آشنایی با مزایا و معایب خرید ارزهای دیجیتال

نوشته شده در : 1403/04/16

جستجو

ارزهای رمزنگاری شده در سرتاسر جهان سر و صدا و فعالیت ایجاد کرده اند و با ساختار غیرمتمرکز و بازدهی بالا، سرمایه گذاران و علاقه مندان به فناوری را به خود جذب کرده اند. خرید ارز دیجیتال امروزه بسیار رایج شده است. رمزارزها ارزهای دیجیتال مستقلی هستند که از فناوری توزیع شده ای به نام بلاک چین برای ثبت و تأیید تراکنش ها در دفتر کل دیجیتال استفاده می کنند. تراکنش ها با استفاده از رمزگذاری انجام می شود و پول با استفاده از کیف پول های مجازی ارسال و دریافت می شود تا امنیت و ناشناس بودن تراکنش ها تضمین شود. ارزهای رمزنگاری شده محبوب مانند بیت کوین و اتریوم به عنوان جایگزینی برای ساختارهای مالی سنتی توسعه یافته اند که نویدبخش مقیاس پذیری، امنیت و استقلال مالی هستند. جدای از پذیرش گسترده، چشم انداز دیجیتال به طور منظم شاهد هجوم ارزهای دیجیتال جدید است. در ادامه با مزایا و معایب خرید ارزهای دیجیتال آشنا خواهید شد.

مزایای خرید ارزهای دیجیتال

با وجود سقوط کریپتوکارنسی سال 2022، این یک سرمایه گذاری بسیار جذاب برای بسیاری از سرمایه گذاران است. در زیر رایج ترین مزیت های انواع ارزهای دیجیتال آورده شده است.

عدم تمرکز

مزایا و معایب خرید ارزهای دیجیتال

تمرکززدایی مزیت اصلی ارز دیجیتال این است که متعلق به هیچ موسسه مالی یا سازمان دولتی نیست. این امر کنترل‌های پولی را حذف می‌کند و تضمین می‌کند که ارزش ارزهای دیجیتال توسط بانک ‌های مرکزی و مقامات نظارتی تعیین نمی‌شود.

کارمزد تراکنش کمتر

کارمزد معاملات ارزهای دیجیتال بسیار کم و گاهی اوقات زیاد است. این به این دلیل است که اشخاص ثالث و واسطه هایی مانند VISA و PayPal در این فرآیند حذف شده اند. علاوه بر این، تراکنش های برون مرزی با استفاده از ارزهای رمزنگاری شده بدون نیاز به روش های مختلف پرداخت، تسریع می شود و باعث افزایش کارایی و کاهش هزینه ها می شود.

حفاظت از تورم

به دلیل عرضه محدود، ارزهای دیجیتال به عنوان راهی برای محافظت در برابر تورم در نظر گرفته می شوند. به عنوان مثال، با بیت کوین، تعداد سکه هایی که می توان ایجاد کرد به 21 میلیون محدود می شود و پس از آن هیچ سکه جدیدی صادر نمی شود. سایر ارزهای دیجیتال از مکانیسم هایی برای محدود کردن عرضه و محافظت در برابر تورم استفاده می کنند. در تئوری، با افزایش تقاضا برای یک ارز دیجیتال، ارزش آن نیز افزایش می یابد.

پتانسیل بازدهی بالا

مزایا و معایب خرید ارزهای دیجیتال

اگرچه ارزهای رمزپایه ممکن است مشکلاتی مانند شرایط بازار و احتمال تقلب داشته باشند، اما بیشتر سرمایه‌گذاری ‌های ارزهای دیجیتال بازده بسیار خوبی دارند؛ بنابراین تاثیر ارزهای دیجیتال در سیستم های مالی جهانی را نمی توان نادیده گرفت.

دسترسی

ارزهای رمزنگاری شده خدمات مالی را در دسترس‌تر می‌کنند، زیرا در شبکه‌های توزیع شده اجرا می‌شوند و هر کسی که اتصال اینترنت و کیف پول رمزنگاری دارد می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. بر خلاف یک حساب بانکی معمولی، باز کردن یک حساب ارز دیجیتال نیازی به تایید هویت، بررسی پس‌زمینه یا چک اعتباری ندارد. ارزهای رمزنگاری شده همچنین امکان تراکنش ‌های برون مرزی آسان و سریع را فراهم می‌کنند، زیرا شامل کارمزدهای بالا، زمان پردازش طولانی و واسطه ‌هایی که با سیستم ‌های مالی سنتی ارائه می‌شوند، نیستند.

شفافیت

همه کاربران ارزهای دیجیتال به کلیدهای عمومی دسترسی دارند که می توان از آنها برای شناسایی سرمایه گذاران استفاده کرد. این بدان معنی است که حتی اگر نام سرمایه گذاران به اشتراک گذاشته نشود، می توان معاملات را برای شفافیت ردیابی کرد. کاربران می توانند با استفاده از ردیاب بلاک چین پلتفرم ارزهای دیجیتال، تراکنش ها را در زمان واقعی ردیابی کنند. با این حال، همه ارزهای دیجیتال از دفتر کل بلاک چین استفاده نمی کنند. 

معایب خرید ارزهای دیجیتال

مزایا و معایب خرید ارزهای دیجیتال

علیرغم همه صحبت هایی که در مورد اینکه افرادی که روی ارزهای رمزنگاری شده سرمایه گذاری می کنند یک شبه میلیونر می شوند، ارزهای دیجیتال با چالش هایی همراه هستند. در اینجا برخی از معایب رایج ارزهای دیجیتال وجود دارد.

نوسان

قیمت ارزهای دیجیتال اغلب در نوسان است. در حالی که این نوسان می تواند یک سود سریع باشد، همچنین می تواند در شرایط خاص، مانند زمانی که قیمت ارزهای دیجیتال به طور ناگهانی کاهش می یابد، ضررهای قابل توجهی برای سرمایه گذاران ایجاد کند. این عدم قطعیت، آن را به یک گزینه سرمایه گذاری پرخطر تبدیل می کند، به خصوص برای افرادی که به دنبال بازدهی بالا هستند.

عدم داشتن مقررات

ارزهای دیجیتال در بسیاری از کشورهای توسعه یافته قانونی هستند، اما توسط دولت های مرکزی تنظیم نمی شوند. فقدان مقررات در بازار ارزهای دیجیتال، خطر تقلب و دستکاری بازار را افزایش می دهد. تا زمانی که دولت ارزهای رمزنگاری شده را به روشی مشابه ارزهای فیات مانند دلار آمریکا اتخاذ و تنظیم نکند، خطرات مرتبط با سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت.

خطرات امنیتی

اگرچه فناوری بلاک چین یک معماری امنیتی قوی ارائه می دهد، حفره های امنیتی و تلاش های هک در اکوسیستم ارزهای دیجیتال در حال افزایش است. مجرمان سایبری به صرافی‌ های ارزهای دیجیتال و کیف پول‌ های دیجیتال حمله می‌کنند و خسارات مالی زیادی به افراد و مشاغل وارد می‌کنند. علاوه بر این، تراکنش های بیت کوین برگشت ناپذیر است و بازیابی وجوه دزدیده شده را دشوار می کند.

خطر گم شدن سکه ها

بسیاری از ارزهای دیجیتال، از جمله بیت کوین، به مالک نیاز دارند که یک کلید ویژه برای دسترسی به کیف پول مجازی که توکن های رمزنگاری در آن قرار دارند، داشته باشد. با این حال، اگر کلیدهای خصوصی شما مفقود یا به سرقت رفته باشد، امکان ارائه مدرک اضافی مبنی بر مالکیت یا بازیابی توکن های رمزنگاری شما وجود ندارد.

آینده ارزهای دیجیتال چگونه است؟

با فراتر رفتن قیمت بیت کوین از 30000 دلار در آوریل 2023، شایعاتی مبنی بر پایان زمستان کریپتوکارنسی منتشر شده است. همچنین حدس زده می‌شود که ارزهای دیجیتال و اینترنت اشیا در آینده نزدیک از پرداخت ‌های خرد پشتیبانی می‌کنند و به شرکت‌ها اجازه می‌دهند داده ‌های اینترنت اشیا را به اشتراک بگذارند. 

کلام آخر:
ارز دیجیتال دارایی است که فقط برای تراکنش های الکترونیکی استفاده می شود. اگرچه شکل فیزیکی ندارد، اما می توان آن را با پول فیات و سایر دارایی ها مبادله کرد. محبوب ترین ارزهای دیجیتال، بیت کوین ها هستند، اما بسیاری از دولت های ملی در حال بررسی انتشار ارزهای دیجیتال خود هستند.

منبع مقاله: https://www.techtarget.com/whatis/feature/Pros-and-cons-of-cryptocurrency

 

نظرات کاربران در مورد آشنایی با مزایا و معایب خرید ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :4+46 = ?