سرمایه گذاری را از کجا شروع کنم؟ آموزش مبانی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

1401/06/09


به دلیل وضع نابسامان اقتصادی در اکثر کشور ها و اومدن ویروس جدیدی به نام کووید 19، بیشتر کسب و کارها دچار اختلال شد و افراد ضربه های جبران ناپذیری در این بین متحمل شدن، به همین دلیل بیشتر افراد به فکر سرمایه گذاری در بازار های مالی مانند بورس، طلا، فارکس و ارزهای دیجیتال افتادن اما بدون کسب آگاهی و دانش در این حوزه امکان سرمایه گذاری وجود نداره، در غیر این صورت فرد دچار ضرر زیادی میشه.

ما در این مقاله قصد داریم به موضوع سرمایه گذاری را از کجا شروع کنم؟ بپردازیم و فوت و فن های اصول سرمایه گذاری رو به شما بگیم تا با رعایت برخی مسائل و آموزش سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بتونین از داراییتون در برابر مشکلات فعلی و همچنین تورم جهانی محافظت کنین.

مفهوم سرمایه گذاری

مفهوم سرمایه گذاری

سرمایه گذاری اساساً دارایی هست که با هدف رشد و حفظ دارایی پول ایجاد میشه که میتونه ثروت ایجاد شده برای اهداف مختلفی مانند رفع کمبود درآمد، پس انداز برای بازنشستگی یا انجام برخی تعهدات خاص مانند بازپرداخت وام ها، پرداخت هزینه های تحصیل یا خرید سایر دارایی ها مورد استفاده قرار بگیره.

درک تعریف سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال بسیار مهم هست زیرا گاهی اوقات انتخاب ابزار مناسب برای تحقق اهداف مالی شما دشواره و دونستن معنای سرمایه گذاری در وضعیت مالی خاص به شما امکان میده که انتخاب درستی داشته باشین.

سرمایه گذاری ممکنه از دو طریق برای شما درآمد ایجاد کنه: یکی اگر در یک دارایی قابل فروش سرمایه گذاری کنین، ممکنه از طریق سود اون دارایی یا ارز، درآمد کسب کنید و دوم اگه سرمایه‌گذاری در یک طرح بازدهی از طریق انباشت سود صورت بگیره. از این نظر، سرمایه‌گذاری چیست؟ رو میتونیم با گفتن این جمله بگیم که سرمایه‌گذاری‌ عبارتند از قرار دادن پس‌انداز شما در دارایی‌ها یا اشیایی که ارزش اون بیشتر از ارزش اولیه‌شان هست. از نظر مالی، تعریف سرمایه گذاری دارایی هست که با هدف افزایش ارزش اون در طول زمان به دست میاد.

سرمایه گذاری را از کجا شروع کنم؟

سرمایه گذاری در بازار های مالی به خصوص ارز های دیجیتال یک اصول و روشی داره که هر کسی میخواد وارد این حوزه شه باید این اصول و قوانین رو رعایت کنه. برای مثال برای ورود به بازار بورس شما باید ثبت نام کنین و بعد احراز هویت انجام بدین و یک کد بورسی رو تهیه کنین و در نهایت به خرید و فروش سهام بپردازین؛

اما برای وارد شدن به بازار ارزهای دیجیتال ابتدا باید یک صرافی معتبر برای خرید و فروش ارز هاتون انتخاب کنین و همانند بورس احراز هویت رو در اون صرافی انجام بدین و بعد چون ارز های دیجیتال بر خلاف بورس یا فارکس مقدار دارایی شما نباید در صرافی به دلایل امنیتی باقی بمونه، شما باید یه کیف پول معتبر نیز انتخاب کنین و داراییتون رو به اون کیف انتقال بدین تا از دست هکر ها و بدافزار ها در امان بمونین؛

به غیر از تمام موارد گفته شده شما اگه میخواین امکانات بیشتری برای ترید و سرمایه گذازی در ارز های دیجیتال داشته باشین، باید از صرافی خارجی برای این کار استفاده کنین که در این صورت شما برای اینکه از داراییتون محافظت کنین و صرافی متوجه ایرانی بودن شما نشه، باید از VPS که در این مقاله بهش میپردازیم، استفاده کنین. توصیه میکنیم درسایت صرافی اینانس مطلبی که دررابطه با معرفی بهترین ارز ها برای سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت در ارزهای دیجیتال رو هم مطالعه کنید.

آموزش سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارز دیجیتال به دلیل نو ظهور بودن و در نتیجه دانش کم افراد در این حوزه، باید خیلی با احتیاط و اصولی رفتار کرد. در ادامه میخوایم گام به گام به نحوه سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال بپردازیم. همچنین شما می تونین در سایت اینانس مقاله ی ویژگی سرمایه گذاری در ارز دیجیتال رو بخونین و اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست بیارین.

1. دانش کافی از بازار

آموزش سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

مهم ترین اقدامی که قبل از ورود به هر بازاری به خصوص ارز های دیجیتال باید انجام بدین اینه که از دانش کافی برای سرمایه گذاری در حوزه مد نظر برخوردار باشین و قدم های محکمی برای سرمایه گذاریتون بردارین.

بازار ارز دیجیتال یک بازار پر سود و در عین حال پر از خطرات و ریسک هایی هست که میتونه یک شبه تمام سرمایتون رو به باد بده؛ برای مثال پروژه ترا لونا که در ماه های اخیر رشد های قابل توجهی کرده بود و رتبه 6 کوین مارکت کپ رو به خودش اختصاص داده بود، در عرض چند ساعت نابود شد به طوری که اگه شما در این ارز صد میلیون تومن سرمایه گذاری کرده بودین سرمایه شما بعد از یک روز به صد تومن کاهش یافته بود.

درنتیجه توصیه میشه قبل از اینکه پولی رو به این بازار وارد کنین در ابتدا چند ماه بازار رو زیر نظر بگیرین و به عبارتی نبض بازار به دستتون بیاد تا توانایی تشخیص پروژه های خوب از پروژه های بد رو داشته باشین.

2. انتخاب صرافی

آموزش سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

بعد از اینکه دانش و اگاهی کاملی از بازار رو به دست اوردین، نوبت به انتخاب صرافی برای خرید و فروش ارز های دیجیتال میرسه. برای اینکه بتونیم در بازار ارز های دیجیتال فعالیت کنیم، باید یک پلتفرم معاملاتی که در اون خرید و فروش انجام میشه رو انتخاب کنیم که به این پلتفرم، Exchange یا صرافی گفته میشه.

صرافی های زیادی در سراسر دنیا هم ایرانی و هم خارجی دارن فعالیت میکنن اما مهم ترین نکته اینه که چه صرافی مناسب ایرانی ها هست چون همون طور که میدونین اکثر صرافی های خارجی به دلیل تحریم، اجازه فعالیت به ایرانی ها رو نمیدن و اگه کسی از ایران در این صرافی ها فعالیت کنه، صرافی این اجازه رو داره که حساب کاربری و دارایی هاشون رو مسدود کنه؛

توصیه ما برای خرید و فروش و ترید در ارز های دیجیتال این هست که از صرافی های ایرانی استفاده کنین که اگه احیانا مشکلی پیش اومد بتونین پیگیری کنین اما اگه شما ریسک از دست دادن سرمایتون رو قبول میکنین و دوس دارین امکانات بیشتری رو برای ترید در اختیار داشته باشین، میتونین با رعایت برخی نکات از صرافی های خارجی استفاده کنین.

ویژگی های یک صرافی معتبر

• امنیت

• پشتیبانی قوی

• رابط کاربری

• محیط کاربر پسند

• سابقه کاری

• مشخص نمودن تیم صرافی

• فعالیت در شبکه های اجتماعی

3. استفاده از VPS

اصول سرمایه گذاری

VPS مخفف کلمه Virtual Private Server هست به معنی سرور مجازی. سرور مجازی تکنیکی هست که با استفاده از مجازی سازی به چند سرور مجازی تقسیم می شود. در هنگام استفاده از VPS ها صرافی های ارز دیجیتال به هیچ عنوان متوجه ایرانی بودن شما نمیشن و به دلیل اینکه IP شما همیشه ثابته، شما با خیال راحت میتونین ترید کنین. البته استفاده از VPS رایگان نیست و باید ماهانه هزینه ای رو پرداخت کنین و معمولا تریدر ها از VPS استفاده میکنن.

VPS ها در حوزه وب سایت هم کاربرد زیادی دارن به طوری که سرور یک کامپیوتر قدرتمند هستن که تمام داده ها و فایل های تشکیل دهنده وب سایت شما رو در اون ذخیره میکنه و هنگامی که شخصی نام دامنه شما رو در مرورگر وب خود تایپ می کنه، اون رایانه قدرتمند وب سایت شما رو به صفحه جستجوگر هدایت میکنه.

4. تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال یک رویکرد تصویری بزرگ هست که اطلاعاتی مانند جامعه کاربران کریپتو، امور مالی، برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی و استفاده از اون در آینده رو در نظر میگیره.

تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی، زمانی اتفاق می افته که یک سرمایه گذار بالقوه تلاش می کنه ارزش واقعی یک دارایی رو مشخص کنه؛ این کار با استفاده از تمام اطلاعاتی که دردسترس عموم درباره ماهیت دارایی مورد نظربرای ارزیابی پروژه هست صورت میگیره.

تحلیل فاندامنتال به سرمایه گذاران این امکان رو میده که دارایی هایی رو بخرن که ارزششون کمتر از قیمت فعلی هست و دارایی هایی که بیش از حد ارزش گذاری شدن رو بفروشن.

5. تحلیل تکنیکال

آموزش سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

تحلیل تکنیکال نوعی تحلیل آماری با استفاده از شاخص های ریاضی جهت ارزیابی روندهای گذشته برای پیش بینی قیمت در بازار کریپتو هست؛ این کار با نگاه کردن به تغییرات قیمت گذشته و داده‌های حجم انجام میشه تا مشخص بشه بازار چگونه کار می‌کنه و در آینده میتونه به چه قیمت هایی برسه؟

با استفاده از تحلیل تکنیکال بازار ارزهای دیجیتال رو ارزیابی می‌کنن و فرصت‌های معاملاتی رو از طریق روند قیمت و الگوهای مشاهده شده در نمودارها شناسایی می‌کنن. سرمایه گذاران و تریدر ها بر این باورن که فعالیت های معاملاتی گذشته و تغییرات قیمت یک ارز، شاخص های ارزشمندی در تعیین قیمت و فعالیت اون در آینده نشون میده که میتونیم با استفاده از این تحلیل ها، نقاط حمایت و مقاومت یک ارز رو شناسایی کنیم و بر اساس این تحلیل، به خرید و فروش ارز های دیجیتال بپردازیم.

3 قدم برای رعایت اصول سرمایه گذاری

1. مدریت سرمایه

رعایت اصول سرمایه گذاری

یکی از مهم ترین فاکتور های رعایت اصول سرمایه گذاری، مدیریت سرمایه هست. مدیریت دارایی های رمزنگاری، عمل خرید و فروش دارایی های دیجیتالی هستش که به عنوان سرمایه گذاری در حین مدیریت یک سبد برای تجربه رشد کلی در ارزش بازار مورد استفاده قرار می گیره.

برای مثال وقتی میخوایم تو ارز های دیجیتال سرمایه گذاری کنیم نباید تمام سرمایمون رو یک جا وارد بازار کنیم و در صورتی که ارزش بازار افت کرد پولی برای تزریق به بازار نباشه؛ باید اونو به صورت پله ای و در هنگام پایین اومدن قیمت انجام بدیم و همچنین نباید از روی احساسات و تعصب تمام پولمون رو در یک ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنیم و هنگام به وجود اومدن مشکل در اون ارز ما دچار ضرر شدید شیم. همچنین در مدیریت سرمایه باید نقاط ورود و خروج رو باید تشخیص بدیم و استاپ لاس بزاریم تا اگه قیمت از اون حد پایین تر رفت صرافی به طور خودکار رمز ارز مد نظر رو بفروشه تا ما بیش از حد وارد ضرر نشیم.

2. با تمام سرمایه وارد ارز های دیجیتال نشوید

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که افراد تازه کار در هنگام ورود به بازار های مالی انجام میدن اینه که در ابتدا بدون کسب دانش و اگاهی، تمام سرمایه خودشون رو به یک باره وارد بازار ارز دیجیتال میکنن و بدتر از اون از روی تعصب و احساسات، بیشتر دارایی خودشون رو صرفا در یک ارز بی نام و نشون سرمایه گذاری میکنن و با کمترین افت قیمت بیت کوین، فرد سرمایه گذار دچار ضرر هنگفتی میشه.

توصیه سرمایه گذارن معروف و موفق برای سرمایه گذاری در بازار های مالی اینه که بخشی از سرمایتون رو وارد ارز های دیجیتال کنین و مابقی رو در بازار های دیگه مانند طلا، سکه، بورس و.... سرمایه گذاری کنین تا احیانا اگه یکی از بازار های مالی دچار افت قیمتی شد، استرس از دست دادن تمام سرمایتان رو نکشین و تصمیمات اشتباهی نگیرین.

3. کنترل احساسات و هیجانات

رعایت اصول سرمایه گذاری

آیا تا به حال شده که قیمت یه ارزی رو در بالاترین قیمت بخرین یا در پایین ترین قیمت، زمانی که همه مشغول به خرید اون ارز هستن، شما اقدام به فروشش بکنین؟ اگه جواب این سوال بله هست باید بدونین که شما باید احساسات و هیجانات خودتون رو کنترل کنین و در چنین مواقعی به حرف دیگران گوش نکنین و با علم و اگاهی خودتون پیش برین.

کنترل احساسات یکی از عوامل موفقیت در سرمایه گذاری هستش و افراد باید در شرایط سخت بتونن بر احساسات خودشون غلبه کنن و دست به اقدام اشتباهی نزنن. برای مثال در اوایل سال 2020 زمانی که خبر ویروس جدیدی به نام کووید 19 در جهان پخش شد، قیمت بیت کوین یک ریزش 70 درصدی رو تجربه کرد و ترس و وحشت تمام بازار رو فرا گرفت، اما سرمایه گذارانی که به این بازار اعتماد داشتن و توانایی کنترل احساسات خودشون رو داشتن، در زمان ریزش نیز اقدام به خرید میکردن و به اخبار گوناگون مبنی بر نابودی بازار ارز دیجیتال، گوش نمیدادن.

جمع بندی

سرمایه گذاری در بازار های مالی به ویژه در بازار ارز دیجیتال به دلیل سابقه کم و ارزش بازاری پایینش، خطرات و ریسک های زیادی داره که افراد باید قبل از ورود به این بازار، از وجود این خطرات مطلع شن و با توجه به میزان ریسک پذیریشون وارد این حوزه بشن.

در این مقاله به مفهوم سرمایه گذاری و سرمایه گذاری را از کجا شروع کنم؟ پرداختیم و همچنین توصیه های سرمایه گذاری افراد موفق رو برای شما بیان کردیم تا با الگو گرفتن از این افراد، بتونین یک سرمایه گذاری پر سود و بدون ریسک رو تجربه کنین.


نظرات کاربران در مورد سرمایه گذاری را از کجا شروع کنم؟ آموزش مبانی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال
  • باسلام اکثرآموزشهاعالی بود.........باسپاس

سوال امنیتی :2+34 = ?