اسلشینگ(Slashing) چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

1402/04/31

اسلشینگ(Slashing)؛ نحوه مجازات در الگوریتم اجماع اثبات سهام! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین اسلشینگ چیست؟ هدف از جریمه اسلشینگ چی می تونه باشه؟ عملکرد اسلشینگ در بازار رمزارزها چجوریه؟ چرا باید از جریمه اسلشینگ استفاده کنیم؟ روش جلوگیری از اسلشینگ در بازار چیست؟ مبالغ جریمه اسلشینگ چی میشن؟

همونطور که می دونین در مکانیسم های گواه اثبات سهام به منظور افزایش سطح امنیت به اعتبارسنج ها پاداش داده میشه و در صورت مرتکب شدن اشتباه باید جریمه اون رو پرداخت کنند. در این بلاک چین ها واسه عدم فعالیت، اعتبارسنجی غیرصادقانه و یا هر رفتار دیگه جریمه در نظر گرفته میشه که بهش اسلشینگ گفته میشه. این جریمه می تونه شامل ممنوعیت موقت یا همیشگی دارایی ها بشه. به همین دلیل ما می خواهیم تا توضیحاتی در مورد اسلشینگ یا Slashing بهتون ارائه بدیم، به بررسی روش جلوگیری از اسلشینگ بپردازیم و عملکرد اسلشینگ در بازار رمزارزها رو به صورت کامل بررسی می کنیم.

منظور از اسلشینگ چیست؟

منظور از اسلشینگ چیست؟

آیا می دونین منظور از اسلشینگ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اسلشینگ یا Slashing یکی از تکنیک های مجازات در مکانیزم اثبات سهام هست که انواع مختلفی داره. در این نوع مجازات اعتبارسنج ها در الگوریتم PoS که با اسم جریمه کاهش سهم هم شناخته میشن، احتمال مسدود شدن همه رمزارزهای استیک شده تاییدکننده ها وجود داره. به این ترتیب، اگه در یکی از شبکه های اثبات سهام مثل اتریوم و پولکادات به عنوان تاییدکننده کار می کنین، باید به صورت کامل با مفهوم اسلشینگ آشنا بشین.

جالب اینجاست که بدونین اسلشینگ(Slashing) وقتی رخ میده که ثابت بشه یه اعتبارسنج، اقدامی بر علیه شبکه اتریوم انجام داده. این کار نه فقط بر اساس سوء نیت، بلکه می تونه ناشی از اشتباهی در تنظیمات هم باشه. توجه داشته باشین که در این موقعیت یه ولیدیتور باعث اختلال در پیوستگی سیستم شده و باعث میشه تا قسمتی از ارزهای دیجیتال ارائه شده به شبکه به وسیله ولیدیتورها کم کم از دست برن و در آخر ولیدیتورهای مالک اون از شبکه بیرون انداخته بشن. این اتفاق برگشت ناپذیر هست و اون ولیدیتورها هم با عبارت Slashed نشونه گذاری میشن.

مقاله پیشنهادی: بررسی تخصصی امنیت در ارزهای دیجیتال

عملکرد اسلشینگ در بازار رمزارزها

عملکرد اسلشینگ در بازار رمزارزها

توجه داشته باشین که سیاست های کم کردن احتمال اسلشینگ ارز دیجیتال از بلاک چینی به شبکه دیگه متفاوت هست. به تازگی شبکه اتریوم به الگوریتم اثبات سهام مهاجرت کرده. در حال حاضر به جای ماینرها از اعتبارسنجی استفاده می کنه. این اعتباردهنده ها به کمک شبکه به منظور ارائه توکن های خودشون واسه امنیت پاداش به دست میارن. در این مورد بعضی از اون ها در کار خودشون کم کاری می کنند یا تخلفی رخ میده. کاربران فعال شبکه به عنوان افشاگر کار می کنند و مقصر رو پیدا می کنند.

بعدا هم یه عبارت نقض در مقابل اعتبارسنجی بد به وجود میارن و اون رو به بلاک تولید شده جدید اضافی می کنند. بعد ازا ون طلبکار به دلیل جرمی که مرتکب شده، مجازات و جریمه میشه. نکته قابل توجه این هست که این جریمه ها معمولا شناسه اعتبارسنجی اون ها رو از بین می بره و اون ها رو محبور می کنه تا مبلغی رو طیق اعتبارسنجی های مربوطه پرداخت کنند. هرچقدر این مبلغ بیشتر باشه، جریمه هم افزایش پیدا می کنه. در این میان، به شخصی که این جرم رو تشخیص داده، قسمتی از هزینه جریمه به عنوان پاداش داده میشه.

مقاله پیشنهادی: مفهوم DYOR در بازار ارز دیجیتال چیست؟

روش های جلوگیری از جریمه اسلشینگ

روش های جلوگیری از جریمه اسلشینگ

همونطور که گفتیم، جریمه اسلشینگ(Slashing) باعث میشه تا کارهای اشتباه اعتبارسنج ها کمتر بشن و میزان خطا در شبکه های بلاک چینی کاهش پیدا کنه. زیر نظر گرفتن این جریمه، امنیت، در دسترس بودن اعتبارسنج ها و مشارکت درست در شبکه رو بیشتر می کنه. شما می تونین با استفاده از روش های مختلفی از اسلشینگ جلوگیری کنین. در ادامه برخی از روش های جلوگیری از جریمه اسلشینگ رو بررسی می کنیم:

  • دقت در انتخاب استخرهای استیکینگ

یکی از روش های جلوگیری از جریمه اسلشینگ این هست که در انتخاب استخرهای استیکنگ توجه داشته باشین. این استخرها یکی از بهترین تکنیک ها واسه افرادی هست که سرمایه کافی واسه ایجاد نود مجزا رو در اختیار ندارن. بهتره بدونین مجازات استخرهای متفاوت زیادتر از نودهای مستقل هست و این قابلیت سرمایه گذاری می تونه شرکت کننده ها هم باشه. فقط پروژه ها و پلتفرم های معتبر و معروف رو واسه این کار انتخاب کنین.

  • تهیه کردن پایگاه داده داخلی

تهیه کردن پایگاه داده داخلی هم یکی دیگه از روش های جلوگیری از جریمه اسلشینگ هست. توجه داشته باشین که یه پایگاه داده داخلی از سابقه امضاها به نودها کمک می کنه تا از امضای پیام های مستعد دریافت جریمه اسلشینگ جلوگیری کنند. میشه از اجرای کارهای تکراری پیش گیری کرد. با این حال، پایگاه داده داخلی فقط دارای امضاهای آسیب رسان در این دستگاه هست. به این ترتیب، اگه می خواهین تغییر کلاینت رو انجام بدین، حتما باید یه نقطه اصلی رو تغییر بدین تا تاریخچه همه کارهای قبلی رو داشته باشین.

  • جلوگیری از مهندسی بیش از حد

یکی دیگه از تکنیک های جلوگیری از جریمه اسلشینگ این هست که از مهندسی بیش از حد خودداری کنین. اعتبارسنج ها نودهای بک آپ رو به شکل موازی با نود اصلی اجرا می کنند تا از افلاین شدن نود اصلی در اثر آسیب های فنی جلوگیری کنند. از لحظا نظری، این به بیشتر شدن سوددهی استیکینگ کمک زیادی می کنه، ولی در مقابل کاربر رو در در معرض خطرات و ریسک های مختلفی قرار میده.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد اسلشینگ یا Slashing بهتون ارائه بدیم، به بررسی روش جلوگیری از اسلشینگ بپردازیم و عملکرد اسلشینگ در بازار رمزارزها رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنا بشین. همونطور که گفتیم، اسلشینگ نوعی جریمه در شبکه های مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام هست. اسلشینگ(Slashing) وقتی رخ میده که ثابت بشه یه اعتبارسنج، اقدامی بر علیه شبکه اتریوم انجام داده. این کار نه فقط بر اساس سوء نیت، بلکه می تونه ناشی از اشتباهی در تنظیمات هم باشه.


نظرات کاربران در مورد اسلشینگ(Slashing) چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟
سوال امنیتی :2+77 = ?