قابلیت چند امضایی(Multi-Sig) در کیف پول چیست؟

1402/03/13

قابلیت چند امضایی(Multi-Sig)؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این اصطلاح به دست بیارین؟ اصلا می دونین منظور از قابلیت چند امضایی در کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ به چه ولت هایی کیف پول چند امضایی گفته میشه؟ کیف پول چند امضایی چجوری کار می کنه؟ کیف پول چند امضایی چه مزایایی به همراه داره؟ قابلیت چند امضایی چه کاربردهایی در دنیای واقعی داره؟

بیشتر کسانی که در حوزه رمزارزها فعالیت می کنند، از یه ولت برای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال خودشون استفاده می کنند. ولت چند امضایی به عنوان یکی از بهترین کیف پول ها برای ذخیره رمزارزها شناخته میشه که امنیت دارایی های شما رو افزایش میده. این نوع از ولت ها انواع مختلفی دارن و دارای بیش از یه کلید خصوصی هستن. به همین دلیل برای دسترسی به این ولت چند امضایی به همه امضاها نیاز هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله قابلیت چند امضایی در کیف پول چیست؟ اطلاعاتی درباره کیف پول چند امضایی یا Multi-Signature Wallet به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای کیف پول چند امضایی بپردازیم و کاربردهای قابلیت چند امضایی رو مورد بررسی قرار بدیم.

کیف پول چند امضایی چیست؟

کیف پول چند امضایی چیست؟

احتمالا این سوال واستون پیش اومده باشه که کیف پول چند امضایی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که کیف پول چند امضایی یا Multi-signatur Wallet نوعی ولت رمزنگاری هست که برای انجام بعضی وظایف به دو یا چند کلید خصوصی نیاز داره. این کار برای افزایش امنیت ارزهای دیجیتال ذخیره شده در ولت انجام میشه و از طرف های مختلف خواسته میشه قبل از ارسال هر تراکنش اون رو امضا کنند. فرایند یه کیف پول مولتی امضایی یا نیاز با چندین امضا از تعداد از آدرس های از قبل مشخص شده کار می کنه و اگه یکی از این امضاها وجود نداشته باشه، تراکنش نمی تونه صورت بگیره.

جالب اینجاست که بدونین قابلیت چند امضایی در کیف پول ارز دیجیتال باعث میشه تا افراد مختلف بتونن به راحتی با همدیگه به صورت گروهی یه قرارداد رو امضا و اجرایی کنند. مالکان یا امضا کننده های یه کیف پول ارز دیجیتال چند امضایی در واقع در همه پرداخت ها همکاری و مشارکت دارن و بدون حضور یکی از اون ها هیچ پرداختی ممکن نیست. توجه داشته باشین که در سال 2012 برای اولین بار مکانیسم چند امضایی یا Multi-Sig در بلاک چین بیت کوین معرفی و مورد استفاده قرار گرفت.

مقاله پیشنهادی: کیف پول کاغذی (Paper Wallet) چیست؟

مزایای کیف پول چند امضایی

مزایای کیف پول چند امضایی

همونطور که گفتیم، کیف پول چند امضایی نوعی ولت رمزنگاری هست که برای استفاده از اون به بیش از یه کلید خصوصی نیاز هست. تکنولوژی چند امضایی(Multi-Sig) قبل از ظهور رمزارزها هم وجود داشت. استفاده از کیف پول های چند امضایی مزایای زیادی به همراه داره که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای کیف پول چند امضایی بپردازیم.

  • یکی از مزایای کیف پول چند امضایی این هست که با استفاده از این ولت دیگه نگران گم کردن گذرواژه نمیشین و مسئولیت نگهداری از سرمایتون رو بین چند نفر تقسیم می کنین. البته می تونین به تنهایی یه کیف پول چند امضایی داشته باشین، یعنی واسه کیف پول شخصی خودتون چند امضا تعریف کنین و به جای محافظت از یه رمز عبور، چند Seed Phrase واسه وارد شدن به ولت داشته باشین.
  • یکی دیگه از مزایای کیف پول چند امضایی این هست که ولت های چند امضایی یا Multi-Signatur Wallet کار رو واسه هکرهای سایبری سخت می کنند. برای اینکه هکرها به ولت های چند امضایی دسترسی داشته باشن و رمزارزها یا سرمایه شما رو به سرقت ببرن، باید بارها حمله کنند و شکست بخورن. شما اگه یه هکر بودین طعمه های آسون تر رو انتخاب می کردین.
  • یکی دیگه از مزایای کیف پول چند امضایی این هست که وقتی ولت Multi-Sig دارین، فقط به یه سیستم وابسته نیستین. هر کدوم از شرکا با استفاده از یه سیستم جداگونه وارد حساب مشترک میشن، یکی با گوشی، یکی با لپ تاپ و اون یکی با سیستم خانگی. بنابراین، فقط با دسترسی به یکی از این سیستم ها می تونین کیف پول چند امضایی خودتون رو باز و رمزارزهای خودتون رو مدیریت کنین.

چرا باید از کیف پول چند امضایی استفاده کنیم؟

چرا باید از کیف پول چند امضایی استفاده کنیم؟

حائز اهمیت هست که بدونین ولت های چند امضایی(Multi-Sig) مثل صندوق امانات بانک کار می کنند. به همین دلیل از سطح امنیت بالایی برخوردار هستن. سازوکار این ولت ها به این صورت هست که بدون داشتن همه امضاها نمی تونین به ارزهای دیجیتال خودتون دسترسی داشته باشین. از طرف دیگه رمزارزها محبوبیت زیادی دارن و قیمت اون ها روز به روز در حال افزایش هست. همین موضوع باعث میشه تا کلاهبرداران سایبری از روش های مختلفی برای دسترسی به رمزارزهای شما و فیشینگ استفاده کنند.

شما باید رمزارزهای خودتون رو در یه محیط کاملا امن نگهداری و ذخیره کنین. کیف پول های چند امضایی یا Multi-Signatur Wallet با همین هدف راه اندازی شدن و به شما اجازه میدن تا بتونین رمزارزهای خودتون رو دور از حاشیه و در یه محیط منحصر به فرد نگه دارین. کیف پول چند امضایی ویژگی های متعددی مثل تایید هویت دو عاملی، امنیت بالا و پشتیبانی از سیستم های مختلف داره. به این ترتیب، با انتخاب این ولت رمزنگاری می تونین به راحتی امنیت ارزهای دیجیتال خودتون رو افزایش بدین.

مقاله پیشنهادی: کیف پول قرارداد هوشمند چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله قابلیت چند امضایی در کیف پول چیست؟ اطلاعاتی درباره کیف پول چند امضایی یا Multi-Signature Wallet به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای کیف پول چند امضایی بپردازیم و کاربردهای قابلیت چند امضایی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، کیف پول چند امضایی نوعی ولت رمزنگاری هست که برای انجام بعضی وظایف به دو یا چند کلید خصوصی نیاز داره. این کار برای افزایش امنیت ارزهای دیجیتال ذخیره شده در ولت انجام میشه و از طرف های مختلف خواسته میشه قبل از ارسال هر تراکنش اون رو امضا کنند.


نظرات کاربران در مورد قابلیت چند امضایی(Multi-Sig) در کیف پول چیست؟
سوال امنیتی :1+32 = ?