ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند؟

1401/06/22


ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند؟ احتمالاً برای شما هم سوال شده که ارز دیجیتال دقیقاً چیه و مردم برای چی بابت اون پول پرداخت می کنن؛ این ابهام که در عوض تبادل ارز حقیقی بین دو نفر، چرا یک طرف حاضر به دریافت ارز مجازی میشه. برای رسیدن به پاسخی که تا جای ممکن کامل باشه، اول از همه باید روی مفهوم پول و ارز مطالعه داشته باشیم.

اگر راجع عملکرد پول در دنیای امروز اطلاعات کافی پیدا کنیم، درک ما از رمز ارزها و بازار هیجان انگیزشان سریعتر تکامل پیدا می کنه. در این مقاله سعی می کنیم که از نگاه فردی غیرمتخصص در حوزه بلاک چین، فرآیند پشت سر بازار ارز دیجیتال را توضیح بدیم. 

مقاله پیشنهادی: انواع ارز های دیجیتال کدامند؟

عملکرد پول های قدیمی و دیجیتال

کمی راجع پول های کلاسیک صحبت کنیم. اینکه ما از داشتن 100 هزار تومان یا 1000 دلار حرف می زنیم به چه معناست؟ آیا بهره وری اصلی مفهوم پول در همین مبادلات ساده ی روزانه مردم خلاصه میشه؟ در جواب باید گفت که پولی که در دسترس عموم مردم قرار داره، تنها بخش کوچکی از تمام ارز موجود در جهان رو تشکیل میده. اما بقیه اون کجاست؟

ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند؟

بیشتر پول موجود در دنیا، به صورت دلار یا دیگر ارزهای حقیقی، در سیستم های نقل و انتقال پول گردش می کنن. در بانک های مختلف، بانک های مرکزی و شرکت های سرمایه گذاری. نکته اینجاست که در عصر ما پول وسیله ای برای تبادل سریع و امن سرمایه هستش. این تبادل از طریق بانک ها و شبکه هایی مثل سوییفت انجام می شود. تبادلاتی که سعی می کنند تا جای ممکن امن و سریع و کم کارمزد باشند.

این جاست که ارزهای دیجیتال وارد می شوند، برای امنیت و سرعت بیشتر و کارمزد کمتر.

شبکه بلاک چین و تبادل امن

شبکه بلاک چین یک سیستم دیجیتالِ غیرمتمرکزه. این سیستم از بخش های نرم افزاری و سخت افزاری مختلفی تشکیل شده. هر چند در بخش سخت افزاری برای اینکه وابسته به هیچ ارگانی نباشد، به نوعی خودش رو در تمام جهان گسترش داده.

ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند؟

در اصل سراسر دنیا پردازنده های متعددی به عنوان ماینر(miner) در خدمت شبکه بیت کوین هستند. این پراکندگی باعث شده که عملکرد کلی بلاک چین ها تحت کنترل یک سازمان خاص قرار نگیرد.

شبکه بلاک چین برای ثبت و ذخیره ی ایمن و محرمانه ی تراکنش طراحی شده. به این معنی که شما برای انجام یک تراکنش که با رمز محافظت شده باشه، سراغ اون میرید. فرآیند ثبت و ذخیره در محیطی دیجیتال، به دور از کنترل هر شخص سومی رخ می دهد. رمز ارزها در اصل کلید و اجازه ی استفاده از این وسیله ی تراکنش غیرمتمرکز هستن.

کلیدهای تبادل امن در شبکه

گفتیم که شبکه بلاک چین برای ارتباط گیری، ثبت و ذخیره ی محافظت شده است. برای دسترسی به این محیط محرمانه شما باید اجازه ی استفاده داشته باشید. برای گرفتن اجازه باید نوعی کار برای شبکه انجام بدید. این کار برخلاف کارهای فیزیکی در دنیای واقعی، در اصل یک کار مجازی است. همان طور که می دونید در دنیای مجازی، اساس فرآیندها، مخصوصا همین رمزنگاری، بر محاسبه بنا شده. یعنی کار مورد نیاز شبکه محاسبه یک سری مسئله ی مشخص است.

این مسائل ریاضی در اختیار شبکه ای از کامپوترها قرار میگیره. حل کردن اون به معنای انجام کار تلقی میشه و به عنوان اثبات کار (یا همان چیزی که با proof of work شناخته می شود) ثبت خواهد شد. اگر شما بخواهید از محیط امن در اختیار بلاک چین استفاده کنید به چنین گواهی نیاز دارید. این گواهی همان ارز دیجیتال شبکه است. کلید حضور در شبکه بلاک چین، خرید ارز دیجیتال است.

دلیل ارزش شبکه امن

اگر می خواهید بدانید که در نهایت اصلاً چرا این شبکه امن ارزش دارد، باید برویم سراغ همان بحث اول کار. ارزها امروزه برای تبادل سریع، ایمن و با کارمزد کم استفاده میشن. ارزهای دیجیتال تمام این خصوصیات رو دارند. ارزهای دیجیتال ارتباطی کاملاً رمزنگاری شده و ایمن در فضای مجازی ایجاد می کنن. این یعنی تا حد خیلی زیادی، تراکنش ها به دور از آسیب خارجی باقی خواهند ماند.

ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند؟

نکته قابل توجه دیگه هم سرعت انتقال هست. مشخص است که استفاده از اینترنت و ابزار دیجیتال باعث شده که سرعت انتقال خیلی سریع بشه. به این اضافه کنید، یکپارچه بودن شبکه ی انتقال رو. برای فهم بیشتر، یک تراکنش در دنیای واقعی رو در نظر بگیرید. فرضاً شما قصد دارید از شهر هنگ کنگ مقداری پول به یک بانک در شهر میلان بفرستید.

برای انجام این فرآیند شما باید اول اطلاعات را به بانک مبدأ بدهید. این اطلاعات باید توسط بانک مرکزی کشور اول و البته بانک مرکزی آمریکا(برای انتقال معادل دلاری پول) تایید بشه. سپس اطلاعات به بانک مرکزی ایتالیا رسیده و نهایتاً در میلان شما به هدف خودتون می رسید.

در عوض ارز دیجیتال در بستری یک پارچه به نام بلاک چین کار میکنه. در صورتی که شما کلید معامله (ارز دیجیتال) رو داشته باشید، در یک محیط مجازی کل تراکنش ر به سرعت انجام میدید. به دلیل مجازی و یک پارچه بودن شبکه، کارمزد انتقال پول هم به شکل قابل توجهی کم میشه.

فرار از انحصار ارگان ها

یک مشکل برای ارزهای حقیقی، تکیه هر کدام به بانک های مرکزی کشورهاست. مثلاً دلار به فدرال رزرو و سیستم اقتصادی آمریکا اتکا داره. همان طور که سال هاست با آن رو به رو شدیم، آمریکا توانایی این رو داره که در روند تراکنش های دلاری به صورت یک طرفه اعمال نفوذ کنه. اما ارزهای دیجیتال چنین امکانی را به هیچ ارگانی نمیدن، چون جایی وجود ندارد که کنترل سخت روی شبکه داشته باشه. شبکه خود به خود کارش رو پیش میبره و از نظر توان محاسباتی هم، به ماینرهایی در سراسر دنیا وابسته است.

 

جمع بندی

سعی کردیم که در متن بالا توضیح دهیم که چرا ارز دیجیتال برای معامله گران ارزش داره. سعی کردیم منطق پشت سر دنیای ارز دیجیتال رو بیشتر واکاوی کنیم، اما این همه چیز نیست. شبکه ی بلاک چین قابلیت ها و پتانسیل هایی فراتر داره. پیش بینی میشه که این محیط غیرمتمرکز و امن، بتون در آینده ای نه چندان دور تبدیل به بستری برای یک سری از تکنولوژی های نوین بشه. محاسبات ابری یکی از این ایده های جذاب و خیره کننده است.

سوالات متداول در مورد نحوه عملکرد ارز دیجیتال

شبکه بلاک چین چیست؟
بلاک چین شبکه ایست برای انجام تراکنش های محافظت شده ی مالی. برای حضور در این شبکه و انجام تراکنش های امن شما باید از کلید مخصوص آن استفاده کنید که همان ارزهای دیجیتال می باشند.

چرا هیچ ارگانی نمی تواند بیت کوین را کنترل کند؟
چون این ابزار وابسته به یک شبکه غیر متمرکز و مستقل از سخت افزار در تمام جهان است. همین طور نرم افزار شبکه بیت کوین به شکلی کار می کند که برای ادامه فرآیند هایش به دستورات خارجی وابسته نیست.

مهمترین ویژگی های ارزهای دیجیتال برای انجام تراکنش ها کدام اند؟
غیرمتمرکز بودن، رمزنگاری داده های تراکنش و کارمزد کم برای معاملات، مهمترین دلایلی هستند که محیط بلاک چین را برای افراد جذاب می کنند.


نظرات کاربران در مورد ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند؟
سوال امنیتی :5+92 = ?