صدور فرمان تنظیم تجارت و ماینینگ ارزهای دیجیتال در ازبکستان

1401/02/12
صدور فرمان تنظیم تجارت و ماینینگ ارزهای دیجیتال در ازبکستان

دولت ازبکستان از طریق فرمانی که توسط رئیس جمهور شوکت میرضیایف امضا شده است، چارچوب نظارتی را در فضای دیجیتال این کشور آسیای مرکزی گسترش خواهد داد که هدف آن توسعه بیشتر فن آوری های دیجیتال، ایجاد شرایط مطلوب برای کارآفرینی و بهبود قوانین در این زمینه می باشد. این سند برای عباراتی مانند دارایی های دیجیتال، صرافی و ماینینگ مقرراتی را ارائه خواهند نمود. و آژانس تحت ریاست میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان بر بازار ارزهای دیجیتال در ازبکستان نظارت خواهند کرد.
براساس گزارش رسانه فورکلاگ، طبق مفاد سند آژانس ملی مدیریت پروژه تحت ریاست میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان بر بازار ارزهای دیجیتال در ازبکستان نظارت خواهند کرد و آژانس ملی مدیریت پروژه،NAPP به نگهبان اصلی ارزهای دیجیتال کشور تبدیل خواهد شد.
نهاد نظارتی موظف شده است تا سیاست ایالتی را در اقتصاد ارزهای دیجیتال را اجرا و از حقوق سرمایه گذاران محافظت نماید. همچنین مسئولیت معرفی فن آوری‌های بلاک چین به بخش عمومی و مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و تکثیر تسلیحات از طریق ارزهای دیجیتال را بر عهده خواهد گرفت.
براساس این فرمان از اول ژانویه 2023، شهروندان و شرکت های ازبکستان مجاز به خرید، فروش و تبادل ارزهای دیجیتال از طریق ارائه دهندگان خدمات دیجیتال خواهند بود. همچنین صرافی ‌های دیجیتال، استخرهای ماینینگ، سپرده ‌گذاری‌ های ارز دیجیتال و فروشگاه ‌های دیجیتال ملزم به ثبت نام و دریافت مجوز یا گواهی ماینینگ از آژانس ملی مدیریت پروژه خواهند بود.
ازبکستان تجارت ارزهای دیجیتال را در سال 2018 قانونی کرد اما در اواخر سال 2019 دولت شهروندان ازبکستان را از خرید ارزهای دیجیتال منع نمود و شهروندان از آن زمان تنها می توانستند ارزهای دیجیتال خود را بفروشند. در نوامبر 2021 به شهروندان اجازه داده شد تا دارایی ‌های دیجیتال را با پول ملی در صرافی ‌های داخلی مجاز مبادله نمایند، افراد غیر مقیم نیز مجاز به مبادله ارزهای دیجیتال با فیات خارجی بوده اند.

فرمان ممنوعیت ماینینگ غیرمجاز

براساس این فرمان فقط شرکت ‌های ثبت ‌شده می‌ توانند ارز دیجیتال را در ازبکستان استخراج کنند. همچنین براساس این قانون فارم های ماینینگ در ساعات اوج مصرف، تعرفه برق بیشتری را پرداخت خواهند کرد و استخراج ارز دیجیتال غیر مجاز ممنوع خواهد بود. همچنین به مانند قبل، ازبکستانی ها مجاز به استفاده یا پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت برای کالاها و خدمات در داخل کشور نخواهند بود. اما طبق سند مورخ 27 آوریل 2022 تراکنش ‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال افراد و شرکت ‌ها مشمول مالیات نخواهند بود.
معافیت‌ های مالیاتی براساس مقررات نظارتی جدید توسط آژانس ملی مدیریت پروژه، NAPP برای ایجاد پروژه‌ های آزمایشی دیجیتال ارائه می ‌شود. نهادهای فعال در پروژه ها همچنین از سایر تعهدات بودجه دولتی از جمله پرداخت ‌های گمرکی معاف خواهند بود.

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد صدور فرمان تنظیم تجارت و ماینینگ ارزهای دیجیتال در ازبکستان
سوال امنیتی :8+54 = ?