پارامترهای مهم در تحلیل فاندامنتال چیست؟

1401/06/12

فهرست مطالب


پارامترهای مهم در تحلیل فاندامنتال چیست؟حتما همه شما در بین دوستان یا فامیل کسانی رو دارین که پول رو بو میکشن!!!!...یعنی شامه تیزی نسبت به مسائل اقتصادی دارن و یه جوری شستشون خبردار میشه که قراره زمین یا طلا یا دلار گرون بشه. مستقیما میرن تو اون حوزه سرمایه گذاری میکنن خیلی زود به سود میرسن. این موقع است که شما احساس میکنین که اون شخص یه استعداد هایی داره و شما ندارین. راستی چطوری اونا اینقدر خوب بازار رو درک و پیش بینی میکنن؟ نکنه واقعا گوی جادو یا علم غیب دارن؟!

 به لطف فضای مجازی و رسانه های جمعی، همه ما اطلاعاتی در مورد اخبار حمله روسیه به اوکراین داریم. بسیاری از اقتصاد دانان آغاز این حمله رو برابر با بحران غذا و بحران انرژی در بسیاری از کشورها دانستن. همزمان با انتشار خبر حمله روسیه به اوکراین و تحریم کشور روسیه توسط ایالات متحده آمریکا و اتحایه اروپا قیمت نفت به شدت افزایش یافت. چند ماه از این یورش نگذشته بود، که موجی از گرانی غلات و گوشت و سایر اقلام غذایی کشورهای مختلف را تحت تاثیر قرار داد. به نظرتون این اقتصاد دانان علم غیب دارن؟!

 نه... باید بگیم که هیچ کس علم غیب یا جام جهان بین نداره. بسیاری از اقتصاد دانان برحسب تجربه و یا علم تحلیل بنیادی میتونن آینده مالی بسیاری از صنایع و شرکت ها رو پیش بینی کنن. اما پارامترهای مهم در تحلیل فاندامنتال چیست؟ یعنی از روی چه مشخصاتی اقتصاد دانان به رشد و یا رکود صنایعی پی میبرن؟ این پارامترها بر حسب نوع بازار - بازارهای بورس یا بازار ارزهای دیجیتال مالی- کمی متفاوت است. در این مقاله سعی داریم شگردها و پارامترهای تحلیل فاندامنتال رو در بازار ارز دیجیتال بشکافیم. اگر شما هم به غیب گویی و پیش بینی آینده و افسون گری علاقه مند هستین، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین. در این مقاله قصد داریم از صفر تا صد تحلیل فاندامنتال  رو با توضیح پارامتر های مهم با شما قدم به قدم پیش ببریم.

پارامترهای مهم در تحلیل فاندامنتال چیست؟

پارامترهای مهم در تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی علمی هست که در اون همه متغیرها و یا پارامترهایی که بر سود یا زیان یک ارز یا شرکت یا واحد صنعتی یا تولیدی تاثیر میگذاره رو بررسی میکنن تا به ارزش فعلی اون شرکت و یا ارزش احتمالی اون، تو آینده پی ببرن. برای مثال احتمال بالا رفتن قیمت بیت کوین پس از پذیرش بیت کوین به عنوان ارز قانونی در کشور السالوادور ناشی از تحلیل بنیادی یا فاندامنتال است. 

تحلیل فاندامنتال از بازارهای مالی، نیازمند دانش عمیق از رشته های حسابداری و اقتصاد است. تجزیه و تحلیل بنیادی در بین معامله گرهایی که معامله طولانی مدت ترجیح میدن محبوبتره، چون حوادث مهم سیاسی و اقتصادی هر روز رخ نمیده. البته تحلیل های بنیادی مربوط به بازارهای ارز دیجیتال، دشوارترین تحلیل های فاندامنتال بوده بعلت اینکه این بازارها در برابر کوچکترین اخبار هم نوسانات زیادی دارند و برای تحلیل فاندامنتال این ارزها، نیازمند بررسی همه پارامترهای دخیل بر قیمت یه ارز هستین تا در مورد آینده یه ارز دیجیتال نظر بدین در واقع تحلیلی درست خواهد بود که همه پارامترهای دخیل در تغییر قیمت تایید کننده تحلیل باشن.

متغیرهای اقتصادی کلان و عوامل سیاسی موثر بر تحلیل های فاندامنتال

 اما پارامترهای مهم در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال چیست؟ به طور کلی دو دسته متغیرهای اقتصادی کلان و عوامل سیاسی بر تحلیل های فاندامنتال یا بنیادی بازارهای مالی اثر میگذارن. عوامل کلان اقتصادی رو در قالب شکل زیر خلاصه نمودیم.
پارامترهای مهم در تحلیل فاندامنتال چیست؟

 عوامل سیاسی

از عوامل سیاسی میتوان به اتفاقات سیاسی نظیر آغاز جنگ و رویدادهای با اهمیت سیاسی یا تحریم یک کشور یا توافق بر سر مسائل مهم منطقه ای را نام برد. 

روش تحلیل بنیادی کل به جز

معامله گران دو روش جز به کل و کل به جز رو برای تحلیل بنیاد بنیادی یا فاندامنتال بازارهای مالی پیشنهاد میدن. در این مقاله، قصد داریم صرفا از پارامترهای تحلیل فاندامنتال تاثیرگذار بر بازار ارز دیجیتال سخن بگیم. به صورت عمده، روش تحلیل بنیادی کل به جز از روش های مورد استفاده برای تحلیل فاندامنتال بازار ارزهای دیجیتال است. در این روش ترتیب انجام تحلیل بنیادی به صورت زیر است:

• پارامترها یا عوامل موثر بر شرایط کلی بازار ارز دیجیتال 
• پارامترها یا عوامل موثر بر شرایط شبکه ارز مورد نظر
• پارامترها یا عوامل موثر بر شرایط خود آن ارز مورد نظر
• پارامترها یا عوامل موثر بر شرایط رقابتی ارز مورد نظر با ارزهای دیگر

سایت کوین مارکت کپ 

یکی از بهترین سایت هایی که اطلاعات زیادی راجع به همه رمز ارزها و شبکه های مختلف ارز میده، سایت کوین مارکت کپ هست. برای استفاده از داده های این سایت بهتره قبل از هر کاری تو این سایت عضو بشین. برای عضویت در این سایت کافیه پس از ورود به سایت کوین مارکت کپ به نشانی www.coinmarketcap.com به صورت تصویر زیر عمل کنین. توصیه می کنیم مقاله ای با عنوان 8 سایت برتر تحلیل فاندامنتال در سایت ایران بایننس رو هم مطالعه کنیدن تا با نحوه کار در این سایتها هم آشنا بشین.

 سایت کوین مارکت کپ
خب، با عضو شدن در سایت و با کلیک روی LOG IN وارد سایت بشین. 
 سایت کوین مارکت کپ

پارامترها یا عوامل موثر بر شرایط کلی بازار ارز دیجیتال

برای مثال شما می خواهین رمز ارزی رو خریداری کنین. خب، اولین قدم برای تحلیل و بررسی های فاندامنتالی چیه؟ بله.. درسته در روش تحلیل کل به جز بهتره از بررسی شرایط حاکم بر کل بازار ارز دیجیتال شروع کنین. چرا که در 90% اوقات، روند کل بازار و آلت کوین ها از روند بیت کوین تبعیت میکنن. پس زمانی که بازار برای بیت کوین قرمز یا نزولی باشه. روند بیشتر ارزها نیز نزولی خواهند بود. پارامترها یا عوامل موثر بر شرایط کلی بازار ارز دیجیتال عبارتند از:

• رتبه ارز دیجیتال Ranking یا # در کوین مارکت کپ:

 در حال حاضر که ما در حال نگارش این مقاله هستیم 19109 رمز ارز در این سایت رتبه بندی شده اند (در بالاترین نوار و در مقابل کلمه Cryptos). در قسمت پایین صفحه سایت، لیست این ارزها براساس امتیازشون مرتب شده اند. در واقع هر چقدر رتبه یه ارز دیجیتال بالاتر باشه، به این معنا است که اون ارز ارزش بازار بیشتری داره و می تونه سرمایه گذاری مطمئنی برای کاربراش محسوب بشه. بنابراین این پارامتر نشون میده که تنها باید روی ده رمز ارز اول، متمرکز بشین تا معامله کم ریسک تری داشته باشین. 

   سایت کوین مارکت کپ

• ارزش بازار رمز ارز Market cap:

 ارزش بازار ارزها همان حاصل ضرب قیمت ارز در تعداد سکه های در گردش است. همچنین در لیست بالا، رمزارزها براساس ارزش بازار Market cap رمز ارزها چیده شده شده است. برای اطمینان بیشتر، بهتره سراغ ارزهایی برین که ارزش بازار اون ارزها در این سایت بیشتر از یه میلیارد دلار باشه. که معمولا 100 تا رمزارز اول این شرط رو دارن. ارزهایی با مارکت کپ کمتر از 500 میلیون دلار ریسک بالاتری دارن.

 سایت کوین مارکت کپ

• حجم معاملات روزانه یک ارز:

 حجم معاملات روزانه چه تاثیری در انتخاب رمز ارز پربازده معاملات دارن؟ توجه کنین اگر حجم معاملات روزانه ارزی عدد کوچکی باشه؛ این نشون میده که این ارز با ورود و یا خروج یک یا دو نفر هم، کلی نوسان خواهد کرد.

همین خاصیت باعث میشه که افرادی که نهنگ این ارز محسوب میشن با خرید سهام بیشتری از این ارز قیمت ارز را به صورت پامپی بالا میبرن و با صعودی شدن قیمت این ارز خرده سهم های بازار وارد خرید میشن. به خیال اینکه سود خواهند کرد. وقتی همه خرده سهم ها خرید کردن و قیمت حسابی بالا رفت، نهنگ سهم خودشو میفروشه و قیمت در یه دامپ اساسی پایین میاد و خرده سهم ها کلی ضرر میکنن.

 در این بازارها نهنگ ها کاملا در دامپ یا پامپ قیمت ارز دخیل هستن و خودشون قیمت ارز رو کنترل میکنن. توسعه چنین ارزهایی کاملا در جهت خالی کردن جیب خرده ارزهاست. در شکل بالا سایت کوین مارکت کپ حجم معاملات 24 ساعته را با عنوان Volume(24h)در ستون سوم آورده است. 

• کوین یا توکن بودن ارز:

 به دلیل اینکه در حال حاضر بهترین رمز ارزها کوین هستن، این ذهنیت وجود داره که معمولا معامله کوین ها نسبت به توکن ها پر بازده هستن. البته این قاعده البته کلی نیست.

• تعداد صرافی های پشتیبان کننده رمز ارز: 

هرچه تعداد صرافی های پشتیبانی کننده یه رمز ارز بیشتر باشه نشون میده این ارز به همون اندازه معتبر هست. معمولا کارمزد تراکنش چنین ارزهایی هم کم هست. با کلیک روی یه ارز در سایت کوین مارکت کپ، در قسمت پایین صفحه تازه باز شده، بخشی قرار داره که با رفتن بر روی سر برگ Market لیست تمامی صرافی های پشتیبانی کننده ارز به همراه همه جزئیات رو براتون نمایش داده میشه. مثلا اینکه کدام صرافی بیشترین حجم معاملات روزانه مربوط به اون ارز رو داره و... در همین صفحه در سر برگ News اخبار لحظه به لحظه مربوط بله همون ارز به روز رسانی میشه.

 سایت کوین مارکت کپ

• تعداد کل سکه های تعریف شده:

در اکثر ارزهای دیجیتال تعداد کل سکه های اون ارز از قبل معلوم هست ولی در بعضی از ارزهای دیجیتال هم این تعداد از قبل معلوم نیست و برا اساس یک الگوریتم خاصی سکه های جدید بوجود میان. در صورت عدم کنترل تولید اون ارز تورمی میشه و ارزش زیادی نداره که باید به این مسئله هم توجه بشه هر چه شبکه بلاک چین ارزی گسترش پیدا کنه بلاک های جدیدی به آن اضافه و سکه های جدیدی به سکه های کل آن اضافه میشه.

• تعداد سکه های در گردش Circulating Supply:

 هر چقدر تعداد سکه های در گردش رمز ارز مورد نظر شما زیادتر باشه، امکان رسیدن آن به قیمت های خیلی بالا سخت‌تر خواهد بود. در پول واقعی نیز به همین صورت هست چرا که با چاپ اسکناس‌های بسیار زیاد، تورم روی آن اسکناس زیادتر شده و ارزشش پایین میاد.

پارامترها یا عوامل موثر بر شرایط شبکه ارز مورد نظر:

ارامترها یا عوامل موثر بر شرایط شبکه ارز مورد نظر

پس از اینکه کلیه مطالب بالا رو در نظر گرفتین و ارز یا ارزهای مد نظرتون از لحاظ پارامترهای کلی بازار بررسی کردین، نوبت به بررسی شرایط رمز ارز در شبکه می رسه. وقتی ارز دیجیتالی از نظر تمام شرایط گفته شده در بالا در وضعیت خوبی قرار داره، اما استقبال زیادی از آن نشده؛ این به اون معنی هست که پشتیبانی شبکه ای ضعیفی داره. از جمله فاکتورهای موثر بر شبکه عبارتند از:

• وضعیت شبکه: 

شبکه بلاکچین هر ارز انتخابی، باید استفاده راحت، کارمزد های بسیار پایین، امنیت بسیار بالایی و سرعت بالایی رو برای انجام تراکنش ها داشته باشه و همچنین الگوریتمی که شبکه مطابق آن کار میکنه، امنیت کافی رو داشته باشه.

• کیف پول های پشتیبانی کننده:

 معمولاً رمز ارزهایی که پشتیبانی کمی از اونا در کیف های پول ارز دیجیتال وجود داره، با استقبال زیادی هم روبرو نمیشه. هرچه تعداد کیف پول های پشتیبانی کننده از یه رمزارز بیشتر باشه اون ارز به همون اندازه پرطرفدار هست و شبکه ارز مقبول تری داره.

• آدرس های فعال:

 با بررسی آدرس های فعال از سایت کوین مارکت کپ می تونین سهامداران اصلی رمز ارز مورد نظر خود را بررسی کنین. ارز دیجیتالی که بیش از 50 درصد سهام مربوط به آن به وسیله یک آدرس نگهداری میشه، می تونه مشکوک باشه.

• محبوبیت شبکه و نرخ کامزد و هش شبکه: 

شبکه ‌هایی مانند سولانا، پلیگان و اتریوم بهترین عملکرد را در این حوزه دارن.

پارامترها یا عوامل موثر بر شرایط خود ارز مورد نظر:

پارامترها یا عوامل موثر بر شرایط خود ارز مورد نظر

• وایت پیپر هدفمند ارز:

 وایت پیپر به منزله شناسنامه و نقشه راه ارز دیجیتال هست. هدف از ایجاد این پروژه مرتبط با طراحی ارز مذکور رو توضیح میده. هرچه ارزی وایت پیپر محکم و هدفمند تری داشته باشه  نشون میده سرمایه گذاری در اون ارز ریسک کمتری برای سرمایه گذار داره.

• کاربرد و فعالیت ها:

 هر رمز ارزی با هدف های کاربردی خاصی توسعه پیدا میکنه. برای مثال اتریوم در ابتدا برای پرداخت هزینه ها در نظر گرفته شده است. یا هدف از توسعه ارز دیجیتال سولانا برای سرعت بخشیدن به تراکنش ها در شبکه بوده است.

• تیم توسعه دهنده یک ارز:

 رزومه فعالیت تیم توسعه دهنده پروژه ارز دیجیتال مد نظرتون رو از طریق شبکه های اجتماعی و همچنین سایت های اینترنتی می تونین پیدا کرده و مطالعه کنین. شبکه اجتماعی لینکدین و توییتر از شبکه های اجتماعی هستن که به این منظور میتونید ازشون استفاده کنین. هرچه رزومه و اعتبار این تیم بیشتر باشه، امنیت ارز برای سرمایه گذاری زیادتر هست.

• شرایط توزیع و عرضه اولیه: 

رمز ارز مورد نظر شما بایستی به صورت کاملاً عادلانه در میانه افراد شرکت کننده در عرضه اولیه تقسیم شده باشد و از این گذشته تیم توسعه دهنده توکن های زیادی را برای خود جمع نکرده باشد. در غیر این صورت کلاهبرداری است.

• شرکت های حاضر در پروژه به عنوان سرمایه گذار یا حامی: 

هرچه حامیان یه ارز معتبرتر و پر قدرت تر باشن، احتمال پر بازده بودن آن معامله زیاد تر میشه. برای این منظور می تونین از داده های سایت کوین تلگراف استفاده کنین.

• میزان تقاضا برای یه ارز: 

هر قدر میزان تقاضا برای یه ارز زیاد باشه، اون ارز از محبوبیت بالایی برخورداره و آینده قیمتی اون ارز بیشتر خواهد بود.
پارامترها یا عوامل موثر بر شرایط رقابتی ارز مورد نظر با ارزهای دیگر:

• قانون مت کالف Metcalfe: 

• قانون مت کالف Metcalfe

این قانون با بررسی تعداد کاربران، ارزش شبکه و کیفیت سرمایه‌ گذاری در آن را مشخص میکنه. ارزش هر شبکه ای ارز دیجیتال برابر است با تعداد کاربران آن شبکه به توان 2. 

با زیاد شدن کاربران یک شبکه به صورت خطی، ارزش آن شبکه به صورت تصاعدی افزایش پیدا میکنه.

• نرخ ارزش شبکه به معاملات (NVT) 

 برابر با نسبت ارزش کل بازار یک رمز ارز در هر لحظه بر ارزش تراکنش های 24 ساعته آن است. از این نرخ برای تعیین روند حرکت قیمت هر رمز ارزی میشه استفاده کرد. به این صورت که اگر این نسبت برای رمز ارزی کمتر از 15 باشه. به احتمال زیاد در طولانی مدت شاهد افزایش قیمت آن و صعودی بودن آن خواهیم بود. ولی اگر این نسبت برای ارزی بیشتر از 15 باشد احتمالا در طولانی مدت شاهد روند نزولی قیمت آن ارز خواهیم بود. 

برای مثال اگر این نسبت رو برای ارزهای شیبا اینو و دوج کوین محاسبه کنیم که این روزها این دو ارز فضای رقابتی شدیدی برای جذب سرمایه ایجاد کرده اند؛ ارز شبیا با کسب عدد 7 مستعد تراز ارز دوج با کسب عدد 15 برای رشد و صعود قیمت است. همچنین برای محاسبه دقیق تر، میتونین در فرمول آن به جای حجم معاملات 24 ساعت گذشته از میانگین حجم ماهانه آن رمز ارز استفاده کنین.

• شاخص تعداد آدرس منحصر به فرد شبکه: 

این شاخص بیان میکنه که در هر 24 ساعت، چه تعداد کاربران و معامله گران منحصر به فرد در شبکه یک رمز ارز فعالیت دارند.

• کلیت بازار رمز ارزها و همبستگی آنها:

 قیمت رمز ارزهای مختلف موجود در یک شبکه معمولاً به صورت همسو با یکدیگر حرکت می‌کنن و به شدت با همدیگر همبستگی مثبت دارن به طوری که اگر حرکت چندین توکن توکن در یه شبکه صعودی باشه، باید انتظار داشت قیمت سایر توکن های اون شبکه هم افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین، با استفاده از قانون همبستگی میتوان تاثیر پذیری همه ارزها را از قیمت بیت کوین توجیه کرد. افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال موجود و لیدر بازار قیمت سایر آلت کوین ها تحت تأثیر قرار میده.

• شاخص MVRV 

• شاخص MVRV

 شما میدونین که ارزش بازار هر رمز ارز رو از ضرب قیمت فعلی آن در تعداد کل سکه های در گردش آن تعیین میکنن، اما همه ما می دونیم که بیت کوین های مختلفی که در کیف پول های هولدرها وجود داره با قیمت های متفاوتی در گذر زمان وارد کیف پول انها شده. یعنی همه بیت کوین ها با قیمت یکسانی خریداری نشدن. که به این قیمت اصطلاحا Realized price که همون قیمت واقعی هست گفته میشه و از ضرب این قیمت های واقعی در کوین های در گردش با مفهوم realized cap روبرو میشیم که به نوعی مفهوم ارزش واقعی بازار رو به ما میرسونه. شاخص MVRV نمایانگر Market Value to Realize Value است و از همین مفهوم سرچشمه گرفته و به ما ارزش واقعی بیت کوین رو نشون میده. در قسمت های پایین شاخص بیت کوین ارزشمند بوده و در قسمت های بالای شاخص قیمت بیت کوین بالاتر از ارزش واقعی خودش هست.

• شاخص چند گانه مایر: 

از این شاخص، بیشتر برای تحلیل بیت کوین استفاده میشه. برای تعیین مقدار این شاخص در روند روزانه کافیه قیمت لحظه ای بیت کوین را بر مقدار مووینگ اوریج یا میانگین قیمتی 200 روز گذشته آن تقسیم کنین. اگر مقدار به دست آمده کمتر از یک باشه، نشان از نزولی بودن بازار هست. اگر مقدار این شاخص بیشتر از 2.4 باشه، نشان از صعودی بودن بازار هست. با خاصیت همبستگی که سایر آلت کوین ها با بیت کوین دارن عملا روند آن ها رو هم میشه پیش بینی کرد.

• میزان درآمد و هزینه لازم برای استخراج:

 اگر هزینه استخراج رمز ارز در ارزهای قابل استخراج زیاد باشه، طبیعتا ماینرها انگیزه لازم رو برای استخراج نخواهند داشت و به مرور با استقبال کمتری مواجه خواهد شد. به همین جهت همیشه باید این هزینه ها را مد نظر داشت.

• شاخص FCAS:

 میزان فعالیت کاربران و رفتار توسعه دهندگان رمز ارز و نقدینگی رمز ارز از فاکتورهای مهم در محاسبه این فاکتور هست.
شاخص FCAS:

با توجه به این فاکتورها، به هر رمز ارز امتیاز میدن. این پارامتر به صورت محاسبه شده در سایت کوین مارکت کپ در اختیارتون قرار گرفته است و هر چه عدد این شاخص به 1000 نزدیکتر باشه نشان از قدرت زیاد آن داره.

• نرخ بازگشت سرمایه یا ROI: 

شما به راحتی می تونین با تعیین اختلاف میان قیمت فعلی ارز دیجیتال با قیمت اولیه آن و تقسیم عدد به دست اومده بر قیمت اولیه، مقدار نرخ بازگشت سرمایه آن رمز ارز را تعیین کنید. در واقع این نرخ تعیین میکنه که این که ارز مورد نظر از آغاز شروع به کارش چه مقدار سود نصیب دارندگانش کرده است. وقتی این شاخص عددی منفی بیاد، نشون میده که نه تنها این شاخص سودی به دارندگانش نداده، بلکه ضررهای زیادی هم به آن ها وارد کرده است.
 نرخ بازگشت سرمایه یا ROI:

کلام پایانی

در پایان باید یادآوری کنیم که بالا بودن تعداد فالورهای یک ارز در شبکه های اجتماعی اون ارز هرگز ملاک درستی برای تعیین محبوبیت و سوده ده بودن اون ارز نیست. چرا که شما میدونین امروزه روش های مختلفی وجود داره که به صورت فیک تعداد فالورهای یه شبکه اجتماعی رو برای پرطرفدار جلوه دادن یه ارز، افزایش میدن. همچنین توجه داشته باشین که وقتی قیمت یه ارزی افزایش پیدا می کنه این افزایش باید همزمان با افزایش حجم بازار خودش رو نشون بده. اگر علی رغم افزایش قیمت ارز، حجم بازار اون ارز افزایش نیافت؛ نشون میده که این افزایش قیمت توسط کاربران محدودی و به صورت مغرضانه در جهت جذب کاربران بیشتر برای سرمایه گذاری ایجاد شده است. شما میدونین که هر کاربر میتونه با انجام تراکنش هایی قیمت یه ارز رو تا چندین برابر افزایش بده.

در این مقاله که با عنوان "پارامترهای مهم در تحلیل فاندامنتال چیست؟" مطرح شد، سعی کردیم به توضیح پارامتر ها و شاخصه های مختلف که در تحلیل فاندامنتال از آن ها استفاده میشه بپردازیم و همچنین برخی از شاخصه های کلان اقتصادی که بر بازارهای ارز بسیار تاثیر گذار هستن به صورت مختصر بیان کردیم. بازار های ارز دیجیتال اگر چه پیچیدگی زیادی دارن ولی با کشف قوانین حاکم بر اونا میتونین قطعا به موفقیت دست پیدا کنین.


نظرات کاربران در مورد پارامترهای مهم در تحلیل فاندامنتال چیست؟
سوال امنیتی :1+49 = ?