کیف پول اچ دی(HD Wallet) چیست؟

1402/03/13

کیف پول اچ دی(HD Wallet)؛ یکی از محبوب ترین کیف پول ارز دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این ولت به دست بیارین؟ اصلا می دونین کیف پول HD چیست؟ هدف از راه اندازی HD Wallet چیست؟ کیف پول اچ دی چه مزایایی به همراه داره؟ به نظر شما کیف پول HD چجوری کار می کنه؟ چرا از کیف پول های اچ دی استفاده کنیم؟ امنیت کیف پول های اچ دی چجوریه؟

رمزارزها و انواع صرافی ارز دیجیتال، اقتصاد دنیا رو متحول کردن. بزرگ ترین شرکت ها و کمپانی ها از این ارزها در معاملات خودشون استفاده می کنند. حتی دولت ها و شرکت های بزرگی ها وجود دارن که خودشون رمزارز عرضه می کنند. تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال رو ذخیره می کنند و خیلی از اون ها هم قصد دارن درباره رمزارزها بدونن و در اون ها سرمایه گذاری کنند. رمزارزها در ولت های دیجیتال ذخیره میشن. با پیشرفت فناوری، کیف پول ها هم رشد کردن و امروزه شاهد عرضه کیف پول HD هستیم. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله کیف پول اچ دی چیست؟ اطلاعاتی درباره کیف پول اچ دی یا HD Wallet به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای کیف پول HD بپردازیم و عملکرد کیف پول های HD رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این ولت ها آشنایی داشته باشین.

کیف پول HD چیست؟

کیف پول HD چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که کیف پول HD چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که کیف پول اچ دی یا HD Wallet نوعی ولت رمزنگاری شده هست که با استفاده از یه منبع واحد به اسم مستر کی به تولید کلیدها و آدرس ها می پردازه. چیزی که باعث میشه تا کیف پول های اچ دی نسبت به سایر ولت ها منحصر به فرد بشن، نوع مدیریت جفت کلید هست که امکان تولید چنین آدرس جدید از یه Root Seed رو فراهم می کنه. از ولت های HD میشه برای انواع مختلفی از فعالیت ها مثل خرید آنلاین و توزیع سرمایه توسط خزانه استفاده کرد.

جالب اینجاست که بدونین کیف پول HD مخفف عبارت Hierarchical Deterministic و به معنی سلسله مراتبی و قطعی هست. این ولت بر اساس استاندارد BIP32 ساخته شده. تفاوت اصلی این کیف پول با سایر ولت ها ارتباط بین کلیدهای خصوصی و عمومی هست. در واقع کیف پول اچ دی الگوهای غیرقابل حدس و بدون نیاز به پشتیبان گیری رو واسه کلیدهای خصوصی و عمومی ایجاد می کنه. همه کیف پول های اچ دی از کلیدهای Seed که از 12 کلمه تشکیل شدن استفاده می کنند.

بیشتر بدانید: قابلیت چند امضایی(Multi-Sig) در کیف پول چیست؟

کیف پول HD چه مزایایی به همراه دارد؟

کیف پول HD چه مزایایی به همراه دارد؟

همونطور که گفتیم، کیف پول HD نوعی ولت دیجیتالی هست که معمولا برای ذخیره ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم استفاده میشه. هر کسی که دارای کپی کلید عمومی و کلید خصوصی باشه، می تونه رمزارزها رو در ولت خودش ذخیره و نگهداری کنه. این ولت مزایای زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای کیف پول HD بپردازیم.

  • یکی از مزایای استفاده از کیف پول های HD این هست که حریم خصوصی و امنیت دارایی ها یا رمزارزهای کاربران در این ولت به خوبی حفظ میشه.
  • هر آدرسی که در گذشته توسط کیف پول اچ دی(HD Wallet) ایجاد شده معتبر هست و کاربران نباید در این مورد نگرانی داشته باشن.
  • یکی دیگه از مزایای استفاده از کیف پول های HD هست که امکان استخراج کلیدهای عمومی بدون اینکه نیازی به کلیدهای خصوصی باشه در این ولت فراهم هست.
  • وقتی در کیف پول HD آدرس های مختلفی رو می سازین، امنیت دارایی های خودتون رو تضمین می کنین و امکان دسترسی کاربران به حسابتون رو از بین می برین.
  • یکی دیگه از مزایای استفاده از کیف پول های HD این هست که این ولت رمزنگاری شده از ارزهای دیجیتال مختلفی مثل بیت کوین، اتریوم و دوج کوین پشتیبانی می کنه.
  • کیف پول دیجیتالی اچ دی به شما کمک می کنه تا در زمان دریافت ارز دیجیتال بیت کوین بتونین آدرس های دریافت بیشتری رو به وجود بیارین.
  • پشتیبان گیری در این کیف پول آسونه و فقط به کلید شما نیاز داره.
  • امکان ذخیره سازی کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین فراهم هست.

عملکرد کیف پول اچ دی چگونه است؟

عملکرد کیف پول اچ دی چگونه است؟

به نظر شما عملکرد کیف پول اچ دی چجوریه؟ بهتره بدونین کیف پول HD نوعی ولت رمزنگاری شده هست که به صورت خودکار دارای ساختار سلسله مراتبی از آدرس های خصوصی و عمومی هست و با ایجاد این روش مشکل کاربر رو برطرف می کنه. در کیف پول اچ دی با هر بار درخواست، یه آدرس جدید به کاربر داده میشه تا به کمک اون از آدرس قبلی استفاده نکنه. همچنین با استفاده از ولت اچ دی، عبارت بازیابی یا همون عبارت 12 کلمه ای رو برای پشتیبان گیری دریافت می کنین که بنا به هر دلیلی که کیف پول خودتون رو از دست دادین، این قابلیت رو داشته باشین تا ولت خودتون رو بتونین بازیابی کنین و رمزارزهای خودتون رو برگردونین.

توجه داشته باشین که ساختار کیف پول HD جوری هست که سلسله مراتبی از کلیدهای خصوصی به وجود میاره که ریشه اون کلید اصلی Seed اون مبتنی بر استاندارد BIP-32 هست. زمانی که کیف پول اچ دی رو با استفاده از کلید سید بازیابی می کنین، کیف پول شروع به جستجو در ساختار درختی می کنه و همه کلیدهای خصوصی موجود در درخت با استفاده از استاندارد BIP32 بازیابی می کنه.

مقاله پیشنهادی: تفاوت کیف پول سرد و گرم در ارزهای دیجیتال

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله کیف پول اچ دی چیست؟ اطلاعاتی درباره کیف پول اچ دی یا HD Wallet به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای کیف پول HD بپردازیم و عملکرد کیف پول های HD رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این ولت ها آشنایی داشته باشین. همونطور که گفتیم، کیف پول اچ دی یا HD Wallet نوعی ولت رمزنگاری شده هست که با استفاده از یه منبع واحد به اسم مستر کی به تولید کلیدها و آدرس ها می پردازه. استفاده از کیف پول های اچ دی مزایای زیادی به همراه داره که همین موضوع باعث میشه تا مورد استقبال خیلی از کاربران قرار بگیره و محبوبیت زیادی به دست بیاره.


نظرات کاربران در مورد کیف پول اچ دی(HD Wallet) چیست؟
سوال امنیتی :5+81 = ?