حد سود و ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟

1401/06/06


حد سود و ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟ اگه با سرمایه گذاری در بخش های مالی سر و کار دارین صد در صد کم و بیش با واژه حد سود و زیان آشنا هستین. حالا میخواییم بدونیم اصلا حد سود و زیان چیست و چرا باید رعایت کنیم؟ آیا به نفع یه سرمایه گذاره که حد سود و زیان واسه خودش تعیین کنه یا نه؟ اصلا چجوری میشه حد سود و زیان تعیین کرد؟ 

اگه میخوای یه سرمایه گذار حرفه ای باشی باید حد سود و زیان واسه معاملات خودت تعیین کنی و مهم تر از اون پایبند این حد سود و زیان باشی، اینجوری ریسک کمتری واسه رو در رو شدن با ضرر و زیان داری.
با سوالاتی که ذهنمونو در این مورد به خودش درگیر کرده، بریم توضیحاتی در مورد حد سود و حد ضرر بگیم و آگاهیمون  رو برای یه سرمایه گذار حرفه ای شدن بالا ببریم.

تعریف حد سود (take profit)

در اکثریت معاملات سودآور مالی که صورت میگیره رشد قیمت تا جایی امکان پذیر که بعد از مدتی روند خودش و تغییر میده و کاهش پیدا میکنه. تو این حالت تعیین کردن حد سود به شما کمک میکنه که تو نقطه مناسب از معامله خارج بشین و متضرر نشین. این زمانی ممکن که شما پاینبد به حد سودی که تعیین کردین باشین.
معمولا از حد سود به شکل ترکیبی در کنار حد زیان استفاده میشه، که با مشخص بودن حد سود/زیان میتونیم نسبت سود به زیان و محاسبه کنیم.

مقاله پیشنهادی: آموزش کامل استراتژی های معاملاتی در بازار ارز های دیجیتال

چگونه حد سود تعیین کنیم؟

تعیین حد سود فرمول ثابت و خاصی نداره و به استراتژی های شخص معامله گر برمیگرده. افرادی برای تعیین حد سود معامله خود از تحلیل تکنیکال استفاده میکنن، که در این روش روندها و نمودارها مورد استفاده قرار میگیره. 

حد سود و ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟ 

روش دیگه ای که معامله گر برای تعیین حد سود استفاده میکنه، تحلیل بنیادی هستش که بیشتر به ارزش ذاتی توجه میکنن. 

تعریف حد ضرر(stop loss)

شاید شرایطی پیش بیاد که قیمت ها برخلاف پیش بینی های انجام شده حرکت کنه، در این صورت تعیین حد ضرر به ما کمک میکنه تا برای جلوگیری از زیان بیشتر دارایی خود رو بفروشیم. حد ضرر به اختصار SL نامیده میشه.

چگونه حد ضرر تعیین کنیم؟

با نوساناتی که تو بازار ارزهای دیجیتال رخ میده، دل نگرانی های زیادی برای از دست دادن سرمایه برای تریدرها پیش میاد. 

حد سود و ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟ 

که با تعیین حد ضرر میتونن از خسارتی که ممکن پیش بیاد جلوگیری کنن. ولی چطور میتونن حد ضرر واسه دارایی که خریدن تعیین کنن با ما همراه باشید تا مراحل شو باهم یاد بگیریم:

مشخص کردن استراتژی معاملاتی

مانند حد سود برای تعیین حد زیان هم باید از ویژگی ها و استراتژی های معاملاتی خود خبر داشته باشین. شما باید یک روش قطعی و مشخص و در نظر بگیرین و با استفاده از اون تحلیل های خودتون و انجام بدین. و همچنین استراتژی معاملاتی خودتون بسنجین، تا با توجه به داده های تاریخی قیمت بتونید سیستم حد ضررخودتون و بررسی کنین.
 اگر پلن شما سود آور نبود تغییرات لازم رو انجام بدین، حتی اگه نتیجه خوبی از این نوع استراتژی گرفتید، میتونید با بررسی های دوباره ایده ی جدید خلق کنید و سودآوری بیشتری داشته باشین. 

 حد سود و ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟

در این مرحله نوبت به محک زدن استراتژی است، با توجه به همین استراتژی میتونین معاملات خودتون و شروع کنید و اگه اشکلاتی داشت تغییرات لازم رو اعمال و شکل نهایی رو معین کنید.
بعد از اینکه استراتژی خودتون و معین کردین، با در نظر گرفتن استراتژی خود میتونید یکی از روش های حد ضرر و انتخاب کنید. در ادامه مقاله حد سود و ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟ روش های رایج برای تعیین حد ضرر رو براتون توضیح میدیم.

مقاله پیشنهادی: چرا باید در معاملات استراتژی داشت؟

4 روش رایج برای تعیین حد ضرر

  • تو روش اول که رایج ترین روش حد ضرر بر اساس درصدی از سرمایه شما تنظیم میشه. به زبون ساده تر میشه گفت که شما یه نقطه رو انتخاب میکنید به صرافی اعلام میکنین که اگه قیمت ارز دیجیتال از این نقطه پایین تر بره ارزهای دیجیتال شما رو به فروش برسونه.
  • روش دوم حد ضرر میانگین متحرک حمایتی و مقاومتی هستش. این اندیکاتور با گرفتن میانگین قیمت های گذشته خطوط میانگین رو روی نمودار قیمت رسم میکنه. میانگین متحرک برای دوره های مختلف اطلاعات متفاوتی رو نمایش میده. این روش یکی از استراتژی های ساده ای است که بازدهی خوبی از خود نشان داده.
  • روش بعدی حد ضرر براساس زمان تعیین میشه. یعنی تریدر با گذشت یه بازه زمانی مشخص که از قبل تعیین شده بدون توجه به نتیجه معامله از بازار خارج میشه. این روش کمترین بازخورد رو نسبت به بقیه استراتژی ها داره.

این روش اندیکاتور پارابولیک سار (parabolic sar) هستش. این استراتژی خیلی دقیق روند و شناسایی میکنه. در واقع این ترفند هم روند صعودی کوتاه مدت یا بلند مدت و روند نزولی رو تشخیص میده. این اندیکاتور به تنهایی کامل نیس و حرکات قیمتی اندیکاتورهای دیگه رو تکمیل میکنه. ولی با پیروی از روندی که پیش روی شما میزاره عملکرد خوبی داره.

مزایا و معایب استفاده از حد سود و زیان

برای هیچ کس امکان پذیر نیس که شبانه روز پای سیستم باشه و نمودارهای قیمت رو بررسی کنه، چرا که هر انسانی امکان داره به خاطر خستگی یا مشکلات فنی و حتی احساسات و حس شک و تردید تو معاملات خودش خطا کنه، که به معامله لطمه های جبران ناپذیری وارد میکنه، که با در نظر گرفتن این عوامل تعیین حد سود و زیان استرس و نگرانی تریدر رو کاهش میده و باعث میشه یک معامله بدون ریسک داشته باشه.

همونطور که گفتیم با تعیین حد سود و زیان ریسک معامله پایین میاد، حالا چجوری میشه که ریسک معامله رو به پایین ترین سطح خودش برسونیم. شما در نظر بگیرین که تو بازار قیمت ها به صورت ناگهانی نواسان داشته باشه و سیر سعودی خیلی سریع نزول کنه، در این شرایط با تعیین حد سود و حد ضرر وقتی نقطه حد سود و نقطه حد ضرر به نقطعه سربه سر میرسه میتونه ترید رو به یک معامله بدون ریسک تبدیل کنه.

همچنین با خروج بخشی از سرمایه، میتونید ریسک باز گذاشتن کل معامه رو کاهش بدید.

حد سود و ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟ 

با انجام این دستور، وقتی شرایط بازار مساعد می تونید از کسب سود هر چند حداقل تو معاملات مطمئن باشید، که به دست اوردن سود هر چقدر اندک هم که باشه بهتر از این که فرصت سود ده رو از دست بدیم.

مسلما این دستورالعمل هم مثل خیلی از دستورها معایبی هم داره، برای سرمایه گذارانی که با دید بلند مدت خرید میکنن و توان تحمل ریسک بالایی رو دارن استفاده از این نوع تکنیک واسشون پیشنهاد نمیشه.

عمده ترین مشکل تعیین حد سود و زیان زمانیه که گاها نواسان زیادی تو قیمت ها پیش میاد، و باعث میشه تعیین حد سود/زیان فعال بشه ولی با گذشت زمان کمی قیمت ها به حالت اولیه خودشون برمیگردن. 

مورد دیگه ای هم که ممکنه پیش بیاد این که گاهی اوقات معامله شما روند طولانی مدتی رو باید طی کنه که شرایط بازار رو دگرگون کنه. که با ذخیره کردن سود کمی تو ابتدای حرکت قیمتی، انتظاری که شما برای کسب سود رو دارین و براورده نمیکنه.

مقاله پیشنهادی: ویژگی های یک استراتژی معاملاتی خوب چیست؟

نتیجه گیری

مقاله حد سود و ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟ ما رو یه قدم به حرفه ای شدن نزدیک میکنه و کمکمون میکنه تا یاد بگیریم معاملاتی با ریسک پذیری پایین و سود دهی بالا داشتیم.

پس واسه یه سرمایه گذاری خوب باید یه پلن خوب واسه خودمون درست کنیم و حد سود و زیانی که از یه معامله مد نظرموند هست رو تعیین کنیم مهم تر از این پایبند حدی باشیم که تعیین شده. با ترکیب حد سود و زیان و مدیریت سرمایه می تونیم جلوی از دست رفتن سرمایه مون رو بگیریم. تا یه تریدر موفق بشیم.

 


نظرات کاربران در مورد حد سود و ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟
  • حد سود و حد ضرر جز مهم ترین مواردی هستش که هر تریدر باید رعایت بکنه و کسانی که مخصوصا حد ضرر رعایت نمیکنن قطعا محکوم به شکست هیتن در بازارهای مالی.

    حد و حد ضرر واقعا جز مواردی هستش که هر تریدر باید رعایت بکنه، هم بخاطر تفکر اشتباهی که میگن قیمت بر میگرده و هم چون وقتی حد ضرر نذاریم و خودمون پای چارت نباشیم احتمال لیکوید شدنمون خیلی زیاده.

سوال امنیتی :8+31 = ?