آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال (آموزش مباحث پایه و اصلی)

1402/07/01
آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال (آموزش مباحث پایه و اصلی)

دنیای ارزهای دیجیتال سرشار از فرصت های بی شماری برای کسب سود با خرید ارز دیجیتال هستش. یکی از محبوب ترین روش ها برای کسب سود از بازار های مالی، نوسان گیری از مارکت کریپتوکارنسی ها است. با توجه به محبوبیت و سود رسانی بالای این روش، تصمیم داریم آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از آموزش های ترید در ارز دیجیتال رو به طور کامل در اختیارتون بذاریم. همچنین در مورد استراتژی های مختلف نوسان گیری و ابزارهایی که بهش احتیاج دارین، صحبت میکنیم.

در اصل هنر یک تریدر این هستش که بتونه از استراتژی های خوب بازار برای کسب سود استفاده کنه و بی گدار به آب نزنه. این استراتژی ها به شما در تحلیل ها کمک شایانی میکنند و به شما یاد خواهند داد چه زمانی اقدام به خرید تتر کنین و سود معاملات تون رو سیو کنین. همچنین یاد خواهید گرفت که چه زمانی تتر رو به ارزهای دیجیتال تبدیل کنین و شروع به کسب سود دوباره کنین.

البته نباید این مسئله رو فراموش کنین که، این روش ریسک و ایرادات خاص خودش رو داره. به همین خاطر در مورد مزایا و معایب استفاده از نوسان گیری تو دنیای رمز ارزها بهتون توضیحاتی رو میدیم. آشنایی با این موارد میتونه کمک زیادی رو تو انتخاب و استفاده از این روش به شما بکنه. اگه قصد نوسان گیری در ارزهای دیجیتال رو دارین، این آموزش نوسان گیری میتونه کمک زیادی رو بهتون بکنه. به همین خاطر پیشنهاد میکنیم این مقاله رو به هیچ عنوان این مطلب از دست ندین.

انواع سرمایه گذارها در ارزهای دیجیتال

آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال | چطور از کریپتوکارنسی ها نوسان بگیریم؟

کریپتوکارنسی ها سرشار از فرصت های مختلفی برای سرمایه گذاری و کسب سود هستن که هر کس با توجه به ویژگی های اخلاقی و صبر و تحملی که داره، میتونه از موقعیت های این بازار استفاده کنه. تو بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه گذار ها به دو دسته ی کلیِ هولدر (Holder) و تریدر (Trader) تقسیم میشن. هر کدوم از این گروه ها، استراتژی های خاصی رو برای سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال دارن.

هولدرها معمولا به افرادی گفته میشه که با دید بلند مدت روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری میکنن. میزان ریسک این افراد بسیار پایین و احتمال به سود رسیدنشون زیاده. معمولا افرادی که صبر زیاد و دانش یا زمان زیادی رو برای فعالیت تو این بازار ندارن ولی قصد سرمایه گذاری تو این حوزه رو دارن، از هولد استفاده میکنن. با توجه به اینکه روند بازار ارزهای دیجیتال همواره صعودی بوده، این روش تو بلندمدت سود خوبی رو بهتون میده.

تریدر ها افرادی هستن که معاملاتشون رو با اهداف کوتاه مدت تری تو این بازار انجام میدن. این دسته از معامله گر ها هم بر اساس اهداف مالی و زمانی که با توجه به تحلیلشون از بازار بهش میرسن، به چند دسته تقسیم میشن. اولین دسته معامله گر هایی هستن که بسیار کوتاه مدتی کار میکنن. به سود رسیدن معاملات این دسته از سرمایه گذار ها، ممکنه کمتر از چند دقیقه طول بکشه. از طرف دیگه، تریدر هایی هستن که معاملاتشون رو بیش از چند هفته یا ماه باز نگه میدارن تا به سود مورد نظرشون برسن. همچنین به معامله گر هایی که پوزیشن هاشون رو بیشتر از یه روز باز نگه نمیدارن، دی تریدر (Day Trader) گفته میشه.

اما نباید این نکته رو فراموش کنین که همه ی این افراد به دنبال نوسان گیری و کسب سود از نوسانات بازار هستن. معاملاتی که تو بازه های زمانی کوچکتر انجام میشن، ریسک بالاتری رو دارن. همچنین جزئی ترین نوسانات قیمتی، تو این دسته از معاملات اهمیت زیادی رو داره. به همین خاطر نقطه ورود بسیار مهمه و در صورتی که اندکی زودتر یا دیرتر وارد معامله بشین، احتمال مارجین مال شدن و ضرر وجود داره.

اما افرادی که دید میان مدت دارن و تو بازه های زمانی روزانه و ماهانه معامله میکنن، ریسک و خطر کمتری رو تحمل میکنن. البته تو نوسان گیری در ارزهای دیجیتال احتمال ضرر و از دست دادن سرمایه وجود داره. به همین خاطر تعیین حد ضرر و حد سود تو هر نوع معامله ای که واردش میشین، بسیار مهم و ضروریه. اینطوری تا حد زیادی میتونین از هیجانات، استرس و ضرر تو دنیای کریپتوکارنسی ها جلوگیری کنین.

تفاوت بین معاملات روزانه (Day Trader) و نوسانگیری چیست؟

آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال | چطور از کریپتوکارنسی ها نوسان بگیریم؟

ممکنه که بعضی از خوانندگان این مقاله با شنیدن نوسان گیری به یاد معاملات فیوچرز و اهرم دار بیفتن، ولی این نوع ز معاملات فقط بخشی از نوسان گیری هستش. عموما معامله گر های روزانه که بهشون دِی تریدر گفته میشه، از قسمت فیوچرز صرافی ها برای معاملاتشون استفاده میکنن. دی تریدر ها همواره دنبال حرکت های کوچک تو بازار هستن و معاملاتشون رو بیشتر از یه روز باز نگه نمیدارن.

در عوض تو نوسانگیری های بلند مدت تر، معامله گر دنبال حرکت های بزرگتری است. همچنین معاملات نوسان گیری با دید بلند مدت تری انجام میشن. معامله گر های روزانه باید به شکل دائمی بازار های مالی رو رصد کنن. این افراد تو اکثر موارد از تحلیل تکنیکال برای شناسایی موقعیت های مناسب بازار استفاده میکنن. اما بقیه ی نوسان گیر ها علاوه بر دانش تحلیل تکنیکال، باید عوامل فاندامنتالی که روی اون ارز یا Shitcoin تاثیر میذاره رو هم بررسی کنن.

چطور از ارزهای دیجیتال نوسان گیری کنیم؟

تا الان باید با نوسان گیری و مدل های مختلف اون آشنا شده باشین. تو این قسمت از مقاله به شکل مختصر آموزش نوسان گیری و استراتژی های کاربردی این روش رو بهتون توضیح میدیم. برای اینکار باید سطح دانش مناسبی رو از بازار ارزهای دیجیتال داشته باشین. تو این نوع معاملات ها بیشتر از تحلیل تکنیکال استفاده میشه. البته گاهی هم میتونین بر اساس اخبار و تحلیل تکنیکال یه پروژه، از یه ارز دیجیتال سود بدست بیارین. به همین خاطر باید تو اولین قدم دانشتون رو تو این حوزه ها افزایش بدین و اطلاعات کافی رو برای تحلیل نمودار و اخبار یه ارز رو داشته باشین.

برای نوسان گیری از ارزهای دیجیتال باید توانایی تشخیص روند قیمتی ارز مورد نظرتون رو داشته باشین. مبنای اصلی برای این کار تحلیل تکنیکال هستش. استراتژی های متفاوتی وجود دارن که هر شخص با توجه به سبک معاملاتی که برای نوسان گیری در ارزهای دیجیتال داره، میتونه یه استراتژی نوسان گیری ارز دیجیتال منحصر به فرد برای خودش رو بسازه. در ادامه برخی از روش های نوسان گیری که نسبتا ریسک کم و احتمال موفقیت زیادی رو دارن، بهتون توضیح میدیم:

مشخص کردن محدوده های نوسانی

آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال | چطور از کریپتوکارنسی ها نوسان بگیریم؟

از این روش وقتی که تو بازار هیچ روند خاصی وجود نداره و قیمت تو یه ناحیه ی مشخص نوسان میکنه، استفاده میشه. به چنین روند هایی رنج میگن. اگه بخوایم ساده تر توضیح بدیم، وقتی که قیمت یه ارز دیجیتال بین دو سطح حمایتی و مقاومتی گیر میکنه و قدرت شکست هیچ کدومشون رو نداشته باشه، میتونین از این استراتژی نوسان گیری ارز دیجیتال استفاده میکنن.

بعد از اینکه تونستین سطوح مناسبی رو تو بازار شناسایی کنین، کافیه که روی حمایت ها سفارش خرید ارز دیجیتال بذارین. همچنین تو سطوح مقاومتی سفارش فروش قرار بدین. حالا هر بار که قیمت تو باکس رنج نوسان کنه، سود مناسبی نصیب شما میشه. البته ما بهتون توصیه میکنیم که سفارش هاتون رو با فاصله یکمی نسبت به این سطوح تنظیم کنین. دلیل اینکار دستکاری و دخالت بازار گردان ها هستش.

نقاط حمایتی و مقاومتی

آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال | چطور از کریپتوکارنسی ها نوسان بگیریم؟

همونطور که میدونین ارز های دیجیتال یه مارکت دو طرفه است و شما میتونین از فروش هم سود زیادی رو به دست بیارین. البته این قابلیت تو صرافی های بزرگ خارجی وجود داره؛ ولی در کل شناسایی روند یه ارز و تشخیص اعدادی که بهشون واکنش میده، برای پیدا کردن بهترین موقعیت های خرید و فروش ارزدیجیتال بسیار مهمه. برای تشخیص این سطوح بهتره از تایم فریم های بزرگتر مثل ماهانه و هفتگی استفاده کنین. برای معامله نیز، یک یا دو تایم فریم پایین تر مناسبه.

توجه داشته باشین که سطوح حمایتی و مقاومتی باید به شکل یه ناحیه مشخص بشن که علاوه بر انتهای کندل ها، سایه ها (شدو های یک کندل) را هم در بر بگیرن. معامله گر های حرفه ای تری که میزان ریسک پذیری کمتری رو دارن، بخشی از معامله شون رو (مثلا نصف) قبل از رسیدن قیمت ارز دیجیتال به محدوده ی مورد نظر میبندن. در صورتی که شما هم نمیخواین ریسک زیادی رو به سرمایه تون وارد کنین و سود بدست آورده رو از دست ندین، بهتره از این روش تو معاملاتتون استفاده کنین.

خط روند و نوسان گیری بر اساس آن

آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال | چطور از کریپتوکارنسی ها نوسان بگیریم؟

معمولا قیمت تو روند های صعودی یا نزولی، با نظم خاصی حرکت میکنه و نسبت به سطوح خاصی واکنش میده. با شناسایی این سطوح میتونین موقعیت های خوبی رو برای خرید و فروش یه ارز و نوسان گیری از اون پیدا کنین. در روند های صعودی خط روندی که زیر کندل ها قرار میگیره به عنوان حمایت شناخته میشه. هر بار که قیمت اصلاح و با این خط روند برخورد کنه، میتونیم انتظار رشد قیمت رو داشته باشیم.

همچنین تو روند های نزولی، خط روندی بالای کندل ها رسم میشه. این خط حکم یه مقاومت برای اون روند رو داره و با هر بار برخورد قیمت به سمت پایین حرکت میکنه. البته خطوط روند کاربرد دیگه ای هم دارن. همونطور که گفتیم این خطوط مثل حمایت و مقاومت هستن. وقتی که کندل های قیمتی موفق بشن یه خط روند رو بشکنن و ازش عبور کنن، میتونیم انتظار یه حرکت قابل توجه و بزرگ رو در جهت این شکست داشته باشیم. این استراتژی نوسان گیری در ارزهای دیجیتال یکی از پر سود و در عین حال کم ریسک ترین راه ها برای کسب سود از این بازار هستش.

استفاده از میانگین متحرک برای نوسان گیری

آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال | چطور از کریپتوکارنسی ها نوسان بگیریم؟

در ادامه مقاله ی آموزش نوسان گیری یکی از ابزار های کاربردی این حوزه رو بهتون معرفی میکنیم. اندیکاتور ها شاخص های مفیدی برای نشون دادن سمت و سوی بازار هستن. یکی از کاربردی ترین اندیکاتور ها تو بازار های مالی، میانگین متحرک است. این اندیکاتور با نماد MA تو قسمت اندیکاتور ها قرار گرفته. با فعال کردن این شاخص یه خط روی نمودارتون نمایش داده میشه. میانگین متحرک بیشتر برای تشخیص روند بازار کاربرد داره؛ در صورتی که کند ها بالای این خط قرار بگیرن، روند بازار صعودیه و اگه کندل ها زیر MA قرار داشتن، روند کلی اون ارز نزولی است.

البته برای نوسان گیری در ارزهای دیجیتال به شکل دیگه ای از میانگین متحرک استفاده میشه. اگه با دقت نگاهی به نمودار و تاثیری که MA روی قیمت میذاره بندازیم، متوجه میشیم که میانگین متحرک مثل یه مقاومت و حمایت برای قیمت ارز دیجیتال هستش. این خط تو روند های صعودی از ریزش قیمت و تو روند های نزولی از افزایش قیمت جلوگیری میکنه. علاوه بر اون، شکست و عبور کندل ها از این خط هم میتونه سیگنال هایی رو برای خرید ارز دیجیتال یا فروش اون ارز صادر کنه.

با همین یه خط و تاثیری که روی قیمت میذاره، میتونین سود های زیادی رو از این بازار بگیرین. مهمترین و تاثیر گذارترین میانگین متحرک ها مربوط به اعداد 10، 20، 100 و 200 است. میانگین متحرک 200 نشون دهنده ی میانگین دویست کندل اخیر تو اون تایم فریم هستش. برای تشخیص روند صعودی بازار معمولا از MA 200 و MA 100 استفاده میشه. توجه داشته باشین که از میانگین متحرک تو بازار های روند دار استفاده کنین تا بیشترین کارایی رو داشته باشه. البته این ابزار به جز نوسان گیری در ارزهای دیجیتال، برای سرمایه گذاری بلند مدت هم میتونین استفاده کنین.

باند بولینگر یا بولینگر بند (Bollinger Bands) و نوسان گیری از آن

آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال | چطور از کریپتوکارنسی ها نوسان بگیریم؟

یکی دیگه از اندیکاتور های مهم تو تحلیل تکنیکال که تو نوسان گیری در ارزهای دیجیتال هم ازش زیاد استفاده میشه، بولینگر باند نام داره. همونطور که تو نمودار زیر مشاهده میکنین، این اندیکاتور به شکل یه ابر هستش که یه محدوده ی نوسانی برای ارز مورد نظر نشون میده. این اندیکاتور تو بازار های رنج که هیچ روندی توشون وجود نداره، بهترین عملکرد رو داره. بولینگر بند یه حد بالا و یه حد پایین داره که مثل سطوح حمایتی یه باکس رنج عمل میکنن.

نوسان گیری با استفاده از بولینگر بند خیلی ساده است و به همین خاطر قصد داریم آموزش نوسان گیری با بولینگر بند رو بهتون میدیم. مواقعی که قیمت به کف محدوده ی این ابر نزدیک میشه، فرصت مناسبی برای خرید ارز دیجیتال بوجود میاد. همچنین وقتی که کندل های قیمتی به محدوده ی سقف نزدیک میشن، شرایط برای فروش مناسبه. توجه داشته باشین که این اندیکاتور تو بازار های روند دار، خطای زیادی رو داره و نمیتونه سیگنال های درستی رو بهتون بده. علاوه بر اون، برای رسیدن به سیگنال های بهتر، میتونین این اندیکاتور رو با روش های دیگه ترکیب کنین.

تحلیل فاندامنتال و اخبار

آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال | چطور از کریپتوکارنسی ها نوسان بگیریم؟

یکی از فاکتور های بسیار مهمی که میتونه روی قیمت یک ارز دیجیتال تاثیر بذاره، اخبار هستش. همچنین رویداد هایی که مربوط به یک ارز هم با توجه به اهمیتشون، میتونن تاثیر زیادی رو روی قیمت یه ارز بذارن. اضافه شدن ارز به یک صرافی ارز دیجیتال خارجی، هاردفورکی که قراره تا چند وقت دیگه انجام بشه، هاوینگ یا نصف شدن پاداش حاصل از استخراج و. . . از مهمترین اخباری هستن که تاثیر قابل توجهی رو رمز ارز مورد نظر میذارن. برای نوسان گیری در ارزهای دیجیتال با اخبار باید سرعت عمل بالایی رو داشته باشین و خیلی سریع معاملاتتون رو انجام بدین.

تریدر ها میتونن با دنبال کردن این اخبار و پیگیری رویداد های مربوط به یک ارز دیجیتال، نسبت به خرید یا فروش یه ارز اقدام کنن. البته به این نکته توجه کنین که اتفاق های از پیش برنامه ریزی شده که تاریخشون کاملا مشخص است، از قبل پیشخور میشن. تو بیشتر مواقع قبل از اینکه تاریخ مورد نظر فرا برسه، این رویداد ها تاثیرشون رو روی قیمت ارز دیجیتال گذاشتن.

توجه: برای نوسان گیری در ارزهای دیجیتال باید دانش و تجربه ی کافی داشته باشین. به همین خاطر پیشنهاد میکنیم، آموزش نوسان گیری رو به شکل تخصصی و کامل ببینین.

اگر علاقه مند نوسانگیری هستید دوره ارز دیجیتال ارزسنج رو رایگان ببینین

مزایای نوسان گیری

تا این قسمت از مقاله "آموزش نوسان گیری"  باید با نوسان گیری و روش های اون آشنا شده باشین. همونطور که میدونین نوسان گیری هم مانند روش های مختلف سرمایه گذاری، ریسک ها و خطراتی رو داره. به همین خاطر در ادامه ی مقاله ی آموزش نوسان گیری، مزایا و معایب این روش رو مورد بررسی قرار میدیم. مهمترین مزایایی که میتونیم برای نوسان گیری در ارزهای دیجیتال ذکر کنیم، موارد زیر هستن:

1. پتانسیل سود بالا: با توجه به نوسانات قیمتی دارایی‌های نوسانی، سرمایه‌گذاران می‌توانند از این تغییرات بهره‌برداری کنند و سودهای بالایی کسب کنند. اگر بتوانید به درستی پیش‌بینی کنید که قیمت دارایی چگونه تغییر خواهد کرد، می‌توانید سودهای قابل توجهی کسب کنید.

2. تنوع پذیری: نوسان‌گیری به سرمایه‌گذاران امکان تنوع داده و به پورتفویل سرمایه‌گذاری‌شان اضافه کردن دارایی‌های مختلف و متنوع را می‌دهد. این موجب کاهش ریسک‌های مختلف و افزایش استحکام پورتفویل می‌شود.

3. انعطاف‌پذیری: نوسان‌گیری به سرمایه‌گذاران امکان انعطاف در مدیریت پورتفویل و تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری می‌دهد. شما می‌توانید به سرعت در واکنش به تغییرات بازار اقدام کنید و موقعیت‌های سودآور را بهره‌برداری کنید.

4. آسانی دسترسی به بازار: بسیاری از بازارهای نوسانی از جمله بازار ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذاران عمومی دسترسی آسانتری از بازارهای دیگر مانند بازار سرمایه دارند. این به افراد عادی امکان می‌دهد تا در این بازارها سرمایه‌گذاری کنند.

5. تاثیرگذاری مثبت از تحلیل فنی و بنیانی: نوسان‌گیری به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا از تحلیل‌های فنی و بنیانی استفاده کنند تا تصمیمات بهتری در مورد سرمایه‌گذاری‌شان بگیرند. این تحلیل‌ها ممکن است به پیش‌بینی تغییرات قیمتی کمک کنند.

معایب نوسان گیری

در ادامه مقاله " آموزش نوسان گیری در ارز دیجیتال" به معایب نوسان گیری می پردازیم"

  1. یکی از مزایایی که برای نوسان گیری عنوان کردیم، سود سریعی بود که از این نوع معاملات بدست میاد. اما همونطور که سود دهی تو این روش بسیار سریعه، ضرر و از دست دادن پول هم خیلی راحت و سریع اتفاق میفته.
  2. بزرگترین ایرادی که میتونیم از این روش بگیریم، از دست دادن روند های کلی بازار و جاموندن از حرکت های بلند مدت است. تو این روش تریدر ها روی بازه های زمانی کوچک تمرکز دارن، به همین خاطر حرکت های بزرگتر رو نمیبینن و ازشون جا میمونن. برای اینکه چنین اتفاقی براتون نیفته، باید دائما روند کلی بازار رو مورد بررسی قرار بدین.
  3. نوسانات قیمتی که تو کوتاه مدت انجام میشن، تحت تاثیر وقایعی مثل گپ های قیمتی هستن.

برای نوسان گیری به چه نکاتی توجه کنیم؟

نوساناتی که تو بازار ارزهای دیجیتال اتفاق میفتن، غلبه بر احساسات رو برای معامله گر ها بسیار سخت میکنه. تو بیشتر موارد معامله گر به خاطر این احساسات، استراتژی نوسان گیری ارز دیجیتال و نقشه ی معاملاتیش رو تغییر میده. در ادامه ی مقاله آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال، قصد داریم نکاتی رو برای غلبه بر این احساسات ذکر کنیم:

استاپ لاس یا حدضرر را فراموش نکنید.

آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال | چطور از کریپتوکارنسی ها نوسان بگیریم؟

هیچ کس نمیتونه بازار های مالی رو به طور قطعی و صد درصد پیش بینی کنه. هر معامله یا موقعیتی که تو این بازار بوجود میاد، احتمال اشتباه و Fail شدن رو داره. به همین خاطر، معامله گر ها باید خودشون رو برای بدترین سناریو ها و از دست دادن پول آماده کنن. استاپ لاس یا حدضرر به قیمتی گفته میشه که طبق تحلیل، اگه ارز دیجیتال به اون محدوده برسه، تحلیل شما غلط از آب درمیاد.

برای اینکه بتونین میزان ضرر حاصل از یه معامله رو مدیریت و به یک عدد کوچک محدود کنین، باید یه حدضرر برای اون معامله مشخص کنین. در صورتی که تجربه ی کافی برای نوسان گیری رو ندارین یا دائما نمیتونین قیمت ارز رو بررسی کنید، حتما از استاپ لاس استفاده کنین. البته برخی از معامله گر های حرفه ای وجود دارن که حدضرر رو تو معاملات نوسان گیری، دست و پا گیر میدونن. این افراد هر چقدر که تحلیلگر های خوبی باشن، باز هم نمیتونن سود مستمری رو از این بازار بدست بیارن.

از شلوغ کردن نمودار پرهیز کنید.

در ادامه " آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال" باید بگیم که بهترین تریدر ها تو بازار های مالی، یه استراتژی خاص رو برای خودشون تهیه کردن و بر اساس اون معامله میکنن. این افراد از سبک معاملاتی و اندیکاتور های معینی برای ورود به یک معامله استفاده میکنن. توجه داشته باشین که برای ارائه ی تحلیل، نیازی به نمودار های شلوغ، اندیکاتور های مختلف، سبک های معاملاتی گوناگون و. . . ندارین. بلکه با یک خط و اندیکاتور هم میشه سود های زیادی رو از این بازار بدست آورد.

پر کاربرد ترین اندیکاتور ها تو حوزه کریپتوکارنسی، مکدی (MACD)، ار اس ای (RSI)، ایچیموکو (Ichimoku) و میانگین متحرک (MA) هستن. معامله گر های حرفه ای معمولا از اندیکاتور های مکدی و RSI همراه یکدیگر استفاده میکنن. البته نباید این نکته رو فراموش کنین که اندیکاتور ها بیشتر به عنوان تاییدی برای ورود به یک معامله هستن و به تنهایی کارایی مناسب و قابل اتکایی ندارن. مثلا ممکنه شاخص RSI برای رمز ارزی بیش از 70 باشه و شما با توجه به خرید های هیجانی اقدام به فروش اون ارز کنین. اما بعد از فروش شما، ارز دیجیتال مورد نظر به رشدش ادامه بده و شما ازش جا بمونین.

بهتره چند اندیکاتوری که بیشتر درکشون میکنین و احساس راحتی بیشتری بهتون میده رو به طور کامل یاد بگیرین و بهش مسلط بشین. تو بازار های مالی داشتن یه چارت شلوغ، بیشتر از اینکه بهتون کمک کنه، گیج کننده است. به همین خاطر نباید بیش از دو اندیکاتور و یک سبک معاملاتی رو برای تحلیل با هم ترکیب کنین.

همیشه تحلیلی از بیت کوین داشته باشید.

در ادامه آموزش نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال باید عرض کنیم که بیت کوین برترین ارز دیجیتال دنیا هستش که سهم زیادی رو روی روند کلی این مارکت داره. در کل نوسانات قیمت BTC تاثیر زیادی رو روی قیمت ارزهای دیگه میذاره. همواره بین بیت کوین و آلت کوین ها همبستگی وجود داره. به همین دلیل دنبال کردن روند کلی بیت کوین و بررسی آینده ی اون برای نوسان گیری بسیار مهم و ضروریه. . با دونستن روند کلی بازار احتمال عقب موندن از رشد سایر ارزها وجود نداره.

ارتباطی که بین قیمت خرید بیت کوین و ارز های دیجیتال دیگه وجود داره، میتونه مستقیم یا غیر مستقیم باشه. در واقع برخی از ارزها هستن که با ریزش قیمت بیت کوین، ریزش میکنن و برخی دیگه تو چنین شرایطی رشد میکنن. مثلا تو نیمه ی اول سال 2019 با افزایش یا کاهش قیمت Bitcoin، ارزش همه ی آلت کوین ها بدون استثنا کاهش پیدا کرد

برای ورود به معامله منتظر پولبک باشید.

آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال | چطور از کریپتوکارنسی ها نوسان بگیریم؟

وقتی که یک مقاومت، حمایت یا خط روند شکسته میشه، قیمت مجددا به سطح شکسته شده برمیگرده. آخرین تماس کندل ها با سطح شکسته شده، پولبک نام داره. در واقع پولبک رو میتونیم فرصتی برای ورود به معامله و جا نموندن از بازار بدونیم. این نقطه برای ورود به معامله بسیار مناسبه و کمترین ریسک رو داره. بعد از این که شکستی اتفاق میفته، باید منتظر تثبیت باشیم. هر چقدر که حجم معاملات تو این قسمت بیشتر باشه، اعتبار شکست هم بالا میره.

البته تو برخی از موارد هم ممکنه که پولبکی اتفاق نیفته. به همین خاطر پیشنهاد میکنیم، بعد از شکست یه خط روند یا سطح مهم با یک حجم بسیار کم وارد معامله بشین. سپس بعد از پولبک، روی اون سطح به حجم معامله تون اضافه کنین. با استفاده از این استراتژی ریسک این معامله به شکل قابل توجهی کاهش پیدا میکنه.

بهترین زمان را برای نوسان گیری پیدا کنید.

همونطور که قبلا بهتون گفتیم بازار ارزهای دیجیتال، یه مارکت بدون تعطیلی هستش. شما میتونین تو هر ساعت از شبانه روز، تو این بازار فعالیت کنین. اما برای نوسان گیری باید دنبال زمان هایی بود که بیشترین حجم معاملات تو این بازار وجود داره و در واقع بیشتر تریدر ها در حال معامله هستن. طبق داده هایی که تو وبسایت اسکیو (Skew) منتشر شده، بهترین زمان برای نوسان گیری در ارز دیجیتال ساعت چهار به وقت گرینویچ هستش. این ساعت تقریبا هشت و نیم صبح به وقت تهران میشه.

نکته مهم: بعد از این که به طور کامل دوره های آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال رو گذروندین، بهتره به دنبال دوره هایی برای مدیریت احساساتتون باشین. معامله گر هایی که توانایی کنترل و غلبه بر هیجانات درونیشون رو داشته باشن، موفقیت بیشتری رو تو بازار های مالی بدست میارن.

کدام ارزها برای نوسان گیری در ارزهای دیجیتال مناسبند؟

آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال | چطور از کریپتوکارنسی ها نوسان بگیریم؟

بعد از آموزش نوسان گیری و ساخت یه استراتژی مناسب برای اینکار، باید به دنبال ارزهای مناسبی برای این کار باشین. ارزهای دیجیتالی که حجم معاملات بالایی رو در طول روز دارن و نوسانات زیادی رو تجربه میکنن، برای نوسان گیری مناسب هستن. به همین خاطر بهتره ارزهای برتر بازار رو دائما زیر نظر داشته باشین. برای اینکار به شکل روزانه نمودار های قیمتی رو بررسی کنید و سطوح مهم رو بررای هر ارز دیجیتال مشخص کنید. حالا کافیه کمه منتظر بمونین تا قیمت به یکی از سطوح مشخص شده واکنش بده.

همچنین میتونین یک یا دو ارز مختلف رو انتخاب کنین و با تسلط روی اون، تمامی موقعیت های معاملاتی اونو شکار کنین. انتخاب یک ارز به عنوان بهترین ارز دیجیتال برای نوسان گیری کار سخت و غیر ممکنیه. اما برترین ارزها که برای نوسان گیری مناسب هستن، ایاس (EOS)، ترون (TRX)، اتریوم (ETH)، لایت کوین (LTC)، کاردانو (ADA) و. . . میباشند.

برای آگاهی بیشتر می توانید به مقاله معرفی بهترین آلت کوین ها با مارکت کپ کم برای سرمایه گذاری مراجعه نمایید. 

جمع بندی

تو مقاله " آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال" سعی کردیم اطلاعاتی رو در مورد صفر تا صد نوسان گیری در ارزهای دیجیتال، در اختیارتون بذاریم. امیدواریم که این مطلب برای نوسان گیری و کسب سود از نوسانات بازار براتون مفید باشه. فراموش نکنین که این سبک معاملاتی برای هر فردی مناسب نیست. معامله گر های بزرگی مثل وارن بافت، ولید بن طلال و. . . سرمایه گذاری بلند مدت رو برای سرمایه گذاری ترجیح میدن.

 شما هم میتونین بخشی از سرمایه تون رو به سرمایه گذاری بلند مدت و هولد ارزهای با ارزش و پتانسیل دار اختصاص بدین. همچنین بخش دیگه ای رو برای معاملات نوسان گیری و کسب سود های روزانه تو حساب معاملاتتی تون نگه دارین. صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس یکی از بهترین پلتفرم های داخلی برای معاملات رمز ارزهاست که خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو به ساده ترین شکل ممکن براتون فراهم کرده. در صورتی که ارز مناسبی رو پیدا کردین، میتونین بدون از دست دادن زمان، به شکل آنی از این صرافی آنلاین ارز دیجیتال بخرینش.


نظرات کاربران در مورد آموزش نوسان گیری در ارزهای دیجیتال (آموزش مباحث پایه و اصلی)
سوال امنیتی :5+94 = ?