عوامل موثر در پذیرش جهانی بیت کوین

1401/07/29

ما در این مقاله عوامل موثر در پذیرش جهانی بیت کوین قصد داریم به 5 عامل موثر در پذیرش جهانی بیت کوین بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین اگه که قصد خرید بیت کوین رو دارید. بیت کوین به عنوان یکی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال غیر متمرکز در بازار کریپتوکارنسی هستش که خیلی سریع به جایگزین سودمندی برای ارزهای سنتی جهت سرمایه گذاری تبدیل شد.این ارز دیجیتال مزایای فراوانی داره که در نتیجه، منجر به پذیرش اون توسط دولت ها و مردم شده و کاربرد های زیادی داره. 

5 عامل موثر در پذیرش جهانی بیت کوین

1. تقاضای جهانی

5 عامل موثر در پذیرش جهانی بیت کوین

یکی از عوامل موثر در پذیرش جهانی بیت کوین، تقاضای جهانی اون هستش. این ارز دیجیتال تحت تاثیر عوامل اقتصادی و قوانین دولتی و عوامل دیگه تاثیری بر روی ارزهای فیات نداره. ولی قیمت اون به شدت تحت تاثیر میزان عرضه و تقاضای کاربران قرار می گیره. تقاضای جهانی از جمله موثرترین عوامل بر روی پذیرش بیت کوین به حساب میاد. تقاضا برای بیت کوین با توجه به مزایای زیاد و سودآوری که در سرمایه گذاری داره، روند رو به رشدی تجربه می کنه. با افزایش میزان تقاضا در این بازار به دنبال اون، قیمت بیت کوین نیز سیر صعودی پیدا می کنه. البته بر عکس اون، اگه میزان عرضه بیت کوین افزایش یابه، قیمت بیت کوین ریزش شدیدی رو به دنبال داره. همچنین، اگه هزینه استخراج بیت کوین کاهش پیدا کنه، تقاضا برای دریافت بیت کوین بیشتر می شه و به این ترتیب تاثیر مستقیم و مثبتی بر روی میزان پذیرش اون میزاره. همچنین، میزان کارمزد ماینرها می تونه سرعت پذیرش برای بیت کوین رو به راحتی تحت تاثیر خودش قرار بده.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

• عوامل مهم برای تقاضای جهانی 

- زمانی که حجم زیادی از بیت کوین در مدت زمان کوتاهی توسط افراد قدرتمند خریداری بشه، حجم تقاضا و در نتیجه قیمت بیت کوین افزایش می یابه.

- استخراج بیت کوین باعث افزایش قیمت می شه. چون افزایش تقاضا برای این بازار رو به همراه داره.

- محدود بودن موجودی بیت کوین، در نتیجه عرضه اون رو کاهش میده که این کاهش عرضه، بر روی افزایش تقاضا و قیمت اون تاثیر مستقیم داره.

2. تغییر نگرش دولت ها 

5 عامل موثر در پذیرش جهانی بیت کوین

وقتی که برای اولین بار بیت کوین رو یافتند، دولت ها به دلیل عدم تمرکز بیت کوین از پذیرش اون خودداری می کردند. ولی با بیشتر شدن تقاضا از طرف جامعه برای ورود به بازار بیت کوین، دولت ها رویکرد خودشون رو نسبت به اون تغییر دادند و سعی کردند که با ایجاد قوانین از کلاهبرداری جلوگیری کنند. وقتی که دولت ها ارزهای دیجیتال رو قبول کنند و اون ها رو به رسمیت بشناسند، دسترسی سرمایه گذاران به اون راحت تره و در نهایت بر روی میزان پذیرش بیت کوین تاثیر مثبت میزاره. 

با در نظر داشتن تحریم های موجود در ایران، اهمیت پذیرش وگسترش ارز دیجیتال بیت کوین بیشتر میشه. در حالی که استخراج بیت کوین در ایران به صورت گسترده ای در حال انجام هستش. ولی هنوز دولت رویکرد مشخصی رو در رابطه با رزهای دیجیتال ارائه نکرده. ایران با وجود اینکه هنوز موافقت خودش رو درباره مجوز دادن به ارزهای دیجیتال اعلام نکرده، ولی انرژی ارزان قیمت رو در اختیار استخراج کنندگان قرار میده. کشورهای مخالف با بیت کوین، می تونیم به چین که سرسخت ترین آنهاست، اشاره کنیم. دلیل اصلی مخالفت چین اینه که در برنامه های مالی خودش قصد داره به طراحی و راه اندازی ارز الکترونیکی مخصوص خودش بپردازده تا به این ترتیب بتونه علاوه بر کنترل بر روی دارایی های غیر دیجیتالی، بر دارایی های دیجیتالی مردم خودش کنترل داشته باشه.

مقاله پیشنهادی: تاثیر بیت کوین بر آینده بشریت چیست؟

3. مزیت های بیت کوین

عدم کنترل و دخالت دولت ها: در نهایت تحت تاثیر سیاست های دولت ها و تحریم ها قرار نمی گیره.

امنیت بالا: به دلیل اینکه اطلاعات موجود در این شبکه قابلیت دستکاری شدن توسط بعضی از افراد وجود نداره، بنابراین امکان کلاهبرداری در اون وجود نداره.

هزینه پایین و سرعت بالا: در این شبکه هیچ واسطه ای بین خریدار و فروشنده وجود نداره. در نتیجه، هزینه معاملات کم و سرعت مبادله بالا میره.

جایگزین پول سنتی: ارزهای دیجیتال علاوه بر اینکه قابل مبادله با ارزهای فیات و پول های سنتی هستن، در نقش جایگزین اون ها نیز فعالیت می کنند.

شفافیت: فناوری بلاکچین، محافظ اطلاعات شخصی افراد هستش و تنها آدرس عمومی کاربران رو نشان میده.

عدم محدودیت زمانی و مکانی: بیت کوین بدون محدودیت زمانی و به راحتی قابل مبادله در تمام نقاط جهان هستش.

مقاله پیشنهادی: طلا بخریم یا بیت کوین؟

تمام مزیت های بیت کوین در بالا اشاره کردیم، تا الان صحت و کارآمدی اون ها برای سرمایه گذاران اثبات شده. این مزایا که در گام اول باعث ایجاد تقاضا در بین کاربران شده، در گام بعدی خودشون، علاوه بر جلب رضایت سرمایه گذاران، باعث افزایش روز افزون تقاضای سایر افراد شده. با توجه به رشد گسترش بازار ارزهای دیجیتال، مزایای اون بیشتر میشه و نیاز های بیشتری از کاربران رو برطرف می کنه که این عوامل جزء عوامل پذیرش جهانی بیت کوین محسوب می شه. 

4. تقاضا از سوی ثروتمندان و تاثیر گذاران 

یکی از عوامل موثر در پذیرش جهانی بیت کوین تاثیراتیه که ثروتمندان با نظرات خودشون بر روی اون تاثیر میزاره. با توجه به نظر مثبتی که برخی ثروتمندان نسبت به ارزهای دیجیتال دارند، نظر عموم مردم رو به اون جلب کردند و پذیرش بیت کوین رو برای افراد راحت تر کرده. البته به همون اندازه که نظر مثبت ثروتمندان و تاثیر گذاران جامعه، می تونه میزان پذیرش بیت کوین رو افزایش بده، نظر منفی و مخالفت این افراد نیز می تونه میزان پذیرش رو توسط جامعه کاهش بده.

• تاثیر رویکرد ایلان ماسک بر پذیرش بیت کوین

عوامل موثر در پذیرش جهانی بیت کوین

ایلان ماسک به عنوان یکی از تاثیر گذارترین شخصیت های دنیا بر بازار ارز دیجیتال هستش و یکی از طرفداران دوج کوین محسوب می شه. او بزرگترین شرکت انتقال پول اینترنتی دنیا PayPal رو تاسیس کرد که برای کاربران امکان مبادله با بیت کوین رو فراهم کرده. همین کار میزان پذیرش بیت کوین رو به بالاترین میزان رسونده.

5. ناکارآمدی سیستم های سنتی

بیت کوین و مزایای اون برای پوشش دهی معایب و ضعف های سیستم مالی سنتی، طراحی شدند. از جمله ضعف های سیستم های سنتی می تونیم به این مورد اشاره کنیم: سرعت کم، امنیت پایین، محدودیت زمانی و مکانی متمرکز،متمرکز بودن و تحت تاثیر بودن قوانین دولتی و تحریم و عدم شفافیت. تمامی این ضعف ها در سیستم بیت کوین رفع شده.، بنابراین، میزان پذیرش جهانی بیت کوین رو در کل دنیا تحت تاثیر قرار داده. 

• ناشناخته بودن ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، باعث شده که دولت ها و افراد در مورد پذیرش اون احساس خطر بیشتری داشته باشن و این کار باعث شده که ورود به این بازار با کندی صورت بگیره. 

• سرعت تراکنش ها در بیت کوین، در مقایسه با روش های سنتی بسیار سریعتر هستش ولی ارزهای دیجیتال جدیدی که وارد بازار کریپتوکارنسی شدند، با سرعتی بیش از سرعت انجام تراکنش ها در بیت کوین، به انجام مبادلات اقدام می کنند.

• مورد استفاده قرار گرفتن بیت کوین توسط افرادی که به دنبال پولشویی هستن، باعث شده که دولت ها نسبت به اون مقاومت از خودشون نشون بدند و سعی کنند اون رو غیر مجاز و ممنوع اعلام کنند. 

• ریسک بالا در بازار ارزهای دیجیتال باعث شده که افرادی که ریسک پذیری کمتری دارن یا در شرایط حساس نمی تونن به صورت منطقی تصمیم بگیرند، نسبت به ورود به این بازار بد بین باشن. 

• امکان هک کردن صرافی های نرم افزاری بیت کوین، امنیت بیت کوین روبه خطرمی ندازه، مگراینکه کاربران از کیف پول سخت افزار استفاده کنند. 

• غیر قابل برگشت بودن معاملات بیت کوین، باعث میشه کوچیک ترین اشتباه از سمت سرمایه گذاران دسترسی اون ها به بیت کوین رو مسدود کنه، مگر اینکه شخص مقابل ارز دیجیتال اون ها رو پس بده. 

کلام آخر 

در این مقاله عوامل موثر در پذیرش جهانی بیت کوین رو بررسی کردیم. همونطور که گفتیم، از اون جایی که بیت کوین یک دارایی دیجیتالی هستش که به صورت فیزیکی نیست، پذیرش اون موجب بقا، دوام و گسترش اون می شه. اگه عوامل پذیرش جهانی بیت کوین به نحوی نتونه در ایجاد پذیرش افراد موثر باشه، در نتیجه قیمت بیت کوین به شدت کاهش می یابه و افرادی که برای سرمایه گذاری بر روی اون تمایل دارن، از بین میره. 

امیدواریم از این مقاله به خوبی استفاده کنین و نهایت بهره از اون برده باشین. در آخر خوشحال می شیم نظراتتون رو با ما به اشتراک بزارین. 


نظرات کاربران در مورد عوامل موثر در پذیرش جهانی بیت کوین
سوال امنیتی :8+58 = ?