ادرس کانترکت(Contract Address) ارز دیجیتال چیست؟

1402/04/30

آدرس کانترکت ارز دیجیتال؛ یکی از اصطلاحات رایج در بازار رمزارزها! آیا می خواهین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین آدرس کانترکت چیست؟ آدرس قرارداد ارزهای دیجیتال رو چجوری پیدا کنیم؟ دلایل پیدا کردن آدرس قرارداد هوشمند ارز دیجیتال کدامند؟ اتریوم از چند نوع آدرس استفاده می کنه؟ آدرس قرارداد هوشمند چجوری ساخته میشه؟

در بازار رمزارزها، آدرس ها به معنی هویت کاربری و تراکنش ها هستن. در حالی که خیلی از ما در مورد آدرس های کیف پول شنیدیم و یا حتی باهاشون کار کردیم، کانترکت آدرس یا آدرس قرارداد هوشمند توکن، اصطلاحی تقریبا پیچیده و کمتر آشنا واسه بیشتر کاربران و سرمایه گذاران رمزارزهاست. اطلاع از ماهیت، نحوه کارکرد و اهمیت این آدرس به خصوص در تراکنش های شبکه اتریوم و توکن های NFT قابل توجه هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد آدرس کانترکت ارز دیجیتال یا Contract Address بهتون ارائه کنیم، به بررسی دلایل شناسایی آدرس قرارداد توکن بپردازیم و نحوه ساخت آدرس قرارداد هوشمند رو مورد بررسی قرار بدیم.

آدرس کانترکت ارز دیجیتال چیست؟

آدرس کانترکت ارز دیجیتال چیست؟

آیا می دونین آدرس کانترکت ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که آدرس کانترکت توکن یا Token Contract نوعی قرارداد هوشمند به منظور ساخت و مدیریت آدرس های اون رمزارز و همچنین موجودی اون آدرس ها در فضای شبکه های بلاک چینی هست. قیمت ارز دیجیتال هر پروژه کریپتویی به آدرس کانترکت اون هیچ ربطی نداره، ولی ارزش موجودی این قراردادها که به وسیله سازنده های اون ها تعریف میشه، می تونه هر شکلی از دارایی مثل اشیای فیزیکی، ارزش پولی، حتی شناخته شده بودن یه شخص هم باشه.

جالب اینجاست که بدونین آدرس کانترکت ارزهای دیجیتال به آدرس قرارداد هوشمندی گفته میشه که تعدادی از کدها و کارکردها رو در شبکه هایی مثل اتریوم پوشش میده. توجه داشته باشین که این عملکردها در یه آدرس کانترکت وقتی اجرا میشن که تراکنش با اطلاعات ورودی مرتبط بوده و شرایط از قبل مشخص شده قرارداد، سازگاری داشته باشن. مثلا وقتی که شما می خواهین 20 اتریوم انتقال بدین، بر اساس قرارداد هوشمند مربوطه، مواردی مثل کافی بودن اعتبار کیف پول شما، معتبر بودن آدرس مبدا و مقصد و سایر موارد باید رعایت بشه تا تراکنش به درستی انجام بشه.

نحوه پیدا کردن آدرس کانترکت رمزارزها چگونه است؟

برای اینکه بتونین آدرس کانترکت رمزارزها رو شناسایی کنین، باید از روش های مختلفی استفاده کنین. معمولا معامله گران و تریدرهای حرفه ای از 3 روش زیر برای پیدا کردن آدرس کانترکت توکن استفاده می کنند:

  • استفاده از وبسایت رسمی پروژه ارز دیجیتال
  • استفاده کردن از اکسپلورر بلاک چین
  • استفاده از سایت های معتبر لیست کننده ارزهای دیجیتال

مقاله پیشنهادی: آیا قرارداد هوشمند قابل تغییر است؟

دلایل شناسایی آدرس قرارداد توکن

دلایل شناسایی آدرس قرارداد توکن

همونطور که گفتیم، آدرس کانترکت توکن نوعی شناسه خاص واسه یه قرارداد هوشمند هست که در یه شبکه بلاک چینی جای داده شده. این مفهوم آدرس توکن ها و موجودی ها رو نشون میده. قراردادهای هوشمند کانترکت هایی هستن که خودشون اجرا میشن و از مقررات مشخص شده پیروی می کنند. دلایل مختلفی به منظور پیدا کردن آدرس قرارداد توکن وجود داره که دو مورد از مهم ترین اون ها عبارت هستن از:

  • یکی از دلایل پیدا کردن آدرس قرارداد توکن این هست که شناسایی کانترکت آدرس یکی از قدم های مهم برای اضافی کردن اون ها به یه کیف پول هست.
  • یکی دیگه از دلایل پیدا کردن آدرس قرارداد توکن این هست که واسه تشخیص یه ارز دیجیتال از توکن های کلاهبرداری مشابه در پلتفرم های غیرمتمرکز به آدرس کانترکت نیاز داریم.

کانترکت آدرس چگونه ساخته می شود؟

توجه داشته باشین که کانترکت آدرس ها رو میشه به دو به شیوه متفاوت در بلاک چین اتریوم ایجاد کرد. این آدرس دارای تعدادی از اعداد و حروف هست که معمولا با 0xba… شروع میشن. با این وجود، اینکه 0xba چجوری محاسبه شده، از اهمیت زیادی برخوردار هست. کد قرارداد هوشمندی که در شبکه های بلاک چینی پیاده سازی شده، قسمتی از فرایند تراکنش هست. وقتی که یه قرارداد هوشمند در بلاک چین اجرا میشه، به یه آدرس کیف پول نیاز داره تا به صورت کامل اجرا و پیاده سازی بشه. در تکنیک اول ساخت کانترکت آدرس ها، سه مورد آدرس کیف پول، تراکنش و قرارداد هوشمند باید به ترتیب اجرا بشن.

مقاله پیشنهادی: قرارداد هوشمند ترون(Tron) چیست و کاربردهای آن کدامند؟

شناسایی کانترکت آدرس توکن های NFT

کانترکت آدرس چگونه ساخته می شود؟

نکته قابل توجه این هست که توکن های NFT هم کانترکت آدرس اختصاصی خودشون رو دارن. واسه پیدا کردن این آدرس ها، صفحه مجموعه توکن های غیرمثلی در بازاری که روی اون قرار داده شده یا سایت اون مرجع اصلی هستن. مثلا در پروتکل اوپن سی می تونین جزئیات مربوط به آدرس هر توکن NFT رو در بخش Details ببینین. توکن های غیرمثلی ساخته شدی روی بلاک چین اتریوم و بایننس، به ترتیب از استانداردهای ERC721 و BRC-721 استفاده می کنند. به این ترتیب، در سایت های فهرست کننده و اکسپلوررهای توکن هم می تونین با مراجعه به قسمت این توکن ها آدرس کانترکت NFT مورد نظر خودتون رو شناسایی کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد آدرس کانترکت ارز دیجیتال یا Contract Address بهتون ارائه کنیم، به بررسی دلایل شناسایی آدرس قرارداد توکن بپردازیم و نحوه ساخت آدرس قرارداد هوشمند رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، آدرس کانترکت توکن یا Token Contract نوعی قرارداد هوشمند به منظور ساخت و مدیریت آدرس های اون رمزارز و همچنین موجودی اون آدرس ها در فضای شبکه های بلاک چینی هست. شما می تونین با بررسی کانترکت آدرس ارزهای دیجیتال، از معتبر بودن رمزارز مورد نظر خودتون اطمینان حاصل کنین.


نظرات کاربران در مورد ادرس کانترکت(Contract Address) ارز دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :7+42 = ?