملات از طریق سگویت رو به افزایش هست و خیلی از کارشناسان از این بروزرسانی تقدیر می کنند. همچنین پلنفرم ها و شبکه ها خواستار ادغام شدن و استفاده از این فناوری هستن. حتی به نظر میرسه مدیر عامل بایننس هم در فکر اضافی کردن سگویت به پلتفرم خودش باشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله سگویت چیست؟ اطلاعاتی در مورد سگویت یا Segwit به شما ارائه کنیم و به بررسی راهکارهای سگویت برای بهبود مقیاس پذیری بپردازیم و عملکرد Segwit رو مورد بررسی قرار بدیم.

مقاله پیشنهادی: 

سگویت Segwit چیست؟

سگویت Segwit چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمال اسم مفهوم سگویت یا Segwit رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که سگویت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که سگویت به معنی شاهد جداگونه و فرایندی هست که به دنبال اون اندازه بلاک در بلاک چین با حذف داده های امضا از تراکنش های بیت کوین افزایش پیدا می کنه. زمانی که بخش های خاصی از یه تراکنش از بین میره، فضایی رو برای اضافی کردن تراکنش های بیشتر ازاد می کنه. به عبارت دیگه، طرح سگویت یا Segwit به معنی جدا کردن امضای معامله هست که هدف اصلی و مهم اون بهبود توان پردازش تراکنش در شبکه بلاک چین ارز دیجیتال بیت کوین هست.

جالب اینجاست که بدونین Segwit مخفف عبارت Segregated Witness هست که در زبان فارسی این عبارت به معنی جداسازی امضای تراکنش هاست. این طرح بر اساس حذف مشکلات بلاک چین بیت کوین طراحی شده. ایده های کلی این طرح عبارت هستن از افزایش ظرفیت های بلاک در شبکه بیت کوین و فراهم کردن شرایط منحصر به فرد برای محافظت از انعطاف پذیری تراکنش هاست. همچنین سگویت همون راه نجات بیت کوین از دو مشکل مطرح شده بود که در تاریخ آگوست سال 2017 اجرا و راه اندازی شد. این طرح رو پیتر وایلی و مدیر عامل Blockstream به عنوان یه نسخه بروز و کارآمد برای بیت کوین ارائه داد.

راهکارهای سگویت برای بهبود مقیاس پذیری

راهکارهای سگویت برای بهبود مقیاس پذیری

همونطور که گفتیم، سگویت در اصل یه طرح بهبود برای پادشاه ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین هست. سگویت در راستای دو مشکل اجرا و پیاده سازی معرفی شد. جالب اینجاست که بدونین افزایش حجم بلاک می تونه گام بزرگی در راستای بهبود مقیاس پذیری شبکه بیت کوین باشه. طرح سگویت هم در این راستا قدم برداشته و ظرفیت بلاک ها رو در بلاک چین بیت کوین افزایش داده. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی راهکارهای سگویت برای بهبود مقیاس پذیری بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: مقیاس پذیری در بلاک چین چیست؟

• افزایش آنی حجم بلاک تا 4 مگابایت

یکی از راهکارهای سگویت برای بهبود مقیاس پذیری، افزایش سریع حجم بلاک تا 4 مگابایت هست. حجم واقعی بلاک به شرایط بلاک چین بستگی داره. متخصصین بلاک چین پیش بینی کردن که بعد از شروع به کار سگویت، حجم بلاک ها بین 2 تا 2.1 مگابایت میشه. همچنین با وجود سگویت هر بایت اطلاعاتی فقط یک چهام از بلاک شبکه رو اشغال می کنه. به عبارت دیگه، فضای ذخیره سازی تراکنش در بلاک ها 4 برابر میشه.

• جداسازی امضا از تراکنش

یکی دیگه از راهکارهای سگویت برای بهبود مقیاس پذیری، جداسازی امضا از تراکنش هاست. بخش زیادی از حجم تراکنش ها شامل امضاهای تایید اون هست. در سافت فورک سگویت این امضاها به منظور کاهش حجم تراکنش و در نتیجه ی اون افزایش حجم بلاک از اطلاعات ورودی و خروجی تفکیک میشه. این طرح داده های مربوط به امضای تراکنش ها رو در بخش جداگونه ای در آخر بلاک قرار میده و باعث میشه تا محاسبه شناسه تراکنش خیلی سریع و اسون تر انجام بشه و شبکه مقیاس پذیرتر بشه.

عملکرد Segwit چگونه است؟

عملکرد Segwit چگونه است؟

حداکثر اندازه بلاک در پروتکل اصلی 1 مگابایت هست که تعداد تراکنش های قابل پردازش بیت کوین رو به تقریبا 7 مورد در ثانیه محدود می کنه. این محدودیت برای جلوگیری از رشد بالقوه بیت کوین ایجاد شده بود و قصد داشت از تبدیل بیت کوین به یه سیستم پرداخت با حجم بالا جلوگیری کنه. در حالی که تعداد تراکنش های بیت کوین به طور روزانه در حال افزایش بود، سگویت برای رفع اشکال در انعطاف پذیری و همچنین افزایش ظرفیت بلاک بیت کوین ایجاد شد. سگویت تراکنش رو به دو قسمت مجزا تقسیم می کنه. قسمت اول پروتکل تفکیک کننده که همه داده های مربوط به امضای معامله در بلاک چین بیت کوین رو حذف می کنه. امضای معامله یکی از حجیم ترین داده ها و چیزی حدود 65 درصد بلاک رو در بر گرفته.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله سگویت چیست؟ اطلاعاتی در مورد سگویت یا Segwit به شما ارائه کنیم و به بررسی راهکارهای سگویت برای بهبود مقیاس پذیری بپردازیم و عملکرد Segwit رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، سگویت به معنی شاهد جداگونه و فرایندی هست که به دنبال اون اندازه بلاک در بلاک چین با حذف داده های امضا از تراکنش های بیت کوین افزایش پیدا می کنه. زمانی که بخش های خاصی از یه تراکنش از بین میره، فضایی رو برای اضافی کردن تراکنش های بیشتر ازاد می کنه.


نظرات کاربران در مورد سگویت SegWit چیست و عملکرد آن چگونه است؟
سوال امنیتی :6+86 = ?