بازارساز خودکار(AMM) چیست و چه کاربردی دارد؟

1401/10/04
بازارساز خودکار(AMM) چیست و چه کاربردی دارد؟

بازارساز خودکار چیست؟ بازارسازهای خودکار چه کاری انجام میدن و موارد استفاده از AMM ها چیست؟ بازارساز خودکار چه ویژگی هایی داره؟ چرا از AMM ها یا بازارسازهای خودکار استفاده میشه؟ این سوالات شاید واسه شما هم پیش اومده باشه و سعی کردین تا پاسخی به اون ها پیدا کنین. کاربران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال برای خرید و فروش در این حوزه باید با نحوه کار کردن در پلتفرم صرافی ارز دیجیتال مربوطه آشنایی داشته باشن. نحوه معاملات در صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز متفاوت هست. صرافی های غیرمتمرکز برای انجام معاملات در پلتفرم خودشون از سیستمی به اسم بازارساز خودکار استفاده می کنند. AMM ها سازوکارهای معاملاتی هستن که نیاز به صرافی های متمرکز و روش های بازارسازی اون ها رو کنار می زنن.

از زمان ظهور تکنولوژی بیت کوین و فناوری بلاک چین، پروژه های بسیار کاربردی و جذابی در این حوزه به وجود اومد که یکی از اون ها بازارساز خودکار یا به اختصار AMM هست. بازارساز خودکار بخشی از اکوسیستم مالی غیرمتمرکز محسوب میشه که دیدگاه تازه ای رو به سرمایه گذاران و معامله گران میده. بازارسازان خودکار به جای ارائه بازار سنتی خریداران و فروشنده ها امکان دادوستد دارایی های دیجیتال رو به روشی بدون مجوز و خودکار با استفاده از استخرهای نقدینگی میدن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله بازارساز خودکار چیست؟ اطلاعاتی در مورد بازارساز خودکار یا AMM به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های بازارساز خودکار بپردازیم و کاربردهای AMM رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

بازارساز خودکار چیست؟

بازارساز خودکار چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم بازارساز خودکار یا AMM رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که بازارساز خودکار چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که بازارساز خودکار نوعی صرافی غیرمتمرکز هست و برای قیمت گذاری روی دارایی ها از فرمول های ریاضی استفاده می کنه. در این روش برعکس استفاده از دفتر سفارش که در صرافی های سنتی و متمرکز انجام میشه، رمز ارزها بر اساس الگوریتم های ریاضی قیمت گذاری میشن. در اصل یه بازارساز خودکار نوعی ربات هست که قیمت بین دو دارایی رو به شما اعلام می کنه.

جالب اینجاست که بدونین بازارساز خودکار یا AMM در اصل نوعی ربات هوشمند هست که به شما ارزش دو دارایی رو بر اساس یه فرمول نشون میده. سیستم بازارساز خودکار جایگزین شیوه معاملات سنتی صرافی هاست. این روش با حذف دفاتر سفارشی سنتی و جایگزیتی قراردادهای هوشمند بلاک چین برای هر معامله ای نقدینگی لازم رو فراهم می کنه و بر همین اساس نیز با توجه به عرضه و تقاضا قیمت ارز دیجیتال رو مشخص می کنه. همچنین بازارساز خوکار با ایجاد یه استخر نقدینگی از جفت های معاملاتی به وجود میاد و شرایطی رو فراهم می کنه تا افراد بدون نیاز به ثبت سفارش معاملات خودشون رو انجام بدن.

مقاله پیشنهادی: چرا به امور مالی غیرمتمرکز(DEFI) نیاز داریم؟

ویژگی های بازارساز خودکار چیست؟

ویژگی های بازارساز خودکار چیست؟

همونطور که گفتیم، بازارساز خودکار ابزاری هست که برای تامین نقدینگی در امور مالی غیرمتمرکز استفاده میشه. AMMها امکان تجارت خودکار دارایی های دیجیتال رو فراهم می کنند. بازارسازهای خودکار این کار رو با استفاده از استخرهای نقدینگی به عنوان جایگزینی برای بازارهای سنتی خریدار و فروشنده انجام میدن. این ابزار ویژگی های زیادی داره که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی ویژگی های بازارساز خودکار بپردازیم.

• یکی از ویژگی های بازارساز خودکار، نقدینگی بالای این پروتکل هاست. قبل از ظهور بازارسازهای خودکار خیلی از صرافی های غیرمتمرکز با مشکلات نقدینگی روبرو بودن. ولی با راه اندازی پروتکل بازارسازی خودکار در این صرافی این مشکل برطرف شد و نقدینگی رو به میزان قابل توجهی در صرافی های غیرمتمرکز بالا برد.

• یکی دیگه از ویژگی های بازارساز خودکار، مشارکت آسون در این پروتکل هاست. صرافی های غیرمتمرکز برخلاف صرافی های متمرکز روند احراز هویت و ثبت نام پیچیده رو ندارن و برای تبدیل به تامین کننده نقدینگی و شرکت در استخرهای نقدینگی لزومی بر طی کردن مراحل قانونی یه صرافی نیست.

• یکی دیگه از ویژگی های بازارساز خودکار، دسترسی اسون به استخرهاست. استخرهای نقدینگی کارمزد ندارن و هر شخصی می تونه یه استخر نقدینگی برای خودش به وجود بیاره که این موضوع به توسعه دهنده های ارز دیجیتال کمک زیادی می کنه.

کاربردهای AMM چیست؟

کاربردهای AMM چیست؟

بازارساز خودکار یکی از محبوب ترین پروتکل های دیفای هست که همیشه گزینه ای برای معامله در اختیار کاربران قرار میده. این نوع فرایند کاملا سیستم سنتی خرید و فروش رو نقض می کنه و سیستمی غیرمتمرکزتر رو ارائه میده. به این شکل که شما برای تجارت با بازارساز خودکار نیاز به تریدر از طرف دیگه ندارین و فقط با قراردادهای هوشمند در ارتباط هستین. توجه داشته باشین که AMM ها کاربردهای زیادی دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله کاربردهای AMM رو مورد بررسی قرار بدیم.

• ایجاد فرصت برای کاربران بازار

یکی از کاربردهای AMM، ایجاد فرصت برای کاربران بازار ارزهای دیجیتال هست. صرافی ها و استخرهای نقدینگی ارتباط مستقیمی با همدیگه دارن. همچنین برای پشتیبانی یه صرافی از معاملات با حجم بالا، نیاز به نقدینگی زیاد استخرهای لیکوییدی هست. به همین دلیل استخرهای نقدینگی فرصتی برای همه افراد از سراسر جهان به وجود میارن تا از راه تامین کنندگی نقدینگی این استخرها به کسب درآمد و در عین حال مشارکت در پروتکل بپردازه. در نتیجه میشه گفت بازارسازهای خودکار حتی به کاربران عادی هم فرصتی برای انجام دادن کار بزرگ داده و به ایجاد مشارکت بین افراد مختلف می پردازه که همین موضوع باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره.

• ایجاد نقدینگی بالا

یکی دیگه از کاربردهای AMM، ایجاد نقدینگی بالا هست. اگه شما بخواهین در حالت عادی یه معامله نرمال با صرافی های متمرکز داشته باشین، این نوع صرافی ها دارای محدودیت بوده و میشه گفت از نقدینگی کمی برخوردار هستن. در صورتی که صرافی های غیرمتمرکز به واسطه بازارسازهای خودکار حجم بزرگی از نقدینگی رو تولید می کنند. چون در این نوع تجارت نقدینگی توسط هر فرد معمولی که تمایل به این کار رو داشته باشه تامین میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله بازارساز خودکار چیست؟ اطلاعاتی در مورد بازارساز خودکار یا AMM به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های بازارساز خودکار بپردازیم و کاربردهای AMM رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، بازارساز خودکار نوعی صرافی غیرمتمرکز هست و برای قیمت گذاری روی دارایی ها از فرمول های ریاضی استفاده می کنه. در این روش برعکس استفاده از دفتر سفارش که در صرافی های سنتی و متمرکز انجام میشه، رمز ارزها بر اساس الگوریتم های ریاضی قیمت گذاری میشن.


نظرات کاربران در مورد بازارساز خودکار(AMM) چیست و چه کاربردی دارد؟
سوال امنیتی :1+51 = ?