مقایسه صرافی یونی سواپ و سوشی سواپ، کدام بهتر است؟

1402/05/03

مقایسه صرافی یونی سواپ و سوشی سواپ؛ کدوم صرافی غیرمتمرکز بهتره؟! آیا می دونین صرافی یونی سواپ چیست؟ صرافی سوشی سواپ چطور؟ SushiSwap چجوری کار می کنه؟ عملکرد صرافی یونی سواپ چجوریه؟ تفاوت صرافی یونی سواپ با سوشی سواپ چیست؟ کارمزدهای صرافی سوشی سواپ بیشتره یا یونی سواپ؟ به نظر شما سوشی سواپ روی چه بلاک چینی اجرا میشه؟

وقتی بحث از صرافی های غیرمتمرکز میشه، اسم صرافی یونی سواپ و سوشی سواپ اولیه گزینه هایی هستن که به ذهن ما میرسن. تفاوت یونی سواپ و سوشی سواپ یکی از ثاب بحث ترین موضوعات در حوزه امور مالی غیرمتمرکز و ارزهای دیجیتال هست. تا جایی که خیلی از کاربران فکر می کنند شباهت های این دو صرافی نسبت به تفاوت هاشون بیشتره. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد صرافی یونی سواپ(UniSwap) و صرافی سوشی سواپ(SushiSwap) بهتون ارائه کنیم، به بررسی تفاوت های سوشی سواپ و یونی سواپ بپردازیم و کارمزدهای این دو صرافی رو با همدیگه مقایسه کنیم.

آشنایی با صرافی یونی سواپ

آشنایی با صرافی یونی سواپ

آیا می دونین صرافی یونی سواپ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که یونی سواپ یا UniSwap یکی از صرافی های غیرمتمرکز در حوزه دیفای هست که شما می تونین رمزارزهای مورد نظر خودتون رو در این صرافی مبادله و سواپ کنین. یونی سواپ که به عنوان یکی از پلتفرم های غیرمتمرکز شناخته میشه، متن باز یا اوپن سورس هست که بر روی شبکه اتریوم راه اندازی شده. در صرافی یونی سواپ هیچ واسطه ای وجود نداره که در ازای امکاناتی که به شما ارائه میده، ازتون کارمزد یا هزینه ای بگیره. در عوض کارمزدها به تامین کننده های نقدینگی که خودشون از کاربران هستن، پرداخت میشه.

جالب اینجاست که بدونین صرافی یونی سواپ(UniSwap) امکان سپرده گذاری دارایی ها و ارزهای دیجیتال رو در استخرهای نقدینگی واسه کاربران فراهم می کنه. کسایی که در استخرهای یونی سواپ، تامین نقدینگی انجام میدن، تامین کننده نقدینگی شناخته میشن. هر سواپ یا مبادله ای که در استخر نقدینگی یونی سواپ انجام میشه، یه کارمزد به عنوان پاداش به این افراد تعلق می گیره. در اصل، استخرهای نقدینگی UniSwap، اسمارت کانترکت های اتریوم هستن که به بازارسازی اتوماتیک کمک زیادی می کنند.

آشنایی با صرافی سوشی سواپ(SushiSwap)

آشنایی با صرافی سوشی سواپ(SushiSwap)

سوشی سواپ(SushiSwap) هم به عنوان دومین صرافی غیرمتمرکز در بازار رمزارزها شناخته میشه. سوشی سواپ واسه توسعه و گسترش خودش از رقیبش یعنی یونی سواپ سرچشمه می گیره. بنابراین، سوشی سواپ یه کپی یا فورک از یونی سواپ هست که تغییرات و توسعه ای در اون دیده میشه. پلتفرم سوشی سواپ واسه اولین بار در آگوست سال 2020 توسط یه توسعه دهنده ناشناس به اسم Chef Nomi ایجاد شد. این صرافی علاوه بر ویژگی یونی سواپ که مبادله در استخر نقدینگی بودن، قابلیت انجام معاملات همتا به همتا رو هم واسه کاربران خودش ارائه میده.

پلتفرم غیرمتمرکز سوشی سواپ، واسه انجام معاملات از روشی غیرمتمرکز به اسم بازارساز خودکار یا AMM استفاده می کنه. همچنین سوشی سواپ توسط بازارسازهای خودکار، نیاز خودش رو به واسطه یا دفتر سفارشات برطرف می کنه. همه معاملات و مبادلات در صرافی سوشی سواپ به کمک استخرهای نقدینگی صورت می گیرن. این صرافی کوین بومی خودش رو به اسم SUSHI ایجاد کرده که کاربردهای مختلفی داره.

تفاوت های سوشی سواپ و یونی سواپ

تفاوت های سوشی سواپ و یونی سواپ

همونطور که گفتیم، صرافی های غیرمتمرکز یونی سواپ(UniSwap) و صرافی سوشی سواپ(SushiSwap) دو پلتفرم غیرمتمرکز برتر در حوزه ارزهای دیجیتال هستن که کاربران زیادی می تونن با کمک این پلتفرم ها مبادلات خودشون رو انجام بدن. تفاوت یونی سواپ با سوشی سواپ از جمله موضوعاتی هست که باعث میشه یه کاربر هر کدوم از این صرافی ها رو به اون یکی ترجیح بده. در ادامه برخی از تفاوت های یونی سواپ با سوشی سواپ رو بررسی می کنیم:

  • استخراج نقدینگی

استخراج نقدینگی یکی از تفاوت های یونی سواپ با سوشی سواپ هست. یونی سواپ هیچ برنامه ای واسه انجام استخراج نقدینگی های خودش نداره. در حالی که صرافی سوشی سواپ قصد دارن تا امکان استخراج نقدینگی رو واسه کاربران فراهم کنه.

  • وام و معاملات مارجین

یکی دیگه از تفاوت های یونی سواپ با سوشی سواپ این هست که UniSwap هیچ زمانی رو در اختیار کاربران قرار نمیده تا بتونن وام بگیرن یا از معاملات مارجین استفاده کنند. ولی سوشی سواپ با بررسی همه حوزه های مربوط با سیستم دیفای، هیچ محدودیتی رو واسه کاربران در نظر نمی گیره.

  • کارمزد سواپ یا مبادله رمزارزها

هر دو صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ و سوشی سواپ، امکان مبادله ارز دیجیتال با توکن های موجود در استخر نقدینگی خودشون رو واسه کاربران فراهم می کنند. ولی واسه انجام دادن این تبادل رمزارزها، باید میزان مشخصی کارمزد پرداخت بشه که این مقدار در یونی سواپ و سوشی سواپ متفاوت هست.

  • نقدینگی متمرکز

یکی دیگه از تفاوت های صرافی یونی سواپ با سوشی سواپ این هست که صرافی UniSwap امکان متمرکز سازی نقدینگی رو طبق محدوده قیمت سفارش رو به تامین کننده های نقدینگی میده. ولی این قابلیت در صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ وجود نداره.

  • حجم معاملات

یکی دیگه از تفاوت های صرافی یونی سواپ با سوشی سواپ، مربوط به حجم معاملات یا Trade Volume هست. حجم معاملات در واقع نشون دهنده کل معامله های انجام شده در صرافی ارز دیجیتال مورد نظر هست. شما می تونین با بررسی حجم معاملات، میزان توسعه و پیشرفت صرافی رو ببینین. در حال حاضر حجم معاملات صرافی یونی سواپ معادل 7.9 میلیارد دلار، ولی حجم معاملات در صرافی سوشی سواپ حدود 1.2 میلیارد دلار هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد صرافی یونی سواپ(UniSwap) و صرافی سوشی سواپ(SushiSwap) بهتون ارائه کنیم، به بررسی تفاوت های سوشی سواپ و یونی سواپ بپردازیم و کارمزدهای این دو صرافی رو با همدیگه مقایسه کنیم. همونطور که گفتیم، یونی سواپ و سوشی سواپ هر دو به عنوان بهترین صرافی های غیرمتمرکز در بازار رمزارزها شناخته میشن که امکانات مختلفی رو در اختیار تریدرها و معامله گران قرار میدن. این دو صرافی تفاوت های زیادی با همدیگه دارن.


نظرات کاربران در مورد مقایسه صرافی یونی سواپ و سوشی سواپ، کدام بهتر است؟
سوال امنیتی :7+60 = ?