نمودار قیمت چیست و چه کابردی در تحلیل تکنیکال دارد؟

1402/01/22

مشاهده و بررسی نمودار قیمت؛ اولین قدم برای تحلیل تکنیکال قیمت ارز دیجیتال! آیا دوست دارین با این ابزار آشنا بشین؟ اصلا می دونین نمودار قیمت چیست؟ انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن کدامند؟ چارت قیمت در تحلیل تکنیکال چه کاربردی داره؟ می دونین چرا انتخاب نوع مناسب نمودار قیمت در معامله گری اهمیت زیادی داره؟ اجزای تشکیل دهنده نمودار قیمت کدامند؟

اولین قدم برای تحلیل تکنیکال، مشاهده و بررسی چارت قیمتی ارز دیجیتال هست. چارت در ارز دیجیتال به زبان ساده، نموداری هست که تغییرات قیمت اون کوین یا توکن رو در طول زمان به تصویر می کشه و معامله گران با استفاده از اون تلاش می کنند با شناسایی الگوهای مختلف در نمودار، رفتار قیمتی اون ارز دیجیتال رو پیش بینی کنند و بر اساس داده های به دست اومده معاملات پرسودی انجام بدن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله نمودار قیمت چیست؟ اطلاعاتی در مورد نمودار قیمت یا چارت قیمت به شما ارائه کنیم و به معرفی انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال بپردازیم و کاربرد چارت قیمتی در تحلیل تکنیکال رو مورد بررسی قرار بدیم.

نمودار قیمت چیست؟

نمودار قیمت چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم نمودار یا چارت قیمتی رو شنیدین، خواستین تا اطلاعاتی درباره این ابزار به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که نمودار قیمت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که منظور از چارت قیمت، نمودارهایی هست که میزان افزایش قیمت، رشد ارز دیجیتال، نزول رمزارز و کلیه عملکرد کوین یا توکن رو در بازه زمانی مشخص به شما نشون میده. با استفاده از نمودار قیمت علاوه بر اینکه میشه وضعیت ارز دیجیتال از گذشته تا الان رو متوجه شد، این امکان هم وجود داره که با تحلیل کردن چارت ارز دیجیتال مورد نظر، آینده اون ارز رو هم پیش بینی کرد.

جالب اینجاست که بدونین یه نمودار قیمت دنباله ای از قیمت هایی هست که در یه بازه زمانی مشخص رسم میشه. در نمودار، محور عمودی مقیاس قیمت رو نشون میده و محور افقی مقیاس زمان رو نشون میده. قیمت ها از چپ به راست در محور افقی نشون داده میشن که جدیدترین حرکت قیمت دورترین در سمت راست هست. تحلیلگران از نمودارها برای تجزیه و تحلیل انواع مختلف اوراق بهادار و ارزهای دیجیتال و پیش بینی حرکت های آینده در بازار استفاده می کنند. با اینکه یه تریدر تقریبا به صورت انحصاری در نمودارها استفاده می کنه، ولی استفاده از نمودارها فقط به تجزیه و تحلیل تکنیکال رمزارزها محدود نمیشه.

مقاله پیشنهادی: تایم فریم چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد؟

معرفی انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال

معرفی انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال

همونطور که گفتیم، نمودارها گرافی از اطلاعات قیمتی ارزهای دیجیتال ارائه میدن. به عبارت دیگه، نمودار داده های تاریخی طراحی شده بر اساس قیمت و حجم معاملات در بازه های زمانی مختلف هست. استفاده از نمودارها خیلی متدوال هست و تکنیکالیست ها اکثرا به چارت اشاره می کنند. نمودار قیمت ارز دیجیتال از دو بعد قیمت و زمان تشکیل میشه. نمودارها انواع مختلفی دارن که می تونین از اون ها استفاده کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال بپردازیم.

  • نمودار خطی

یکی از انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال، نمودار خطی هست. این نمودار با وصل کردن نقاطی که قیمت پایانی ارز دیجیتال رو نشون میده، به وجود میاد. با توجه به اینکه در کدوم تایم فریم زمانی هستین، هر نقطه قیمت پایانی همون تایم فریم رو نشون میده. مثلا در تایم یک روزه هر نقطه قیمت پایانی یه روز رو مشخص می کنه. این نمودار برای افرادی که قصد ارائه گزارش عمومی از بازار و حرکات قیمتی گذشته رو دارن، خیلی ساده و واضح هست.

  • نمودار میله ای

یکی دیگه از انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال، نمودار میله ای هست که نسبت به حالت قبلی کامل تره. نمودار میله ای علاوه بر قیمت پایانی اشاره به قیمت آغازین، بالاترین قیمت و پایین ترین قیمت هم داره. هر میله یه خط عمودی هست که از پایین ترین قیمت شروع میشه و تا بالاترین قیمت میره. قیمت ابتدایی یه خط کوتاه در طرف چپ و قیمت پایانی خط کوتاهی در سمت راست خط میله ای هست.

  • نمودار شمعی

یکی دیگه از انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال، نمودار شمعی هست که هیچ اطلاعات اضافی ترین نسبت به نمودار میله ای به ما نمیده، ولی ساختار نمایشی اون جوری هست که با یه نگاه میشه روند قیمت ارز دیجیتال رو تفسیر کرد که در یه تایم فریم مشخص روند صعودی بوده یا نزولی. این گونه که روند قیمت روی یه کندل با صعود در بازه زمانی مشخص سبز رنگ یا روشن هست و در زمان نزول قیمت به رنگ قرمز یا تیره نشون داده میشه.

کاربرد چارت قیمتی در تحلیل تکنیکال

کاربرد چارت قیمتی در تحلیل تکنیکال

توجه داشته باشین که چارت های قیمتی ارز دیجیتال و سایر دارایی ها، شرایط متفاوتی از بازار رو به ما نشون میدن. در طول یه روند قیمتی طولانی مدت، دوره های کوتاه اصلاحی یا تثبیت بازار ممکنه بارها به چشم بخوره. همچنین طولانی شدن فاز تثبیت نشون از وجود تعادل بین قدرت بازیگران بازار داره و البته نشون از رو به پایین بودن روند قبلی داره. اگه در آخر این دوره خنثی باعث شکست قیمت بشه، روند جدیدی شروع میشه، این الگو مرتب در بازار قابل تکرار هست.

قیمت ارزهای دیجیتال به صورت مداوم در حال نوسان هست که همین نوسانات قیمتی فرصت های کسب سود زیادی رو برای تریدرها و معامله گران فراهم می کنه که شما می تونین از این فرصت ها استفاده کرده و سودهای زیادی از نوسانات بازار به دست بیارین. البته به شرطی که بتونین وضعیت رمزارزها رو تجزیه و تحلیل کرده و بهترین نقاط خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو شناسایی کنین. برای این کار به نمودارهای قیمتی ارز دیجیتال نیاز دارین. بنابراین، نمودار قیمتی برای تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیره.

مقاله پیشنهادی: معاملات لانگ Long و شورت Short چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نمودار قیمت چیست؟ اطلاعاتی در مورد نمودار قیمت یا چارت قیمت به شما ارائه کنیم و به معرفی انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال بپردازیم و کاربرد چارت قیمتی در تحلیل تکنیکال رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، منظور از چارت قیمت، نمودارهایی هست که میزان افزایش قیمت، رشد ارز دیجیتال، نزول رمزارز و کلیه عملکرد کوین یا توکن رو در بازه زمانی مشخص به شما نشون میده. شما می تونین با استفاده از نمودار قیمت، وضعیت رمزارزها رو تجزیه و تحلیل کنین.


نظرات کاربران در مورد نمودار قیمت چیست و چه کابردی در تحلیل تکنیکال دارد؟
سوال امنیتی :3+84 = ?