استاندارد TRC10 و TRC20 چیست و چه فرقی با هم دارند؟ | از TRC20 استفاده کنیم یا TRC10؟

1402/06/18
استاندارد TRC10 و TRC20 چیست و چه فرقی با هم دارند؟ | از TRC20 استفاده کنیم یا TRC10؟

یادمه وقتی که برای اولین بار اقدام به خرید ارز دیجیتال کرده بودم و میخواستم به کیف پول ارز دیجیتال منتقلش کنم، با دیدن شبکه های مختلف حسابی گیج شدم. شاید چنین چیزی برای شما هم پیش اومده باشه که ندونین باید از چه شبکه ای استفاده کنین. امروز قراره که با دو تا از مهمترین شبکه های دنیا که روی بلاک چین ترون ساخته شدن و بیشتر به عنوان استاندارد های TRC10 و TRC20 شناخته میشن، آشنا بشیم. همچنین قراره که فرق TRC10 و TRC20رو کاملا بهتون توضیح بدیم.

البته به جز این دو شبکه که روی ترون ساخته شدن، استاندارد های معروف دیگه ای هم وجود دارن؛ به همین منظور تصمیم داریم که فرق TRC20 و ERC20 رو که جزو پرکاربرد ترین شبکه های دنیا هستن رو بهتون شرح بدیم. یکی دیگه از مواردی که در موردش تو همین مقاله صحبت میکنیم، تبدیل توکن به ترون و انتقال از TRC10 به TRC20 هستش.

بلاک چین ترون چیست؟

ترون چیست

قبل از اینکه بخوایم در مورد استاندارد های بلاک چین ترون صحبت کنیم، بهتره که برای آشنایی بیشتر کمی درباره ترون و بلاک چینش اطلاعاتی رو بهتون بدیم. ترون یکی از پلتفرم های معروف بلاک چینی هستش که به دنبال بوجود آوردن یک شبکه جهانی غیر متمرکز برای به اشتراک گذاشتن مستقیم اطلاعات، محتوا و برنامه های غیر متمرکز هستش. این پلتفرم تو سپتامبر سال 2017 بدست بنیاد ترون ساخته شده. این بنیاد تو کشور سنگاپور قرار داره و مدیریت اون به عهده ی جاستین سان هستش.

بزرگترین مزیتی که تو این شبکه وجود داره، مقیاس پذیری بسیار بالای اونه؛ این مقیاس پذیری به اندازه ای زیاده که 2 هزار تراکنش رو تو هر ثانیه پردازش میکنه. البته قبلا تو وبلاگ ایران بایننس در مورد اینکه ترون چیست؟ یک مقاله جدا نوشتیم؛ در صورتی که مایل باشین بیشتر با این ارز و بنیانگذارانش آشنا بشین، میتونین به اون مقاله مراجعه کنین.

ترونیکس یا TRX چیست؟

ترونیکس ارز رسمی بلاک چین Tron هستش. این ارز برای اولین بار تو سال 2017 با استفاده از عرضه اولیه (ICO) موفق شد، بیش از 70 میلیون دلار سرمایه اولیه جمع کنه. البته اون موقع ارز دیجیتال TRX روی بلاک چین اتریوم و با استاندارد ERC20 ساخته میشد. حدودا یه سال طول کشید که ترون بتونه بلاک چین رسمی خودش رو کامل کنه و ارز ترون رو به اون منتقل کنه. با توجه به این که ترون یه بلاک چین اختصاصی برای خودش داره، ارز محسوب میشه نه توکن.

این شبکه ی انحصاری تو 25 ژوئن سال 2018 به طور رسمی در اختیار سرمایه گذاران گذاشته شد. شاید جالب باشه که بدونین، این روز به عنوان روز استقلال ترون معرفی شده که هر سال طرفدارای این ارز این روز رو جشن میگیرن. بنیاد ترون همچنان داره توکن های ترونی رو که روی شبکه ERC20 بودن رو از این شبکه جمع میکنه و اونا رو میسوزونه. 

استاندارد TRC10 چیست؟

trc10

اولین استانداردی که میخوایم بررسیش کنیم، تی آر سی 10 هستش. این استاندارد رو میتونیم به عنوان اولین استاندارد تو مین نت ترون دونست که همراه با عرضه مین نت (MainNet) منتشر شد. قبل از اینکه بلاک چین اختصاصی ترون ساخته بشه، توکن هایی که با استفاده از استاندارد TRC10 ساخته میشدن، تو بلاک چین اتریوم بودن. بعدا با کامل شدن Tron به بلاک چین اختصاصی اون منتقل شدن.

TRC10 مخفف کلمه Tron Request Comments هست. در کل این شبکه انعطاف پذیری بالایی رو داره و به همین خاطر استفاده از اون خیلی راحته. به همین خاطر بیشتر توسعه دهنده ها استفاده از این شبکه رو ترجیح میدن. ساخت توکن TRC10 خیلی ساده است و هرکسی با هر میزان بودجه ای که داشته باشه، میتونه یه توکن تو این شبکه بسازه.

باید بگم که به احتمال زیاد اکثر توکن هایی که روی بلاک چین ترون ساخته شدن از این استاندارد استفاده میکنن؛ برای مثال یکی از برترین پروتکل هایی که از این استاندارد استفاده میکنه، Bittorrent هستش که به احتمال زیاد میشناسینش. مهمترین دلایلی که باعث شد این استاندارد تا این اندازه محبوب و پر استفاده بشه عبارتند از:

• استفاده آسان: ساختن یه توکن جدید روی این شبکه بسیار ساده هستش.

• گستردگی پشتیبانی از TRC10: تقریبا همه ی کیف پول های معروف دسکتاپ و اندروید از این استاندارد و توکن های اون پشتیبانی میکنن. به احتمال زیاد هر توکنی که میشناسینش و از TRC استفاده میکنه، با استفاده از TRC10 ساخته شده. 

• هزینه ی کم استفاده از آن: یکی دیگه از عواملی که باعث شده استفاده از این استاندارد تا این اندازه کاربردی باشه، هزینه ی پایین استفاده از اونه. همین عامل باعث شده که شبکه TRC10 به یه توکن کاربردی برای ICO ها تبدیل بشه. نکته ی قابل توجه اینه که تو بیشتر وقت ها استفاده از این شبکه و توکن هاش رایگانه. البته همیشه اینطور نیست و گاهی وقتا شامل هزینه ی پهنای باند میشه که بسیار ناچیزه. 

همین دلیل، عامل استفاده از این توکن ها برای ساخت طرح های پانزی و شرط بندی است. البته این شبکه یه نقطه ضعف داره، اون هم اینه که بعد از ساخت توکن TRC10، امکان تغییر میزان عرضه ی اونا وجود نداره. البته برای کاهش مقدار چنین ارز هایی، مقداری از اونا رو به آدرس های مخصوصی منتقل میکنن. در واقع اینکار یه جور سوزوندن توکن هستش.

استاندارد TRC20 چیست؟

trc20

بعد از اینکه اکوسیستم برنامه های غیر متمرکز (DApps) تو بستر ترون ایجاد شد، این بلاک چین تونست از قرارداد های هوشمندی که تو بستر اتریوم وجود داشتن، حمایت کنه. به این ترتیب توسعه دهنده هایی که تا قبل از این روی بستر Ethereum فعالیت داشتن، میتونستن فعالیت هاشون رو به این بلاک چین منتقل کنن. توکن هایی که روی بستر Ethereum ساخته میشن، از استاندارد ERC20 استفاده میکنن.

کاربرد استاندارد TRC20 بیشتر تو ساخت قرارداد های هوشمنده، چون کارایی بیشتری رو نسبت به TRC10 داره. علاوه بر اون با توکن های ERC20 سازگاری کامل دارن که باعث شده استفاده از کیف پول برای نگهداری این نوع توکن ها راحتتر بشه. در مجموع توسعه دهنده هایی که بخوان برای نرم افزار غیر متمرکزشون از چندین توکن مختلف استفاده کنن، از استاندارد TRC20 استفاده میکنن.

ممکنه براتون سوال پیش بیاد که مگه نمیشد از همون TRC10 برای دی اَپ ها استفاده کنن؟ باید بگم که خیر؛ استفاده از TRC10 برای ساخت برنامه های غیر متمرکز امکان پذیر نیست چون این شبکه بسیار ساده طراحی شده. از طرفی شبکه TRC20 یه استاندارد پیچیده اس که مختص برنامه های غیرمتمرکزه؛ البته تنظیم این شبکه کار سختیه و هنوز به اندازه ی کافی ازش پشتیبانی نمیشه.

بیشترین استفاده از شبکه ترون

بیشترین کاربرد شبکه ترون، مربوط میشه به ارز دیجیتال تتر. تا قبل از این تتر روی شبکه های مختلفی مثل Omni (بلاک چین بیت کوین)، اتریوم، ایاس و. . . ساخته شده، اما به خاطر سرعت بالای ترون و کارمزد بسیار ناچیزش، تیم تتر تصمیم گرفتن که مقداری از این ارز رو به شبکه ترون منتقل کنن. در حال حاضر بیش از 32 میلیاد توکن روی این شبکه صادر شده و به این ترتیب اونو به بزرگترین بستر برای استیبل کوین تتر تبدیل شده. 

قبلا تو مقاله های کاملتری در مورد تتر و شبکه های ان صحبت کردیم و مفصلا این شبکه ها رو با هم مقایسه کردیم. اگه میخواین اطلاعات بیشتری رو بدست بیارین، میتونین اون مقاله ها رو هم مطالعه کنین.

فرق TRC10 با TRC20 چیست؟

trc10 and trc20

هر دو استاندارد TRC10 و TRC20 شبکه های قوی هستن و کاربرد خاص و منحصر به فرد خودشون رو دارن. معمولا تیم توسعه دهنده یا تیم اصلی پروژه با توجه به مزایا و کم و کاستی هایی که تو هر کدوم از این استاندارد ها وجود داره، یکی از اون ها رو برای ساخت پروژه و توکن اختصاصیشون مورد استفاده قرار میدن. تو ادامه این قسمت ویژگی های مختلفی که تو هر کدوم از این استاندارد ها وجود دارن رو به طور کامل بررسی میکنیم.

• سختی یادگیری توسط توسعه دهنده ها: یکی از مهمترین مواردی که باید قبل از انتخاب یه شبکه بهش توجه کنین، سخت یا راحت بودن یاد گرفتن نحوه ی استفاده از اون شبکه توسط توسعه دهندگان است. یادگیری TRC10 بسیار راحته. میزان سختی یادگیری برای استاندارد TRC20 متوسطه.

• حفاظت در برابر گم شدن توکن ها: متاسفانه تو شبکه های TRC10 و TRC20، چنین ویژگی وجود نداره.

• امکان تنظیم رابط کاربری: تو استاندارد TRC10 چنین امکانی وجود نداره و باید از رابط کاربری اصلی استفاده کنین، اما تو TRC20 این امکان وجود داره و شما میتونین با توجه به راحتی، کاربرد و سلیقه تون رابط کاربری رو تغییر بدین.

• امکان دسترسی به قرارداد هوشمند: همونطور که قبلا گفتیم، نمیتونیم از TRC10 برای ایجاد برنامه های هوشمند استفاده کنیم ولی امکان دسترسی به قرارداد های هوشمند با استفاده از این استاندارد وجود داره. تو شبکه TRC20 هم، چنین قابلیتی وجود داره.

• امکان دسترسی با استفاده از API: واسط برنامه نویسی کاربردی یا API که بهش واسط برنامه نویسی هم گفته میشه، به عنوان یه رابط بین سیستم عامل و کتابخانه با برنامه هایی که میخوان از اون سیستم عامل یا کتابخانه استفاده کنن، عمل میکنه. تو استاندارد TRC10 چنین چیزی وجود داره ولی تو شبکه TRC20 اینکار ممکن نیست.

• استفاده از رابط کاربری گرافیکی برای ICO ها: داشتن یه رابط کاربری زیبا میتونه برای کاربر ها جذابیت بیشتری رو داشته باشه. تو شبکه TRC10 چنین رابط کاربری برای عرضه اولیه ها وجود داره، ولی تو TRC20 همچین چیزی وجود نداره.

trc10

• امکان واریز از آدرس قرارداد: چنین قابلیتی تو هیچکدوم از شبکه های ترون وجود نداره.

• ردیابی آسان: همونطور که میدونین شفافیت تو شبکه های بلاک چینی بسیار بالاست و هر شخصی میتونه میزان، زمان و آدرس های مربوط به گیرنده و فرستنده رو مشاهده کنه. اینطوری هر شخصی میتونه تراکنش های انجام شده رو ردیابی کنه. امکان ردیابی توکن ها در شبکه TRC10 به صورت داخلی وجود داره. اما برای این که بتونیم مسیر انتقال ارز هایی که با استفاده از استاندار TRC20 ساخته شدن رو بزنیم، به یه بستر جداگانه احتیاج داریم.

• یادگیری ساختار توکن برای سرمایه گذار ها: برای استفاده از بعضی توکن ها باید به ساختار اون کاملا مسلط بشین. توکن های TRC10 جزو اون دسته ای هستن که پی بردن به ساختارشون ساده است. در عوض برای یاد گرفتن ساختار توکن های TRC20 باید وقت بیشتری رو بذارین؛ فراموش نکنین که تو این شبکه قبل از اینکه توکنی رو به آدرس قراردادی بفرستین، باید ساختارش رو به طور کامل یاد بگیرین.

• یادگیری ساختار توکن برای استفاده از کیف پول ها: همه ی مواردی که تو مورد بالا گفتیم شامل یادگیری ساختار توکن برای استفاده از کیف پول هم میشه.

• کارمزد تراکنش ها: هزینه ی انجام شدن یه تراکنش تو شبکه TRC10 به صرفه تره و حدودا 1000 برابر ارزون تر از شبکه TRC20 هستش.

• نوع انتقال: برای انتقال توکن هاتون تو شبکه TRC10 میتونین از قابلیت API ،که کمی بالاتر در موردش صحبت کردیم، استفاده کنین. هزینه ای که در اینصورت از شما دریافت میشه مربوط به پهنای بانده. همچنین تو این شبکه برای نقل و انتقال میتونین از قرارداد هوشمند استفاده کنین، ولی باید به این نکته توجه داشته باشین که هزینه ی پهنای باند و انرژی بیشتری ازتون گرفته میشه. در شبکه TRC20 فقط میتونین از قرارداد های هوشمند استفاده کنین، که همونطور که گفتیم هزینه ی بیشتری رو داره.

• استفاده از اعشار: تو شبکه TRC10، امکان استفاده از اعشار وجود نداره، اما تو TRC20 تا 18 رقم امکان اعشار وجود داره.

توجه: حالا که از تفاوت شبکه TRC10 و TRC20 رو بهتون شرح دادیم، باید متوجه شده باشین که بهتره برای انجام دادن تراکنش هاتون از روش API تو شبکه TRC10 استفاده کنین، چون کارمزد کمتری براتون داره.

شبکه ERC20 چیست؟

erc20

همونطور که میدونین هر توکنی که روی پلتفرم اتریوم ساخته بشه باید از استاندارد ERC20 پیروی کنه. این استاندارد در واقع یه لیستی از قوانین و مقرراتی هستش که تو باید یه توکن وجود داشته باشه تا بتونه روی اکوسیستم اتریوم فعالیت کنه. پروژه های زیادی وجود دارن که هنوز موفق به کامل کردن بلاک چین های اختصاصی خودشون نشدن و نیاز به جذب سرمایه دارن. این پروژه ها توکنشون رو روی بلاک چین اتریوم میسازن مثل ترون؛ بعد از این که چنین پروژه هایی تونستن با استفاده از ICO سرمایه ی مورد نیازشون رو جذب کنن، بلاک چینشون رو تکمیل میکنن و ارز هاشون رو به بلاکچین جدید منتقل میکردن.

در کل ERC20 مجموعه ای از قوانینی هستن که کمک میکنن، قرارداد های هوشمند و توکن های اون رو تو پلتفرم اتریوم بسازین. عبارت ERC مخفف شده ی کلمه Ethereum Request for Comment هستش و عدد 20 که کنار این عبارت وجود داره، نشون دهنده ی شماره ایه که به این درخواست اختصاص داده میشن.

مزایا توکن ERC20 چیست؟

با بوجود اومدن این استاندارد، همه ی ارز های دیجیتال باید از یه چهارچوب پیروی میکردن. مگه قبل از این نمیکردن؟ نه؛ قبل از این که چنین استاندارد هایی تنظیم بشن، هر کدوم از برنامه نویس ها از زبان برنامه نویسی و اصطلاحات خاص اون استفاده میکرد، مثلا برای نشون دادن مقدار کلی توکن هایی که قراره عرضه شن، بعضیا از تابع Total Number استفاده میکردن و یه عده از Total Amount.

تو دورانی که هنوز چنین قوانینی برای ارز های دیجیتال وجود نداشتن، تیم های توسعه دهنده و برنامه نویس ها، وقت و هزینه ی زیادی رو صرف ساخت یه توکن میکردن. این تنها مشکل ایجاد شده نبود، صرافی ها و کیف پول ها هم باید همه ی این زبان های مختلف رو تو پلتفرم خودشون اضافه کنن. در حال حاضر با توجه به استاندارد های جهانی و قالب یکسانی که همه ی ارز های دیجیتال از اون پیروی میکنن، وقتی که یه توکن جدید ساخته میشه، اتوماتیک به صرافی و کیف پول های مختلف اضافه میشه. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله اتریوم چیست ما رو میتونید مطالعه کنید.

در کل میتونیم مزایایی که یکسان سازی استاندارد داره رو تو لیست زیر خلاصه کنیم:

1. یک شکل شدن همه ی توکن ها

2. راحت و ساده شدن فرآیند لیست شدن یه ارز دیجیتال تو صرافی ها

3. راحت شدن ایجاد ارتباط بین قرارداد های هوشمند

4. راحت و ساده شدن فرآیند اضافه شدن یه ارز به کیف پول های مختلف

معایب توکن ERC20 چیست؟

معایب erc20

توکن های ERC20 ایراداتی رو دارن که بهتره در موردشون مطلع بشین. اولین ایراد مربوط میشه به وقتی که برای روش پرداخت تو یه قرارداد هوشمند به جای اتریوم از یه توکن ERC20 استفاده بشه. تو چنین مواقعی، وقتی که یه توکن رو به آدرس قرارداد هوشمند یه توکن دیگه بفرستین، توکن هاتون تو اون آدرس گیر میکنه و هیچ وقت برگشت داده نمیشه. شاید فکر کنین که این مشکل بزرگی نیست ولی باید بهتون بگم که فقط تا آخر سال 2017 بیش از 3 میلیون دلار پول به خاطر همین مشکل از دست رفته.

خوشبختانه جامعه ی اتریوم، متوجه وجود چنین مشکلی شدن و به همین خاطر دارن روی یه استاندارد جدید به اسم ERC233 کار میکنن. قراره که این استاندارد جدید رو طوری طرحی کردن که توکن ها به آدرسی که از اون توکن پشتیبانی نمیکنن، فرستاده نشن.

مشکل دیگه ای که تو این استاندارد وجود داره و باعث محدودیت اون شده، یه مشکل نرم افزاری به اسم Batch Overflow هستش که تو استاندارد ERC20 به اندازه ی کافی محدود نشده. این نرم افزار میتونه مشکلات زیادی رو تو این استاندارد ایجاد کنه که خرج کردن بیش از موجودی تو یه آدرس، یکی از اون مشکلاته. تو آوریل سال 2018 این مشکل فنی تو استاندارد ERC20 باعث شد که بعضی از صرافی های ارز دیجیتال، جلوی واریز و برداشت بعضی از ارزها رو بگیرن. در کل این نرم افزار همون مشکل قدیمی سرریز شدن داده های Integer است که هکر ها با استفاده از اون تونستن تا به الان، مقدار زیادی از ارز های مختلف رو بدست بیارن.

تفاوت ERC20 و TRC20 چیست؟

erc20 or trc20

اولین و اصلی ترین فرقی که بین شبکه های ترون و اتریوم وجود داره، تو نوع الگوریتم اجماعی هستش که این شبکه ها دارن. با توجه به این موضوع تراکنش هایی که تو شبکه ی اتریوم انجام میشن، با استفاده از استخراج و ماینینگ تایید میشن و به همین خاطر غیر متمرکز محسوب میشن. اما تو شبکه ترون برای تایید تراکنش ها، از فرآیند استیکینگ و سهام گذاری استفاده میشه. تو روش استیکینگ، کسایی که بیشترین مقدار ارز دیجیتال TRX رو دارن، به عنوان نماینده ای برای تایید تراکنش ها معرفی میشن. با استفاده از روش استیک، این افراد میتونن با نگهداشتن ارز هاشون، کسب درآمد کنن)

موارد بعدی تفاوت ERC20 و TRC20، مربوط میشه به سرعت و هزینه ی تراکنش ها. شبکه ی اتریوم تو چند سال اخیر به شدت شلوغ شده و به همین خاطر میزان سرعت انجام تراکنش ها رو این شبکه به شدت کم شده. همچنین کامزدی که برای انجام یک تراکنش گرفته میشه، چندین برابر شده.

شبکه ی اتریوم در مقایسه با بیت کوین، کارمزد کمتری رو میگیره و تراکنش کاربر رو بسیار سریعتر انجام میده. البته اتریوم در مقایسه با شبکه های جوون تر مثل ترون کم میاره و مثل یه لاک پشت پیر میمونه. قدرت اتریوم تایید 15 تراکنش تو هر ثانیه است، در حالی که این میزان تو ترون 2000 تراکنش تو هر ثانیه میباشد. علاوه بر اون تو شبکه ترون در مقایسه با اتریوم، کارمزد کمتری از شما گرفته میشه. جالبه بدونین که سرعت تایید شدن تراکنش ها تو بلاک چین بیت کوین 7 تراکنش تو هر ثانیه است. 

انتقال توکن از شبکه TRC20 به ERC20 امکان پذیر است؟

هیچ وقت نمیتونیم توکنی که روی شبکه ی TRC10 یا TRC20 ذخیره شده رو مستقیما به شبکه ERC20 منتقل کنیم. همچنین انتقال از TRC10 به TRC20 نیز عملی نیست. برای اینکار باید از یه واسطه استفاده کنیم. اجازه بدین که با یه مثال توضیح بدم؛ فرض کنین که شما مقداری تتر روی شبکه ERC20 دارین و میخواین اونو به Tether با استاندارد TRC20 تبدیل کنین. برای اینکار باید این ارز رو به یه کیف پول و یا صرافی که از هر دوی این شبکه ها پشتیبانی میکنه، انتقال بدین. سپس با استفاده از شبکه TRC20 اونو به کیف پولتون منتقل کنین.

مزیت استانداردهای TRC10 و TRC20

استانداردهای TRC10 و TRC20 مربوط به شبکه ترون (Tron) هستند و برای ایجاد توکن‌های قابل معامله در شبکه ترون استفاده می‌شوند. هر یک از این استانداردها مزایای خود را دارند:

مزایای استاندارد TRC10

1.سادگی: ایجاد توکن‌های TRC10 نسبت به TRC20 ساده‌تر است. شما نیازی به استفاده از کدهای هوش مصنوعی (smart contract) ندارید و می‌توانید توکن‌های خود را به راحتی با استفاده از واسطه‌های ترون ایجاد کنید.

2.هزینه کمتر: ایجاد توکن‌های TRC10 هزینه کمتری نسبت به TRC20 دارد، زیرا شما نیازی به اجرای یک هوش مصنوعی پیچیده ندارید.

3.سرعت تراکنش: تراکنش‌های TRC10 معمولاً سریعتر از تراکنش‌های TRC20 هستند، زیرا برای انجام تراکنش TRC10 نیازی به اجرای هوش مصنوعی نیست و تراکنش‌ها به سرعت تأیید می‌شوند.

مزایای استاندارد TRC20

1.قابلیت پیشرفته: استاندارد TRC20 به شما اجازه می‌دهد تا توکن‌های پیشرفته‌تری با قابلیت‌های مختلف مانند پرداخت‌های توکنی خودکار (automatic token payments)، توزیع توکن‌ها در ICOها، و انجام عملیات‌های پیچیده را ایجاد کنید.

2.بهره‌وری بالا: استفاده از استاندارد TRC20 برای پروژه‌های بزرگ و پیچیده باعث بهبود بهره‌وری می‌شود، زیرا شما می‌توانید قوانین مختلفی را برای توکن‌های خود تعریف کنید و کنترل دقیق‌تری روی عملکرد آنها داشته باشید.

3.تعامل با هوش مصنوعی: توکن‌های TRC20 می‌توانند با هوش مصنوعی تعامل کنند و به عنوان عنصری از اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی مورد استفاده قرار بگیرند.

به طور کلی، انتخاب بین استانداردهای TRC10 و TRC20 به موارد مشخص پروژه شما بستگی دارد. اگر پروژه شما ساده است و نیاز به توکن‌های ابتدایی دارید، TRC10 مناسب‌تر است. اما اگر پروژه شما پیچیده‌تر است و نیاز به قابلیت‌های پیشرفته‌تری دارید، TRC20 ممکن است گزینه‌ی بهتری باشد.

کلام آخر

دنیای ارز های دیجیتال بسیار بزرگ و گسترده است. امروز در مورد فرق TRC10 و TRC20 صحبت کردیم و این شبکه ها رو با هم مقایسه کردیم. امیدواریم که بعد از این موقع ارسال ارز های دیجیتالتون، مشکلی تو انتخاب شبکه نداشته باشین. همچنین لازم میدونم بهتون یاداوری کنم که صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس از همه ی شبکه هایی که تو این مقاله ذکر شدن پشتیبانی میکنه. 


نظرات کاربران در مورد استاندارد TRC10 و TRC20 چیست و چه فرقی با هم دارند؟ | از TRC20 استفاده کنیم یا TRC10؟
  • سلام.ایا انتقال از شبکه trc10 به trc20 یا بالعکس امکان پذیر است؟

    • با سلام. هیچ ارزی را نمی توان از یک شبکه به شبکه دیگر بطور مستقیم انتقال داد. تنها راه انتقال ارز به صرافی و فروش ان و بعد خرید ارز بر بستر شبکه جدید هست.

سوال امنیتی :1+39 = ?