ارز دیجیتال مونرو چیست؟ | معرفی کامل ارز دیجیتال MONERO | بررسی آینده مونرو و تاریخچه XMR

1402/06/26
ارز دیجیتال مونرو چیست؟ | معرفی کامل ارز دیجیتال MONERO | بررسی آینده مونرو و تاریخچه XMR

ارز دیجیتال، خرید ارز دیجیتال کلماتیست که امروزه زیاد شنیده میشه. این روزا که همه ارز های دیجیتال (CryptoCurrency) رو شناختن و به عنوان یک پدیده‌ای نوظهور با کاربردهای فراوان ازشون اسم برده میشه، نیاز به شناخت و کسب آگاهی درباره‌ شون بیش از هر زمان دیگه ای هستش. بانک‌ها، موسسات مالی، دولت‌ها و سرمایه‌گذاران زودتر از بقیه افراد، متوجه این ارزها شدن. اینا علاوه بر اینکه به اهمیت و ظرفیت رمز ارز ها پی بردن، از حضور این بازیگر تازه ‌وارد در بازار کمی احساس ترس و دل‌ نگرانی هم دارن. چرا؟ چون ارز های دیجیتال و فناوری پشتیبانش یعنی بلاکچین (Blockchain) اومدن تا قدرت بانک ها و نهاد های مالی متمرکز رو تضعیف کنن. رسالت بلاکچین و ارز های دیجیتال در اینه که علاوه بر کاهش هزینه در تراکنش های مالی، کنترل دولت ها و نهاد هایی مثل بانک رو بر تراکنش های مالی افراد به حداقل برسونن.

فناوری غیر متمرکز بلاکچین داده ها واطلاعات رو در سراسر شبکه توزیع می کنه و بجای اینکه یک فرد یا نهاد خاص ناظر و کنترل کننده شبکه باشه، با اداره کل شبکه توسط کاربرانش حریم خصوصی افراد حفظ میشه. در این مقاله قصد داریم یکی از ارز های دیجیتال با نام مونرو رو بهتون معرفی کنیم که با تمرکز بر حفظ حریم شخصی توسعه پیدا کرده. ارز دیجیتال مونرو چیست؟ تاریخچه مونرو، قیمت مونرو و آینده MONERO از موارردیه که در این مقاله بررسی خواهد شد و در انتها راه های خرید MONERO رو توضیح خواهیم داد.

ارز دیجیتال مونرو چیست؟

ارز دیجیتال MONERO  چیست؟

ارز دیجیتال MONERO چیست؟ مونرو با نماد اختصاری  XMRیک ارز دیجیتال و شبکه بلاکچینی هستش. این ارز با قابلیت هایی مثل امنیت بالا، تراکنش های غیر قابل ردیابی و حفظ حریم خصوصی کاربران به یکی از محبوب ترین و بحث بر انگیز ترین رمز ارزها در دنیای ارز های دیجیتال تبدیل شده. بلاکچین مونرو متن باز (Open Source) هستش و میشه با فرآیند استخراج (Mining) کوین های اون رو به دست آورد. چیزی که ارز دیجیتال مونرو رو از بقیه ارز های دیجیتال متمایز می کنه در واقع بلاکچین منحصر به فرد این رمز ارز هستش که از ردیابی تراکنش ها و نمایش جزییات تراکنش مثل هویت طرفین تراکنش جلو گیری می کنه. مونرو به دلیل استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of work) مانند بیت کوین قابل استخراج هستش و شما می تونید اون رو به وسیله سخت افزار های مخصوص یا سخت افزار کامپیوتر شخصی استخراج کنید که البته در ادامه بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد.

تاریخچه مونرو

ارز دیجیتال MONERO  چیست؟ | تاریخچه ی مونرو

ارز دیجیتال مونرو (Monero) یکی از ارزهای دیجیتال محبوب و معروف است که در سال ۲۰۱۴ راهی بازار شد. تاریخچه ارز مونرو به یک پروژه با نام "بیتکوین دارک نت" (Bitcointalk) باز می‌گردد که توسط کاربری با نام "نیکولاس وانسیم" (Nicolas van Saberhagen) در سال ۲۰۱۳ ارائه شد. این پروژه اصلی‌ترین الگوریتم رمزنگاری ارز مونرو یعنی "رینگCT" (RingCT) را به همراه داشت که امکان مخفی کردن آدرس فرستنده، دریافت کننده و مبلغ تراکنش را فراهم می‌کند. این امکان به کاربران امکان می‌دهد تا به طور کامل ناشناس بمانند و تراکنش‌های خود را محرمانه کنند. در عرض چند سال، مونرو به عنوان یکی از محبوب‌ترین و مورد توجه‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار رمزارزها شناخته شد. همچنین، تکنولوژی‌های مونرو مورد توجه بسیاری از حقیقیت‌پردازان و حقوقدانان قرار گرفته است، زیرا قابلیت حفظ حریم خصوصی کاربران را به خوبی در اختیار قرار می‌دهد. در نتیجه، ارز مونرو به عنوان یک پیشگام در حوزه حریم خصوصی در جهان دیجیتال شناخته می‌شود.

تیم ارز دیجیتال مونرو

مونرو یکی از بزرگ ترین و پویا ترین تیم های توسعه رو در بین ارز های دیجیتال داره. بیش از دویست و چهل توسعه دهنده روی پروژه مونرو کار میکنن که از این تعداد سی نفر تیم توسعه دهنده اصلی مونرو رو تشکیل میدن. اکثر اعضای تیم اصلی توسعه مونرو با نام مستعار فعالیت دارن و تمایلی ندارن اسم و اطلاعاتی  از اونا در اخبار مربوط به حوزه رمز ارز ها مطرح بشه. البته در این بین ریکاردو اسپاگنی (Riccardo Spagni) که درتوییتر با نام fluffypony فعالیت داره هویت خودش رو پنهان نکرده و با صراحت نظراتشو بیان می کنه. اسپاگنی که مقیم آفریقای جنوبیه از چهره های جنجالی دنیای ارز های دیجیتال به حساب میاد قصد داره کل سیستم مالی و بانک داری رو زیر و رو کنه. اسپاگنی به عنوان یکی از اعضای شاخص پروژه مونرو به خاطر صحبت هایش در توییتر هم بسیار معروف شده و افراد زیادی در توییتر پست ها و صحبت هاشو دنبال می کنن. ریکاردو اسپاگنی یک بار توسط امریکا بازداشت شده و مورد بازجویی هم قرار گرفته که البته بعد از مدتی آزاد شد. دیوید لاتاپی (David Latapie) از دیگر چهره های شاخص پروژه مونرو هستش که مثل اسپاگنی هویت خودش رو آشکار کرده و نظراتش رو علنا بیان می کنه.

مشکلات بیت کوین از دیدگاه خالق ارز دیجیتال مونرو

نیکلاس فن زابرهاگن نقد های خود در مورد معضل حفظ حریم خصوصی در بیت کوین رو به این شکل مطرح می کنه:

متاسفانه بیت کوین قابلیت غیر قابل ردیابی بودن کاربران رو که یک الزام برای ارز های دیجیتاله فراهم نمی کنه. از اونجایی که همه تراکنش های شبکه بیت کوین عمومی هستن، فرستنده و گیرنده تراکنش رو هم میشه به راحتی ردیابی کرد. اگر دو عضو شبکه بیت کوین مبالغی رو بین خودشون رد و بدل کنن، عضو سومی می تونه فرستنده و گیرنده نهایی مبلغ رو شناسایی کنه. و این با ذات غیر متمرکز ارز های دیجیتال در تضاد قرار داره.

زابرهاگن معتقد بود که همه چیز باید در بلاکچین و صنعت ارز های دیجیتال غیر قابل ردیابی باشه و کاربران ارز های دیجیتال با خیال راحت از این جهت که تراکنش های اونا رو کسی نمی تونه شناسایی کنه به فعالیت بپردازن.

ارز دیجیتال مونرو چگونه کار می کنه؟

ارز دیجیتال مونرو چیست؟ | ارز دیجیتال مونرو چگونه کار می کنه؟

تراکنش های محرمانه حلقه  (RingCT) در واقع تکنیک پنهان کردن مبلغ تراکنش ها و معاملات هستش. این پلتفرم در سال 2017 روی شبکه مونرو پیاده سازی شده و از اون موقع تا حالا داره به شکل رسمی اجرا میشه. این به روز رسانی با مخفی کردن مبلغ تراکنش ها و آدرس فرستنده و گیرنده، محرمانگی رو در  شبکه مونرو بهبود بخشیده. آدرس های مخفی این امکان رو به فرستنده میده تا یک آدرس یک بار مصرف رو برای تراکنش هایی که به طور تصادفی ایجاد میشن بسازه. در واقع تراکنش بین این آدرس های مخفی ثبت میشه ولی به هیچ عنوان نمیشه اون رو به گیرنده یا فرستنده نسبت داد.

استخراج ارز دیجیتال MONERO

استخراج ارز دیجیتال MONERO | ارز دیجیتال مونرو چیست؟

به طور کلی ارز دیجیتال XMR روی الگوریتم رمز نگاری کریپتو نایت ایجاد شده. از ویژگی های مهم این الگوریتم ایجاد فرایند استخراج عادلانه تر نسبت به بیت کوین هستش. بیت کوین موقعی که کارش رو شروع کرد با پردازشگر های گرافیکی (GPU) استخراج میشد. با گسترش شبکه بیت کوین محاسبات هم پیچیده تر شد، برای حل این محاسبات پیچیده و تکمیل بلوک های بیت کوین نیاز به قدرت پردازشی بالاتری بود. از این رو ماینر های GPU دیگه توان محاسباتی لازم رو نداشتن و رفته رفته جای خودشون رو به سخت افزار های تخصصی ماینینگ (ASIC) دادن. در مونرو امکان استخراج با CPU و GPU همچنان امکان پذیره. از همین رو امکان استخراج مونرو با کامپیوتر های شخصی وجود داره ولی ما توصیه می کنیم که این کار رو نکنید. به این دلیل که فشار زیادی به پردازشگر کامپیوتر وارد می کنه و استهلاک سیستم رو بالا میبره و ممکنه مبلغ بیبشتر از اون مقداری که قراره با استخراج مونرو دربیارید رو خرج تعمیر سیستم کنین. اگر در فکر استخراج مونرو هستید به فکر یک سخت افزار تخصصی و مناسب این کار باشید.

سخت افزار کوین هایو (Coinhive)

کوین هایو یک پلتفرم استخراج مونرو هستش که با زبان برنامه نویسیه جاوا اسکریپت (JavaScript) پیاده سازی شده و برای وب سایت ها این امکان رو فراهم می کنه که ترافیک وب خودشون رو صرف استخراج ارز دیجیتال XMR کنن. زمانی که کوین هایو در یک صفحه وب فعالیت می کنه، از قدرت پردازشگری کامپیوتر بازدید کننده وب در جهت ماینیگ ارز دیجتال MONERO استفاده می کنه و اساسا چنین اقدامی عمدتا بدون اطلاع کاربر انجام میشه و یک فرآیند غیرقانونی و غیر اخلاقی هستش. پس توجه داشته باشید که اگر با ورود به وب سایتی ناگهان پردازشگر CPU و GPU شما شروع به فعالیت سریع و سنگین کرد می تونید مشکوک به این بشید که کس دیگری از قدرت پردازشی سیستم شما در جهت استخراج مونرو برای خودش داره سوء استفاده می کنه. در واقع شما هیچ نفعی از این فرآیند نمی برید و صاحب اون وب سایت با استفاده از منابع سخت افزاری شما واسه خودش سودجویی می کنه. سود جویی که ممکنه به قیمت استهلاک و سوختن سخت افزار شما تموم بشه.

آینده مونرو

آینده مونرو | ارز دیجیتال XMR چیست؟

ارز دیجیتال مونرو از ارز های محبوب و مورد نظر بازار ارز های دیجیتال به حساب میاد. این ارز با ویژگی های خاصی که داره بسیار مورد توجه کاربران و فعالان صنعت بلاکچین قرار گرفته. با ارز دیجیتال مونرو دو فرد یا نهاد در هر نقطه ای از دنیا می تونن یک تراکنش با حداقل هزینه داشته باشن بدون اینکه توسط فرد سومی مورد شناسایی و نظارت قرار بگیرن. این ویژگی مونرو باعث شده تا از جانب خلافکار ها و کسانی که در دارک وب (محیطی از اینترنت که در اون کالا های غیر قانونی مثل مواد مخدر و اسلحه خرید و فروش میشه) فعالیت می کنن بیشتر مورد توجه قرار بگیره. غالب فعالان صنعت رمز ارز ها برای ارز دیجیتال MONERO آینده خوبی رو متصور هستند، چون که مونرو روی نقطه ای دست گذاشته که بسیار برای کاربران مهمه و افراد زیادی هستن که حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن تراکنش ها براشون در اولویت اول قرار داره. در زیر نظرات برخی از افراد صاحب نام حوزه ارز های دیجیتال رو با هم مرور می کنیم.

  • پیتر تاد (Peter Todd) از توسعه دهندگان معروف هسته بیت کوین هستش و اعتقاد داره که آینده XMR بسیار درخشانه و جا داره که قیمت MONERO چند برابر بشه. پیتر تاد مونرو رو یک ارز دیجیتال اصیل توصیف می کنه امکانات محرمانگی زیادی نسبت به بقیه رمز ارز ها داره و این باعث میشه آینده MONERO قابل توجه باشه.  
  • جان مک آفی (John McAfee) بنیان گذار مشهور شرکت مک آفی (McAfee Associates) پیش بینی کرده که قیمت MONERO در آینده ده برابر بیشتر بشه. مک آفی حتی ادعا کرده که پلتفرم مونرو قدرت به چالش کشیدن بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال پیشرو رو هم داره.
  • ریکاردو اسپاگنی از اعضای اصلی تیم توسعه دهنده مونرو هم معتقده قیمت XMR این پتانسیل رو داره که ده برابر رشد کنه. زیرا ارز دیجیتال مونرو در بازار رمز ارز ها به عنوان کوین پیشرو در زمینه محرمانه بودن به حساب میاد و از اونجایی که عمده کاربران ارز دیجیتال دوست دارن که ناشناس بمونن، از مونرو بیش از هر ارز دیجیتال دیگه ای استفاده خواهند کرد.

قیمت مونرو

ارز دیجیتال مونرو چیست؟ | قیمت XMR

مونرو با نماد اختصاری XMR ارز کل بازارش به حدود 4.6 میلیارد دلار میرسه و با سهم 0.2 درصدی از کل بازار در رتبه 37 مارکت ارز های دیجیتال قرار میگیره. روزانه حدود 200 میلیون دلار ارز دیجیتال MONERO بین کاربران معامله میشه. سقف قیمت XMR رو در May سال 2021 شاهد بودیم که قیمت مونرو به 513 دلار رسید. در حال حاضر که این مقاله نگارش میشه قیمت MONERO حدود 50 درصد پایین تر از سقف قیمتی خودش روی عدد 255 دلار قرار داره. در یک سال اخیر قیمت مونرو بیش از 140 دردصد رشد داشته و به عبارتی ارزشش دو ونیم برابر شده. کلا 18 میلیون واحد از کوین های مونرو منتشر شده که همه این تعداد هم در حال گردش هستن.

خرید ارز دیجیتال مونرو

اگر قصد خرید مونرو به عنوان یک ارز دیجیتال جذاب و آینده دار رو دارید، قصد داریم که در ادامه راه و  روش خرید مونرو رو براتون شرح بدیم.

در حال حاضر بیشترین حجم معاملاتی ارز های دیجیتال در بستر صرافی های آنلاین ارز دیجیتال هستش. همونطور که می دونید صرافی ارز دیجیتال بایننس بزرگ ترین و معروف ترین صرافی ارز دیجیتال حال حاضر هستش. متاسفانه صرافی بایننس به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمیده و سابقا کاربران ایرانی با هویت سازی مجازی و استفاده از آی پی کشور های دیگه با این صرافی کار میکردن. چند وقتی میشه بایننس احراز هویت برای همه کاربران خودش رو اجباری کرده و از این رو دیگه با VPN یا VPS هم نمیشه در باینس فعالیت کرد. صرافی های خارجی دیگه ای هم هستن که خدمات محدودی به کاربران ایرانی ارائه میدن، ولی به عنوان هشدار متذکر میشیم که این صرافی ها هم ممکنه در آینده رویه مشابهی رو در پیش بگیرن و اقدام به مسدود سازی حساب کاربری و بلوکه کردن دارایی کاربران ایرانی کنن. کلا کار کردن با صرافی های خارجی دردسر و استرس زیادی داره. فارغ از ریسک مسدود شدن حساب کاربری، برای خرید ارز دیجیتال از این صرافی ها باید کارت پرداخت بین المللی داشته باشید یا ارز واسطه ای مثل تتر رو تهیه کنید که این خودش هزینه بر هستش. ما راه حل کم هزینه تر و بی دردسر تری رو میخوایم بهتون پیشنهاد بدیم.

در حال حاضر برای کاربران ایرانی که قصد فعالیت در بازار جذاب و پر سود ارز های دیجیتال رو دارن بهترین راه کار با صرافی های ارز دیجیتال ایرانی هستش. خوشبختانه در چند سال اخیر  صرافی های ایرانی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتن و خدمات خوبی ارائه میدن. در صرافی های ایرانی با ریال خودمون می تونید خرید کنید و سود دلاری داشته باشید. به علاوه اینکه ریسک مسدود شدن حساب و بلوکه شدن دارایی ها وجود نداره و در صورت بروز هر گونه مشکلی امکان پیگیری قانونی وجود داره. صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس با 5 سال سابقه در زمینه ارائه پلتفرم های خرید و فروش رمز ارز ها، علاوه بر ارز دیجیتال XMR از 600 نوع ارز دیگه هم پشتیبانی می کنه و امکانات خرید و فروشش رو فراهم کرده. برای خرید MONERO یا ارز دیجیتال دیگه ای فقط کافیه ثبت نام انجام بدید و بعد از احراز هویت اقدام به خرید XMR یا ارز دیگه ای کنید. تیم پشتیبانی ایران بایننس هم 24 ساعته در خدمت کاربران قرار داره و هر گونه سوال یا مشکل پیش آمده در اسرع وقت پاسخ داده میشه.

بعد از خرید XMR نیاز دارید تا اون رو در یک بستر امن و مطمئن نگه داری کنید. برای این کار چند نمونه از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال مونرو رو بهتون معرفی می کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال XMR

ارز دیجیتال XMR چیست؟ | کیف پول مونرو

ارز دیجیتال MONERO رو میشه در کیف پول های مختلفی نگه داشت که در این قسمت چند نمونه از بهترین هاشو با معیار امنیت بالا و سهولت کاربری براتون معرفی می کنیم.

کیف پول اتمیک ولت (Atomic Wallet)

یکی از معروف ترین و محبوب ترین کیف پول های نرم افزاری هستش که توسط هزاران کاربر مورد استفاده قرار میگیره. اتمیک ولت رایگانه و برای دانلود و راه اندازی اون نیازی به پرداخت هزینه ندارید. این کیف پول هم امنیت مناسبی داره و هم رابط کاربری آسان که باعث میشه همه افراد با هر سطح از دانش و مهارت بتونن ازش استفاده کنن. این کیف پول ارز دیجیتال مونرو رو پشتبانی می کنه و بعد از خرید مونرو می تونید ارز هاتون به اتمیک ولت انتقال بدید. به علاوه اینکه قیمت لحظه ای ارز ها نمایش داده میشه و شما از قیمت XMR در هر لحظه آگاه میشید. اتمیک ولت ویژگی خوبی با نام Swaping هم داره که به کاربر اجازه میده ارز هاشو به همدیگه تبدیل کنه.

کیف پول My MONERO

مای مونرو یک کیف پول دسکتاپی هستش، به این معنی که برای سیستم عامل های کامپیوتری مثل ویندوز، لینوکس و مک توسعه پیدا کرده. این کیف پول هم رایگانه و رابط کاربری راحتی داره و برای کسانی که علاقه مند به کار با کامپیوتر هستند گزینه خوبی به حساب میاد.

کیف پول اکسودوس (Exodus)

اکسودوس کیف پولی هستش که  هم برای موبایل و هم برای کامپیوتر توسعه پیدا کرده. یک کیف پول نرم افزاری رایگان با امنیت قابل قبول و البته رابط کاربری خوب

کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)

کیف پول های سخت افزاری یک تفاوت کلیدی با انواع نرم افزاری دارن و اونم اینه که کلید های عمومی و خصوصی کاربران (کلید های عمومی و خصوصی کد هایی جهت انتقال و نگه داری ارز های دیجیتال هستن) رو بر روی سخت افزار فیزیکی نگه داری و ذخیره می کنن. از این رو کیف پول های سخت افزاری از نظر فاکتور امنیت در رتبه نخست قرار می گیرن. لجر نانو اس معروف ترین کیف پول سخت افزاری هستش که خوشبختانه ارز دیجیتال مونرو رو هم پشتیبانی می کنه. به این معنی که شما بعد از خرید MONERO می تونید اون رو به لجر منتقل کنید. تنها راه سرقت دارایی ها در کیف پول سخت افزاری دسترسی فیزیکی به دستگاه و دونستن رمز عبورش هستش. از این رو باید دستگاه کیف پول رو در جای امنی نگه داری کنید و رمز عبورش رو در اختیار کسی قرار ندید.

سخن پایانی

در این مقاله ارز دیجیتال XMR به عنوان یکی از منحصر به فرد ترین ارز های دیجیتال براتون معرفی شد. از نظر ما و با توجه به تاکید کاربران بر حفظ حریم خصوصی، ارز دیجیتال MONERO آینده بسیار درخشانی داره و برای سرمایه گذاری مناسبه. البته ارز های دیجیتال دیگه هم وجود داره که هدفشون پنهان سازی اطلاعات تراکنش و حفظ حریم شخصی باشه ولی بین همه اینها شاخص ترین و به نام ترین مونرو هستش. مطمئن هستیم که در آینده در ارتباط با مونرو چیزای بیشتری میشنویم و بیش از چیزی که الان هست توجهات رو به سمت خودش جلب می کنه. اگر بعد از بررسی همه جوانب قصد خرید مونرو و سرمایه گذاری بر روی این ارز رو دارید، ایران بایننس کنار شماست تا فضای یک خرید و سرمایه گذاری مطمئن رو برای شما فراهم کنه.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال مونرو چیست؟ | معرفی کامل ارز دیجیتال MONERO | بررسی آینده مونرو و تاریخچه XMR
سوال امنیتی :4+61 = ?