بررسی امنیت در خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال

1401/06/10


در مقاله بررسی امنیت در خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال، سعی می کنیم اطلاعاتی در مورد امنیت ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی نکات امنیتی ارزهای دیجیتال بپردازیم تا بتونین امنیت دارایی های خودتون رو تامین کنین. 

بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور هست که بهش کریپتوکارنسی نیز گفته میشه که شامل ارزهای دیجیتال زیادی هست و هر کدوم از این ارزها به دلیل داشتن ویژگی ها و مزایای خاص خودشون مورد استقبال قرار گرفتن و محبوبیت زیادی به دست اوردن. ارزهای دیجیتال نیز شکل دیجیتالی و مجازی پول های واقعی هستن که فقط در فضای اینترنت و مجازی مورد استفاده و معامله قرار می گیرن و به عبارت دیگه شکل فیزیکی و قابل لمس ندارن.

بازار ارزهای دیجیتال به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های گذشته داشته، مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران زیادی قرار گرفته و تونسته به یکی از محبوب ترین بازارهای مالی با مارکت کپ بالا تبدیل بشه. به این ترتیب شما نیز می تونین وارد بازار ارزهای دیجیتال بشین و اقدام به سرمایه گذاری و خرید ارزهای دیجیتال کنین. البته باید برخی نکات امنیتی رو هم در زمان خرید و فروش و ارز دیجیتال رعایت کنین تا با مشکلی روبرو نشین. چون با گسترش بازار کریپتوکارنسی افراد سودجو و کلاهبردار زیادی وارد این بازار شدن و با ایده ها و روش های مختلفی اقدام به کلاهبرداری و دزدی می کنند.

جالب اینجاست که بدونین نکات امنیتی زیادی وجود داره که باید اون ها رو رعایت کنین تا سرمایه خودتون رو از دست ندین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله بررسی امنیت در خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی در مورد امنیت ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم.

امنیت ارزهای دیجیتال چیست و چگونه رعایت می شود؟

امنیت ارزهای دیجیتال چیست و چگونه رعایت می شود؟

در پاسخ به سوال امنیت ارزهای دیجیتال چیست و چگونه رعایت می شود؟ می تونیم این جواب رو بدیم که مسئله امنیت یکی از مهم ترین و نگران کننده ترین موضوع هایی هست که توسعه فناوری ها در طول تاریخ با اون دست و پنجه نرم می کنند. همچنین امروزه استفاده از ارزهای دیجیتال برای اهداف مختلفی مثل سرمایه گذاری، انجام مبادلات تجاری بین المللی و توسعه کسب و کار رشد قابل توجهی داشته و همین موضوع نگرانی هایی رو در مورد امنیت به وجود اورده. به عبارت دیگه تامین ارزهای دیجیتال یکی از اصلی ترین دغدغه ها در این حوزه هست. در بازار کریپتوکارنسی هر کسی بانک شخصی خودش هست و مسئولیت دارایی ها بر عهده خودش هست.

شاید بعد از به دست اوردن اطلاعاتی در مورد بازار ارزهای دیجیتال دوست داشته باشین تا وارد بازار بشین و اقدام به سرمایه گذاری و خرید ارزهای دیجیتال کنین، ولی بهتره قبل از اینکه اقدام به سرمایه گذاری کنین، برخی نکات امنیتی رو یاد بگیرین و اون ها رو رعایت کنین. اولین و ساده ترین قدمی که برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتال باید بردارین این هست که ارزهاتون رو در امن ترین و معتبرترین کیف پول دیجیتالی نگهداری کنین. در صورت امکان از کیف پول های سخت افزاری استفاده کنین، چون امنیت این ولت ها بیشتر از ولت های نرم افزاری هست. برای مثال کیف پول لجر یکی از امن ترین و محبوب ترین ولت های سخت افزاری هست.

جالب اینجاست که بدونین امنیت ارزهای دیجیتال یه چالش اساسی برای سرمایه گذاران و معامله گران در این بازار هست. صرف نظر از میزان ارزش رمز ارزها نیز مهم ترین بحث نگهداری و امنیت دارایی های شما هست، چون مثل هر دارایی دیگه ای در دنیا، ارزهای دیجیتال در خطر به سرقت رفتن توسط هکرها هستن. همچنین برخلاف سایر بازارهای مالی، کنترل بازار کریپتوکارنسی سخت هست، چون به صورت غیر متمرکز فعالیت می کنه و هیچ نهاد و سازمانی به عنوان شخص ثالث بر تراکنش ها نظارت نداره.

نکات امنیت ارزهای دیجیتال کدامند؟

نکات امنیت ارزهای دیجیتال کدامند؟

همونطور که گفتیم، اگه قصد دارین تا وارد بازار ارزهای دیجیتال بشین و اقدام به سرمایه گذاری کنین، باید نکات امنیتی رو رعایت کنین. بهتره بدونین امنیت ارزهای دیجیتال با چند قدم ساده ولی تاثیرگذار به شدت افزایش پیدا می کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله بررسی امنیت در خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال، برخی نکات امنیتی ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم.

• استفاده از رمز عبور قوی

یکی از نکات امنیتی ارزهای دیجیتال، انتخاب رمز عبورهای قوی برای کیف پول ارز دیجیتال، ایمیل و حساب های کاربری مربوط به ارزهای دیجیتال هست. جالب اینجاست که بدونین هکرها در هنگام هک رمز عبور شما از روش های مختلفی استفاده می کنند، بنابراین هرچقدر رمز عبور شما سخت و طولانی باشه، کار برای هکرها سخت تر میشه. به این ترتیب توصیه می کنیم تا از پسوردهای سخت و پیچیده استفاده کنین.

• احراز هویت دو عاملی

یکی دیگه از نکات امنیتی ارزهای دیجیتال این هست که از احراز هویت دو عاملی استفاده کنین. این روش به عنوان یه لایه امنیتی بیشتر در سیستم های دیجیتالی مختلف مورد استفاده قرار می گیره. بنابراین با فعال بودن سیستم احراز هوین دو عاملی فقط با طی کردن چند مرحله بررسی امنیت می تونین به سایت ها یا نرم افزارهای مورد نظر دسترسی پیدا کنین.

• نگه داشتن ارزها در کیف پول

یکی دیگه از نکات امنیتی ارزهای دیجیتال این هست که سعی کنین رمز ارزهای خودتون رو در کیف پول های دیجیتال نگهداری کنین. چون نگهداشتن و ذخیره ارزهای دیجیتال در داخل صرافی ها کار درستی نیست و باید اون ها رو به جای امنی انتقال بدین.

استفاده ازIP خارج از ایران برای فعالیت صرافی های خارجی:

استفاده ازIP خارج از ایران برای فعالیت صرافی های خارجی

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله بررسی امنیت در خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی در مورد استفاده از IP ثابت برای فعالیت در صرافی های خارجی برای شما ارائه کنیم. با توجه به اینکه خیلی از صاحب نظران این اعتقاد رو دارن که اینده خوبی در انتظار ارزهای دیجیتال قرار داره، خیلی از کاربران اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کردن. کاربران ایرانی نیز این قاعده مستثنی نیستن، ولی یکی از بزرگترین مشکلاتی که کاربران ایرانی برای استفاده از خدمات صرافی های خارجی دارن، مسئله تحریم های بین المللی هست. برای مثال بر اساس تحریم های بین المللی ایرانیان حق استفاده از خدمات صرافی بایننس رو ندارن.

برای اینکه کاربران ایرانی این امکان رو داشته باشن تا از صرافی های خارجی استفاده کنن و از امکانات و خدمات اون ها بهره ببرن، باید از IP ثابت استفاده کنند، ولی خطر بزرگی که استفاده از IP ثابت این هست که اگه قطعی اتفاق بیفته و شما متوجه نشین، قطعا IP شما در سایت صرافی بایننس ثبت میشه و هویت مکانی شما مشخص میشه و باعث مسدود شدن حسابتون میشه. بنابراین سعی کنین تا در زمان استفاده از IP ثابت برای صرافی ها از قطع نشدن اینترنت و آی پی مطمئن بشین. به عبارت دیگه شما برای اینکه بتونین از صرافی های خارجی استفاده کنین، باید برای اینکه موقعیت مکانی شما مشخص نشه، از IP ثابت استفاده کنین.

جالب اینجاست که بدونین شما می تونین سرور مجازی یا IP ثابت کشورهای مختلف مثل هلند، فرانسه، انگلیس، آلمان، فنلاند، ترکیه و امارات رو انتخاب کنین و با خرید IP ثابت اون کشور از طریق خرید سرور مجازی اون کشور شما به عنوان کاربر اون کشور در سایت صرافی های خارجی فعالیت کنین. همچنین سرورهای آلمان به دلیل پینگ پایین که به کشور ایران دارن، سرعت مناسبی دارن.

تحریم ایران چه تاثیری به بازار ارزهای دیجیتال می گذارد؟

تحریم ایران چه تاثیری به بازار ارزهای دیجیتال می گذارد؟

همونطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، بازار ارزهای دیجیتال به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های گذشته داشته، به یکی از محبوب ترین بازارهای مالی تبدیل شده و سرمایه گذاران و معامله گران زیادی رو به سمت خودش جذب کرده. بنابراین شما نیز می تونین وارد بازار ارزهای دیجیتال بشین و اقدام به سرمایه گذاری و خرید ارزهای دیجیتال کنین. برای این کار باید ابتدا در صرافی آنلاین ارز دیجیتال ثبت نام کنین و با انجام دادن احراز هویت وارد حساب کاربری خودتون بشین و معامله های خودتون رو شروع کنین.

جالب اینجاست که بدونین کشور ایران در لیست تحریم های بین المللی صرافی های خارجی قرار داره، ولی با وجود این تحریم ها می تونین به راحتی اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کنین. به عبارت دیگه با گسترش بازار ارزهای دیجیتال، صرافی های آنلاین ایرانی زیادی در کشور راه اندازی شدن که شما می تونین با انتخاب یکی از اون ها معامله های خودتون رو انجام بدین. برای مثال صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس یکی از معتبرترین صرافی های ایرانی هست که 5 سال سابقه فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال داره و بیش از 600 نوع رمز ارز رو در لیست خرید و فروش خودش قرار داده و شما می تونین با ثبت نام و احراز هویت در این صرافی فعالیت خودتون رو شروع کنین.

تحریم ایران تاثیر زیادی در بازار ارزهای دیجیتال نداره و شما می تونین در کنار این تحریم ها فعالیت خودتون رو شروع کنین. همچنین یکی از روش های کسب درآمد از رمز ارزها، استخراج یا ماینینگ هست و شما می تونین در کشور ایران نیز اقدام به استخراج ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین کنین و از این روش نیز درآمد کسب کنین. البته باید توجه داشته باشین که برای این کار مجوزهای لازم رو دریافت کنین و از برق مجاز استفاده کنین. در غیر این صورت دستگاه های سخت افزاری شما گرفته میشن و باید جریمه پرداخت کنین.

روش های دور زدن تحریم های صرافی ها برای کاربران ایرانی:

روش های دور زدن تحریم های صرافی ها برای کاربران ایرانی

همونطور که در بخش قبلی نیز گفتیم، برخی از صرافی های ارز دیجیتال خارجی کشور ایران رو تحریم کردن و به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمیدن، ولی شما می تونین این تحریم ها رو دور بزنین و به راحتی از صرافی های خارجی حتی بایننس نیز استفاده کنین. بهتره بدونین بایننس یکی از بزرگترین و محبوب ترین صرافی ها برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال هست، ولی مشکل اینجاست که به دلیل تحریم ها کاربران ایرانی این امکان رو ندارن که در بایننس فعالیت داشته باشن و تنها راه برای فعالیت در بایننس تغییر IP هست که می تونین با خرید VPS این کار رو انجام بدین. به عبارت دیگه با استفاده از VPS یا همون سرور مجازی بایننس می تونین با روش مطئن IP خودتون رو تغییر بدین.

جالب اینجاست که بدونین صرافی بایننس احراز هویت رو اجباری کرده و کاربران ایرانی به دلیل وجود تحریم ها این امکان رو ندارن تا در این صرافی احراز هویت انجام بدن، ولی شما می تونین این تحریم رو هم دور بزنین و بتونین در صرافی بایننس با هویت جعلی احراز هویت کنین. برای این کار افراد زیادی کارت ها و پاسپورت های جعلی درست می کنند و با استفاده از این کارت ها احراز هویت بایننس رو انجام میدن. البته توجه داشته باشین که این روش ها خطرناک هست و ممکنه هر لحظه ایرانی بودن شما مشخص بشه و صرافی حساب شما رو مسدود کنه و سرمایتون از دست بره. بنابراین توصیه می کنیم تا از صرافی های ایرانی استفاده کنین.

صرافی های ارز دیجیتال خارجی زیادی وجود دارن که برخی از اون ها کشور ایران رو تحریم کرده و برخی نیز در حال حاضر خدمات ارائه میدن. برای مثال صرافی کوکوین یکی از محبوب ترین صرافی های خارجی هست که شما می تونین به راحتی ازش استفاده کنین. ولی برای این که خیالتون راحت باشه که اگه ایران رو تحریم کرد حسابتون مسدود نشه، از IP ثابت استفاده کنین.

احراز هویت در صرافی های خارجی چرا خطرناک است؟

احراز هویت در صرافی های خارجی چرا خطرناک است

شاید شما بتونین با استفاده از روش های دور زدن تحریم که در بخش قبلی گفتیم، در صرافی بایننس یا هر صرافی خارجی که کشور ایران رو تحریم کرده احراز هویت انجام بدین، ولی بهتره بدونین این کار خطرات زیادی داره و هر لحظه ممکنه ایرانی بودن شما مشخص بشه و حسابتون مسدود بشه. نکته قابل توجه این هست که بعد از اینکه در صرافی بایننس احراز هویت انجام دادین، باید از IP ثابت استفاده کنین تا ایرانی بودن شما مشخص نشه. بنابراین اگه هر لحظه IP شما قطع بشه و موقعیت مکانی شما توسط سایت بایننس مشخص بشه، حسابتون به حالت فریز در میاد و ممکنه نتونین حسابتون رو از حالت فریز در بیارین.

جالب اینجاست که بدونین احراز هویت کردن در صرافی بایننس و فعالیت در این صرافی مشکلات دیگه ای هم داره که یکی از این مشکلات این هست که از زبان فارسی پشتیبانی نمی کنه و ممکنه نتونین با این صرافی کار کنین. همچنین یکی دیگه از مشکلات صرافی بایننس این هست که شما نمی تونین ارزهای دیجیتال خودتون رو به پول نقد تبدیل کنین و در هر صورت باید در یه صرافی ارز دیجیتال ایرانی نیز عضو بشین و بتونین وجوه خودتون رو نقد کنین و یا تتر بخرین و اون رو به بایننس انتقال بدین. بنابراین توصیه می کنیم تا در صورت امکان از صرافی های ارز دیجیتال ایرانی استفاده کنین تا خطر مسدود شدن حساب رو نداشته باشین.

چرا صرافی های خارجی حساب کاربران را مسدود می کنند؟

با توجه به توضیحاتی که بهتون ارائه کردیم، متوجه شدین که باید برای اینکه با صرافی های خارجی فعالیت کنین، باید از IP ثابت استفاده کنین تا ایرانی بودن شما مشخص نشه. به عبارت دیگه صرافی های خارجی مثل بایننس اگه بدونن که کاربران در ایران ساکن هستن، حساب اون ها رو فریز می کنه و به مدت 1 هفته فرصت داده میشه تا سرمایه خودشون رو از صرافی بیرون بکشن و در غیر این صورت حسابشون مسدود میشه و باید اون رو رفع مسدودیت کنند که در ادامه روش رفع مسدودیت حساب های مسدود شده رو بهتون یاد می دیم.

رفع مسدودی حساب کاربری در صرافی های خارجی چگونه است؟

رفع مسدودی حساب کاربری در صرافی های خارجی چگونه است

در این قسمت از مقاله بررسی امنیت در خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال، قصد داریم تا اطلاعاتی در مورد رفع مسدودی حساب کاربری در صرافی های خارجی برای شما ارائه کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین بعد از مسدودی حسابتون اون رو رفع مسدودیت کنین. بهتره بدونین در حال حاضر در بین کاربران ایرانی سوالات زیادی در مورد اقدامات بعد از مسدود سدن حساب کاربری در بایننس وجود داره که به دلیل رعایت نکردن برخی نکات دسترسی به حساب کاربری بایننس خودشون رو از دست دادن و به دنبال پیدا کردن روش مناسب برای رفع مسدودی بایننس بعد از مسدود شدن هستن. در ادامه مراحل رفع مسدودی حساب کاربری در صرافی بایننس را برای شما توضیح می دیم.

1. در مرحله اول باید ابتدا وارد سایت رسمی یا اپلیکیشن بایننس وارد بشین و اطلاعات حساب خودتون رو وارد کنین و روی گزینه Log in کلیک کنین. توجه داشته باشین که اگه کمتر از دو ساعت از مسدودی حساب شما گذشته باشه، نمی تونین اون رو مجددا فعال سازی کنین.

2. بعد از اینکه با دقت نکات نشون داده شده رو مطالعه کردین، باید روی گزینه Reactive Account کلیک کنین.

3. در مرحله بعدی باید مراحل امنیتی لازم رو طی کنین. به عبارت دیگه باید روی گزینه دریافت کد کلیک کنین و کدهای فرستاده شده به ایمیل رو وارد کنین و روی گزینه Submit کلیک کنین.

4. بعد از اینکه روی گزینه Submit کلیک کردین، باید فرایند احراز هویت خودتون رو انجام بدین. بهتره بدونین در گذشته امکان احراز هویت با مدارک ایرانی وجود داشت ولی در حال حاضر این امکان وجود نداره و برای اینکه بتونین حسابتون رو فعال سازی کنین و به سرمایتون دسترسی داشته باشین باید از مدارک یا هویت جعلی استفاده کنین تا حسابتون فعال سازی بشه.

کیف پول چیست و چرا استفاده از آن اجباری است؟

کیف پول چیست و چرا استفاده از آن اجباری است؟

شاید بعد از به دست اوردن اطلاعاتی در مورد بازار ارزهای دیجیتال دوست داشته باشین تا وارد بازار بشین و اقدام به سرمایه گذاری و خرید رمز ارزها کنین، ولی بهتره قبل از ورود به بازرا ارز های دیجیتال، با کیف پول های ارز دیجیتال اشنایی داشته باشین تا مشکلی در ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال نداشته باشین و بتونین به راحتی اون ها رو نگهداری کنین. همونطور که گفتیم، نگهداری ارزهای دیجیتال در داخل صرافی ها کار درستی نیست و باید اون ها رو به جای امنی انتقال بدین. همچنین یکی از دغدغه ها و چالش هایی که سرمایه گذاران باهاش روبرو هستن، پیدا کردن کیف پولی امن برای نگهداری و ذخیره ارزهای دیجیتال هست.

کیف پول ارز دیجیتال همانند کیف پول های واقعی شما هست، یعنی ابزاری برای ذخیره، نگهداری، دریافت، پرداخت و جابجایی دارایی هاست. همچنین یه کیف پول ارز دیجیتال می تونه شبیه کارت های بانکی هم باشه، چون دقیقا مثل کارت بانکی در کیف پول های دیجیتال ما با پول فیزیکی سروکار نداریم. کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری هست که روی موبایل یا کامپیوتر شما نصب میشه و یا سخت افزاری هست مثل فش یا مموری فیزیکی. نکته قابل توجه این هست که کیف پول های نرم افزاری کاملا رایگان هستن، ولی کیف پول های سخت افزاری رو باید خریداری کنین.

کدام صرافی برای خرید ارز دیجیتال مطمئن تر است؟

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله بررسی امنیت در خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال، یکی از صرافی های معتبر ایرانی رو برای شما معرفی کنیم تا بتونین ازش استفاده کنین. صرافی ایران بایننس یکی از محبوب ترین و معتبرترین صرافی های آنلاین ارز دیجیتال ایرانی هست که می تونین ازش استفاده کنین. این صرافی بیش از 5 سال در حوزه ارزهای دیجیتال سابقه فعالیت داره و بیش از 600 نوع ارز دیجیتال رو در لیست خرید و فروش خودش قرار داده.

جمع بندی و نتیجه:

 در مقاله بررسی امنیت در خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال، ما سعی کردیم اطلاعاتی در مورد امنیت ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی نکات امنیتی ارزهای دیجیتال بپردازیم تا با اطلاعاتی در این زمینه بدست میارین بتونین امنیت دارایی های خودتون رو تامین کنین. همونطور که گفتیم، همچنین امروزه استفاده از ارزهای دیجیتال برای اهداف مختلفی مثل سرمایه گذاری، انجام مبادلات تجاری بین المللی و توسعه کسب و کار رشد قابل توجهی داشته و همین موضوع نگرانی هایی رو در مورد امنیت به وجود اورده. همچنین در اولین قدم برای تامین امنیت دارایی های دیجیتال خودتون از ولت های دیجیتالی استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد بررسی امنیت در خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :5+35 = ?