بررسی قابلیت های ورژن 4 یونی سواپ(UniSwap)

1402/04/29

بررسی ویژگی های ورژن 4 یونی سواپ؛ آیا دوست دارین تا با این قابلیت ها آشنا بشین؟ آیا می دونین صرافی یونی سواپ چیست؟ ورژن های مختلف صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ چه تفاوتی با همدیگه دارن؟ کدوم نسخه از همه بهتر هست؟ قابلیت های ورژن 4 یونی سواپ کدامند؟  ورژن 4 صرافی یونی سواپ چه مزایایی به همراه داره؟ آیا تا الان از نسخه چهارم یونی سواپ استفاده کردین؟

صرافی ها یکی از مهم ترین پروتکل ها در حوزه رو به رشد رمزارزها هستن که در چند سال اخیر نقش زیادی زیاد رو در زمینه مبادلات ارزهای دیجیتال بر عهده داشتن و بدون وجود اون ها بخش قابل توجهی از تراکنش ها هیچ وقت ایجاد نمیشد. با این حال، اصلی ترین مشکل این پلتفرم ها رو میشه متمرکز بودن اون ها توصیف کرد. یونی سواپ یکی از پلتفرم هایی هست که به صورت غیرمتمرکز فعالیت می کنه و نسخه های مختلفی داره. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ(UniSwap) بهتون ارائه بدیم، به بررسی ویژگی های ورژن 4 یونی سواپ بپردازیم و تفاوت نسخه های مختلف یونی سواپ رو مورد بررسی قرار بدیم.

آشنایی با صرافی یونی سواپ(UniSwap)

آشنایی با صرافی یونی سواپ(UniSwap)

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که صرافی یونی سواپ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که یونی سواپ یا UniSwap یکی از بهترین و معتبرترین صرافی های غیرمتمرکز در بازار رمزارزهاست که روی شبکه بلاک چینی اتریوم فعالیت می کنه. کاربران می تونن در صرافی یونی سواپ به مبادله توکن های ERC-20 بپردازن. همچنین در این پلتفرم معاملاتی نیازی به خریدار و فروشنده واسه ایجاد تقاضا نیست و این کار توسط معادله ای صورت می گیره که به شکل اتوماتیک قیمت رو تنظیم و بالا و پایین می کنه. در این صرافی نیاز به احراز هویت نیست و کاربران می تونن با اتصال کیف پول خودشون به این صرافی مبادلاتی رو انجام بدن.

جالب اینجاست که بدونین با ایجاد صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ(UniSwap) روی بلاک چین اتریوم، این پلتفرم معاملاتی تونست با رمزارزهایی مبتنی بر استاندارد ERC-20 و ولت هایی مثل متامسک و مای اتر ولت سازگار بشه. یونی سواپ به صورت منبع باز یا اوپن سورس فعالیت می کنه. یعنی کاربران می تونن به کدهای ساخت این صرافی دسترسی داشته باشن و علاوه بر بازبینی این کدها، در صورت نیاز یه صرافی ارز دیجیتال شبیه اون به وجود بیارن. توجه داشته باشین که فرایند معرفی و لیست کردن ارزهای دیجیتال جدید در این صرافی رایگان هست.

تفاوت های بین سه نسخه یونی سواپ

تفاوت های بین سه نسخه یونی سواپ

همونطور که گفته شد، شکست صرافی های متمرکز و البته افزایش قیمت رمزارز یونی، باعث شده تا افراد زیادی به سمت استفاده از سه نسخه یونی سواپ هجوم بیارن. اگه شما هم از اینکه همزمان سخ نسخه مختلف یونی سواپ فعال هست، گیج شدین و نمی دونین کدوم نسخه واسه فعالیت بهتره، باید با تفاوت های این ورژن ها مطلع باشین. برخی از تفاوت های بین سه نسخه یونی سواپ عبارت هستن از:

  • یکی از تفاوت های بین سه نسخه یونی سواپ این هست که صرافی یونی سواپ(UniSwap)  نسخه یک از زبان برنامه نویسی Vyper استفاده می کنه، در حالی که ورژن دوم و ورژن سوم از زبان برنامه نویسی سالیدیتی استفاده می کنند.
  • یکی دیگه از تفاوت های بین سه نسخه یونی سواپ این هست که در یونی سواپ ورژن 1 و ورژن 2 هزینه های جمع آوری شده در یه استخر نقدینگی اتوماتیک دوباره می تونن سرمایه گذاری بشن، ولی در ورژن سه یونی سواپ نمی تونن سرمایه گذاری بشن.
  • یونی سواپ نسخه یک و دو از استاندارد توکن ERC-20 واسه توکن های نقدینگی استفاده می کنند، ولی یونی سواپ ورژن سه از ERC-721 استفاده می کنه.

بررسی ویژگی های ورژن 4 یونی سواپ

بررسی ویژگی های ورژن 4 یونی سواپ

در حال حاضر و بعد از 5 سال فعالیت موفق یونی سواپ در حوزه ارزهای دیجیتال، این صرافی غیرمتمرکز خبر قابل توجه دیگه ای داره و میخواد تا ورژن چهارم خودش رو با ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی عرضه بازار کنه. پلتفرم یونی سواپ از زمان راه اندازی خودش هم راستا با تکامل فناوری و بازارهای مختلف رشد کرده و الان در آخرین نسخه خودش از قابلیت های جدید واسه ایجاد نقدینگی و معامله آنچین توکن ها خبر داده. نسخه چهارم یونی سواپ ویژگی های زیادی داره. در ادامه برخی از قابلیت های ورژن 4 یونی سواپ رو بررسی می کنیم:

  • قرارداد سینگلتون(Singleton Contract)

یکی از قابلیت های ورژن 4 یونی سواپ، برخوردار از قرارداد سینگلتون هست که می تونه همه جفت توکن های پروتکل رو کنترل کنه. در ورژن اصلی یونی سواپ هر استخر نقدینگی به صورت مستقل و به وسیله قرارداد فاکتوری ایجاد شده. به این ترتیب، تراکنش ها و مبادلات به شکل چند مرحله ای انجام میشن. مثلا واسه تبدیل ارز دیجیتال اتر به رمزارز دای از دو استخر نقدینگی ETH-USDC و USDC-DAO استفاده میشه.

  • هوک(Hook)

داشتن قابلیت هوک هم یکی دیگه ویژگی های منحصر به فرد نسخه چهارم یونی سواپ هست. هوک ها افزونه هایی قابل برنامه ریزی هستن و سازنده ها این امکان رو دارن تا با سفارشی سازی این افزونه ها، قابلیت های تازه ای رو به استخرهای نقدینگی خودشون اضافی کنند. افرادی که با استانداردهای ERC-1155، ERC-777 و استانداردهای دیگه کار کردن، با این الگوریتم آشنایی لازم رو دارن. در اصل، هوک ها افزونه هایی واسه سفارشی سازی استخرها برای اجرای کارمزدهای معاملات و ثبت سفارشات محدود هستن.

  • اتر بومی(Native ETH)

یکی دیگه از قابلیت های ورژن چهار یونی سواپ(UniSwap)، داشتن اتر بومی هست. این صرافی به منظور ایجاد جفت ارز به جای پشتیبانی از رپد اتر به صورت مستقیم از اتر بومی پشتیبانی می کنه. بنابراین، فرایند انجام معاملات در این پلتفرم آسون تر و هزینه ها کاهش پیدا می کنه. از اونجایی که اتر بومی فرستاده میشه، نقش Locker Modifier واسه حفاظت از حملات ورود دوباره پررنگ تر میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ(UniSwap) بهتون ارائه بدیم، به بررسی ویژگی های ورژن 4 یونی سواپ بپردازیم و تفاوت نسخه های مختلف یونی سواپ رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، یونی سواپ یا UniSwap یکی از بهترین و معتبرترین صرافی های غیرمتمرکز در بازار رمزارزهاست که روی شبکه بلاک چینی اتریوم فعالیت می کنه. صرافی یونی سواپ دارای 3 نسخه هست که به تازگی خبری مبنی بر ایجاد نسخه چهارم رو هم منتشر کرده که باعث شده تا بحث هایی درباره این نسخه صورت بگیره.

 


نظرات کاربران در مورد بررسی قابلیت های ورژن 4 یونی سواپ(UniSwap)
سوال امنیتی :1+70 = ?