چالش های حفظ امنیت در متاورس و راه حل های آن

1402/01/10

مدتی هست که متاورس بسیاری از کانال‌های خبری فناوری رو تحت تاثیر قرار داده. عملا بیشتر مردم در مورد متاورس چیست؟، دیدگاه خودشون نسبت به متاورس، توسعه متاورس یا حتی پتانسیل زندگی در متاورس صحبت می کنن. ما شاهد این هستیم که متاورس در ترکیب با موضوعاتی مانند واقعیت توسعه یافته (XR)، یادگیری ماشین (ML)، هوش مصنوعی (AI)، بلاک چین، توکن های غیرقابل تعویض (NFT)، ارزهای دیجیتال، آواتارهای فوق واقعی، دوقلوی دیجیتال، اکوسیستم های ترکیبی ظاهر میشه. دامنه وسیع موضوعات باعث سردرگمی بیشتر در مورد خود مفهوم متاورس میشه و همچنین چالش های بالقوه ای رو ایجاد می کنه که با متاورس مرتبط هستن. درحال حاضر یک ایده کاملا مبهم از شکل ظاهری متاورس واقعی وجود داره، اما برای تبدیل اون به یک دنیای مجازی کامل، می‌تونیم تصور کنیم که باید بر تعدادی از چالش‌های متاورس و مسائل مربوط به متاورس غلبه کنیم.

متاورس واقعیت مجازی در مقابل واقعیت افزوده:

متاورس واقعیت مجازی در مقابل واقعیت افزوده

متاورس به عنوان محیطی مجازی تعریف میشه که در اون افراد با همدیگه ارتباط دارن و فعالیت هایی مثل بازی، معامله، خرید و... رو انجام میدن.

دو نوع اصلی برای متاورس وجود داره که معرفی اون ها می پردازیم.

  1. واقعیت مجازی (VR): یک واقعیت مصنوعی رو از طریق هدست VR ارائه می کنه. میدان دید کاربران رو در اختیار داره و تجربه ای فراتر از واقعیت رو براشون ارائه می کنه. سایر اشکال تجربه های غوطه ور شامل ردیابی صوتی و موقعیت برن برای فعل کردن حرکت اعضای بدن برای تعامل با فضای مجازی هست.
  2. واقعیت افزوده (AR): واقعییت افزوده (AR) از طیق لنزی پوشش های مجازی رو بالای دنیای واقعی اضافه می کنه. دیدگاه کاربران، دیدگاهی معمولی از محیط اطراف شون هست. مثال هایی از واقعیت افزوده شامل گوشی هوشمند با استفاده از اپلیکیشن Waze یا ابزارهای پوشیدنی مانند HoloLens مایکروسافت هست. میزبان قابلیت دیدن موقعیت مکانی کاربران رو داره و می تونه قصد اون ها رو حدس بزنه. حریم خصوصی در واقعیت افزوده (AR) بیشتر از وقعیت مجازی (VR) هست.

مقاله پیشنهادی: 5 روش کسب درآمد از متاورس

چالش های حفظ امنیت در متاورس و راه حل آنها:

چالش های حفظ امنیت در متاورس و راه حل های آن

در ادامه به بررسی برخی از چالش های حفظ امنیت در متاورس و راه حل های اون ها می پردازیم.

چالش های فراسوی هویت و شهرت:

وقتی صحبت از دنیای واقعی میشه، مسئله شناسایی و بازنمایی شخصی نسبتا ساده هست. اما وقتی از محیط های مجازی یا متاورس صحبت می کنیم، احتمالا تعجب کنیم که واقعا چه عناصری هویت فرد رو شکل میدن و مهمتر از همه اینکه چگونه ثابت کنین که شما فرد واقعی با هویت خودتون هستین، به جای اینکه شخص دیگه ای یا حتی یک ربات سعی در تقلید وجود شما داشته باشه. اینجاست که شهرت می‌تونه نقش مهمی در هر دو احراز هویت داشته باشه، اما به عنوان مدرکی که نشون میده موجودیتی که فرد با آن تعامل داره قابل اعتماد و قانونی هست. چالش اصلی در امکان جعل ویژگی های صورت، فیلم و صدا نهفته، بنابراین، ما موظف هستیم که در آینده نزدیک شاهد توسعه روش های تایید جدید باشیم.

مقاله  پیشنهادی: کاربردهای متاورس کدامند؟

چالش های داده و امنیت در متاورس:

اگرچه شرکت‌ها و سازمان‌ها همچنان سیستم‌های امنیتی فناوری اطلاعات خودشون رو آپدیت می کنن ولی حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها یک نگرانی طولانی مدت برای کاربران هر محیط آنلاین بوده. فعالیت و حضور در متاورس مستلزم تکامل روش های امنیتی به سطح کاملا جدیدی هست که همتراز با فضای در حال گسترش متاورس هست. این امر مستلزم ایجاد روش‌های جدیدی برای حفاظت از داده‌های شخصی و حریم خصوصی هست که می‌تونه مسائل امنیتی متاورس رو حل کنه و امنیت هویت و دارایی‌های فرد رو در دنیای مجازی تضمین کنه. با این گفته، تایید شخصی ممکنه به جایی برسه که کاربران مجبور باشن اطلاعات شخصی بیشتری از آنچه امروز انتظار میره ارائه بدن، تا خودشون رو شناسایی کنن و اطمینان حاصل کنن که سیستم امنیتی به طور موثر کار می‌کنه و اطلاعات شخصی رو ایمن نگه می‌داره.

چالش ارز و سیستم های پرداخت در متاورس:

 چندین سال هست که ارزهای دیجیتال وارد زندگی ما شدن و بیت کوین یکی از شناخته شده ترین آنهاست. همین امر در مورد بازارهای آنلاین مثل آمازون و eBay هم صدق می کنه که میلیون ها مشتری رو در سراسر جهان به هم کانکت می کنن. بی شک متاورس، ورژن مخصوص به خودش رو از یک بازار مجازی خواهد داشت که ارزهای واقعی و دیجیتال مختلف رو به همدیگه کانکت می کنه، تا تبادل سریع و بدون دردسر رو امکان پذیر کنه. صرف نظر از فرمت ارز و بازار، وقتی که صحبت از تراکنش ها میشه، توسعه یک سیستم تایید جدید تراکنش منحصر به فرد بسیار ضروری هست. چالش این هست که کاربران رو متقاعد کنیم که می‌تونن به اون تکیه کنن و مهم‌تر از همه، موقع انجام هر معامله‌ای در متاورس احساس امنیت می‌کنن، یا حتی از شکل جدیدی از پرداخت مانند VR Metaverse Crypto استفاده کنن.

چالش قانون و صلاحیت در متاورس:

فعالیت در متاورس، مسئله قانون گذاری و صلاحیت قضایی رو مطرح می کنه و کشورها را ملزم می کنه که بیشتر به حوزه های قانونی مجازی نگاه کنن. با رشد فزاینده فضای مجازی که برای کاربران در سراسر جهان در دسترس هست، شناسایی ابزارهایی که بر اساس آن موضوع صلاحیت قابل اجرا خواهد بود، ضروری خواهد بود. متاورس موظف هست تعداد زیادی از کاربران رو گرد هم بیاره، و اون رو به مکانی عالی برای اتصال و تبادل تبدیل کنه، اما در عین حال در صورت وجود قوانینی که مرزها رو تنظیم نمی کنه، کاربران رو آسیب پذیر می کنه. بنابراین، نامگذاری قانون و صلاحیت در میان مسائل متاورس، شناسایی حوزه قضایی و نیز مجموعه قوانینی که می‌تونه امنیت فضای مجازی رو برای کاربران خودش تضمین کنه، یک چالش واقعی خواهد بود.

چالش مالکیت و دارایی در متاورس:

مالکیت و دارایی رو می توان از جمله مشکلات متاورس حساب کرد. وقتی از یک دنیای مجازی یکپارچه صحبت می کنیم که در اون شما می تونین هم با جهان و هم با سایر فراد تعامل داشته باشین، مثل دنیای واقعی، می تونیم تصور کنیم که فرصتی برای خرید و نگهداری اقلام و دارایی های مختلف وجود خواهد داشت. NFT ها (توکن های غیرقابل تعویض) سرعت رشد محبوبیت خودشون رو افزایش دادن و در سال 2021 سرفصل اخبار شدن و سرمایه گذاران و کاربران بیشتری رو به سمت دارایی ها و توکن های دیجیتال جذب کردن. به روشی مشابه با نحوه نمایش NFTها در حال حاضر اشیاء دنیای واقعی، اعطا و اثبات حقوق مالکیت برای هنر، موسیقی، ویدئو و... چالش ایجاد یک سیستم یکپارچه خواهد بود که می تونه برای تایید دارندگان دارایی های مجازی مورد استفاده قرار بگیره.

چالش های جامعه و شبکه متاورس:

متاورس جامعه‌ای متنوع رو گرد هم میاره، مردم سراسر جهان رو در یک دنیای مجازی یکپارچه به هم کانکت می‌کنه و یک چالش منحصر به فرد جوامع متاورس رو به نمایش میذاره. همونطور که چند سال گذشته نشون داد، در ارتباط بودن یکی از ضروریات جامعه هست که به طور بالقوه می تونه منجر به شکل گیری شبکه ای قوی در متاورس برای اهداف کاری و شخصی بشه. برای بسیاری، متاورس میتونه بستری برای تعامل و ایجاد روابط معنادار باشه. ما قبلا به برقراری ارتباط آنلاین عادت کردیم، اما برای اینکه متاورس به فضایی تبدیل بشه که مردم بتونن هم از نظر احساسی و هم از نظر فیزیکی حضور داشته باشن، فناوری لمسی و ضبط حرکت باید به سطح کاملا جدیدی ارتقا یابد. سطحی که می تونه درک صاف حضور و محیط اطراف رو فراهم کنه و وفاداری بصری رو با توانایی لمس و احساس همراهی کنه.

چالش زمان و فضا در متاورس:

چالش های متاورس شامل زمان و مکان هست. اگه دنیای واقعی رو با یک محیط مجازی مقایسه کنیم، مفهوم درک زمان می‌تونه، متفاوت باشه. غوطه ور شدن کامل در متاورس می تونه ناخودآگاه کاربران رو به صرف زمان بیشتری در متاورس سوق بده. با توجه به احتمال تحریف حس زمان، تنظیم مکانیسم هایی ضروری هست که کاربران رو با دنیای واقعی کنترل کنه. دومین مفهومی که در متاورس باید به اون توجه کرد، مفهوم فضا هست. از اونجایی که متاورس فضایی نامحدود رو در نظر می گیره، در ابتدا ممکنه برای کاربران چالش برانگیز باشه که در چنین جهان وسیعی غوطه ور بشن و سعی کنن مقدار و تنوع اطلاعات رو به یکباره درک کنن. هم درک زمان و هم فضا در متاورس به راهنمایی در اولین مراحل غوطه ور شدن نیاز داره تا اطمینان حاصل بشه که کاربران در داخل محیط مجازی هم آگاه و هم راحت خواهند بود.

سایر چالش ها و مشکلات متاورس:

چالش های حفظ امنیت در متاورس و راه حل های آن

  • آسیب پذیری کاربران: هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده لوازم سنگینی هستن که نرم افزار های زیادی دارن. اهداف مناسبی برای هک های مخرب یا غیر عمدی هستن. همچنین جعل موقعیت مکانی و دستکاری دستگاه ها، سبب تصاحب هویت کاربران میشه.
  • دقت دیتاها: هیچ مقررات خاصی در متاورس تعریف نشده و نیاز به جمع آوری دیتاها برای تجربه فراگیر واقعا شخصی سازی شده، مستلزم تهاجم به حریم خصوصی برای حفظ امنیت سایبری در متاورس هست. با این شرایط معمولا کاربران از سطح دیتایی که ارائه می کنن، اطلاع ندارن. برخلاف GDPR و سایر قوانین که دارای الزامات حاکمیت منطقه ای هستن، تجربیات مجازی حدود ندارن و اطمینان از حریم خصوصی در اختیار صاحب پلتفرم و صاحبان ملک هست که باید در آینده متاورس در نظر گرفته بشه.
  • مسئولیت: اگه کلاهبرداری، آزار و اذیت یا دیگر سو استفاده ها اتفاق بیوفتن، شخصی پاسخگو نخواهد بود.
  • فیدهای تبلیغاتی: مالک متاورس کنترل کاملی روی اون داره. دقیقا مثل دنیای واقعی که در آن یک بنر تبلیغاتی می‌تونه جلوی فروشگاه فیزیکی نصب بشه، تبلیغات مجازی هم می‌تونن جلوی ویترین فروشگاه مجازی شما نمایش داده بشن. این تبلیغات ممکنه از دید مشتریان شما خوشایند باشن و یا نباشن، به هرحال شما کنترلی روی اون ندارین.

نتیجه و جمع بندی:

از زمان ایجاد دنیای متاورس، چالش های زیادی در کنار مزایای متاورس به وجود اومدن که اهمیت بالایی دارن و نیازمند ارائه راه حل هایی هستن. فعالیت در هر حوزه ای نیازمند دانش و اطلاعات کافی هست تا در صورت مواجه با مشکلی یا چالشی بتوبنن راه حلی پید کنین و درگیر مشکلات نشین.

راهکارهایی برای جلوگیری از نفوذ:

  • تعریف قوانینی در متاورس
  • محافظت در برابر بدافزارها
  • حفظ قابلیت های حسابرسی
  • آپدیت استانداردهای هویت و اعتبار
  • ایجاد مکانیسم رتبه بندی برای دسترسی و محدودیت سن
  • آگاهی از تهدیدهای امنیتی در متاورس

آینده امنیت در متاورس:

خواسته و نیاز همه افراد در مورد اینترنت دسترسی به اطلاعات، تبادل کامنت ها، آزادی بیان و... متناسب با سن و حفط حریم خصوصی هست. با ورود متاورس به زندگی و تکامل اون، به یک رویکرد متعادل نیاز هست تا بهترین تجربیات برای هر شخص با حفظ حریم خصوصی و ارائه بهترین امکانات فراهم بشه.


نظرات کاربران در مورد چالش های حفظ امنیت در متاورس و راه حل های آن
سوال امنیتی :8+95 = ?