امن ترین روش های نگهداری بیت کوین چیست؟

1401/06/12


ما سعی می کنیم در مقاله امن ترین روش های نگهداری بیت کوین، اطلاعاتی در مورد روش های امن نگهداری بیت کوین برای شما ارائه کنیم و به بررسی امن ترین روش های نگهداری بیت کوین بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و امنیت بیت کوین های خودتون رو تضمین کنین. بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز هست که در ابتدا توسط یک شخص یا گروهی از افراد با استفاده از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در یک کاغذ سفید در سال 2008 توضیح داده شد. بلافاصله پس از اون، در ژانویه 2009 راه اندازی شد. بیت کوین یک ارز آنلاین همتا به همتا هست، به این معنی که همه تراکنش‌ها مستقیما بین شرکت‌کنندگان مساوی و مستقل شبکه انجام میشه، بدون اینکه نیازی به هیچ واسطه‌ای برای اجازه باشه. به گفته خود ناکاموتو، بیت کوین ایجاد شد تا اجازه بده پرداخت‌های آنلاین مستقیما از یک طرف به طرف دیگه بدون انجام یک مؤسسه مالی ارسال بشه.

منحصربفرد ترین مزیت بیت کوین این هست که اولین ارز دیجیتالی هست که ایجاد شده و یک جامعه جهانی و صنعت کاملا جدید با میلیون ها کاربر علاقه مند به کریپتوکارنسی ها به وجود آورده که این کاربران در زندگی روزمره خودشون از بیت کوین و سایر ارزها استفاده می کنن. عرضه کل بیت کوین توسط نرم افزار اون محدود شده و هرگز از 21,000,000 سکه تجاوز نخواهد کرد. سکه‌های جدید در طی فرآیندی به نام «ماینینگ» ایجاد میشن: زمانی که تراکنش‌ها در سراسر شبکه منتقل میشن، توسط ماینرها دریافت میشن و در بلوک‌هایی بسته‌بندی میشن که به نوبه خود توسط محاسبات رمزنگاری پیچیده محافظت میشن. 

مقاله پیشنهادی: کیف پول بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین با الگوریتم SHA-256، متعلق به خانواده الگوریتم‌های هشینگ SHA-2 هست که توسط فورک بیت‌کوین کش (BCH) و همچنین چندین ارز دیجیتال دیگه استفاده میشه. با توجه به توضیحات ارائه شده، بیت کوین باید با روش های امنی نگه درای شود، زیرا ارزش زیادی در سراسر دنیا داره. بنابراین در مقاله امن ترین روش های نگه داری بیت کوین چیست؟ به معرفی و بررسی امن ترین روش های نگه داری بیت کوین می پردازیم که می تونیم از امن ترین مکان ها به کیف پول های دیجیتالی و فیزیکی اشاره کنیم که شامل کیف پول های سخت افزاری، کیف پول های نرم افزاری، کیف پول های کاغذی، کیف پول های چند امضایی و کیف پول های دستکاپ میشه. در ادامه مقاله امن ترین روش های نگه داری بیت کوین چیست؟ همراه ما باشین تا درمورد هر کدوم از کیف پول ها که جزو مکان های امن برای نگه داری بیت کوین به شمار میرن، اطلاعاتی در اختیارتون قرار بدیم و به بررسی روش های امن نگهداری بیت کوین بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

کیف پول های دیجیتال چیست؟

 همه افرادی که ارزهای دیجیتال خریداری می کنن، دارایی های خودشون رو در کیف پول های دیجیتالی ذخیره و نگه داری می کنن. کیف پول دیجیتال (Cryptocurrency Wallet) ابزاری برای نگهداری و دسترسی و دریافت و ارسال ارزهای دیجیتال هست که سبب تعامل کاربران دنیای ارزهای دیجیتال از طریق بلاک چین رو فراهم می کنه. قابل توجه هست که کیف پول های دیجیتال صرفا برای نگه داری و ذخیره ارزهای دیجیتال استفاده نمیشه و کیف پول های دیجیتال وسیله ای برای دسترسی کاربران به حساب خودشون در بلاک چین هست. امنیت کیف پول ها از مساِئل مهم هستش زیرا تنها راه اتصال به حساب در بلاک چین هست. 

کیف پول سخت افزاری:

کیف پول های دیجیتال

کیف پول سخت افزاری به طور کلی شامل سیستمی میشه که کلید خصوصی کاربران رو در یک فضای سخت افزاری که هیچ اتصالی به اینترنت نداره، نگه می داره. همین علت سبب میشه که کیف پول های سخت افزاری جزو امن ترین مکان ها برای نگه داری بیت کوین به شمار برن. در طول سال‌های گذشته با اوج گرفتن بازار ارزهای دیجیتال، هکرها و مهاجمان روش‌ها و راه‌کارهای مختلفی برای دسترسی به کلیدهای خصوصی کاربران ارزهای دیجیتال به کار بردن. در بعضی از این حملات، کاربرانی که از کیف پول‌های نرم‌افزاری، به‌خصوص کیف پول‌های صرافی‌ها استفاده می‌کردن مورد هجوم قرار گرفتن و مبالغ هنگفتی ارز دیجیتال از دست دادن. این در حالی هست که تا‌به‌حال هیچ گزارشی از سرقت اطلاعات از کیف پول‌های سخت‌ افزاری ثبت نشده. 

کیف پول‌های سخت‌ افزاری کلید خصوصی کاربر رو در فضایی قرنطینه نگهداری می‌کنن. زمانی که کاربر قصد انتقال ارز دیجیتال داشته باشه، با وصل کردن کیف پول سخت‌ افزاری به کامپیوتر و دریافت پسورد و رمزهای لازم، تراکنش رو به بلاک‌چین منتقل می‌کنه. همون طور که می‌دونین کارکرد اصلی یک کیف پول ارز دیجیتال، ارتباط برقرار کردن با بلاک‌چین و شبکه‌ی ارز دیجیتال هست. کیف پول‌های سخت‌ افزاری این کار رو بدون در معرض افشا قرار دادن کلید خصوصی انجام میدن. از کیف پول های سخت افزاری می تونیم به کیف پول لجر، کیف پول کیپ کی، کول والت، کیف پول ترزور و... اشاره کنیم. در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد برخی از این ولت ها می پردازیم.

• کیف پول لجر(Ledger)

کیف پول لجر

لجر(Ledger) محصول کشور فرانسه هست و کیف پول‌های اون انواع مختلفی داره، مثل لجر نانو ایکس، لجر نانو بلو و لجر نانو اس. کیف پول لجر به عنوان یکی از جدیدترین و مقرون به صرفه ترین کیف پول‌های سخت افزاری شناخته شده. این کیف پول‌ها طراحی ساده‌ای دارن و کاربر می‌تونه به راحتی با نمایشگر روی اون و نصب نرم افزار Ledger Live ازش استفاده کنه. از مزایای استفاده از کیف پول‌های لجر می‌توان به امنیت بالای اون، پشتیبانی از ارزهای مختلف و حفاظت بالا در برابر آسیب‌های فیزیکی اشاره کرد.

• کیف پول کیپ کی(keepkey)

کیف پول کیپ کی

کیپ کی(Keepkey) ساخت کشور آمریکا و جزو یکی از برترین کیف پول‌های سخت افزاری هست. این کیف پول سخت افزاری مقرون به صرفه و دارای طراحی بسیار زیبا هست، ولی تفاوتی که با کیف پول لجر داره،داشتن سایز بزرگتر، کمتر شناخته شدن اون توسط کاربران و پشتیبانی از ارزهای دیجیتال کمتری هست. از جمله مزایای این کیف پول می‌توان به قیمت مناسب، طراحی جذاب و امنیت بالای اون اشاره کرد.

کیف پول های نرم افزاری:

کیف پول های نرم افزاری

کیف پول های نرم افزاری، کیف پول هایی هستن که در شکل های مختلف و با ویژگی های منحصر به فردی در اختیار کاربران و معامله گران ارزهای رمزنگاری شده قرار می گیرن. از اونجایی که رمزارزهایی مثل فیات ها وجود خارجی ندارن، نمی توان اونها رو در کیف پول های معمولی نگهداری کرد که از اونها برای ذخیره پول نقد استفاده می شود. بنابراین برای نگهداری ارزهای دیجیتال از کیف پول های دیجیتالی استفاده میشه که در نوعی از این کیف پول ها، کیف پول های نرم افزاری هستن. کیف پول های نرم افزاری با ذخیره اطلاعات مربوط به کریپتوکارنسی ها مانند کلیدهای رمزنگاری شده خصوصی و عمومی در دستیابی به آدرس ارزها و تسهیل معاملات ارز دیجیتال نقش مهمی دارن. از کیف پول های نرم افزاری می تونیم به تراست ولت، کوینومی ولت، اتمیک ولت و... اشاره کنیم.

• کیف پول تراست ولت (Trust wallet)

کیف پول تراست ولت

کیف پول تراست (Trust Wallet) چند ارزی هست و ارزهای مختلفی رو پشتیبانی می‌کنه. می‌تونین این کیف پول رو روی موبایل نصب کنین و برای ذخیره، دریافت و ارسال رمزارزها از اون استفاده کنین. کیف پول Trust بهترین کیف پول نرم افزاری هست که به صورت غیرمتمرکز کار می‌کنه و امنیت بالایی داره. در زمان نصب این کیف پول، نیاز نیست هیچ‌گونه اطلاعات شخصی رو وارد کنین. کیف پول تراست 12 کلمه رو برای بازیابی در اختیار شما قرار می‌ده. این 12 کلمه رو یادداشت کنین و تو یه جای امن نگهداری کنین. از ویژگی های تراست ولت می تونیم به امنیت بسیار بالا، پشتیبانی از اکثر ارزهای دیجیتال، قابلیت اتصال به صرافی های بزرگ مثل بایننس و... اشاره کنیم.

• کیف پول کوینومی(Coinomi wallet)

کیف پول کوینومی

کیف پول Coinomi یک کیف پول چند ارزی هست. این والت در سال 2014 به بازار عرضه شد، بنابراین می‌تونیم بگیم که یکی از قدیمی ترین کیف پول های ارز دیجیتال در بازار هست. در ابتدا هم نسخه اندروید این والت عرضه، سپس نسخه iOS، و در نهایت نسخه دسکتاپ اون در سال 2019 منتشر شد. کیف پول کوینومی، کوین‌های بسیار زیادی رو پوشش می‌ده، که پشتیبانی و مالکیت بیش از 125 ارز بلاک چینی و بیش از 382 توکن رو برای کاربر فراهم کرده. با توجه به اینکه این کیف پول ارز دیجیتال، پشتیبانی از استاندار توکن ERC20 رو هم داره، هرتعداد توکنی که بخواین رو می‌تونین به اون اضافه کنین. 

یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت کیف پول کوینومی و اینکه باعث شده همچنان محبوب بمونه، ویژگی فوق‌العاده حریم خصوصی اون هست. اکثر علاقه‌مندان به حوزه ارزهای دیجیتال، به دنبال حفظ حریم شخصی‌شون هستن و اصلا یکی از دلایلی که به رمز ارزها روی آوردن، همین مساله پرایوسی هست. کیف پول Coinomi هیچ کدوم از اطلاعات شخصی شما رو جمع آوری نمی‌کنه و حتی برای جلوگیری از جاسوسی افراد دیگه برای پی بردن به تراکنش ها یا الگوی استفاده از والت، آی‌پی شما رو هم از دیگران مخفی می‌کنه.

در ادامه مقاله امن ترین روش های نگه داری بیت کوین چیست؟ به بررسی کیف پول های دیگه که جزو امن ترین ها هستن می پردازیم.

کیف پول کاغذی:

کیف پول کاغذی

یکی دیگه از امن ترین روش های نگهداری بیت کوین، استفاده از کیف پول های کاغذی هست. کیف پول وظیفه‌ای جز حفاظت از کلید خصوصی برعهده نداره و نوع کاغذی اون در واقع نسخه‌ی پرینت شده‌ای از کلید خصوصی به صورت کاراکترهای حرف و عدد یا کد QR هست. برای ایجاد کیف پول کاغذی، چند نرم‌افزار متن باز در کنار چند وب‌سایت وجود دارن که بهتر هست نظرات و اخبار مربوط به اون‌ها رو بررسی کنین؛ چرا که احتمال داره الگوریتم استفاده شده در اون‌ها قبلا موجب تولید کلید خصوصی تکراری شده باشه که بهتر هست در این صورت از اون استفاده نکنین. همچنین توصیه میشه حین ایجاد کلید خصوصی اتصال خودتون رو با اینترنت قطع کنین تا از به سرقت نرفتن اون توسط افراد دیگه مطمئن بشین. شاید بازیابی و استفاده از کیف پول‌های کاغذی نسبت به سایر روش‌ها یکم دشوارتر باشه، اما این نوع کیف پول جزو بهترین روش‌ها برای نگهداری بلندمدت به حساب میاد. اما باید حواستون باشه که کاغذ و نوشته‌‌های روی اون حکم بیت کوین و دارایی شما رو دارن که از بین رفتن یا پاره شدن اون دست شما رو برای همیشه از بیت کوین‌هاتون کوتاه می‌کنه.

کیف پول چند امضایی:

کیف پول چند امضایی

یکی دیگه از امن ترین روش های نگهداری بیت کوین، استفاده از کیف پول های چند امضایی هست. کیف پول چند امضایی یا (Multi-signature) به اختصار Multisig یکی از ارزشمند‌ترین ابزار‌های فضای کریپتو هست. با این حال سرمایه‌گذاران و اغلب کاربران کریپتو در مورد این اصطلاح و کاربرد‌های مفید اون در کسب و کار‌ها و حتی حفظ ایمن دارایی‌ها چیز زیادی نمی‌دونن. به طور خلاصه، کیف پول چند امضایی نوعی کیف‌پول کریپتویی هست که امکان ذخیره امن دارایی‌ها رو فراهم می‌کنه. شما زمانی می‌تونین به دارایی‌های کریپتو خودتون دسترسی داشته باشین که حداقل دو امضا یا بیشتر رو در کنار یکدیگه در اون وارد کنین.

 هر کلید برای در یک جایگاه مخصوص در این صندوق‌ها (ولت‌) به کار میره. کیف‌پول Multisig در واقع نسخه دیجیتالی این صندوق‌های امانات هست. دارایی‌های کریپتو در این ولت‌ها ذخیره میشن و شما زمانی می‌تونین اون‌ها رو منتقل کنین که کلید‌های مخصوص (امضا‌) رو در اختیار داشته باشین. این نوع کیف‌پول کاربرد‌های گوناگونی داره، اما چیزی که تا اینجا می‌دونیم این هست که امنیت‌ اون‌ها در سطح بالایی قرار داره. کیف پول‌های چند امضایی از سال 2013 تاکنون استفاده میشن. شما ممکنه اون‌ها رو در اشکال مختلفی مشاهده کنین. 

مثلا زمانی که شما یک ولت جدید ایجاد می‌کنین، می‌تونین تصمیم بگیرین چند کلید خصوصی ایجاد بشه و چند کلید برای باز کردن کیف‌پول لازم هست. رایج‌ترین انتخاب در هنگام ایجاد ولت‌های چند امضایی، انتخاب دو از سه (Two of three) هپست. در این حالت ولت شما سه امضای یکتا داره و با داشتن دو امضا امکان تایید تراکنش‌ها و انتقال دارایی‌های کریپتو میسر خواهد بود. گزینه‌های رایج دیگه ای که در هنگام ساخت کیف پول‌های چند امضایی استفاده میشن، شامل Three of Five، Two of Two و Five of Seven هستن. در ادامه چند مورد از بهترین کیف پول های چند امضایی رو بهتون معرفی می کنیم.

مقاله پیشنهادی: 8 راه حفظ امنیت بیت کوین

• Armory

کیف‌پول Armory یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های چند امضایی بیت‌کوینی هست. این کیف پول به دلیل انواع ولت‌هایی که ارائه میده و مکانیزم‌های ایمنی در برابر هک تعبیه شده در داخل ولت کاربرد زیادی داره. مزیت بزرگ دیگه کیف پول Armory این هست که می‌توان از اون در حالت آفلاین نیز استفاده کرد. در حالت آفلاین شما می‌تونین کلید‌های خصوصی خودتون رو بر روی یک حافظه USB ذخیره کنین. 

• Electrum

کیف پول چند امضایی Electrum نیز یکی از قدیمی‌ترین کیف‌پول‌های Multisig بیت‌کوینی هست. کیف پول Electrum امکان یکپارچه سازی با کیف‌پول‌های سخت افزاری مانند Ledger و Trezor رو داره. استفاده از این کیف‌پول آسون و سیستم پرداخت ساده‌ای رو تعبیه کرده که این مسئله استفاده از اون‌ رو برای کاربران مبتدی علاقمند به Multisig رو حائز اهمیت کرده. می‌توان گفت تنها عیب این کیف‌پول عدم پوشش اون از سایر کریپتو کارنسی‌های محبوب هست. شما فقط می‌تونین در اون کوین‌های BTC رو ذخیره و منتقل کنین.

کیف پول دسکتاپ:

کیف پول دسکتاپ

یکی دیگه از امن ترین روش های نگهداری بیت کوین، استفاده از کیف پول های دسکتاپی هست. کیف پول دسکتاپ سیستمی هست که شما بر روی رایانه شخصی خودتون دانلود و اجرا می ‌کنین. کیف پول‌ های دسکتاپ، به شما فرمان کامل بر کلید ها و دارایی ‌هاتون میدن. زمانی که کیف پول دسکتاپی ایجاد می ‌کنین، سندی به نام wallet.datروی رایانه شخصی شما قرار می‌ گیره. این سند حاوی داده‌ های کلید خصوصی هست که برای دسترسی به آدرس‌ های پول رمز نگاری شما استفاده میشه. بنابراین باید اون ر با یک کلید مخفی فردی رمز گذاری کنین. به‌ طور کلی کیف پول‌ های دسکتاپ ممکن هست امن ‌تر از بسیاری از قسمت ‌های وب در نظر گرفته بشن، با این ‌حال، مهم هست که قبل از راه‌ اندازی و استفاده از یک کیف پول رمز نگاری، اطمینان حاصل کنین که رایانه ‌تون دارای ویروس نیست.

در ادامه به معرفی بهترین کیف پول های دسکتاپی می پردازیم و اطلاعاتی در مورد هر کدوم از کیف پول ها خدمت تون ارائه می کنیم.

• کیف پولExodus 

 کیف پولExodus

کیف پول Exodus در فضای بهترین کیف پول ‌های رومیزی شناخته می‌شه. وقتی صحبت از ذخیره ‌سازی رمز نگاری مبتنی بر نرم‌ افزار میشه که هیچ دستگاه سخت ‌افزاری به اون متصل نیست، اکسودوس اغلب در ذهن تداعی میشه. کیف پول دسکتاپ دارای چند ویژگی متمایز هست که ممکنه اون رو برای علاقه ‌مندان به ارز های دیجیتال که به دنبال مکانی امن برای ذخیره دارایی‌ های خودشون هستندپ، به یک انتخاب جالب تبدیل کنه. برای شروع، اکسودوس به شما این امکان رو میده که طیف گسترده‌ ای از ارز های دیجیتال رو روی اون ذخیره کنین. علاوه بر تمام سکه‌ های اصلی، می ‌تونین تعداد بسیار مناسبی از رمز ارز ها و توکن ‌های رمز نگاری خاص رو نیز ذخیره کنین. 

مورد دیگه ای که Exodus رو به یکی از بهترین کیف پول‌ های رمز نگاری دسکتاپ تبدیل می ‌کنه، این هست که دارای یک صرافی داخلی هست. می‌ تونین دارایی‌ های کریپتو رو بدون نیاز به انتقال وجوه به صرافی یا کارگزاری دیگه، به راحتی از طریق کیف خودتون خریداری کنین و بفروشین که باعث صرفه ‌جویی در زمان میشه و مطمئنا روشی آسوده برای تجارت ارزهای دیجیتال هست. در مجموع، وقتی تمام جوانب مثبت و منفی Exodus را در نظر می ‌گیریم، مطمئنا یکی از بهترین کیف پول‌ های دسکتاپ موجود هست.

• کیف پول دسکتاپ Guarda 

کیف پول دسکتاپ Guarda

Guarda یکی از بهترین کیف پول‌ های دسکتاپ (ویندوز، لینوکس، مک او اس) هست. همراه با نسخه دسکتاپ، می ‌تونین یک کیف پول برای دستگاه تلفن همراه خودتون انتخاب کنین یا ممکن هست ترجیح بدین از کیف پول وب Guarda استفاده کنین. کیف پول Guarda از صد ها توکن و سکه در بیش از 45 بلاک‌ چین پشتیبانی می ‌کنه. این کیف پول یکپارچه به شما این امکان رو میده که ارز های دیجیتال رو خریداری کنین و بفروشین، بدون این که به پلتفرم‌ های دیگه برید و وجوه خودتون رو در اون جا واریز کنین. همچنین این کیف پول از کارت‌ های ویزا و مستر کارت برای خرید ارز های دیجیتال پشتیبانی می‌ کنه. این ویژگی‌ ها باعث شده که این سرویس جذاب‌ تر بشه. این کیف پول به طور مداوم در حال ارتقا هست و به طور منظم ویژگی ‌های جدیدی برای مطابقت با تمام خواسته‌ های بازار به اون اضافه میشه؛ بنابراین، با انتخاب این کیف پول، می‌تونین مطمئن باشین که یکی از بهترین گزینه‌ های موجود رو در اختیار دارین.

وظایف کاربران برای نگهداری امن بیت کوین:

کاربران برای حفظ امنیت یک کیف پول نرم افزاری باید رمز عبور مناسبی رو که از مقدماتی ترین لایه امنیتی هست رو تعیین کنن. برای همین نیز برای نگهداری امن بیت کوین بهتر هست روش‌های ذخیره‌سازی سخت افزاری بین تمامی گزینه‌های دیگره مدنظر قرار بگیره. با این حال نوع کیف پول بیت کوین انتخاب شده تنها یک بخش از اون رو تامین می‌کنه و نحوه نگهداری و مراقبت کاربر بخش مهم و اصلی دیگه هست. همچنین میزان سرمایه کاربران، عامل تعیین‌کننده‌ای در فراهم کردن میزان امنیت مورد نیاز هست. کاربران نباید بر روی دستگاه‌هایی که به بدافزار یا تروجان آلوده هستن، تراکنش بیت کوین انجام بده یا اطلاعات محرمانه‌ای مثل کلید خصوصی خودشون رو وارد کنن. هرچند روش‌های امنی وجود داره که با استفاده از اون‌ها می‌تونین حتی در کامپیوترهای آلوده به ویروس هم به صورت ایمن بیت کوین ارسال کنین.

دانلود کیف پول‌ های گوشی و دسکتاپ از سایت‌ها و منابع رسمی مورد دیگه ای هست که کاربران باید بهش توجه کنن. دریافت نرم‌افزارهای تقلبی و وارد کردن کلید خصوصی یا عبارات بازیابی در اون‌ها، به معنی موفقیت آمیز بودن عملیات فیشینگ هکرها خواهد بود که نتیجه‌ای جز به سرقت رفتن بیت کوین‌هاتون نخواهد داشت. بنابراین بیت کوین و کیف پول‌های اون یک فناوری امن محسوب میشن. درست مثل دیوار آتشینی که سرورهای اون در محل مشخصی قرار داره و اتاق سرور اون قفل زده شده که توسط تعدادی محافظ ازش مراقبت میشه، امنیت بیت کوین یا هر فناوری دیگه نیز به نحوه مراقبت و نگهداری شما وابسته هست.

نتیجه و جمع بندی:

تلاش کردیم در مقاله امن ترین روش های نگهداری بیت کوین چیست؟ به معرفی بهترین کیف پول ها و روش های امن نگهداری بیت کوین بپردازیم و اطلاعات کاربردی در رابطه با امن ترین روش های نگهداری بیت کوین خدمت تون ارائه کنیم. بنابراین برای حفط بیت کوین هاتون مناسب ترین کیف پول ها رو انتخاب کنین و پسورد مناسبی برای کیف پول هاتون انتخاب کنین و سعی کنین با توجه به میزان دارایی دیجیتال تون کیف پول مناسبی رو انتخاب کنین.


نظرات کاربران در مورد امن ترین روش های نگهداری بیت کوین چیست؟
سوال امنیتی :9+95 = ?