کیف پول فچ ای آی چیست؟|معرفی انواع کیف پول Fetch.ai |آموزش ساخت کیف پول FET

1402/06/25
کیف پول فچ ای آی چیست؟|معرفی انواع کیف پول Fetch.ai  |آموزش ساخت کیف پول FET


کیف پول های ارز دیجیتال (CtyptoCurrency Wallet) یک ابزار کلیدی برای نگه داری و سرمایه گذاری روی رمز ارز هستن. خیلی مهمه کیف پولی که انتخاب می کنید اول از همه ارز مورد نظر شما رو پشتیبانی کنه، دوم امنیت خوبی داشته باشه و خیالتون از بابت دارایی ها راحت باشه، سوم رابط کاربری خوب و راحتی داشته باشه تا بدون مشکل و ابهام بتونید از امکاناتش استفاده کنید.

در این مقاله قصد داریم کیف پول هایی که ارز دیجتال فچ ای آی رو پشتیبانی می کنن براتون معرفی کنیم (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارز دیجیتال فچ ای آی به مقاله اختصاصی "ارز دیجیتال فچ ای آی چیست؟" رجوع کنید). خوبه بدونید که کیف پول هایی که جهت معرفی در این مقاله انتخاب کردیم معیار های امنیت بالا و کاربرپسندی رو توام با هم دارن. بعد یک سری مقدمات و معرفی کیف پول ها آموزش ساخت کیف پول FET در هر کدوم از پلتفرم های معرفی شده رو هم براتون ارائه میدیم.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول فچ ای آی چیست؟|معرفی انواع کیف پول Fetch.ai  |آموزش ساخت کیف پول FET

همونطور که پول های فیزیکی تون رو جهت امنیت و سهولت دسترسی در گاوصندوق یا حساب بانکی نگه داری می کنید، ارز دیجیتال هم که شکلی از دارایی های دیجیتال هستن باید در یک بستر مطمئن نگه داری بشن. رمز ارز ها ذات فیزیکی ندارن و همه ماهیت اونا دیجیتالی هستش پس بستر نگه داری اونا هم باید دیجیتالی باشه. در واقع کیف پول های دیجیتالی یک پلتفرم نرم افزاری هستن که کلید های خصوصی و عمومی شما که در ارتباط با بلاکچین هستن رو نگه می دارن و با استفاده از این کلید ها ارز های شما رو نگهداری یا منتقل می کنن. به موازات رشد و توسعه ارز های دیجیتالف کیف پول های دیجیتالی هم توسط شرکت ها و برنامه نویس های مختلف ساخته و ارائه میشن. نکته قابل توجه اینه که همه کیف پول های ارز دیجیتال مثل هم نیستند و تفاوت های زیادی با هم دارن. برای مثال هر کیف پول از طیف خاصی از رمز ارز ها پشتیبانی می کنه و لازمه قبل از راه اندازی یک کیف پول خاص از بابت اینکه ارز دیجیتال مورد نظر شما در لیست اون کیف پول قرار داره یا نه اطمینان حاصل کنید. مورد بعدی امنیت کیف پول هاست، کیف پول های مختلف درجه امنیتی متفاوتی دارن و لازمه که از این جهت هم حتما بررسی بشه. مورد دیگه رابط کاربریه کیف پول ارز دیجیتاله، بعضی از کیف پول ها کاربرپسند ترن و کار کردن باهاشون به مراتب راحت تره.

مفهوم کلید های عمومی و خصوصی

کیف پول فچ ای آی چیست؟|معرفی انواع کیف پول Fetch.ai  |آموزش ساخت کیف پول FET

در تعریف کیف پول ارز دیجیتال اشاره کردیم که این کیف پول ها وظیفه نگه داری کلید های عمومی (Public Key) و خصوصی (Private Key) شما رو بر عهده دارن، خب این کلید ها چی هستن اصلا و چه مفهومی دارن؟ فناوری بلاکچین از انواع مختلف تکنیک های رمز نگاری استفاده می کنه که یکی از این تکنیک ها رمزنگاری کلید عمومیه. هدف از به کارگیری کلید های خصوصی و عمومی در واقع اثبات امضا شدن و تایید تراکنش توسط مالک دارایی دیجیتال هستش. به عبارت ساده تر، ارز های دیجیتال همیشه در بستر بلاکچین ذخیره شدن و روی کیف پول کسی قرار نمیگیرن. با کلید های خصوصی مالکیت تعداد واحد مشخصی از ارز های دیجیتال از فروشنده با خریدار منتقل میشه. معمولا به هر کلید خصوصی یک یا چند کلید عمومی اختصاص داده میشه. در نظر داشته باشین که امکان بازیابی کلید عمومی از کلید خصوصی در صورت گم کردن اون وجود داره، اما برعکس اون ممکن نیست. به عبارتی نمیشه از روی کلید عمومی، به کلید خصوصی رسید.

کیف پول شخصی یا کیف پول صرافی

برخی از صرافی ها امکانات کیف پولی هم در پلتفرم خودشون ارائه میدن و یک سری از کاربران بعد از خرید ارز اونا رو در کیف پول صرافی نگه میدارن. به دلایلی ما این کار رو توصیه نمی کنیم. امکان نفوذ و هک شدن سایت صرافی وجود داره و تاکنون صرافی های زیادی رو در دنیا هک کردن و دارایی کاربرانشون رو خارج کردن. به لحاظ حفظ امنیت و اینکه کنترل بیشتری بر دارایی خودتون داشته باشید توصیه می کنیم یک کیف پول ارز دیجیتال شخصی برای خودتون داشته باشید و بعد از خرید ارزدیجیتال ها، اونا رو به کیف پول شخصی خودتون انتقال بدید و نگه داری کنید.

انواع کیف پول های ارز دیجیتال

کیف پول فچ ای آی چیست؟|معرفی انواع کیف پول Fetch.ai  |آموزش ساخت کیف پول FET

کیف پول های ارز دیجیتال از جهت نوع و روش نگه داری کلید های عمومی و خصوصی انواع مختلفی دارن. از این نظر کیف پول ها رو می تونیم به 5 دسته کلی تقسیم کنیم که در ادامه هر کدومو به تفضیل توضیح میدیم.

  • کیف پول های کامپیوتری : این نوع کیف پول ها برای کار بر روی سیستم عامل های کامپیوتری نظیر ویندوز، لینوکس و مک توسعه داده شدن. کیف پول های کامپیوتری کلید های عمومی و خصوصی شما رو بر روی کامپیوتر شخصی شما نگه می دارن و باید توجه کنید که در صورت نفوذ یا ویروسی شدن سیستم تون ریسک از دست دادن دارایی هاتونو خواهید داشت.
  • کیف پول های موبایلی : انواع موبایلی کیف پول های ارز دیجیتال نرم افزار هایی هستند که بر روی سیستم عامل های اندروید و IOS نصب میشن و کلید خصوصی و عمومی کیف پول شما رو بر روی دستگاه تلفن همراه شما ذخیره می کنن. این نوع پلتفرم ها که پرکاربرد ترین نوع کیف در بین کاربران هستن. از این جهت که دسترسی و سهولت کاربری راحتی دارن. باید توجه کنید که در صورت نصب بدافزار یا هک شدن گوشی امکان سرقت اطلاعات کلید های عمومی و خصوصی شما وجود داره. یک نکته هم بگم و اونم اینکه همه کیف پول ها موقع نصب یک عبارت بازیابی بهتون میدن که باید اون عبارت و کلمات رو در جای امنی یادداشت کنید و نگه دارید. کلمات بازیابی از این جهت مهمه که اگر دستگاه موبایل شما مفقود بشه یا نیاز به نصب دوباره نرم افزار داشته باشید فقط با عبارت بازیابی می تونید دوباره کیف پول خودتون رو نصب و فعال کنید.
  • کیف پول های تحت وب : این نوع کیف پول های یک پلتفرم نرم افزاری تحت وب رو برای شما فراهم می کنن. در کیف پول های تحت وب، کلید های عمومی و خصوصی شما در سرور و کامپیوتر ها سایت کیف پول ذخیره میشه. از این نظر که امکان هک و نفوذ به پلتفرم های تحت وب زیاده این نوع کیف پول ها معمولا امنیت کمتری دارن و کمتر مورد استقبال کاربران قرار میگرن.
  • کیف پول های سخت افزاری : دستگاه های مجزایی هستند که صرفا برای نگه داری کلید های عمومی و خصوصی یک کیف پول ساخته شدن. اطلاعات کلید ها در این نوع کیف پول ها بر روی سخت افزار دستگاه ذخیره میشه و دارایی ها به شکل آفلاین نگه داری میشن. تنها راه دسترسی به دارایی ها در کیف پول سخت افزاری، سرقت فیزیکی دستگاه کیف پول و بعد دستیابی به کلمه عبور اون هستش. از این رو این نوع کیف پول ها بیشترین امنیت رو در بین بقیه دارن و معمولا توسط کسانی که حجم زیادی از ارز های دیجیتال رو دارن مورد استفاده قرار میگیرن.
  • کیف پول های کاغذی : این مدل کیف پول ها که تقریبا هک کردنشون غیر ممکنه، نرم افزار هایی هستند که کلید های عمومی و خصوصی شما رو تولید می کنن ولی بجای ذخیره سازی دیجیتالی اون، اطلاعات کلید ها رو روی کاغذ چاپ می کنن و فرم دیجیتالی اون رو حذف می کنن. این نوع کیف پول ها هم امنیت بسیار بالایی دارن و معمولا در معاملات حجم بالای ارز های دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرن.

بهترین کیف پول های فچ ای آی

با انوع مختلف کیف پول های ارز دیجیتال آشنا شدیم، نوبت به این میرسه که چند نمونه از بهترین کیف پول هایی که ارز دیجیتال فچ ای آی رو پشتیبانی می کنن معرفی کنیم. در ابتدا کیف پول ها رو معرفی می کنیم سپس آموزش ساخت کیف پول FET در هر کدوم رو توضیح خواهیم داد.

کیف پول تراست ولت (Trust wallet)

کیف پول فچ ای آی چیست؟|معرفی انواع کیف پول Fetch.ai  |آموزش ساخت کیف پول FET

کیف پول ارز دیجیتال تراست ولت یک کیف پول چند ارزی هستش که توسط شرکتSix Days LLC  طراحی شد. چند وقت بعد امتیاز این کیف پول رو شرکت بایننس خرید و در حال حاضر تراست ولت تحت مالیکت صرافی بایننس قرار داره. میشه گفت تراست ولت محبوب ترین کیف پول ارز دیجیتالی در بین کاربران هستش. برای هر دو سیستم عامل اندروید و IOS  در دسترسه و بیش از 5 میلیون نفر از فعالان صنعت رمز ارز های در سراسر دنیا از این کیف پول استفاده می کنن. این کیف پول کاملا رایگانه و برای نصب و راه اندازی نیازی به پرداخت هزینه نداره. سادگی استفاده و فضای کاربری راحت از نقاط قوت تراست ولت به حساب میاد و علاوه بر این تراست ولت از این جهت که کلید های خصوصی شما رو روی سرور خاصی ذخیره نمی کنه و اون ها رو در فضای حافظه موبایل شما قرار میده امنیت خوبی هم داره. مجموعه این نقاط قوت باعث شده که تراست ولت به عنوان پرکاربرترین و پر طرفدار ترین کیف پول موبایلی بین کاربران شناخته بشه. لازم به ذکره که بگم تراست ولت در پلتفرم خودش امکان SWAP ارز ها رو هم فراهم کرده و شما می تونید ارز های دیجیتال مختلف رو به هم دیگه تبدیل کنید. در پایان این مقاله آموزش ساخت کیف پول فچ ای آی با تراست ولت رو هم به شما ارائه خواهیم داد.

کیف پول اتمیک ولت (Atomic Wallet)

کیف پول فچ ای آی چیست؟|معرفی انواع کیف پول Fetch.ai  |آموزش ساخت کیف پول FET

کیف پول اتمیک ولت یک کیف پول دیجیتال است که برای ذخیره و مدیریت ارزهای رمزنگاری شده مانند بیتکوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال طراحی شده است. این کیف پول توسط تیمی از توسعه دهندگان حرفه ای ایجاد شده است و با استفاده از تکنولوژی بلوکچین، امنیت بالا و حفاظت از ارزهای رمزنگاری شده را تضمین می کند. اتمیک ولت برای کاربران آسان برای استفاده طراحی شده است و یک رابط کاربری ساده و قابل فهم دارد. کاربران می توانند ارزهای مختلف خود را در یک مکان مرکزی مدیریت کنند و به راحتی تراکنش های خود را انجام دهند. علاوه بر این، اتمیک ولت از ویژگی های امنیتی مانند تکنولوژی توده انتقال دارایی (Atomic Swap) استفاده می کند که به کاربران امکان می دهد به طور مستقیم با دیگر کاربران تراکنش های بدون واسطه انجام دهند. در نتیجه، کیف پول اتمیک ولت یک ابزار قدرتمند و مطمئن برای مدیریت ارزهای رمزنگاری شده است.

کیف پول متامسک (Meta Mask)

کیف پول فچ ای آی چیست؟|معرفی انواع کیف پول Fetch.ai  |آموزش ساخت کیف پول FET

کیف پول متامسک در سال 2016 طراحی و راه اندازی شد. در ابتدا نسخه های اندروید و IOS اون عرضه شد و بعد یک مدت نسخه تحت وب اون هم توسعه پیدا کرد. افزونه این کیف پول برای مرورگر های گوگل کروم، فایرفاکس و اپرا در دسترسه و تخمین زده میشه که در حدود یک میلیون کاربر از این کیف پول در سراسر دنیا استفاده کنن. متامسک به طئر اختصاصی برای ارز های دیجیتال با استاندار ERC-20 توسعه داده شده. این کیف پول یک پلتفرم رایگان و متن باز (OpenSource) هستش به این معنی که دسترسی به کد های نرم افزاری اون برای هر کسی امکان پذیره. متامسک خودش به اطلاعات دسترسی نداره ولی مرورگری که در بستر اون کار می کنه می تونه اطلاعات رو جمع آوری کنه. برای مثال گوگل کروم قادر به جمع آوری اطلاعات در مورد زمان و نحوه استفاده از اپلکیشن هست و این از جهت حفظ حریم خصوصی کاربر یک ضعف برای متامسک به حساب میاد. علیرغم اینکه متامسک رایگان بوده و رابط کاربری راحتی داره اما از لحاظ امنیت در رتبه نسبتا پایین تری قرار میگره.

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

کیف پول فچ ای آی چیست؟|معرفی انواع کیف پول Fetch.ai  |آموزش ساخت کیف پول FET

لجر یه کمپانی فرانسوی هستش که چند سالی میشه در حوزه تولید کیف پول های سخت افزاری ارز های دیجیتال فعالیت می کنه. احتمالا تا الان متوجه شده باشید که تفاوت اصلی کیف پول سخت افزاری با نوع نرم افزاریش چیه، کیف پول های سخت افزاری که معروف ترینش همین لجر هستش، کلید های خصوصی کاربران رو روی سخت افزار فیزیکی دستگاه ذخیره می کنن و دارایی های دیجیتال به صورت آفلاین نگه داری میشه. تنها راه دسترسی سارقان به محتویات یک کیف پول سخت افزاری سرقت فیزیکی اون و دست یابی به رمز عبور کیف پول هستش. مدل نانو اس ارزان ترین و محبوب ترین مدل از خانواده کیف پول های لجر هستش که تاکنون در حدود یک میلیون عدد از اون در سراسر دنیا فروش رفته. لجر نانو اس (Ledger Nano S ) قیمتی در حدود 60 یورو داره که به پول خودمون میشه چیزی در حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومن و در بازار ایران هم موجوده هستش.

چند نمونه از کیف پول FET رو براتون معرفی کردیم و متوجه شدید که هر کدوم چه شرایط و امکاناتی دارن در ادامه قصد داریم آموزش ساخت کیف پول Fetch.ai رو برای هر کدوم از این پلتفرم ها شرح بدیم.

آموزش ساخت کیف پول فچ ای آی در تراست ولت

جهت دانلود برنامه برای هر دو نسخه اندروید و IOS به وب سایت تراست ولت به آدرس Trustwallet.com مراجعه کنید. بعد از نصب و راه اندازی برنامه با مراحل زیر روبرو میشیم. گزینهCreate new wallet  رو بزنید و وارد مرحله تعیین رمز عبور بشید. بعد از تعیین یک رمز عبور برای کیف پول صفحه ای حاوی یک سری کلمات با عنوان کلمات بازیابی (Seed) مشاهده می کنید. این کلمات بازیابی بسیار مهم هستند و حتما باید اونا رو در یک جای امن یادداشت کنید و نگه دارید. در آینده اگر خواستید به هر دلیلی اپلکیشن تراست ولت رو دوباره راه اندازی کنید و به کیف پولی که قبلا ایجاد کردید متصل بشید، نیاز به این کلمات بازیابی خواهید داشت و بدون این کلمات راه دیگه ای برای یازیابی کیف پول وجود نداره. پس این مسئله رو جدی بگیرید تا خدا ناکرده در آینده متضرر نشید.

آموزش ساخت کیف پول فچ ای آی در تراست ولت

بعد از یادداشت عبارت بازیابی گزینه Continue رو بزنید و به مرحله بعد برید. با نمایش عبارت Wallet created فرآیند ر اه اندازی کیف پول شما به اتمام رسیده و آماده به کارگیریه. به طور پیش فرض تراست ولت ارز های بیت کوین،اتریوم و بایننس کوین رو در صفحه اولش نشون میده که برای اضافه کردن ارز FET به لیست باید به شکل زیر عمل کنیم.

اضافه کردن ارز FET به تراست ولت

برای اضافه کردن ارز FET به تراست والت ابتدا در گوشه بالا سمت راست مطابق تصویر زیر گزینه اضافه کردن (آیکون خط و نقطه) رو انتخاب می کنیم و وارد منو جست و جوی ارز های دیجیتال میشیم.

آموزش ساخت کیف پول فچ ای آی در تراست ولت| اضافه کردن ارز FET به تراست والت

در این مرحله نام ارز Fetch.ai رو جست و جو می کنیم. اگر ارز مورد نظر در لیست بود با فعال کردن کلید کنار ارز اون رو به صفحه اصلی منتقل می کنیم، اگر ارز مورد نظر در لیست نبود و پیام Found AssetNO نمایش داده شد، در ایثن صورت برای افزودن توکن FET باید روی گزینه Add Custom Token کلیک کنید.

آموزش ساخت کیف پول فچ ای آی در تراست ولت| اضافه کردن ارز FET به تراست والت

وارد مرحله ای میشیم که اطلاعات ارز رو ازمون میخواد برای پیدا کردن اطلاعات ارز به سایت Etherscan مراجعه می کنید و نام ارز رو سرچ می کنید. اطلاعات لازمه برای افزودن یک ارز به تراست ولت بدین شکله : Contract،  Symbol، Token name، Address و Decimal

آموزش ساخت کیف پول فچ ای آی در تراست ولت| اضافه کردن ارز FET به تراست والت

از قسمت Contract آدرس ارز رو کپی می کنیم و به کیف پول بر میگردیم و در قسمت Add Custom Token وارد می کنیم. البته قبل از این کار در اولین بخش شبکه ارز FET رو انتخاب می کنیم. به محض وارد کردن آدرس بقیه اطلاعات هم نمایش داده میشه. اما اگر این اتفاق نیفتاد به Etherscan برگردید و سایر اطلاعات رو هم کپی کنید. پس از انجام همه این کار ها گزینه Done  رو بزنید.

آموزش ساخت کیف پول فچ ای آی در تراست ولت| اضافه کردن ارز FET به تراست والت

با انجام مراحل فوق ارز دیجیتال FET به لیست شما اضافه میشه و آدرس های کیف پولش در اختیارتون قرار میگره. البته اینم بگم که ارز دیجیتال Fetch.ai در لیست جست و جوی تراست ولت هست و اکثر کاربران دیگه نیازی به اضافه کردن اون با گزینه Add custom wallet پیدا نمی کنن.

آموزش ساخت کیف پول Fetch.ai در اتمیک ولت

به سایت Atomicwallet.io مراجعه و متناسب با سیستم عاملی که دارید برنامه رو دانلود کنید. بعد از اجرای برنامه روی گزینه Create new wallet کلیک کنید و به صفحه تعیین رمز عبور برید. بعد از تعیین رمز عبور، چند کلمه تحت عنوان کلمات بازیابی بهتون داده میشه مه باید یادداشت و نگه داری کنید تا در مواقع لزوم بازیابی کیف پول ازشون استفاده کنید.

آموزش ساخت کیف پول Fetch.ai در اتمیک ولت

بعد از طی مراحل فوق کیف پول اتمیک ولت شما ساخته شده و آماده استفاده هستش برای اضافه کردن ارز دیجیتال FET به لیست ارز های برنامه کافیه در گوشه بالا سمت راست گزینه + بزنید و با سرچ نام Fetch.ai و انتخاب اون ارز رو به لیست اضافه کنید.

آموزش ساخت کیف پول Fetch.ai در اتمیک ولت

آموزش ساخت کیف پول فچ ای آی در متامسک

برای دانلود کیف پول متامسک به آدرس Metamask.io مراجعه کنید و با توجه به مرورگری که استفاده می کنید گزینه دانلود رو بزنید. پس از اتمام نصب افزونه متامسک بر روی مرورگر خودتون با مراحل زیر روبرو خواهید شد. گزینه Get Started رو بزنید و وارد صفحه بعدی بشید. در صفحه دوم Create a wallet رو انتخاب کنید برای ساخت یک کیف پول جدید.

آموزش ساخت کیف پول فچ ای آی در متامسک

بعد از انتخاب گزینه Create a wallet متامسک از شما میخواد که قوانینش رو تایید کنید، با انتخاب گزینه I Agree موافقت خودتون رو ثبت و به صفحه تعیین رمز عبور برید. بعد از تعیین رمز عبور عبارت های بازیابی بهتون داده میشه که باید یادداشت و نگه داری کنید. بعد از مشاهده کلمات بازیابی در یک مرحله دیگه از شما میخواد که کلمات رو به ترتیبی که یادداشت کردین وارد کنین تا صحت اطلاعات شما تایید بشه.

آموزش ساخت کیف پول فچ ای آی در متامسک

بعد از طی مراحل فوق کار تمامه و متامسک با نمایش پیام Congratulations بهتون تبریک میگه و برنامه آماده استفاده هستش. برای اضافه کردن ارز دیجیتال فچ ای آی هم باید از منو سرچ نام ارز رو سرچ و اون رو به لیست خودتون اضافه کنید.

سخن پایانی

ارز دیجیتال Fetch.ai یک پروژه مبتنی بر هوش مصنوعی هستش که در صورت تحقق اهدافش آینده درخشانی در انتظار خواهد داشت. قیمت FET در یک سال اخیر بیش از 900 درصد رشد کرده و به عبارتی قیمت فچ ای آی نه برابر شده. اگر بعد از بررسی هایی که انجام دادید به این نتیجه رسیدید که FET برای سرمایه گذاری مناسبه و قصد خرید FET رو دارید، نیاز به کیف پول مطمئنی خواهید داشت تا بعد از خریداری ارز اونا رو نگه داری کنید. بهترین کیف پول FET رو در این مقاله براتون معرفی کردیم و توصیه می کنیم برای نگه داری ارز دیجیتال فچ ای آی حتما از یکی از این کیف پول های معرفی شده استفاده کنید. برای خرید این ارز دیجیتال هم می تونید پس از طی مراحل ثبت نام و احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس برای خرید یا فروش اقدام کنید.


نظرات کاربران در مورد کیف پول فچ ای آی چیست؟|معرفی انواع کیف پول Fetch.ai |آموزش ساخت کیف پول FET
سوال امنیتی :6+92 = ?