مقایسه پولکادات و کازماس؛ کدام بهتر است؟

1402/02/27

مقایسه پولکادات و کازماس؛ کدام بهتر است؟ اصلا می دونین پولکادات(Polkadot) چیست؟ پولکادات چه ویژگی هایی داره؟ کازماس(Cosmos) چیست و چجوری کار می کنه؟ ارز دیجیتال پولکادات و کازماس چه تفاوتی با همدیگه دارن؟ خرید پولکادات بهتر است یا خرید کازماس؟ پولکادات کارایی بیشتری داره یا کازماس؟ سرعت انجام تراکنش ها در کدوم شبکه بیشتره؟

ایجاد بلاک چین کار سختیه. خیلی از پروژه ها از بیت کوین فورک زدن و بلاک چین خودشون رو بر مبنای بیت کوین راه اندازی کردن، ولی این روش رویکرد مناسبی برای ایجاد فناوری که دهه ها پایدار باشه نیست. بنابراین، پروژه هایی مثل پولکادات و کازماس در صدد برطرف کردن این مشکل هستن. الان هر کسی می تونه با استفاده از این پلتفرم ها بلاک چین خودش رو به وجود بیاره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله مقایسه پولکادات و کازماس، اطلاعاتی درباره ارز دیجیتال Polkadot و Cosmos به شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت پولکادات و کازماس بپردازیم تا بهترین تصمیم رو برای سرمایه گذاری بگیرین.

آشنایی با پولکادات(Polkadot)

آشنایی با پولکادات(Polkadot)

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که پولکادات چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که پولکادات یا Polkadot نسل جدید پروتکل های بلاک چین هست. این پروژه سعی داره شبکه ای واحد از بلاک چین های هدفمند و یکپارچه به وجود بیاره و از این طریق به مشکلات مقیاس پذیری و تعامل پذیری در فضای ارزهای دیجیتال غلبه کنه. به عبارت دیگه، اگه بلاک چین های مختلف رو راه حلی برای مشکلات دیفای واقعی بدونیم، میشه شبکه پولکادات رو راه حلی برای مشکلات خود بلاک چین ها دونست. ارز دیجیتال شبکه پولکادات هم DOT نام داره که کاربرد اصلی اون پرداخت هزینه های شبکه هست.

جالب اینجاست که بدونین پولکادات(Polkadot) پروژه ای هست که توسعه دهنده ها اون رو واسه سایر توسعه دهنده ها به وجود آوردن و در این پروژه اتصال اوراکل ها، زنجیره های عمومی و خصوصی، برنامه های غیرمتمرکز و همچنین ارائه خدمات برای انجام کار در کنار همدیگه بخشی از اهداف هست. پولکادات با ایجاد شبکه ای واحد از بلاک چین های هدفمند و یکپارچه می تونه مشکلات تعامل پذیری در رمزارزها رو رفع کنه.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

آشنایی با کازماس(Cosmos)

شبکه کازماس(Cosmos) نوعی پروتکل تعامل پذیری هست که انجام تراکنش بین بلاک چین های مستقل رو تسهیل می کنه. کازماس در بین پروژه های بلاک چینی از محبوبیت بالایی برخوردار هست و دلیلش هم کارایی زیاد اون هست که این پروژه داره. کازماس اکوسیستمی از بلاک چین ها رو به وجود میاره که برای مقیاس پذیری و تعامل با همدیگه طراحی شدن. هدف نهایی کازماس تولید شبکه ای از بلاک چین هاست که به طور غیرمتمرکز با همدیگه در ارتباط هستن. بنابراین، اهداف اصلی کازماس، تعامل پذیری و مقیاس پذیری هست.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال Atom چیست؟

تفاوت پولکادات و کازماس چیست؟

تفاوت پولکادات و کازماس چیست؟

کازماس(Cosmos) و پولکادات(Polkadot) هر دو پروژه هایی هستن که هدف اصلی خودشون رو بر روی از بین بردن شکاف های بین بلاک چین های مختلف قرار دادن تا به این ترتیب بلاک چین ها رو بیشتر از قبل باهم سازگار کنند. از طرفی در حالی که هدف اصلی هر دو اکوسیستم کازماس و پولکادات یکسان هست، ولی تفاوت هایی هم بین این دو شبکه ارز دیجیتال وجود داره که ناشی از رویکردی هست که بنیان گذاران این پروژه ها اتخاذ کردن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی تفاوت پولکادات و کازماس بپردازیم.

ویژگی های بلاک چین

یکی از تفاوت های پولکادات و کازماس، مربوط به ویژگی های بلاک چین هست. مهم ترین ویژگی های شبکه کازماس، کارمزد پایین تراکنش ها و برخورداری از قابلیت انجام تراکنش های آنی یا نزدیک به آنی هست. بلاک چین پولکادات هم از چندین بلاک متمایز و مستقل به اسم شاردها تشکیل شده. در واقع همه این شاردها به یه زنجیره رله مشترک متصل شده و از این طریق بلاک چین های پولکادات می تونن به صورت موازی از هم معاملات رو خیلی سریع، خیلی ارزون و البته خیلی ایمن پردازش کنند.

مکانیزم اجماع

یکی دیگه از تفاوت های پولکادات و کازماس، مکانیسم های اجماع این دو شبکه هست. در شبکه کازماس هر بلاک چین کاملا مستقل از سایر شبکه هاست و هر کدوم از اون ها اجماع خاص خودشون و اعتبارسنج های خاص خودشون رو دارن. پس در خصوص مقایسه کازماس و پولکادات از این نظر، شبکه پولکادات بلاک چین برتری نسبت به بلاک چین کازماس هست. به همین دلیل تقاضا برای استفاده از پولکادات بیشتر از کازماس هست.

تمرکززدایی

یکی دیگه از تفاوت های پولکادات و کازماس، تمرکززدایی هست. شبکه کازماس دارای 175 اعتبارسنج هست و از طرفی بیشتر از 184 میلیون توکن با زمان بلاک 6.82 ثانیه هم در بستر این شبکه به وجود اومدن. ولی بر اساس وب سایت آماری تحلیلی بلاک چین پولکادات در حال حاضر 297 اعتبارسنجداره و بیشتر از 26400 نارمزد دیگه هم درخواست های خودشون رو ارسال کردن.

اکوسیستم

یکی دیگه از تفاوت های پولکادات و کازماس، اکوسیستم این شبکه های بلاک چینی هست. شبکه کازماس مجموعه شناخته شده ای از پروژه ها رو در خودش جای داده. از جمله از اون ها میشه به کرونوس، انکر، تورچین، شبکه سکرت اشاره کنیم. پولکادات هم یکی از پروژه های بلاک چینی با بالاترین میزان پتانسیل هست که اکوسیستم های داخلی اون زیاد هست. از جمله از این پروژه ها میشه به کوساما، انکر، آکارا، پولکادکس، مون ریور اشاره کنیم.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله مقایسه پولکادات و کازماس، اطلاعاتی درباره ارز دیجیتال Polkadot و Cosmos به شما ارائه کنیم و به بررسی تفاوت پولکادات و کازماس بپردازیم تا بهترین تصمیم رو برای سرمایه گذاری بگیرین. همونطور که گفتیم، پولکادات نسل جدید پروتکل های بلاک چین هست. شبکه کازماس نوعی پروتکل تعامل پذیری هست که انجام تراکنش بین بلاک چین های مستقل رو تسهیل می کنه. کازماس در بین پروژه های بلاک چینی از محبوبیت بالایی برخوردار هست و دلیلش هم کارایی زیاد اون هست که این پروژه داره. این دو پروژه کریپتویی تفاوت های زیادی با هم دارن که همین موضوع باعث شده تا منحصر به فرد بشن و هرکدوم در موارد خاصی مورد استفاده قرار بگیرن.


نظرات کاربران در مورد مقایسه پولکادات و کازماس؛ کدام بهتر است؟
سوال امنیتی :4+54 = ?