استیبل کوین الگوریتمی چیست و انواع آن کدامند؟

1401/11/27
استیبل کوین الگوریتمی چیست و انواع آن کدامند؟

استیبل کوین الگوریتمی؛ مفهومی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین استیبل کوین الگوریتمی چیست؟ آیا می خواهین با انواع استیبل کوین های الگوریتمی آشنا بشین؟ ویژگی های استیبل کوین های الگوریتمی چیست؟ معایب استیبل کوین های الگوریتمی چیست؟

بازار رمز ارزها و خرید ارز دیجیتال به نوسانات بالای خودش مشهور هست که نتیجه عوامل مختلی مثل نقدینگی نسبی، نگرانی های نظارتی، تحولات مربوط به پذیرش جامعه، تبلیغات رسانه ای منفی و موارد دیگه هست. با این حال سال هاست مفهومی با اسم استیبل کوین به این بازار مالی وارد شده که قراره نوسانات رو از بین ببره و پلی بین دنیای ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال باشن. استیبل کوین انواع مختلفی داره که از جمله از اون ها میشه به استیبل کوین الگوریتمی اشاره کرد. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله استیبل کوین الگوریتمی چیست؟ اطلاعاتی در مورد استیبل کوین الگوریتمی به شما ارائه کنیم و به معرفی انواع استیبل کوین های الگوریتمی بپردازیم و مزایای استیبل کوین الگوریتمی رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این دارایی ها آشنایی داشته باشین.

استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

استیبل کوین الگوریتمی

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم استیبل کوین الگوریتمی رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این دارایی ها به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که استیبل کوین الگوریتمی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که استیبل کوین الگوریتمی نوعی رمز ارز هست که بدون پشتیبانی از طرف ارزهای فیات و سایر دارایی ها با قیمتی ثابت و با کمترین نوسان در بازار ارزهای دیجیتال به حیات خود ادامه میده. بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار پرنوسان هست و ممکنه در بعضی از مواقع دچار نوسانات قیمتی زیادی بشه. در حالی که بعد از مدتی ممکنه کاربران رو وارد دوران کم تنشی کنه.

جالب اینجاست که بدونین استیبل کوین های مبتنی بر الگوریتم هیچ وثیقه مرتبطی ندارن. بنابراین، اون ها به عنوان استیبل کوین های غیر وثیقه ای هم شناخته میشن. استیبل کوین های مبتنی بر الگوریتم، انواع جدیدی از ارزهای دیجیتال هستن که برای ارائه بهبود ثبات قیمت طراحی شدن. علاوه بر این، استیبل کوین الگوریتمی می تونه به تعادل عرضه و تقاضای دارایی در گردش کمک کنه. الگوریتم یا پروتکل پشتیبان گیری از این استیبل کوین ها به عنوان بانک مرکزی کار می کنه. در واقع یه الگوریتم به افزایش عرضه در صورت تمایل تورم زدایی توکن یا کاهش عرضه در صورت کاهش قدرت خرید استیبل کوین کمک می کنه.

مقاله پیشنهادی: انواع استیبل کوین ها در ارزهای دیجیتال

انواع استیبل کوین های الگوریتمی کدامند؟

انواع استیبل کوین های الگوریتمی

همونطور که گفتیم، استیبل کوین های الگوریتمی و به طور کلی همه استیبل کوین ها، بر پایه اهدافی مثل بیشترین بازدهی سرمایه، تمرکز زدایی و ثبات قیمت طراحی شدن. با بررسی دقیق تر میشه نقش استیبل کوین ها رو بهتر و شفاف تر دونست. استیبل کوین های الگوریتمی زیادی در بازار وجود دارن که هر کدوم مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی انواع استیبل کوین های الگوریتمی در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم تا با این رمزارزها آشنا بشین.

• Rebase

یکی از انواع استیبل کوین های الگوریتمی در بازار ارزهای دیجیتال، استیبل کوین Rebase هست. استیبل کوین تغییر پایه یا Rebase بر اساس تغییر در میزان عرضه، قیمت ارزهای دیجیتال رو کنترل می کنه. وقتی که قیمت یه استیبل کوین الگوریتمی بر اثر عوامل مختلف از یه مقدار تعریف شده کمتر میشه، الگوریتم اون با کاهش عرضه، جلوی کاهش بیشتر قیمت رو می گیره. همچنین وقتی که قیمت افزایش پیدا می کنه، الگوریتم مقدار عرضه رو افزایش میده تا قیمت ثابت بمونه و تغییر زیادی نداشته باشه.

• Fractional

یکی دیگه از انواع استیبل کوین های الگوریتمی، استیبل کوین Fractional یا استیبل کوین کسری هست که محبوبیت زیادی به دست آورده. این استیبل کوین ها با ترکیب بهترین مکانیسم ها از استیبل کوین های بدون وثیقه خالص و همتاهای وثیقه شده اون ها تلاش می کنند تا پیوند خودشون رو حفظ کنند. استیبل کوین الگوریتمی فراکس فایننس یه نمونه موفق از این نوع هست.

• Seigniorage

یکی دیگه از انواع استیبل کوین های الگوریتمی، استیبل کوین Seigniorage هست. در این نوع استیبل کوین های الگوریتمی از فرایند چند توکنی کمک گرفته شده. برای این کار یه کوین به عنوان ارز دیجیتال با قیمت پایدار و ثابت در نظر گرفته میشه و سایر کوین های موجود در بازار با هدف پایداری و ثبات کوین اولی به وجود میان تا عرضه و تقاضا تعادل داشته باشن و قیمت استیبل کوین الگوریتمی ثابت بمونه.

مزایای استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

مزایای استیبل کوین الگوریتمی

استیبل کوین های الگوریتمی مزایای زیادی داره که همین موضوع باعث میشه تا مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران زیادی قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن. استیبل کوین الگوریتمی از زمان ایده پردازی و بکارگیری اون تونسته خیلی از اهداف مورد نظر در مورد دارایی ها در بازار ارزهای دیجیتال رو برآورده کنه و با اون ها همسو بشه. میشه گفت این نوع دارایی بیش از نیمی از ویژگی های مثبت سایر ارزهای دیجیتال رو به همراه داره. همچنین استیبل کوین الگوریتمی با توجه به سازوکار و استفاده از الگوریتم های مختلف برای حفظ ارزش پایدار خودش به راحتی تونسته مرحله تمرکز زدایی رو پشت سرش بذاره.

همونطور که در معامله و نگهداری سایر ارزهای دیجیتال، کاربر نگرانی در خصوص وجود شخص سوم و نظارت کننده بر بازار رو حس نمی کنه، استیبل کوین الگوریتمی هم با کمک گرفتن از الگوریتم های وابسته به کاربران به صورت غیرمتمرکز به فعالیت خودش ادامه میده. همچنین این نوع از سرمایه مثل سایر ارزهای دیجیتال به صورت قطعی رمزنگاری شده و دارای سطح امنیت بالا هست.

مقاله پیشنهادی: کدام استیبل کوین برای خرید و فروش ارز دیجیتال بهتر است؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله استیبل کوین الگوریتمی چیست؟ اطلاعاتی در مورد استیبل کوین های الگوریتمی به شما ارائه کنیم و به معرفی انواع استیبل کوین های الگوریتمی بپردازیم و مزایای استیبل کوین الگوریتمی رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این دارایی های رمزنگاری شده اشنا بشین. همونطور که گفتیم، استیبل کوین های الگوریتمی رمزارزهایی هستن که مبتنی بر الگوریتم ها هستن و سعی می کنند تا با کنترل عرضه و تقاضا قیمت خودشون رو ثابت نگه دارن تا معامله گران و تریدرها بتونن با استفاده از این استیبل کوین ها از دارایی های خودشون در برابر نوسانات قیمتی محافظت کنند.


نظرات کاربران در مورد استیبل کوین الگوریتمی چیست و انواع آن کدامند؟
سوال امنیتی :3+76 = ?