سود و ضرر تحقق یافته در بازار رمز ارزها چیست؟

نوشته شده در : 1402/06/13

سود و ضرر تحقق یافته در بازار رمز ارزها؛ اصطلاحی رایج در بین معامله گران در زمان خرید ارز دیجیتال و فروش آن! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مفاهیم به دست بیارین؟ آیا می دونین سود تحقق یافته چیست؟ منظور از زیان تحقق یافته چیست؟ سود و ضرر تحقق یافته چه زمانی به دست میاد؟ چجوری از ضرر تحقق یافته جلوگیری کنیم؟ چجوری میزان سود و ضرر معامله ارز دیجیتال رو در صرافی ها مشاهده کنیم؟

در بازارهای پرنوسان مثل بازار رمز ارزها، در صورتی که پیش بینی ها و تحلیل ها نشون دهنده سود یا ضرر چند ده برابری پرتفوی ارز دیجیتال باشه، باز هم نمیشه به طور قطعی در مورد میزان سود و ضرر صحبت کرد. بلکه بعد از واریز  وجه نقد به حساب های بانکی، میشه با قطعیت میزان سود و ضرر رو مشخص کرد. یعنی تا قبل از کلیک روی فروش دارایی ها، سود یا ضرر تحقق نیافته ای وجود نخواهد داشت. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد سود تحقق یافته و ضرر تحقق یافته بهتون ارائه بدیم، به بررسی جلوگیری از ضرر تحقق یافته بپردازیم و کسب سود و زیان تحقق یافته رو مورد بررسی قرار بدیم.

آشنایی با سود تحقق یافته در معاملات

سود و ضرر تحقق یافته در بازار رمز ارزها چیست؟

شاید واستون جالب باشه که بدونین سود تحقق یافته مفهومی واسه سود به دست اومده از سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی هست. واسه اینکه متوجه سود تحقق یافته بشیم، می تونیم از فرمول خیلی ساده اون استفاده کنیم. واسه این کار قیمت فعلی ارز دیجیتال رو با قیمت زمان خرید مقایسه کنین. میزان افزایش نرخ، سود تحقق یافته شما هست که کسب کردین. به عبارت دیگه، سود تحقق یافته عواید حاصل یا سود به دست اومده از سرمایه گذاری هست. با حساب کل درآمد به دست اومده از فروش و کم کردن مبلغ سرمایه گذاری اولیه و کارمزد تراکنش ها، می تونین میزان سود تحقق یافته رو پیدا کنین.

تا زمانی که ارزهای دیجیتال خودتون رو نفروختین و از معامله خارج نشدین، نمی تونین سود تحقق یافته رو محاسبه کنین. مثلا تصور کنین واسه ده ارز دیجیتال 400 دلار پرداخت کردین، بعد از مدنی ارزش ارزهای دیجیتال از 40 دلار به ازای هر رمز ارز به 50 دلار افزایش پیدا می کنه. بعد از افزایش قیمت، ارزهای دیجیتال خودتون رو در مجموع 500 دلار می فروشین. در اینجا سود تحقق یافته شما 100 دلار میشه. ولی بهتره بدونین که سرمایه گذار همیشه در معاملات سود به دست نمیاره، بلکه ممکنه محتمل ضررهای بزرگی هم بشه.

مقاله پیشنهادی: نکات مهمی که باید قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال بدانید

ضرر تحقق یافته چیست؟

ضرر تحقق یافته چیست؟

توجه داشته باشین که ضرر تحقق یافته در معاملات ارزهای دیجیتال فقط وقتی صورت می گیره که تریدر یا معامله گر، رمز ارزهای خودش رو با قیمتی پایین تر از قیمت خرید بفروشه. به این ترتیب، تا وقتی که ارزهای دیجیتال رو نفروخته باشه، ضرر تحقق یافته ای رخ نمیده، حتی اگه ارزش سبد سرمایه گذاری شخص صفر هم شده باشه. مفهوم ضرر تحقق یافته به طور ویژه ای واسه تریدرهای ساکن کشورهایی مثل ایالات متحده بیشتر کاربرد داره. معمولا در این کشورها در زمینه مالیات بر درآمد و دارایی نقدی افراد، قوانین و مقررات سختی اعمال میشه.

نحوه جلوگیری از ضرر تحقق یافته چگونه است؟

سود و ضرر در معاملات ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی های مالی، مسئله ای اجتناب ناپذیر هست. هیبچ تریدری رو نمیشه پیدا کرد که در همه معاملات یا خرید و فروش های خودش سود کرده باشه. وقتی که دارایی ها خودتون رو در بازار کریپتو سرمایه گذاری می کنین، تا لحظه پایان معامله، امکان محاسبه سود و ضرر تحقق نیافته وجود داره، ولی چون کارمزدها لحاظ نشدن و معامله بسته نشده، میزان سود و زیان تحقق یافته هم معلوم نیست. شما واسه اینکه از ضرر تحقق یافته جلوگیری کنین باید نکات گفته شده رو زیر نظر بگیرین:

  • یادتون بمونه که سود هیچ معامله ای 100 درصد نیست و ممکنه نه تنها سود به دست نیارین، بلکه تحلیل هاتون اشتباه از آب در بیاد و ضرر کنین.
  • همیشه سعی کنین حد ضرر یا استاپ لاس رو در همه معاملات ارز دیجیتال مشخص کنین تا در زمان ریزش بازار، معامله هاتون خیلی زود بسته بشن.
  • هیچ وقت بدون اطلاعات و دانش کافی و بر اساس نظرات و عقیده های سایر افراد مختلف وارد معاملات ارز دیجیتال نشین.

مقاله پیشنهادی: فریز شدن ارز دیجیتال چیست و راه های مقابله با آن کدامند؟

سود و زیان تحقق یافته چه زمانی حاصل می شوند؟

نکته قابل توجه این هست که سود تحقق یافته از سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها بعد از مدتی به دست میاد که به عنوان سود محقق نشده در نظر گرفته بشه. مثلا وقتی که هنوز معامله رو نبستین، سود و ضرر شما سود و زیان تحقق نیافته محسوب میشن. سودهای تحقق نیافته، سود شما بر اساس قیمت فعلی ارزهای دیجیتال، ولی قبل از فروش اون هاست. این میزان سود هنوز واقعی نیست، چون معامله شما تموم نشده و بعد از فروش دارایی ها و دریافت مبلغ می تونین سود و ضرر تحقق یافته خودتون رو محاسبه کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد سود تحقق یافته و ضرر تحقق یافته بهتون ارائه بدیم، به بررسی جلوگیری از ضرر تحقق یافته بپردازیم و کسب سود و زیان تحقق یافته رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بازار رمز ارزها ما رو با اصطلاحاتی مثل سود و ضرر تحقق یافته درگیر می کنه. سود تحقق نیافته میزان سودی هست که بعد از معامله برداشت می کنین و سعی نهایی شما هست. همچنین ضرر تحقق یافته میزان ضرر نهایی شما از این معامله هست. سود و زیان تحقق نیافته وقتی هست که هنوز معاملات شما بسته نشدن و ممکنه میزان سود و ضرر شما با توجه به نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال بیشتر بشه یا کاهش پیدا کنه.

 


نظرات کاربران در مورد سود و ضرر تحقق یافته در بازار رمز ارزها چیست؟
سوال امنیتی :6+79 = ?