کیف پول ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ معرفی انواع کیف پول اتریوم

1402/04/17
کیف پول ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ معرفی انواع کیف پول اتریوم


کیف پول ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ معرفی انواع کیف پول اتریوم، قبل از اینکه بخواین ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum) بخرین، باید به فکر جایی امن برای نگهداری اون ها باشین. همونطور که برای نگهداری پول فیزیکی تون دنبال یک بانک معتبر و امن هستین، باید برای اتریوم هاتون هم یک کیف پول اتریوم که امنیت بالایی داره رو پیدا کنین. ما تو این مقاله میخوایم بهتون بهترین کیف پول اتریوم رو معرفی کنیم و اطلاعاتی رو در مورد ساخت کیف پول ETH در اختیارتون بزاریم همچنین بهترین کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری مناسب برای اتریوم رو معرفی میکنیم و راه های افزایش امنیت این کیف پول ها رو براتون خواهیم گفت، مطمئنم که اگه تا آخر این مقاله رو بخونین دیگه نیاز نیست که ساعت ها وقتتون رو تو اینترنت و سایت های مختلف برای پیدا کردن یه کیف پول مناسب برای اتر هاتون (ETH) بعد از خرید ارز دیجیتال  اتر باشین.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

کیف پول اتریوم چیست و انواع کیف پول اتریوم کدامند؟

 کیف پول ارز دیجیتال دقیقا مثل کیف پولیه که توی جیب و یا کیف شماست و شما از اون برای نگهداری پول های فیزیکیتون استفاده میکنین. کیف پول اتریوم این قابلیت رو به شما میده که بتونین بدون نگرانی از اتر هاتون محافظت کنین. این روزا که همه ی ما بخشی از سرمایه هامون رو به ارز دیجیتال تبدیل کردیم داشتن یه کیف پول خوب، مهم و حیاتی شده، به همین خاطر هم تصمیم گرفتیم که چنین مقاله ای رو بنویسیم و تا حد امکان برای انتخاب یک کیف پول خوب راهنماییتون کنیم. متاسفانه خیلی از افراد بعد از انجام خرید ارز دیجیتال، ارزهاشون رو در صرافی نگه میدارن، که این کار خیلی خطرناکه و ممکنه سرمایه تون رو به باد بده. به همین خاطر هم ما تاکید می­کنیم که حتما از یک کیف پول دیجیتال مناسب استفاده کنین.

کیف پول اتریوم چیست؟ | بهترین کیف پولهای اتریوم

کیف پول های دیجیتال، سه نوع مختلف دارن که خوشبختانه میتونین بعد از خرید اتریوم برای نگهداری اون از هر سه نوع کیف پول های ارز دیجیتال استفاده کنین؛ ولی اگه از من میپرسین میگم بهترین کیف پول اتریوم، کیف پول سخت افزاریه. کیف پول های سخت افزاری امنیت بسیار بالایی رو دارن و برای نگهداری های بلند مدت مناسبن. تو این کیف پول ها کلید های خصوصی شما روی سخت افزار ذخیره میشه، و هکر ها هیچ وقت نمیتونن به اون دسترسی پیدا کنن. البته اگه نتونین و یا نخواین که از کیف پول سخت افزاری استفاده کنین، باید بگم که کیف پول های دیگه ای هم هستن که میتونین از اونا استفاده کنین هر چند که امنیتشون به کیف پول های سخت افزاری نمیرسه.

بعد از کیف پول های سخت افزاری، کیف پول های نرم افزاری موبایل و دسکتاپ بالاترین میزان امنیت رو دارن. تو این نوع کیف پول ها کلید های خصوصی روی دستگاه شما ذخیره میشه، به همین خاطر هم این نوع کیف پول ها امنیت قابل قبولی دارن. از نظر امنیت رتبه ی سوم متعلق به کیف پول های تحت وب هستش، این کیف پول ها کلید خصوصی شما رو روی سرور های آنلاینشون ذخیره میکنن، و ممکنه که یه هکر با استفاده از خلا هایی که تو سرورهاشون وجود داره، بتونه به راحتی به این کلید ها دسترسی پیدا کنه. رتبه ی آخر امنیت هم میرسه به کیف پول های کاغذی؛ استفاده از این کیف پول هارو اصلا پیشنهاد نمیکنیم چون کلید خصوصی شما روی اون نوشته شده و اگه خدایی نکرده این کیف پول رو گم کنین، دسترسی به حسابتون رو از دست میدین و اگه کس دیگه ای این کیف پول رو پیدا کنه، میتونه همه ی ارزهاتون رو برا خودش برداره.

بهترین کیف پول های سخت افزاری اتریوم

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

کیف پول اتریوم| انواع کیف پول سخت افزاری اتریوم | کیف پول لجر

شرکت لجر بزرگترین تولید کننده ی کیف پول های سخت افزاریه که تا به الان، همیشه یه سر و گردن از بقیه ی برندها بالاتر بوده. بهترین و پر فروش ترین مدل های این شرکت، کیف پول های لجر نانو اس (Ledger nano S) ولجر نانو ایکس (Ledger nano X) است. شما متیونین ارز دیجیتال اتریوم هاتون رو با خیال راحت توی این کیف پول ها ذخیره و نگهداری کنین. تازه علاوه بر ارز اتریوم میتونین ارزهای دیگه رو هم به این کیف پول ها منتقل کنین چون این کیف پول های دیجیتال از همه ی ارزهای دیجیتال معتبر و همچنین توکن های اون ارزها پشتیبانی میکنن.

اولین نقطه قوت این کیف پول ها امنیت بسیار بالاییه که دارن، نقطه قوت بعدیشون هم اینه که تقریبا هر ارزی که تو بازار هست رو پشتیبانی میکنن و دیگه لازم نیست که برای هر ارزی که دارین یه کیف پول مجزا اختصاص بدین. سومین نقطه ی قوت این کیف پول ها تیم توسعه دهنده و پشتیبانی خیلی قوی شونه، که حداکثر سعیشون رو میکنن که دارایی های شما بیشترین امنیت رو داشته باشه.

کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)

کیف پول اتریوم | کیف پول سخت افزاری اتریوم

شرکت ترزور اولین شرکتی بود که کیف پول های سخت افزاری ارزون قیمت رو برای استفاده ی عموم ساخت. کیف پول های این شرکت نسبت به رقیب اصلیش یعنی لجر ارزون قیمت تره، از نظر امنیت هم مثل کیف پول های شرکت رقیب بسیار امنه و با آرامش خیال میتونین ارزهاتون رو در داخل این کیف پول ها ذخیره کنین. کمپانی ترزور اولین مدل خودش رو با اسم ترزور وان (Trezor One) روانه ی بازار کرد، که استقبال نسبتا خوبی هم ازش شد، به همین خاطر هم مدل جدیدتری رو با اسم ترزور مدل تی (Trezor Model T) به بازار ارائه کرد. البته باید اشاره کنم که از نظر امنیت هیچ تفاوتی بین این دو مدل نیست و تفاوت های این دو مدل یکی ظاهرشونه و دیگری اینکه مدل وان از ریپل و چن تا ارز دیگه پشتیبانی نمیکنه ولی مدل تی از همه ی ارزهایی که تو کره ی زمین و حومه وجود داره به خوبی پشتیبانی میکنه.

بهترین کیف پول های نرم افزاری اتریوم برای موبایل و دسکتاپ

همونطور که قبلا تو مقاله ی " کیف پول چیست؟ " هم به طور کامل  اشاره کردیم، بهترین کیف پول های نرم افزاری به شرح زیره:

کیف پول دیجیتال تراست ولت (Trust Wallet) برای موبایل

کیف پول اتریوم - کیف پول تراست والت

با اطمینان کامل میتونم بگم که کیف پول تراست ولت بهترین کیف پول ارز دیجیتالیه که میتونین ازش برای نگهداری و ذخیره ی ارز اتریوم (Ethereum) استفاده کنین. این کی پول متعلق به بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا یعنی بایننس هستش و به همین خاطر هم محبوبیت خیلی زیادی داره. شاید فکر کنین که چون این صرافی به ایرانی ها خدمات نمیده، پس حتما برای استفاده از کیف پولش هم همین مشکل رو داریم؛ ولی اینطور نیست شما برای استفاده از این کیف پول حتی به فیلتر شکن و تغییر آی پی هم نیاز ندارین. پس نگران تحریم و اینجور چیزا نباشین و با دانلود کیف پول تراست ولت، کاملا رایگان از خدماتش استفاده کنین.

کیف پول اتمیک ولت (Atomic wallet) برای موبایل و دسکتاپ

کیف پول اتریوم - کیف پول اتمیک والت

کیف پول اتمیک یکی از محبوبترین کیف پول های اتریومه، علت این محبوبیت هم اینه که شما میتونین از این کیف پول ارز دیجیتال هم روی گوشی موبایل و هم روی کامپیوترتون استفاده کنین. رابط کاربری و طراحی این کیف پول به قدری ساده و روانه که همه میتونن ازش بدون هیچ مشکلی استفاده کنن.

این کیف پول علاوه بر پشتیبانی از ارز دیجیتال اتریوم و توکن های ERC20، از 300 ارز دیگه هم پشتیبانی میکنه و شما میتونین ارزهای مختلفتون رو فقط با استفاده از یک کیف پول مدیریت کنین. تازه این کیف پول یه ویژگی جذاب دیگه هم داره که مطمئنم ازش خیلی خوشتون میاد، این کیف پول این امکان رو به شما میده که بدون اینکه ارزهاتون رو به صرافی منتقل کنین، توی کیف پولتون به یه ارز دیگه تبدیل کنین.

برای نصب کیف پول اتمیک برای موبایلتون میتونین از گوگل پلی و یا اپ استور استفاده کنین. برای دانلود نسخه ی دسکتاپ هم کافیه که به سایت رسمی Atomic wallet برید.

کیف پول متامسک (Metamask)

کیف پول اتریوم - ساخت کیف پول اتریوم پ - کیف پول متامسک

متامسک یک کیف پول ETH بسیار معروف هست، که اوایل به صورت یک افزونه روی مرورگر گوگل کروم نصب میشد ولی الان نسخه ی نرم افزاری اون برای گوشی های اندروید و آی او اس منتشر شده. این کیف پول امکان استفاده و کار کردن با پروژه هایی که روی پلتفرم اتریوم هستن، مثل صرافی های غیرمتمرکز و بازی های بلاک چینی رو به شما میده.

کیف پول میست ولت (Ethereum Mist Wallet) برای دسکتاپ

بهترین کیف پول های اتریوم - کیف میست ولت

کیف پول میست مخصوص ذخیره و نگهداری ارز اتریوم (ETH) و همه ی توکن هایی که از استاندارد ERC20 استفاده میکنن، هستش. این کیف پول فقط در نسخه ی دسکتاپ عرضه شده و شما میتونین اون رو روی سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس نصب کنین و ازش استفاده کنین. مزیتی که این کیف پول mist داره اینه که به شما امکان این رو میده که قرارداد هوشمند خودتون رو روش تنظیم کنین.

کیف پول آیم توکن (ImToken) برای موبایل

ساخت کیف پول اتریوم - کیف پول آیم توکن

کیف پول ImToken یک کیف پول نرم افزاری برای ذخیره و نگهداری اتریومه. این کیف پول رو میتونین روی گوشی های اندرویدی و یا آی او اس خودتون نصب کنین، هم چنین میتونین اون رو به کیف پول های سخت افزاریتون مثل لجر و ترزور وصل کنین. مزیتی که این کیف پول داره اینه که به شما امکان این رو میده که سکه های مختلف و یا پول های ثابتتون رو سهام کنین و به ازای اونها 2 تا 20 درصد سود دریافت کنین.

کیف پول مای اتر ولت MEW(Myetherwallet) برای موبایل

کیف پول اتریوم - کیف پول مای اتر ولت

خیلی ها فکر میکنن که این کیف پول دیجیتال تحت وب هستش، ولی این کیف پول، یه کیف پول نرم افزاری موبایله. در واقع وبسایت مربوط به این کیف پول به شما این امکان رو میده که کیف پولتون رو بسازین، و شما بعد از ساخت کیف پول اتریوم تو سایت مای اتر ولت میتونین از اون روی همین سایت و یا توی اپ MEW استفاده کنین. علاوه بر این توسعه دهندگان میتونن با استفاده از وب سایت به بلاک چین اتریوم دسترسی پیدا کنن و از اون استفاده کنن.

کیف پول تحت وب : کیف پول بلاک چین (Blockchain.com)

کیف پول اتریوم - کیف پول تحت وب - کیف پول بلاکچین

کیف پول اتریوم در بلاک چین از سال 2018 که این وبسایت به طور رسمی از ارز اتریوم پشتیبانی کرد، قابل استفاده شده. با از این کیف پول ارز دیجیتال میتونین هرجایی که هستین و روی هر دستگاهی که در دسترس شماست، به کیف پولتون وصل بشین و ازش استفاده کنین. در مورد امنیت این کیف پول هم باید بگم که، درسته که این کیف پول کلید های خصوصی شما رو روی سرور های خودش ذخیره میکنه ولی این کلید ها رمزنگاری میشن و به جز خودتون هیچ کس دیگه ای نمیتونه به اونها دسترسی پیدا کنه. بلاک چین دات کام نرم افزاری برای گوشی های موبایل منتشر کرده که میتونین با استفاده از اون راحت تر به دارایی هاتون دسترسی پیدا کنین.

کیف پول کاغذی اتریوم

درسته که این نوع کیف پول ها خیلی کاربرد ندارن ولی اگه از اون دسته افرادی هستین که میخوان اتر هاشون رو یه مدت طولانی نگه دارن و نمیخوان برای خریدن یه کیف پول سخت افزاری هزینه کنن، میتونین از این نوع کیف پول ها استفاده کنین. برای ساختن کیف پول کاغذی باید وارد پلتفرم ETHadress بشین و گزینه ی مربوط به ساخت کیف پول اتریوم رو بزنین. بعد از ساخته شدن کیف پولتون میتونین از نسخه ای که سایت بهتون میده یک پرینت بگیرین و نگهدارین.

بهترین کیف پول اتریوم برای ایرانیان کدام است؟

همه ی کیف پول هایی که توی این مقاله به شما معرفی کردیم، در ایران و برای ایرانیان قابل استفاده هستن و خوشبختانه تو این مورد تحریمی وجود نداره. اما همونطور که اول مقاله هم گفتیم بهترین کیف پول ارز دیجیتال، کیف پول های سخت افزاری هستن که توی ایران هم میتونین به راحتی و با یه جست و جوی ساده هر اطلاعاتی که برای خریدشون نیاز دارین رو به دست بیارین. بعد از کیف پول های سخت افزاری، بهترین کیف پول ها تراست ولت و اتمیک ولت هستن که میتونین خیلی راحت و با استفاده از گوگل پلی دانلودشون کنین.

کیف پول اتریوم - ساخت کیف پول اتریوم - بهترین کیف پول اتریوم

 

افزایش امنیت کیف پول اتریوم

شما میتونین با انجام دادن برخی کارهای ساده، امنیت کیف پول اتریومی خود را افزایش بدین. در ادامه بهتون میگیم که چطوری امنیت کیف پول اتریوم خود را بالا ببرین تا کسی نتونه به کیف پول شما دسترسی داشته باشه.
1) از چند کیف پول مختلف استفاده کنید: ایجاد کردن کیف پول ها هیچگونه محدودیتی نداره و بهترین روش اینه که، رمز ارزهای خود را در داخل چند کیف پول مختلف تقسیم بندی کنین. شما میتونین بخشی از رمزارزهای خودتونو داخل یک کیف پول نگهداری کنید و بخش دیگر آن را برای تراکنش های روزانه تون استفاده کنین.
 
2) استفاده کردن از شبکه های امن: در انجام دادن تراکنش های رمزارزها از امنیت اتصال اینترنتی خود مطمئن شوید و به هیج وجه از شبکه های وای فای عمومی استفاده نکنین که میتونه باعث هک شدن کیف پول شما بشه. هنگام انجام دادن تراکنش های خود حتما به vpn  مطمئن وصل بشید و تراکنش های خودتونو با امنیت بالایی انجام بدید.
 
3) از امنیت دستگاهی که دارید استفاده میکنین مطمئن شوید: یعنی اینکه باید مطمئن شوید از دستگاهی که برای تراکنش های روزانه خود استفاده میکنید کاملا بروز هست و آخرین نسخه آپدیت آنتی ویروس هم روی آن نصب شده و همچنین شما میتونین از یک فایروال قوی استفاده کنین تا دسترسی هکرها به دارایی های شما به حداقل میزان برسه.
 
4) حملات فشینگ: باید مراقب حملات فیشینگ باشیم. در دنیای رمز ارزها فشینگ یکی از متداول ترین روش های هک کردن حساب های کاربران هست. در زمان انجام دادن تراکنش های رمز ارزها، به هیچ عنوان نباید از لینک های مشکوک و ناشناخته استفاده کنید.
5) پسورد کیف پول اتریوم: در صورتی که دارید از چند کیف پول مختلف برای انجام دادن تراکنش های خود استفاده میکنین باید رمز عبور کیف پول ها با یکدیگر متفاوت باشه. پسورد کیف پول های اتریومی خود را هر ماه یک بار تغییر بدید. 
احراز هویت چند مرحله ای هم میتونه نقش مهمی در تضمین کردن کیف پول اتریومی شما داشته باش.
مهم ترین کاری که می تونیم برای تضمین امنیت حساب کاربری خودمون انجام بدیم، استفاده کردن از پسوردهای 
قوی و طولانی هست.
6) بک آپ بگیرید: اولین و مهم ترین کاری که در مرحله اول باید انجام بدین بکاپ گیری از کیف پول اتریومی هست. اگر از کیف پول اتریومی خود پشتیبان گبری نداشته باشین و به هر دلیلی نرم افزارتون پاک شود یا اتفاقی برای سیستمتون پیش بیاد، شما باید برای همیشه با سرمایه خود خداحافظی کنین.

نکاتی که قبل از ساخت کیف پول اتریوم باید توجه کرد:

  • اولین نکته ای که باید بهش دقت کنین اینه که از کجا کیف پولتون رو دانلود میکنین. در دانلود کیف پول ETH
  • برای اندروید بهترین روش اینه که حتما از گوگل پلی و یا اپ استور استفاده کنین. یه هیچ عنوان از کانال ها و یا گروه هایی که تو شبکه های مجازی وجود دارن استفاده نکنین، چون احتمال داره که این برنامه ها بد افزار باشن و موقع استفاده ازشون، هم اطلاعات داخل گوشیتون به سرقت بره و هم اینکه ارزهایی که به اون منتقل کردین رو از دست بدین.
  • برای دانلود کیف پول اتریوم برای ویندوز هم باید حتما از سایت رسمی اون کیف پول دیجیتال دانلودتون رو انجام بدین. اگه نتونستین به سایت رسمی دسترسی پیدا کنین، میتونین از سایت های امن و معتبر کیف پول مدنظرتون رو دانلود کنید.
  • اگه هم قصد دارین که کیف پول سخت افزاری بخرین، حتما از جاهای معتبر خریدتون رو انجام بدین تا خدایی نکرده کیف پول تقلبی بهتون نفروشن.
  • موقع ساخت کیف پول Ethereum ، یه سری کلمه به عنوان کلمات پشتیبانی به شما داده میشه. این عبارت ها رو حتما روی یک برگه ی کاغذ یادداشت کنین و جایی نگهدارین که گم نشه. اهمیت این عبارت ها رو وقتی میفهمین که گوشی یا سیستمتون دچار مشکلی بشه، اونموقع است که برای اینکه بتونین با استفاده از یه دستگاه دیگه وارد کیف پولتون بشین ازتون میخواد که این عبارات رو به ترتیب وارد کنید. اگه زبونم لال همچین اتفاقی براتون بیفته و شما این عبارت ها رو گم کرده باشین، باید بگم که به احتمال زیاد دیگه باید قید اون کیف پول و همه ی ارزهایی که داخلش دارین رو بزنین.
  • حتما باید از کیف پولتون به شکل دوره ای و مرتب نسخه ی پشتیبان تهیه کنین. این نسخه های پشتیبان به شما این امکان رو میدن که اگه گوشی یا لپتاپ شما به سرقت رفت بتونین کیف پول تون رو برگردونین. توجه کنید که نسخه های پشتیبانی که تو بستر های آنلاین ذخیره میکنین، به راحتی میتونن به سرقت برن. به همین خاطر هم سعی کنید که نسخه های پشتیبانتون رو تو جاهای آفلاین ذخیره کنین، همچنین برای امنیت بیشتر چند نسخه از فایل پشتیبانتون تو جاهای مختلف مثل فلش مموری، سی دی، هارد جانبی و ... داشته باشین.
  • ما در زندگی روزمره، هیچ وقت همه ی پول هامون رو تو جیبمون نمیزاریم و فقط به اندازه ای که ممکنه توی خیابون یا مواقع ضروری لازممون بشه همراهمون داریم. دارایی های دیجیتال هم همینطور هستن و ما باید بخشی رو که بهش نیاز نداریم در جاهای امن تری مثلا در کیف پول های سخت افزاری ذخیره کنیم و بخشی رو که در زندگی روزمره ممکنه که لازممون بشه رو روی گوشی موبایل و یا لپتاپ مون داشته باشیم.
  • برای امنیت بیشتر سعی کنید همیشه از بروز ترین نسخه ی کیف پولتون استفاده کنین. بروزرسانی ها همیشه مشکلاتی که در نسخه های قبلی وجود داشته رو حل میکنن و امکانات بیشتری به شما میدن، همچنین با هر بار بروزرسانی امنیت کیف پول شما بیشتر میشه.
  • برای امنیت بیشتر حسابتون ورود دو مرحله ای رو فعال کنین. با فعال کردن ورود دو مرحله ای حتی اگه کسی بتونه به رمز شما دسترسی پیدا کنه، برای وارد شدن به حسابتون باید از یه فیلتر دیگه (مثل تایید پیامکی یا ایمیلی) رد بشه. اینطوری حساب شما تقریبا غیر قابل نفوذ میشه.

در این مقاله شما با انواع کیف پول اتریوم آشنا شدین. برای اینکه در ساخت کیف پول دچار هیچ گونه مشکلی نشین، میتونین به مقاله آموزش ساخت کیف پول مراجعه کنیین و به راحتی کیف پول ارز دیجیتال بسازین. ممنون ازهمراهیتون. 

حرف آخر

ما به عنوان تیم تولید محتوای صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس وظیفه ی خودمون میدونستیم که امنترین و بهترین کیف پول Ethereum رو به شما معرفی کنیم، تا بتونین با استفاده از اون ها امنیت لازم برای سرمایه تون رو تامین کنین. درانتها میخوام دوباره بهتون یادآوری کنم که صرافی ها جای مناسبی برای نگهداری ارزهای شما نیستن. چون اگه خدایی نکرده صرافی هک بشه و شما پولتون رو از دست بدین، صرافی هیچ مسئولیتی برای برگردوندن پول هاتون نداره. امیدواریم که با مطالعه ی این مقاله تونسته باشین یک کیف پول مناسب برای خودتون انتخاب کنین.


نظرات کاربران در مورد کیف پول ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ معرفی انواع کیف پول اتریوم
سوال امنیتی :3+72 = ?