واش تریدینگ یا تجارت شسشتو چیست؟

1402/01/22

واش تریدینگ یا تجارت شسشتو چیست؟ واش تریدینگ به فعالیت غیرقانونی اطلاق میشه که در اون یک معامله گر واحد به منظور تولید اطلاعات بازار گمراه کننده، همان اوراق رو چندین بار خرید و فروش می کنه. واش تریدینگ ها اغلب برای افزایش مصنوعی حجم معاملات یک اوراق بهادار انجام میشن. در ادامه به معرفی واش تریدینگ می پردازیم و اطلاعات بیشتری در رابطه با واش تریدینگ ارائه می کنیم. تا به این موضوع هم به عنوان آموزش مدیریت سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال اهمیت دهید.

واش تریدینگ:

واش تریدینگ

همونطور که بیان کردیم واش تریدینگ فرآیندی هست که طی اون یک معامله گر اوراق بهادار رو به منظور ارائه اطلاعات گمراه کننده چندین بار خرید و فروش می کنه. در برخی شرایط، واش تریدینگ ها توسط یک معامله گر و یک کارگزار که با همدیگه تبانی می کنن، انجام میشه و در برخی مواقع معاملات شستشو توسط سرمایه گذارانی که هم به عنوان خریدار و هم فروشنده اوراق بهادار عمل می کنن، انجام میشه.

مقاله پیشنهادی: تکنیک تشخیص پایان روند صعودی در ارزهای دیجیتال

واش تریدینگ، سرمایه‌گذاران رو گمراه می‌کنه تا تصور کنن حجم معاملات برای یک اوراق بهادار بیشتر از آنچه که واقعا هستن، است، و به طور بالقوه باعث افزایش فعالیت تجاری مشروع روی اوراق بهادار در این فرآیند میشه.  تجارت شستشو طبق قوانین ایالات متحده غیرقانونی هست و سرویس درآمد داخلی (IRS) مالیات دهندگان رو از کسر ضرر و زیان ناشی از واش تریدینگ از درآمد مشمول مالیات خود منع می کنه.

واش تریدینگ چگونه کار می کند؟

واش تریدینگ چگونه کار می کند؟

هدف و نیت فعالان در واش تریدینگ و نتیجه این تراکنش هر دو کنار هم سبب میشه تا واش تریدینگ به اهداف اصلی خودش برسه. واش تریدینگ زمانی اتفاق می افته که یک سرمایه گذار توکن های یک سرمایه ثابت رو هم زمان خرید و فروش می کنه.

نیت تریدر باید مرتبط با واش تریدینگ باشه و این افراد باید حتما دارایی هایی با مالکیت منافع مشترک رو در مدت زمان کمی خرید و فروش کنن. مالکیت منافع به حساب هایی اطلاق میشه که شخصی یا یک کمپانی خاص در اختیار خودش داره.

چرا واش تریدینگ غیر قانونی است؟

چرا واش تریدینگ غیر قانونی است؟

واش تریدینگ برای اولین بار توسط دولت فدرال پس از تصویب قانون بورس کالا در سال 1936 ممنوع شد، قانونی که قانون آتی رو اصلاح کرد و همچنین تمام معاملات کالاها رو ملزم به انجام در بورس های تنظیم شده کرد. روشی محبوب برای دستکاری‌کنندگان سهام بود تا به‌طور نادرست سیگنال‌های علاقه‌مندی به یک سهام رو در تلاش برای افزایش ارزش سهام نشون بدن و پول کسب کنن.

مقررات کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) همچنین کارگزاران رو از سود بردن از واش تریدینگ منع می کنه، حتی اگه اون ها ادعا کنن که از نیت معامله گر اطلاع نداشتن. IRS همچنین مقررات سختگیرانه ای در برابر تجارت شستشو داره و از مالیات دهندگان می خواد که از کسر ضرر و زیان ناشی از واش تریدینگ خودداری کنن.

برخلاف ابزارهای مالی سنتی مثل سهام که استانداردهای احراز هویت مشتری رو به رسمیت می‌شناسن، دارایی‌های مبتنی بر بلاک چین رو می‌توان به‌طور ناشناس هم معامله کرد که به نوبه خود خطر واش تریدینگ رو افزایش میده. دلیل این امر، آمار گمراه‌کننده حجم و قیمت سرمایه هست و تنها در صورت حل میشه که مقامات مسئول، حوزه‌های قضایی مشخصی رو برای نظارت روی ارزهای دیجیتال لحاظ کنن.

مقاله پیشنهادی: استراتژی ریسک فری Risk Free چیست؟

چگونه از NFT ها برای پول شویی استفاده می شود؟

جرائم و اتفاقات مرتبط با NFTها مانند کلاهبرداری و پول شویی ناشی از واش تریدینگ زمانی رخ میدن که در فروش NFT ها، آدرس هایی که self finance میشن، هدف قرار می گیرن. اپراتورهای بدافزار و بانک های رمزنگاری چتکس با استفاده از NFT ها اقدام به کلاهبرداری و پول شویی می کنن. ماهیت باز بلاک چین این امکان رو به ما میده تا برآوردهای واقع بینانه تری درباره پول شویی NFT ها به دست بیاریم.

با کمک Chainanalysis امکان ردیابی کلاهبرداری های مربوط به واش تریدینگ وجود داره. که از طریق پیدا کردن آدرس هایی که self finance میشن، امکان پذیر هست. با استفاده از این استراتژی چندین عملیات واش تریدینگ کشف شده.

تفاوت NFT با بیت کوین یا اتریوم:

تفاوت NFT با بیت کوین یا اتریوم

یک توکن مقرون به صرفه، دارایی هست که امکان مبادله اون با معادلش وجود داره. NFT ها متفاوت هستن، زیرا هر توکن از NFTها خاص هستن. به دلیل ارزش متفاوت اینها، امکان جایگزینی وجود نداره. چراکه قیمت یکی ار دیگری بالاتر هست. در کریپتوکارنسی، NFT یک توکن غیرقابل تعویض هست که مالکیت و سایر جزئیات اون در یک بلاک چین ذخیره میشه. تعداد این توکن ها روز به روز در حال افزایش هست و به همین دلیل بازار خوبی برای معامله وجود داره.

یک واش تریدر،شNFT های خودش رو خرید و فروش می کنه تا حجم، سود و قیمت ایجاد کنه. واش تریدر کنترل قیمت خرید و هم قیمت فروش رو در دست داره. بنابراین می تونه توکن رو با قیمتی بالاتر از خودش خریداری کنه. این عمل می تونه چندین بار تکرار بشه. در نتیجه، سایر افراد خارج از پروژه که شاهد این افزایش فعالیت هستن، ممکنه برای خرید NFT برنامه ریزی کنن. هنگامی که NFT به یک خریدار واقعی فروخته میشه، سازنده اختلاف قیمت رو برای خودش بر میداره.

نمونه ای از واش تریدینگ:

معاملات شستشو معاملاتی هستن که همدیگه رو خنثی می کنن و به این ترتیب ارزش تجاری ندارن. اما اون ها در موقعیت های مختلف معاملاتی استفاده میشن.

به عنوان مثال، معاملات شستشو در رسوایی LIBOR برای پرداخت به کارگزارانی که پانل های ارسال LIBOR رو برای ین ژاپن دستکاری کردن، استفاده شد. بر اساس اتهامات وارده توسط مقامات مالی بریتانیا، معامله گران UBS 9 واش تریدینگ با یک شرکت کارگزاری انجام دادن تا 170000 پوند کارمزد به عنوان پاداشی به شرکت برای نقشش در دستکاری نرخ های LIBOR ایجاد کنن.

نتیجه و جمع بندی:

واش تریدینگ یک فعالیت غیرقانونی هست که در اون یک معامله گر به منظور افزایش حجم معاملات یا قیمت اون اوراق، اوراق بهادار مشابه رو در مدت کوتاهی یا در مبادلات جداگانه خرید و فروش می کنه. تجارت شستشو می‌تونه در صنایع و دارایی‌های مختلف اتفاق بیوفته، اما اخیرا به یک گزینه مورد توجه عمده برای فضاهای معاملاتی ارزهای دیجیتال و فرکانس بالا تبدیل شده. بنابراین تجارت شستشو نوعی تجارت غیرقانونی هست که در اون دلال و معامله‌گر با انتقال اطلاعات گمراه‌کننده به بازار برای کسب سود تبانی می‌کنن. شرکت‌های تجاری با فرکانس بالا و صرافی‌های ارزهای دیجیتال ممکنه از معاملات شستشو برای دستکاری قیمت‌ها استفاده کنن.

IRS مالیات دهندگان رو از کسر ضرر و زیان ناشی از واش تریدینگ از درآمد مشمول مالیات خود منع می کنه.


نظرات کاربران در مورد واش تریدینگ یا تجارت شسشتو چیست؟
سوال امنیتی :3+37 = ?