چگونه حرفه ای ترید کنیم؟

1401/06/25


چگونه حرفه ای ترید کنیم؟ شاید شما هم از دوستان خود در مورد سود ها و ضررهایی که در بازارهای مالی متحمل شدن، شنیده باشین. این افراد معمولاً از واژه ترید برای فعالیت خود در بازار های مالی استفاده میکنن. اما ترید چیست و چگونه می تونیم اون رو یاد بگیریم. در این مقاله علاوه بر پاسخ به این سوال، در مورد انواع ترید و مراحل شروع فعالیت در بازارهای مالی بحث می کنیم و انواع بازارهای مالی و ویژگی های مثبت و منفی اون ها رو مورد بحث و بررسی قرار میدیم.

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری یا هولد ارزهای دیجیتال بهتر است یا ترید؟

ترید چیست؟

چگونه حرفه ای ترید کنیم؟

Trade)) یا معامله گری یه مفهوم اقتصادی به معنای خرید و فروش کالا و خدماته. در این فرآیند ترید دو حالت وجود داره. در حالت اول خریدار با پرداخت هزینه به فروشنده خدمات یا کالایی رو دریافت می کنه.

در حالت دوم وقتیه که دو طرف معامله به تبادل کالا یا خدمات با یکدیگر می پردازن. در مقیاس بزرگتر، تولید کننده ها و مصرف کننده ها رو میتونیم به دو عضو ثابت فرآیند ترید معرفی کنیم.

در بازارهای مالی دارایی ها مورد معامله را «ابزار مالی» (instruments financial) که این ابزارها شامل «سهام شرکت ها»  stocks))، «اوراق قرضه» (bonds)، «جفت ارزها» (currency pairs)، «قرارداد اختیار» (options)، «قراردادهای آتی » (futurres)، «ارز دیجیتال» (cryptocurrencies) و موارد دیگر هستن. هر کدوم از این بازارهای مخصوص قابلیت ترید خودشون رو دارن.

واژه ترید معمولاً اشاره به معاملات کوتاه مدتی داره که در این بازارها معامله گران به صورت فعال و در بازه های زمانی کوتاه مدت فعالیت می کنن. در واقع واژه ترید شامل تعداد زیادی استراتژی مانند ترید روزانه، سوینگ ترید و ... میشه.

ابزار ترید چیست؟ 

منظوراز ابزار ترید، معرفی روش هایی هست که با استفاده از اونها بتونن موقعیت های معاملاتی مناسب رو پیدا کرد. این دو ابزار عبارتند از (fundamental analysis) «تحلیل بنیادی» (technical analysis) و تحلیل تکنیکال.

ترید در بازارهای مالی

چگونه حرفه ای ترید کنیم؟

در بازارها دارایی مثل ارز دیجیتال و... خرید و فروش میشه. در بازار ها ویژگی های مختلف برای هر کدوم از این دارایی ها وجود داره. با توسعه نرم افزارهای خرید و فروش آنلاین و اینترنت معامله دارایی ها گسترش داد و طرفداران تریدینگ بیشتر شدن.

هیچ روش کاملی برای تجارت در بازارهای مالی وجود نداره که مداوم فقط سود مثبت داشته باشه، ولی اکه شما یاد بگیرین که اطلاعات دقیق رو از اطلاعات نادرست  تشخیص بدین، می تونین وقت خودتون رو صرف تمرکز بر روی اطلاعاتی کنین که شما رو به یک معامله گر کارآمد و سودآور تبدیل کنه.

5 قدم برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه ای در بازار ارزهای دیجیتال

بسیاری از تازه واردان و حتی افرادی که هنوز وارد بازار نشدن این سوال رو می پرسن. فعالیت در بازارهای کریپتو با تبدیل شدن به تریدر خیلی فرق داره. افرادی هستن که تجربه بالایی در خرید و فروش رمزارز دارن اما معمولاً موفق نیستن یا سود چندانی ندارن. دراین مقاله پیش رو با پنج گام اصلی تبدیل شدن به یک معامله گر حرفه ای کریپتوکارنسی آشنا میشین. 

همه تریدرهای مجرب، کارشون رو از یک نقطه صفر آغاز کردن.

مقاله پیشنهادی: تریدر کیست؟

1. دوره های آموزشی، مهم ترین گام برای تبدیل شدن به تریدر حرفه ای

چگونه حرفه ای ترید کنیم؟

به نظر کارشناسان اقتصادی، ارزهای دیجیتال عضوی جدایی ناپذیر در زندگی آینده جایگزین آرزوهای سنتی خواهد شد و بسیاری از کشور های دنیا این دارایی مجازی رو به رسمیت نشناختن. آموزش ارز دیجیتال برای تبدیل شدن به تریدر حرفه ای، ذهن بسیای از افراد آینده نگر را درگیر کرده. کسب مهارت در هر زمینه ای، بدون سپری کردن زمان ممکن نیست.

از طرف دیگه، بازارهای مالی و کریپتو، فضایی پر از فاکتورهای متغیر، نوسان های کوچیک و بزرگ و حالت های غیرقابل پیش بینی هستن. 

افرادی در مجموعه هایی وجود دارن که تجربه های گذشته شون رو در قالب دوره های آموزشی عرضه میکنن. شاید بتونیم بگیم که  شرکت در دوره ها، راه میان بر برای دست یابی به مهارت های اولیه معامله رمزارز محسوب میشه.

2. اتخاذ یک استراتژی مناسب، گام مهم از مراحل تریدر شدن

فعالیت در هر نوع از بازار مالی نیاز به استراتژی خاصی دارد. با توجه به نوسان قیمت رمزارزها، تصمیمات احساسی ما رو به جایی نخواهد برد. حتی کوچیک ترین اقدام در ترید کریپتو اگر بدون برنامه و فکر قبلی صورت بگیره، شاید منجر به از دست رفتن کل سرمایه بشه. به همین دلیل در تدریس خصوصی ارز دیجیتال، برنامه ریزی برای سرمایه گذاری یکی از مهم ترین سر فصل هاست. تبدیل شدن برای یک معامله گر حرفه ای بدون شناخت استراتژی های بازار کریپتو و استفاده از آن ها در زمان مناسب غیر ممکنه. 

افراد تازه وارد در بازار کریپتو شاید تصور کنن که تریدرهای حرفه ای، بیشتر مشغول تجزیه و تحلیل بازار هستن. حقیقت اینه که بهترین معامله گرها، از استراتژی مناسب برای ترید رمزارز، میتونن سود دهی طولانی مدت به همراه داشته باشن. انواع مختلفی از استراتژی در بازارهای کریپتو وجود داره. دسته ای از تریدرها تمایل به سرمایه گذاری بلند مدت دارن. گروه دیگه ای از افراد به خرید و فروش در بازه های زمانی کوتاه مشغول هستن. سرمایه گذاری چه بلند مدت چه کوتاه مدت، نیاز به برنامه خاصی داره.

3. تعیین حد سود و ضرر، اقدام منطقی هر معامله گر با تجربه

یکی از پاسخ های اصلی برای سوال «چگونه یک تریدر موفق بشیم» به شناسایی زمان دقیق تر برای سرمایه گذاری مربوط میشه. هیچ کس دوست نداره ارزش سرمایه اش با افت رو به رو شه یا پیش از سوددهی، دارایی خودش رو از بازار خارج کنه. حد سود و ضرر به تریدر های حرفه ای کمک میکنه تا سرمایه گذاری رو به موقع انجام بدن یا قبل از ضرر، سرمایه رو به فروش برسانن. آگاهی از حد سود و ضرر یکی از گام های اصلی تبدیل شدن به تریدر حرفه ای و موفق هست. 

چگونه حرفه ای ترید کنیم؟

معاملات ارز دیجیتال فقط برای کسب سود انجام نمی شه و باید گاهی وقتها جلوی ضرر رو هم گرفت. شناسایی بهترین زمان برای خروج از بازار برای حفظ سرمایه انجام میشه. با تعیین حد ضرر می تونیم بهترین زمان  برای پایان سرمایه گذاری رو تعیین کنیم. حد سود(take profit) یک قیمت پیش بینی شده بر اساس تحلیل بازاره. تریدرهای حرفه ای از حد سود استفاده میکنن تا با بیشترین میزان درآمد از معاملات خارج بشن. شناخت زمان مناسب برای خروج از بازار، وجه تمایز تریدرهای با تجربه و تازه کار هست.

4. آشنایی با روان شناسی بازار، راز تبدیل شدن به یک تریدر بهتر  

اقدامات انسان ناشی از محرک های روانی که از نیاکان بشر به ارث رسیده. فاکتور هایی غیرفیزیکی و تصمیمات احساسی انسان ها می تونه روی اقدامات در بازار کریپتو تأثیر بزاره. تصمیم های احساسی حتی شاید منجر به نوسان شدیدی در قیمت رمزارزهای  مختلف بشه. در علم روان شناسی، کنش ها و واکنش های روانی انسان بررسی میشه. در روان شناسی بازار، الگوهای رفتاری فعالان بازار و تأثیرشون روی معاملات بررسی میشه. یک معامله گر کار بلد باید بتونه جو روانی حاکم بر بازار رو در هر لحظه شناسایی کنه. 

با استفاده از روان شناسی بازار می تونیم رفتار عموم تریدر ها رو توصیف کنیم. تحلیل های توصیفی، به پیش بینی رفتار افراد و تغییرات بازار در بازه های زمانی مختلف کمک میکنه. برخی از افراد معتقدن که یکی از ارکان اصلی موفقیت در بازار های کریپتو، تسلط به جو حاکم در بازار هست که یک تریدر مجرب باید بتونه رفتار های اشتباهاتش رو با الگوی جدید جایگزین کنه. علاوه بر اون، روان شناسی بازار با تحلیل انگیزه ها  رفتار جمعی دیگران می تونه منجر به کسب سود یا جلوگیری از ضرر بشه.  

5. مدیریت ریسک، یک مهارت ضروری برای همه فعالان بازارهای مالی

بازارهای مالی دچار نوسان میشن و مارکت کریپتو نیز این قاعده مستثنی نیست. هرگونه نوسان در بازار رمزارزها سبب ضرر و سود افراد می شه. یک تریدر برای کسب سود و جلوگیری از ضرر در زمان نوسان باید بدونه که به دنبال چه چیزی هست. از همه مهم تر، یه معامله گر حرفه ای باید مهارت و مدیریت ریسک رو بلد باشه. حرفه ای های کریپتو میدونن که در چه زمانی معامله کنن و روی چه مقداری از سرمایشون ریسک داشته باشن.

چگونه حرفه ای ترید کنیم؟

مدیریت ریسک شامل کاربرد سیاست های مدیریتی برای ارزیابی و کنترل خطراته. با استفاده از معیار های خاص میتونن تصمیمات نهایی رو ارزیابی کنن تا ریسک هر اقدام رو کاهش بدن. مدیریت ریسک فقط برای کاهش خسارت های سرمایه گذاری انجام نمیشه. درک فرصت ها برای استفاده از سرمایه در موقعیت های مناسب از نتایج ترفند های مدیریت ریسک هستن. ارزیابی خطرات در بازار ارز دیجیتال مفاهیم مختلف مثل ریسک بازار یا ریسک طرف مقابل معامله برخورداره.

مهم ترین ویژگی های تریدر

یکی از ویژگی هایی که باعث میشه ترید جذاب بشه این هست که محدودیت زمانی نداره و افراد میتونن در لحظه و مکان اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کنن. مردم در بسیاری از لحظات زندگی به دلیل اینکه شغل خود رو از دست ندن اونجایی که باید باشن حضور ندارن، یا بدتر ذهنشون کنار خانوادشون نیست. ترید کردن به شما این اجازه رو میده که از زیبای های زندگی لذت ببرین. میدونین که ترید کردن می تونه زندگی شما رو تغییر بده. اما این تحول زمانی رخ میده که شما بخوایین. البته مراقبت های آموزشی می تونه مهم ترین اصول این کار باشه. در این مقاله می خواییم به شما یاد بدیم که چطوری یه تریدر خوب باشین ولی باید در گام اول هدفتون رو مشخص کنین. می دونیم بسیاری از شما فکر می کنین هدف خوبی انتخاب کردین ولی باید بدونین که پول بهترین هدف نیست.

مهم ترین اصول یک تریدر حرفه ای:

• فرار پول با نیاز پول 

تحقیقات ثابت کرده زمانی که به پول نیاز دارین؛ از دستتون لیز می خوره! به خاطر همینه که می گوییم هدفتون نباید پول باشه. پس باید بسیار قوی و در کائناتی  باشین که جلوه خوب داشته باشه. در صورتی که هدفتون پول باشه دو اشتباه بزرگ از شما سر میزنه.

• توقعات غیر واقعی انتخاب یک تریدر حرفه ای نیست! 

زمانی که یک تریدر تازه شروع به کار میکنه برای خودش برنامه ریزی خاصی داره. با خودش میگه که طی حدود ده سال می تونم هزار دلار رو تبدیل به حجم عظیمی از پول کنم و بعد از این کار باز نشست میشم. با این تصورات وارد بازار کار شد، در حالی که تنها یک درصد از تریدرها می تونن به همچین سودی برسن. زمانی که توقعات بالا داشته باشین و نتونین به اون برسین؛ احساس شکست می کنین. 

طبیعیه در این زمان ناراحت بشین. یه تریدر حرفه ای هرگز از خودش انتظار عجیب و غریب نداره و از روزی کمی که بهش میرسه شکر گذار هست ولی نباید شکر گذاری رو با قناعت اشتباه گرفت. تریدر های تازه کار زمانی با چیزی خلاف انتظار خود مواجه میشن که از بازار خارج بشن که یکی از مهم ترین دلایل خروج از بازاره. اما سه احتمال دیگه وجود داره. ممکنه که دست به معاملات بزرگ تر بزنه که خطرناک هستش و یا ممکنه به جبران زیان های گذشته امیدوار بمونه. زمانی که می خوایین یه معامله گر رو ارزیابی کنین؛ به سبد سهام و فعالیت اون نگاه کنین.

• نیاز به ترید

چگونه حرفه ای ترید کنیم؟

بیشترین تریدر هایی که با این ایراد درگیرند؛ تریدرهای دارای حساب بالانس کم می باشند. این تریدر ها به زودی به این نتیجه می رسن که یک حساب کوچیک نمی تونه اونها رو در رسیدن به هدف کمک کنه. بسیاری از شما وقتی که این بخش مقاله چگونه یک تریدر حرفه ای شویم؟ رو میخونین. به خاطر همین از ما خرده می گیره. چرا که معتقدین تفاوتی میان ترید روی یک حساب کوچیک و حساب بزرگ وجود نداره. اما تفاوت بسیاری هست.

حسابی که موجودی کمی داره نمی تونه برخی از معامله گرها رو به سود برسونه. چون اونها دوست دارن با سرمایه زیادی ترید کنن و سودشون هم زیاد بشه. کار کردن با حساب هایی که موجودی پایین دارن بسیار سخت و زمان بره. این حساب ها به دلیل اینکه پایین هستن سود کمی به ارمغان میارن و پوزیشن های شما رو با سود پایین می بندن. این مورد برای بسیاری از سرمایه گذاران بی معنا هستش. از موارد دیگه که عوامل منفی که یک حساب با موجودی پایین در پی داره رو می تونیم به نیاز ترید بیشتر اشاره کنیم. زمانی که حساب شما موجودی خوبی نداشته باشه نیاز بیشتری به ترید احساس می کنین. چون سود شما از معاملات کم هستش به همین دلیل می تونه راه ورود ریسک بیشتر به معاملاتتون رو هموار کنه. 

در هدف گذاری یک تریدر حرفه ای چه کاری انجام ندهیم؟ 

• اهداف بازگشت سرمایه روزانه و هفتگی 

بدترین و زیان ده ترین هدفی که می تونین در زندگی تعیین کنین؛ اهداف مالیه. پس به جای انتخاب پول هدف دیگه ای رو انتخاب کنین. امروزه تریدرهای بسیاری در بازار فعالیت می کنن که حساب کردن روزانه باید ده درصد سود به دست بیارن. چون در صورتی که یک روز نتونن این میزان سود رو به دست بیارن؛ نا امید میشن و هم احساس نیاز به ترید میکنن. تریدرهایی که اینطوری رفتار میکنن معمولاً زیان زیادی به دست میارن. 

 در بازار بورس نمی تونیم بگیم بازار تا چه مقدار به حرکت ادامه میده. حتی نمی تونیم بگیم سود یک معامله دقیقا چقدره. این جزو چیزهایی هست که در دست شما نیست. پس از فکر کنترل کردن اون بیرون بیایین. تنها چیزی که در دست شماست و می تونین آن را به خوبی کنترل کنین؛ ریسک در معامله هست. درآمد و نتیجه معامله کاملاً از دست شما خارج هست. پس کمی به اعصابتان استراحت بدین. یک تریدر حرفه ای برخی هفته ها سود زیادی می کنه. این مواقعی هست که بعضی هفته ها رو خارج از بازار می گذرونه تا دچار اعتیاد به ترید کردن نشه.

چگونه حرفه ای ترید کنیم؟

• دریافت تعداد مشخصی پیپ در هفته

وقتی می خوایین یک لیست عملکرد خوب داشته باشین؛ باید از فکر قرار دادن پیپ به عنوان شاخص اصلی دوری کنین. چون به این معنی هست که شما ریسک معاملات خود را در نظر نگرفتید. این کار مانند این هست که تریدرهای خود رو برای رسیدن به هدف زود بسته و از سود بیشتر اجتناب کنین. این افراد معمولاً سعی میکنن پوزیشن های خود رو برای طولانی مدت باز نگه دارن. همیشه سعی کنین مغزتان به شما دستور بده و نه هورمون های احساسی!

اهداف صحیح یک تریدر حرفه ای چیست؟

در این بخش مقاله سعی می کنیم چند مورد که باعث می شه به یک ترید موفق تبدیل بشیم رو با هم بررسی می کنیم. با ما همراه باشین.

• اجرا 

بسیاری از افراد این تفکر رو تفکر فرآیند گرا می شناسن. بدون دلیل نیست اگه بگیم باید خودتون رو از درآمد حاصل از ترید جدا بدونین. هدف شما باید رکورد زدن خودتون در بهتر بودن از هر چیزی باشه. در یک سیستم بی نقص ضرر ممکنه. این طبیعیه. اما یک تریدر حرفه که می تونه از دیگران تمایز کن؛ واکنش اون نسبت به ضرر کردنه. شما باید به کاری که انجام میدین ایمان داشته باشین. یک تریدر خوب یک معامله رو مجبور میکنه خوب باشه نه اینکه تنها از آن سود به دست بیاره. معاملاتی که ضرر به دنبال داره گاهی هم می تونن خوب باشن. آن ها می تونن هوش مالی شمارو افزایش بدن. 

• روال یک تریدر حرفه ای

بیشتر تریدرهایی که از بازار زده میشن و در اون ضرر میکنن؛ از این شاخه به اون شاخه می پرن. اونها از یک روال منظم و حساب شده پیروی نمی کنن و زمانی یه ساختاری رو به وجور میارن؛ باید بگیم که شما کارتون رو خوب انجام دادین و دیگه نیازی نیست که نگران سود و زیان باشین. یک ساختار مشخص که به شکل عادت در اومده می تونه سطح ترید شما رو افزایش بده. 

تمرکز بر روی یک روال رمز یک تریدر حرفه ای شاید برای تریدرهای تازه کار یا افرادی که به حساب های با موجودی کم کار میکنن این مورد غیر ممکن به نظر برسه اما ممکنه. در اولین گام باید سطح موفقیتی که به آن امیدوار هستین رو مشخص کنین. زمانی که در معامله هستین برای اینکه خیالتون راحت باشه؛ فاصله اون رو اندازه گیری کنین. موفقیت قابل برنامه ریزیه. پس امیدوار نباشین که طی دو سال یک تریدرخوب بشین. بلکه امیدوار باشین هر هفته رکورد بهتر بودن خودتون رو ارتقا بدین.

مقاله پیشنهادی: انواع مختلف ترید ارزهای دیجیتال

جمع بندی و نتیجه:

بازارهای مالی برای همه ما قابل دسترسی هستش و همه می تونن با علم و دانش مربوطه در این مورد در بازارها معامله کننن. اما معامله در بازار آسون نیست و پیچیدگی های خودش رو داره. علاوه بر اینها نحوه معامله در صرافی ها نیاز به مهارت هایی داره. فرد معامله گر باید ویژگی هایی داشته باشه تا بتونه در این بازار فعالیت کنه.


نظرات کاربران در مورد چگونه حرفه ای ترید کنیم؟
سوال امنیتی :4+74 = ?