تخصیص دارایی چیست و چه مزایایی دارد؟

1402/05/16

تخیصص دارایی(Asset Allocation)؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین منظور از تخصیص دارایی چیست؟ چه زمانی باید تخصیص دارایی خودمون رو تغییر بدیم؟ تخصیص سرمایه مناسب برای شما چیست؟ اهمیت استفاده از تخصیص دارایی چیست؟ تنوع در سبد ارزهای دیجیتال چجوریه؟

حوزه سرمایه گذاری در بازارهای مالی به ویژه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به دلیل مزیت های فوق العاده در افزایش دارایی افراد بدون اینکه لازم باشه فعالیت خاصی رو انجام بدن، همیشه از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و افراد و معامله گران زیادی رو به خودش جذب می کنه، ولی از اونجایی که ویژگی های افراد مثل آستانه تحمل و میزان ریسک پذیری و... با هم متفاوت هست، میشه با استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال خاصی این حوزه رو بهینه کرد. یکی از این استراتژی ها، تخصیص سرمایه هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد تخصیص دارایی یا Asset Allocation بهتون ارائه بدیم، به بررسی اهمیت استفاده از تخصیص دارایی بپردازیم و ایده و اهداف تخصیص دارایی در بازارهای مالی رو بررسی کنیم.

منظور از تخصیص دارایی چیست؟

منظور از تخصیص دارایی چیست؟

آیا می دونین منظور از تخصیص دارایی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که تخصیص دارایی یا Asset Allocation یکی از بهترین استراتژی های معاملاتی در حوزه سرمایه گذاری در بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال هست که با اهداف شخصی سرمایه گذاران، میزان ریسک پذیری و آینده نگری اون با هدف ایجاد تعادل در میزان ریسک و پاداش توسط تقسیم دارایی ها و ارزهای دیجیتال یه سبد انجام میشه. به عبارت دیگه، این استراتژی فرایند تصمیم گیری هست که در مورد اختصاص پول و سرمایه به بازاری بر اساس دارایی ها سبد سرمایه گذاری به منظور دستیابی به اهدافی مشخص بحث می کنه.

جالب اینجاست که بدونین تخصیص دارایی(Asset Allocation) فرایند تقسیم سرمایه و دارایی ها بین مدل های مختلف دارایی مثل سهام، ارزهای دیجیتال پول نقد و.... هست. به عبارت دیگه، با استفاده از استراتژی تخصیص سرمایه همه تخم مرغ ها رو در یه سبد قرار نمیدین. توجه داشته باشین که تنوع دارایی و نسبت پرتفویی که به هر کدوم اختصاص داده شده، به پتانسیل رشد سرمایه گذاری های شما و ریسکی که مرتکب اون میشین، موثر هست. روش های مختلفی وجود داره که می تونین با استفاده از اون ها دارایی های خودتون رو تخصیص بدین.

مقاله پیشنهادی: مهم ترین نکات در چیدن سبد ارزهای دیجیتال

اهمیت استفاده از تخصیص دارایی

اهمیت استفاده از تخصیص دارایی

همونطور که گفتیم، تخصیص دارایی(Asset Allocation) یکی از بهترین استراتژی های سرمایه گذاری در بازارهای مالی به ویژه بازار رمز ارزهاست که هدف اون ایجاد تعادل در ریسک و پاداش هست که این هدف رو توسط تقسیم دارایی های سبد سرمایه گذاری طبق اهداف شخصی، میزان ریسک پذیری و افق سرمایه گذاری تریدرها دنبال می کنه. استفاده از استراتژی تخصیص دارایی در بازارهای مالی از اهمیت زیادی برخوردار هست. بنابراین، معامله گران و سرمایه گذاران زیادی سعی می کنند تا با استفاده از استراتژی تخصیص سرمایه، سبد سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال خودتون رو متنوع کنند تا شانس کسب سود زیادی داشته باشن.

توجه داشته باشین که تخصیص مناسب دارایی ها می تونه نقش قابل توجهی در تعادل سبد سرمایه گذاران افراد و بازده کلی اون ها داشته باشه. در حقیقت، ترکیب دارایی های سرمایه گذاران در هر بازه زمانی انعکاس دهنده اهداف اون هاست. علاوه بر این، ایجاد ترکیبی مناسب از دارایی های مالی مختلف مثل سهام، اوراق قرضه و.... در پرتفوی هر سرمایه گذار و معامله گر یه روند جدید هست. در اصل سرمایه گذاران از استراتژی تخصیص سرمایه واسه رسیدن به اهداف مختلفی استفاده می کنند و یکی از اصلی ترین اون ها، متعادل کردن دوباره پرتفوی هاست.

مقاله پیشنهادی: چرا در معاملات باید استراتژی داشت؟

تخصیص دارایی چه اهداف دارد؟

تخصیص دارایی چه اهداف دارد؟

همونطور که گفتیم، تخصیص دارایی(Asset Allocation) نوعی استراتژی در سرمایه گذاری روی دارایی های مالی به ویژه رمز ارزهاست که بر پایه اهداف معامله گر با هدف ایجاد تعادل در میزان ریسک و پاداش انجام میشه. تخصیص دارایی با اهداف مختلفی صورت می گیره. در ادامه برخی از اهداف تخصیص دارایی در سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال رو بررسی می کنیم:

  • تخصیص دارایی با توجه به سن

یکی از اهداف تخصیص دارایی در بازارهای مالی، تخصیص سرمایه بر اساس سن هست. معمولا رمزارزها و سهام واسه بازه های زمانی 5 ساله یا بیشترف حساب های نقدی و بازار پول به منظور دستیابی به مقاصد کمتر از 1 ساله و اوراق قرضه در بین این دو توصیه میشه. توجه داشته باشین که واسه به دست آوردن درصد مناسب سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، کارشناسان تاکید دارن سن افرادی رو که قصد سرمایه گذاری دارن، از 100 کم کنین. مثلا یه شخص 50 ساله بهتره 50 درصد از دارایی های خودش رو سرمایه گذاری کنه.

  • دستیابی به تخصیص سرمایه توسط وجوه چرخه عمر

یکی دیگه از اهداف تخصیص دارایی در بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال، دستیابی به تخصیص سرمایه توسط وجوه چرخه عمر هست. صندوق های سرمایه گذاری تاریخ هدف یا چرخه عمر، سعی می کنند تا به منظور فراهم کردن ساختارهای پرتفوی به سرمایه گذاران، میزان سن سرمایه گذار، میزان تمایل به ریسک و علاوه بر این، اهداف سرمایه گذاری رو با تقسیم مناسب طبقات دارایی مورد توجه قرار بدن. البته توجه داشته باشین که کارشناسان باور دارن که تخصیص سرمایه های پرتفوی در این استراتژی سخت هست.

مقاله پیشنهادی: استراتژی استاپ هانتینگ (Stop Hunting) چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد تخصیص دارایی یا Asset Allocation بهتون ارائه بدیم، به بررسی اهمیت استفاده از تخصیص دارایی بپردازیم و تنوع در سبد ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنا بشین. همونطور که گفتیم، تخصیص دارایی به معنی تنوع سازی سبد سرمایه گذاری در بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال هست. تخصیص دارایی در بازار با اهداف مختلفی انجام میشه که یکی از این اهداف، تنوع در پرتفوی سرمایه گذار به منظور شانس بیشتر در کسب سود هست.

 


نظرات کاربران در مورد تخصیص دارایی چیست و چه مزایایی دارد؟
سوال امنیتی :5+94 = ?