پرایوسی کوین چیست؟ (معرفی ارزهای دیجیتال حریم خصوصی)

1401/10/07
پرایوسی کوین چیست؟ (معرفی ارزهای دیجیتال حریم خصوصی)

پرایوسی کوین یا ارزهای دیجیتال حریم خصوصی! ممکنه براتون جالب باشه که بدونین بعضی از ارزهای دیجیتال فقط با هدف حفاظت از حریم خصوصی طراحی شدن. امروزه یکی از بحث برانگیزترین دسته در ارزهای دیجیتال، پرایوسی کوین ها یا کوین های حریم شخصی هستن. پرایوسی کوین ها نسبت به سایر رمز ارزها مثل بیت کوین، اتریوم و... آزادی بیشتری دارن. این کوین ها جوری طراحی شدن که ردیابی اونها کاملا غیرممکن هست. به همین دلیل مخالفان اون ها که نهادهای دولتی هستن، با چالش های بزرگ و جدی روبرو میشن. همه ارزهای دیجیتال به صورت پیش فرض ناشناس هستن، ولی نمیشه گفت همه رمز ارزها دارای حریم خصوصی یا پرایوسی کوین هستن.

بازار ارزها دیجیتال با سرعت زیادی در حال توسعه و پیشرفت هست. هر روز کوین ها و توکن های جدیدی با ویژگی های منحصر به فردی معرفی میشه، ولی همه اون ها مورد استقبال قرار نمی گیرن. پرایوسی کوین ها یکی از انواع ارزهای دیجیتال هستن که تا الان کمتر از حد انتظار توسط افراد استفاده شدن. به همین دلیل خیلی از افراد هنوز نمی دونن پرایوسی کوین چیه و در کجا استفاده میشن؟ به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله پرایوسی کوین چیست؟ اطلاعاتی در مورد پرایوسی کوین به شما ارائه کنیم و به معرفی انواع ارزهای دیجیتال حریم خصوصی بپردازیم تا با این رمز ارزها آشنایی داشته باشین و روی اون ها سرمایه گذاری کنین.

مقاله پیشنهادی: آموزش شناسایی ارزهای دیجیتال مستعد رشد

پرایوسی کوین چیست؟

پرایوسی کوین چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم پرایوسی کوین یا Privacy Coin رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که پرایوسی کوین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که پرایوسی کوین گروهی از ارزهای دیجیتال هست که با انتقال اون ها کسی نمی تونه بفهمه که چه مقدار رمز ارز منتقل شده و برای چه آدرسی فرستاده شده. یکی از ویژگی های بلاک چین و شبکه های غیرمتمرکز و ناشناس این هست که شفافیت کامل دارن و هر کسی با استفاده از نودها می تونه تک تک تراکنش ها و مقادیر ارسالی رو مشاهده کنه. دانشی به وجود اومده که با استفاده از همین آدرس ها و تراکنش ها می تونن به هویت فرد گیرنده و فرستنده هم دسترسی داشته باشن.

جالب اینجاست که بدونین پرایوسی کوین که به ارز دیجیتال حریم خصوصی هم معروف هستن، نوعی از ارزهای دیجیتال محسوب میشن که هدف اصلی از پیدایش اون ها حفظ محرمانه بودن تراکنش ها و جلوگیری از دسترسی به اطلاعات هویتی افراد هست. برای این کار مکانیسم های مختلفی وجود داره که هر کدوم از ارزهای دیجیتال حریم خصوصی یا پرایوسی کوین با توجه به ویژگی های خودش از اون ها بهره مند میشن. البته توجه داشته باشین که ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین هم به راحتی قابل پیگیری نیستن و به خودی خود اطلاعات هویتی صاحبان حساب رو افشا نمی کنند. همچنین کوین های حریم خصوصی از استراتژی های مختلفی برای مخفی کردن هویت و غیرقابل ردیابی بودن استفاده می کنند.

انواع ارزهای دیجیتال حریم خصوصی کدامند؟

انواع ارزهای دیجیتال حریم خصوصی

همونطور که گفتیم، پرایوسی کوین ها با هدف مخفی کردن آدرس افرادی که از ارزهای دیجیتال برای انجام نقل و انتقالات مالی استفاده می کنند، به وجود اومدن. با این حال برای خیلی از افراد استفاده از کوین حریم خصوصی رو راهی برای انجام کارهای غیرقانونی می دونن. همچنین پرایوسی کوین به عنوان یکی از راه حل های پیشنهادی برای رفع مشکلات مربوط به حریم خصوصی معرفی شدن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی انواع ارزهای دیجیتال حریم خصوصی بپردازیم تا با این رمز ارزها اشنا بشین.

• ارز دیجیتال بیم(Beam)

یکی از انواع ارزهای دیجیتال حریم خصوصی، ارز دیجیتال بیم یا Beam هست که از پروتکل Mimblewimble استفاده می کنه که نیاز به هرگونه آدرسی رو از بین میبره و به صورت پیش فرض همه تراکنش ها رو به صورت خصوصی انجام میدن. به عبارت دیگه، ارز دیجیتال بیم از جمله رمز ارزهایی هست که با هدف ایجاد حریم خصوصی بیشتر در حوزه ارزهای دیجیتال به وجود اومده که از پروتکل جدیدی استفاده می کنه که نتیجه بسیاری از اطلاعات تراکنش ها مخفی می مونه و قابل شناسایی نیستن.

• ارز دیجیتال دش(Dash)

یکی دیگه از انواع ارزهای دیجیتال حریم خصوصی، ارز دیجیتال دش یا Dash هست که نوعی فورک از بلاک چین بیت کوین و متکی به روش CoinGoin هست. دش به کاربران و فعالان بازار کریپتوکارنسی ها این امکان رو میده تا نحوه انجام تراکنش ها رو به صورت عمومی یا خصوصی مشخص کنند. InstantSend یکی دیگه از ویژگی های منحصر به فرد ارز دیجیتال دش در عرضه دو ثانیه تراکنش ها رو ارسال و تایید می کنه.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال دش چیست؟

• ارز دیجیتال مونرو(Monero)

یکی دیگه از انواع ارزهای دیجیتال حریم خصوصی، ارز دیجیتال مونرو یا Monero هست که در سال 2014 با هدف حفظ حریم خصوصی ایجاد شده. ارز دیجیتال مونرو مبتنی بر Bytecode هست و فناوری اصلی بلاک چین پشت مونرو یه نسخه ویرایش شده از بیت کوین هست. این ارز دیجیتال به معماری اثبات کار شبیه بیت کوین متکی هست که در اون بلوک های جدید توسط یه شبکه استخراج جهانی تایید میشن. مونرو یکی از تنها پرایوسی کوین هایی هست که به صورت پیش فرض خصوصی و شخصی هست.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال مونرو چیست؟

• ارز دیجیتال زی کش(ZCASH)

یکی دیگه از انواع ارزهای دیجیتال حریم خصوصی، ارز دیجیتال زی کش یا ZCASH هست که نوعی کوین حفظ حریم خصوصی هست که امکان تراکنش های شفاف رو فراهم می کنه و اولین رمز ارزی هست که از اثبات دانش صفر استفاده می کنه. زی کش که در سال 2016 راه اندازی شده، خودش رو به عنوان روشی بهتر برای پرداخت تبلیغ معرفی می کنه. زی کش ابتدا بر اساس کد منبع بیت کوین منتشر شد و به مرور زمان ویژگی های محافظت از حریم خصوصی رو به خودش اضافی کرد.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله پرایوسی کوین چیست؟ اطلاعاتی در مورد پرایوسی کوین به شما ارائه کنیم و به معرفی انواع ارزهای دیجیتال حریم خصوصی بپردازیم تا با این رمز ارزها آشنایی داشته باشین و روی اون ها سرمایه گذاری کنین. همونطور که گفتیم، پرایوسی کوین گروهی از ارزهای دیجیتال هست که با انتقال اون ها کسی نمی تونه بفهمه که چه مقدار رمز ارز منتقل شده و برای چه آدرسی فرستاده شده. همچنین پرایوسی کوین ها با هدف مخفی کردن آدرس افرادی که از ارزهای دیجیتال برای انجام نقل و انتقالات مالی استفاده می کنند، به وجود اومدن.


نظرات کاربران در مورد پرایوسی کوین چیست؟ (معرفی ارزهای دیجیتال حریم خصوصی)
سوال امنیتی :6+58 = ?