ویژگی های یک استراتژی معاملاتی خوب چیست؟

1401/06/10


در مقاله ویژگی های یک استراتژی معاملاتی خوب چیست؟ قصد داریم با ویژگی های یک استراتژی معاملاتی خوب آشنا بشیم و به بررسی کامل استراتژی بپردازیم. با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال رشد و توسعه چشمگیری در جهان پیدا کردن و روز به روز در حال افزایش هست. سرمایه گذاران هم از این فرصت ها استفاده کرده و سود می کنن. بازار ارزهای دیجیتال با توجه به نوپا بودنشان دارای نوسانات زیادی هست. این نوسانات فرصتی برای کسب سود بوده و کاربران زیادی از این نوسانات سود دریافت می کنند. البته معامله در این بازار به سادگی نبوده و برای کسب سود از فرصت های بازار باید از دانش و مهارت کافی در این حوزه برخوردار بود. معامله در این بازار پر سود اما پر ریسک بدون دانش و مهارت امکان پذیر نبوده و حتما فرد معامله گر ضرر می کنه.

ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی شکل جدیدی از پول دیجیتال هست که بر پایه علم رمز نگاری ایجاد نقل و انتقال بر بستر بلاک چین و اینترنت انجام میشه. ارزدیجیتال وجود خارجی نداشته و نمیشه مثل سکه و اسکناس آن را لمس کرد. از ویژگی های اصلی ارزهای دیجیتال غیر متمرکز بودن و شفافیت آن در شبکه های بلاک چین هست. منظور از غیرمتمرکز بودن یعنی برای ارسال یا دریافت ارزدیجیتال نیاز به فرد یا شخص ثالثی یا ایجاد حساب بانکی نیست و به صورت مستقیم و همتا به همتا انتقالات انجام میشه.

تا اینجا با مفهوم ارز دیجیتال و بازارهای مالی آشنا و متوجه شدین که این بازار سودهای زیادی داره ولی پر ریسک هست با این حال برای معامله در این بازار باید آموزش دیده باشین و بتونین با تحلیل های معاملاتی کسب سود کنین. برای اینکه بتونین بهترین نتیجه رو از معاملات خودتون بگیرین باید استراتژی های معاملاتی داشته باشین. در ادامه این مقاله با با ویژگی های یک استراتژی معاملاتی بیشتر آشنا می شیم.

استراتژی معاملاتی چیست؟

استراتژی معاملاتی چیست؟

 

کلمه استراتژی از واژه یونانی استراتگوس گرفته شده و به معنای رهبری و فرماندهی است. و در جنگ های یونان باستان فرمانده برای سربازان خود برنامه مشخصی را تعریف و تکلیف می کنه تا با جزئیات دقیق تمام اتفاق های ممکن در جنگ را پیش بینی کنند و در صورت رخ دادن هر مشکلی با استراتژی از قبل تعیین شده آن را مدیریت کنن. یک سرمایه گذار حرفه ای هم باید بازار را دشمن خود بدونه و همیشه با برنامه و استراتژی از قبل تعیین شده عمل کرده تا بهترین استفاده را از این بازار داشته باشه.

استراتژی معاملاتی به شما نشون میده که در چه زمانی باید چه حرکتی داشته باشیم. ورود و خروج از بازار، خرید و فروش دارایی، تغییر سبد سرمایه گذاری، تغییر میزان نقدینگی از جمله اقداماتی هستن که در استراتژی معاملاتی دخالت دارن. بنابراین شما می تونین با داشتن استراتژی معاملاتی، عملکردهای درست و به جایی در شرایط و موقعیت مختلف از خودتون نشون بدین. با توجه به موارد گفته شده اگر یک تریدر با استفاده از استراتژی معامله کنه بهترین نتیجه رو در این بازار می گیره و کمترین ضرر را می کنه.

استراتژی معاملاتی که در بازارهای مالی استفاده میشه تنوع زیادی داره و به ازای هر فرد تریدر یک نوع استراتژی وجود داره. استراتژی یک سبک معاملاتی شخصی هست و هر فرد تریدر با توجه به احساسات، میزان سرمایه، میزان ریسک پذیری و سایر موارد شخصی برای خودش استراتژی معاملاتی میسازه با این استراتژی اقدام به معامله میکنه. با توجه به اینکه گفتیم استراتژی یک سبک معاملاتی شخصی هست نمیشه از سبک معاملاتی فرد دیگری برای معاملات استفاده کرد. چون طبق پارامترهای گفته شده میزان ریسک پذیری و غلبه بر احساسات هر فرد متفاوت هست.

تاثیر و اهمیت استراتژی معاملاتی:

تاثیر و اهمیت استراتژی معاملاتی:

در این قسمت از مقاله ویژگی های یک استراتژی معاملاتی خوب چیست؟ میخواهیم در مورد اهمیت استراتژی معاملاتی توضیحاتی به شما ارائه بدیم. اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارین متوجه شدین که این بازار نوسان های زیادی داره و همین موضوع باعث شده ریسک بالایی داشته باشه. برای اینکه در این بازار سود کسب کنین باید میزان ریسک خودتون رو کنترل کرده و مدیریت کنین برای این کار باید استراتژی معاملاتی برای خودتون مشخص کنین. استراتژی معاملاتی باعث میشه در هنگام نوسانات بالای بازار با خونسردی تمام به به معامله بپردازین و هیچ ترسی برای از دست دادن سرمایه نداشته باشین.

استراتژی در معامله اهمیت بسیار بالایی داره و به کاربران و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال این امکان رو میده که مدیریت معامله در دست خودشان باشه و با تمرکز بالا و مدیریت ریسک معامله را انجام بدن. با استفاده از استراتژی مناسب برای معاملات باعث میشه در برابر ریزش یا افزایش قیمت یک ارزدیجیتال به صورت هیجانی تصمیم نگرفت و طبق برنامه ریزی که قبل از باز کردن معامله کرده بودیم پیش بریم. بهترین معامله گران این بازار هم از استراتژی های شخصی خودشون استفاده می کنند و میزان ضرر را تا حد زیادی کاهش میدن.

ویژگی های یک استراتژی معاملاتی:

ویژگی های یک استراتژی معاملاتی:

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم قانون موفقیت در هر کاری داشتن برنامه و مشخص کردن جزئیات آن هست. معاملات این بازار هم از این قانون پیروی می کنه و با داشتن استراتژی در معامله، احتمال موفقیت در آن هم بالاتر میره. استراتژی معامله باعث میشه مدیریت کل معامله در دست تریدر باشه و قبل از باز کردن معامله میزان سود و ضرر را مشخص کرده باشه تا با هر دامپ و پامپی، استرسی فرد تریدر را تهدید نکنه. در ادامه به چند مورد از استراتژی هایی که باید در معامله استفاده کرد اشاره می کنیم.

• مدیریت و حفاظت از سرمایه

ابتدایی ترین وظیفه هر سرمایه گذار حفاظت از سرمایه است؛ بنابراین هر شخص، تا زمانی که آموزش های لازم برای فعالیت تو این بازار رو ندیده و در مورد ارزهای دیجیتال و مباحث مرتبط با آن مهارت و دانش کافی رو به دست نیاورده، نباید تو این حوزه سرمایه گذاری کنه. یکی از استراتژی های معاملاتی در خصوص سرمایه گذاری اینه که اصل سرمایه تون رو حفظ کنین. 

در اصل حفاظت از سرمایه معنی خودداری از هرگونه حرکات و معامله های هیجانی است. یکی از راه های حفظ سرمایه که میزان ریسک شما رو تاحد زیادی کاهش میده، خرید ارز به صورت پله ای است. در این روش باید با توجه به مقدار سرمایه آن را به چند قسمت تقسیم کرده و به صورت مرحله به مرحله با توجه به تحلیل ها اقدام به خرید یا حتی فروش ارزدیجیتال بکنین. خرید به صورت پله ای باعث میشه که اگر بعد از خرید مرحله اول، بازار ریزش داشت بتوان مرحله دوم خرید را انجام داد. این روش خرید میانگین قیمت ارزدیجیتال خریداری شده را پایین میاره تا سریع تر به سود رسید.

• نقش تحلیل تکنیکال در استراتژی معامله

 نقش تحلیل تکنیکال در استراتژی معامله

تحلیل تکنیکال استراتژی هایی را برای کاربران ارزدیجیتال به همراه داشته با نمایش الگو های تحلیل تکنیکال بر روی نمودار تحلیل هایی را ارائه میده. این الگو ها فاکتور های روانشناسی هستن. این فاکتور ها طراحی شدن تا جهت حرکت قیمت را بعد از شکست این الگو ها در زمان مشخص، قیمت و روند پیش بینی کرد. به عنوان مثال یک از الگو مثل الگوی مثلث بالا رونده به عنوان یک الگوی صعودی، و یک نقطه طلایی مقاومت در نمودار را نشان میده. هر نوع شکست از این مقاومت ممکن است حرکات و نوسان های چشمگیری با حجم معاملاتی بالایی ایجاد بکنه.

شکل آماری تحلیل تکنیکال، بصورت اندیکاتور های تکنیکال نمایان میشه. این اندیکاتور ها با حل معادلات و فرمول های ریاضی روی داده هایی مثل قیمت و حجم اطلاعاتی را به نمایش میزارن. اندیکاتور میانگین های متحرک به عنوان رایج ترین اندیکاتور های تکنیکال حساب میشه. این اندیکاتور ها، اطلاعات قیمتی و روند را به منظور شناسایی ساده سازی می کنه تا تریدر در تحلیل راحت بتونه تشخیص بده. 

• ترس از دست دادن را کنار بگذارید

فومو در اصطلاح ارز های دیجیتال یعنی ترس جا موندن از روند رشد بازار. گاهی اوقات این مسئله باعث بروز یک سری هیجانات و در نتیجه باعث تصمیمات غیر منطقی میشه که در نهایت موجب ضرر و زیان معامله گر یا سرمایه گذار میشه. یکی از نکاتی که در این بازار باید در نظر بگیرین اینکه فرصت های سرمایه گذاری تمام شدنی نیست و هر لحظه موقیعت برای سرمایه گذاری هست. 

فومو یا ترس از دست دادن باعث میشه برخی کاربران بدون بررسی و تحقیق در مورد یک ارزدیجیتال یا پروژه به صورت هیجانی خرید کنن. نتیجه این خرید بدون تحقیق کاملا به شانس بستگی داشته ولی در اکثر مواقع منجر به ضرر میشه. باید دقیت داشته باشیم که تریدر حرفه ای با استفاده از استراتژی معامله میزان احساسات خود را کنترل می کنه و اجازه نمیده که که هیجانات معامله به به او غلبه کنه.

• تحقیقات و بررسی خود را در مورد ارز های دیجیتال کامل کنید

 تحقیقات و بررسی خود را در مورد ارز های دیجیتال کامل کنید

قبل از ورود به بازار و اقدام به خرید یک ارز دیجیتال، باید در مورد ارزدیجیتالی که قرار است روی آن سرمایه گذاری کنین به طور کامل تحقیق کرده و اطلاعات خود را در مورد آن ارز بالا ببرین . منابع داخلی و خارجی زیادی هستن که در مورد بنیان گذاران ارز ها، توسعه دهندگان، شرکت های سرمایه گذار و هدف هایی که برای آینده دارن، اطلاعات مفیدی رو ارائه میدن. البته علاوه بر تحقیق درمورد ارز دیجیتال، باید در مورد منبع خرید ارز هم تحقیق کنین و صرافی قابل اعتمادی انتخاب کرده و به معامله بپردازین.

انواع استراتژی معاملاتی:

انواع استراتژی معاملاتی

با مطالعه مطالب گفته شده متوجه میشین که روش های استراتژی معاملاتی زیادی هست. یک تریدر باید برای خودش یک مجموعه کامل از انواع استراتژی ها را گلچین کنه و در معاملات خودش از آن ها بهره ببره تا بهترین سود ها و کمترین ضرر ها رو داشته باشه. برای این منظور 2 تا از بهترین استراتژی ها را برای شما اماده کردیم تا بهترین استفاده را از آن ها داشته باشین.

• ترید روزانه (Day Trading)

همانطور که گفتیم این بازار نوسانات زیادی داشته و همه این نوسانات فرصتی برای دریافت سود هستن. تریدر های ارزدیجیتال به صورت روزانه با تحلیل و تکنیکال موقیعت های ورود و خروج را مشخص کرده و از این نوسانات سود کسب می کنن. ترید های روزانه در طول یک روز انجام میشه و ریسک پایین تری نسبت به سایر ترید ها داره که از تایم فریم پایین تری استفاده می کنند.

• اسکالپینگ (Scalping)

یکی از پر استفاده ترین استراتژی های ترید روزانه، اسکالپینگ است. در این روش ترید، برخلاف ترید روزانه از تایم فریم های بسیار کوتاه در حد چند دقیقه برای معامله ها استفاده می کنند. معامله گران در این روش روی سود های کوچک تمرکز دارن و با کم ترین سود از معامله خارج میشه. استفاده از این روش برای افراد مبتدی توصیه نمیشه و ریسک بالایی داره. فقط افراد حرفه ای از این روش می تونن سود بدست بیارن.

کلام آخر

با مطالعه مقاله ویژگی های یک استراتژی معاملاتی خوب چیست؟ متوجه شدین که در هر کاری باید یک نوع سبکی داشت و بر اساس همان سبک و با برنامه پیش رفت. در بازار ارزهای دیجیتال هم باید سبک معاملاتی یا همان استراتژی معاملاتی داشت تا بتونین در این بازار سود کسب کنین. بدون داشتن استراتژی معاملاتی همیشه در حال استرس و ترس از دست دادن فرصت ها بود و تمرکز کافی برای معامله کردن را ندارین. ما سعی کردیم در این مقاله ویژگی های یک استراتژی خوب رو برای شما به طور کمال توضیح بدیم تا با استفاده از آن در این حوزه بتونین سود کسب کنین.


نظرات کاربران در مورد ویژگی های یک استراتژی معاملاتی خوب چیست؟
سوال امنیتی :1+51 = ?