بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال(بخش اول)

1401/06/13
بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال(بخش اول)


ضمن عرض ادب و آرزوی توفیق برای صاحبان علم و فن و مطالعه و کاربران صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس، در این مقاله حاضر با عنوان بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال سعی کردیم به صورت کامل و جامع اطلاعاتی در این زمینه براتون ارائه بدیم. علاوه بر توضیح مختصر، روند قیمتی هر رمز ارز برتر بازار رو از گذشته تا به امروز به صورت عمیق پرداختیم. این مقاله در دو قسمت اماده شده و این نوشته حاضر مربوط به قسمت اول مقاله هستش و مربوط می شه به ارز دیجیتال بیت کوین (BTC)، ارز دیجیتال اتریوم (ETH)، تتر Tether، بایننس کوین (BNB) و یو اس دی کوین USD Coin.

در مقایسه با سهام سنتی در واقع بورس، ارزهای رمزپایه بسیار بی ثبات هستن و سرمایه گذاران باید خود را برای انواع چالش ها و ضرر های غیرقابل پیش بینی آماده کنن. البته هدف از هرگونه سرمایه گذاری کسب درآمد هستش و سرمایه گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال می تونه سرمایه گذاری برای سود بیشتر باشه.

معقول ترین رویکرد برای سود طولانی مدت برای اکثریت مردم اشنایی کامل و هر چه بهتر و دقیق تر با رمز ارز هاست. در واقع بازار ارزهای دیجیتال نه تنها برای مردم بسیار ناشناخته و پیچیده هستن، بلکه خیلی از فعالان این بازار هم با زوایای پنهان این بازار آشنا نیستن. این رمز ارزها دست خوش تغییرات باورنکردنی شدن و خیلی از ارزهای دیجیتال با سر، سقوط کردن و خیلی از رمز ارزهایی که شکست خورده بودن، امروز به جایگاه خوبی در بازار رسیدن. فضای دیجیتال در هر دو جهت نوسانات زیادی را به خود اختصاص داده هم از نظر سودهای باور نکردنی و هم ضررهای وحشتناکی را برای سرمایه گذاران خود ارائه داده. ما در این مقاله به ارزیابی این مطالب خواهیم پرداخت.

بیت کوین (BTC)

بیت کوین

نام ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin را تقریبا امروزه شاید همه شنیده باشه. ارز دیجیتالی که آغازگر دوره طلایی تبادلات دیجیتالی در جهان هستش و در حال حاضر نیز به‌ عنوان ارزشمندترین دارایی دیجیتال در دنیا شناخته شده. ارز دیجیتال بیت کوین (BTC)، اولین و بزرگ ‌ترین ارز دیجیتال حال حاضر دنیاست که رقبایش حتی با ایده‌ های بسیار چشمگیرترشان طی ده سال اخیر نتونستن به جایگاهش نزدیک بشن.

ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) پول الکترونیکی همتا ‌به‌ همتاست که شخص یا گروهی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، در سال ۲۰۰۸ آن را ایجاد کردن. به گفته ایجاد کننده یا ایجاد کنندگان، این ارز دیجیتال تاسیس شده تا ارسال پرداخت ‌های آنلاین از یک طرف به طرف دیگر به ‌صورت مستقیم و بدون نیاز به یک مؤسسه مالی را امکان‌ پذیر کنه.

بیت کوین علاوه بر اینکه می تونه پول باشه، همواره به‌ عنوان یک ابزار سرمایه ‌گذاری و ذخیره ارزش هم در نظر گرفته شده و لقب طلای دیجیتال طی سال‌ های اخیر واقعاً برازنده این ارز دیجیتال بوده. بسیاری از اقتصاددان ‌ها بیت کوین را یک پدیده انقلابی می دونن که درهای جدیدی را برای داشتن جهانی بهتر و شفاف ‌تر باز کرده. Bitcoin یک ارز کاملا مجازیست که معادل فیزیکی نداره. به همین دلیل برای ذخیره‌ آن به فضای خاصی نیاز نیست.

بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال

همانطور که گفتیم یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز، بدون بانک مرکزی یا مدیریت واحدیست که می ‌تونه بدون نیاز به واسطه، از کاربر به کاربر دیگر از طریق شبکه بیت‌کوین همتا به همتا ارسال بشه. تراکنش‌ ها توسط یک شبکه به صورت رمزنگاری‌ شده تأیید می‌ شن و در یک دفتر کل توزیع‌ شده عمومی به نام بلاک ‌چین ثبت و ضبط می‌ شن.
این رمز ارز از امنیت بسیار بالایی برخورداره، به طوری که نودها (چه نودهای معمولی و چه ماینرها) با پیروی از یک سری دستورات خاص به تایید یا رد تراکنش ها می ‌پردازن. هم چنین نودهای استخراج‌ کننده یا ماینرها، نقش اساسی در امنیت شبکه‌ دارن. و نقل و انتقال دارایی توسط این رمزارز در مدت زمان کوتاهی انجام می‌ شه.
لازم به ذکر که، یکی از مزایای اصلی ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin این هستش که، می ‌تونیم اون رو در حالت آفلاین هم در یک سخت ‌افزار امن ذخیره کنیم. به این حالت، ذخیره سرد گفته می‌ شه. با وجود ذخیره سرد، امکان به سرقت رفتن رمزارزها به صفر می ‌رسه. ذخیره سرد، در مقابل ذخیره گرم قرار داره. ذخیره گرم، نوعی ذخیره‌ سازی هست که طی آن، داده‌ ها روی سطح اینترنت ذخیره می ‌شن و در نتیجه، امکان به سرقت رفتن آن به وجود میاد. ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) به‌ دلیل استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) در حال حاضر یکی از بهترین گزینه‌ ها برای استخراج هست. کاربرانی که دوست دارن سود سرشاری از استخراج ارزهای دیجیتال داشته باشن، ابتدا به سراغ ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin میرن.

بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال

و اما سری می زنیم به صورت مختصر به روند قیمتی این ارز دیجیتال محبوب طی سال های گذشته تا به امروز، در فوریه سال ۲۰۱۳ میلادی قیمت این رمزارز در حدود ۲۲ دلار برای معامله بوده از این تاریخ تا دسامبر سال ۲۰۱۳ یک روند صعودی رو شاهد بودیم به طوری که از محدوده ۲۲ دلار تا محدوده ۱۱۷۵ دلار افزایش قیمت پیدا کرد. بعد از این محدوده زمانی شاهد تنزل قیمت Bitcoin حدود ۸۰ درصد شدیم و به محدوده قیمتی ۱۶۶ دلاری رسید و بعد از اون نوسان قیمتی داشتیم در اکتبر سال ۲۰۱۵ بیت کوین دوباره روند صعودی بعدی خود را شروع کرد و به طوری که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ قیمت بیت کوین در صرافی های مختلف ارز دیجیتال، به ۲۰ هزار دلار برای هر بیت کوین رسید که کمتر تحلیل گری انتظار این قیمت را داشت و این افزایش قیمت چشمگیر بود که باعث شد توجه عموم مردم به بیت کوین و ارزهای دیجیتال جلب بشه.

اما با توجه به طمع شدید نهنگ های بازار کریپتوکارنسی در سال ۲۰۱۷، قیمت Bitcoin نصف شد و به محدوده ۱۰ هزار دلاری رسید اما در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ خریداران و هولدرهای بیت کوین دوباره غافلگیر شدن و باز (BTC) کاهش قیمت داشت و قیمت آن به محدوده سه هزار و دویست دلار رسید بعد از این سال نوسانات قیمتی داشتیم تا اینکه با انتشار خبر همه گیری ویروس کرونا رو به رو شدیم و ایجاد فضای ترس برای دارندگان دارایی های پرریسک از جمله بیت کوین در مدت سه هفته قیمت بیت کوین از ده هزار دلار به حدود چهار هزار دلار رسید. اما این فروش ناشی از ترس، مدت زیادی طول نکشید و قیمت بعد از حدود ۵۰ روز دوباره به محدوده ده هزار دلار رسید.

بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال

در جولای سال ۲۰۲۰ رالی صعودی بعدی ارز دیجیتال بیت کوین شروع شد به سقف قیمتی ۶۴ هزار دلار رسید و حدود دو ماه در آن محدوده قیمتی نوسان داشت البته زیاد دوام نیاورد تا اینکه، باز قیمت نصف شد یعنی روند نزولی پیدا کرد. در تاریخ 10 نوامبر ۲۰۲۱ دوباره Bitcoin سقف تاریخی جدید با قیمت حدود 68 هزار دلار رو ثبت کرد به صورت دقیق، می تونیم بگیم که بالاترین قیمت بیت کوین در تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۰(10 November 2021) معادل ۶۸,۶۶۴.۱۶ دلار بود.
از نوامبر ۲۰۲۱ به بعد روند قیمتی بیت کوین کاهشی بود تا اواخر سال 2021. و اما در زمان نگارش این مقاله، یعنی در سال 2022 ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin نماد اختصاری (BTC) یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هستش که با ارزش بازار حدود ۸۳۰.۲۷ میلیارد دلار، در رتبه ۱ بازار قرار داره و سهم ۳۹.۲۱ درصدی از کل بازار را در اختیار داره. به طوری که هر واحد از بیت کوین در زمان نوشتن این مقاله با قیمت ۴۳,۶۸۶ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۷,۸۵۳ تومان معادل ۱,۲۱۶,۷۸۹,۳۵۵ تومان معامله می شه. 

اتریوم (ETH) 

اتریوم (ETH)

در این قسمت از مقاله بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال، نوبت به این رسیده تا به بررسی ارز دیجیتال اتریوم ethereum به عنوان دومین رمزارز محبوب بازار کریپتوکارنسی بپردازیم. بعد از بیت کوین، اتریوم بیشترین طرفداران را در میان افراد فعال در حوزه رمزارزها داره. این ایده توسط ویتالیک بوترین در سال ۲۰۱۳ طی یک مقاله سفید ارائه شد در نهایت او در ژانویه ۲۰۱۴ به همراه چند توسعه دهنده دیگر ایده خود را تکمیل تر کرد.

ارز دیجیتال (ETH) بستری اپن سورس و مبتنی بر بلاکچین هست که به توسعه دهندگان امکان ایجاد و اجرای برنامه‌ ها و انجام قراردادهای هوشمند را در شبکه خود می ‌ده. این پروژه در بستر شبکه بلاک چین به صورت غیر متمرکز فعالیت کرده و با استفاده از آن علاوه بر انتقال پول دیجیتال، امکان انجام قرار داد های هوشمند مختلف در این بازار مالی بدون واسطه، و به صورت دیجیتالی وجود داره.

ارز دیجیتال  Ethereum به دنبال حذف واسطه ها از تمامی فعالیت های مالی موجود هستش. برای ذخیره اتر هم مانند سایر ارز های دیجیتال نیاز به استفاده از کیف پول ارز دیجیتال هست. فرق عملکرد اتریوم با بیت کوین در امکان انجام قرارداد های هوشمند در شبکه بلاک چین آن هست و به این شکل که ابتدا شرایط و دستورالعمل های لازم برای انجام گرفتن یک قرار داد و ترتیب پرداخت آن به صورت کد گذاری مشخص و در شبکه بلاک چین اتریوم قرار داده می شه، بعد از آن هر زمانی که این شرایط ایجاد بشه کد های مورد نظر در پلتفرم اتریوم پردازش و قرار داد به صورت خودکار صورت می گیره.

اتریوم (ETH)

قیمت ETH از ابتدا تا به حال، دستخوش نوسانات زیادی شده. در آگوست سال ۲۰۱۵، رمزارز اتر در صرافی کراکن لیست شد و معامله آن با قیمت ۲.۷۷ دلار در این صرافی آغاز شد. پس از گذشت سه روز از شروع معاملات در این صرافی، قیمت اتریوم تا ۰.۶۸ دلار سقوط کرد. این افت قیمت بیشتر به دلیل فروش سریع اون توسط سرمایه‌گذاران اولیه رخ داد.
سال ۲۰۱۶ با منتشر شدن خبر آپدیت جدید شبکه (ETH) به نام Homestead، این خبر موجب افزایش قیمت لحظه ای شد که در مارچ سال ۲۰۱۶، قیمت این رمزارز به ۱۵ دلار رسید و یک خبر جدید دیگر که باعث سیر صعودی قیمت این رمز ارز شد. پروژه DAO و جمع‌آوری ۱۲ میلیون اتر طی ICO این پروژه بود یعنی به 21 دلار رسید در ژوئن ۲۰۱۶، پروژه DAO هک شد و هکرها حدود ۶۰ میلیون دلار اتریوم از این پروژه دزدیدن.

این خبر موجب شد قیمت  Ethereum تا ۱۱ دلار تنزل پیدا کنه. اتریوم تحت یک حمله DDoS در سپتامبر ۲۰۱۶، قرار گرفت و فعالیت شبکه با اختلال مواجه شد. این اتفاق موجب کاهش دوباره قیمت شد؛ تا جایی که قیمت (ETH) لحظه ای در آن زمان تا ۷ دلار تنزل یافت. در فوریه سال ۲۰۱۷، اتریوم به پلتفرم معاملاتی eToro اضافه شد و بلافاصله، قیمت آن به طرز چشمگیری افزایش یافت. به طوری که در ماه می سال ۲۰۱۷، قیمت اون با ثبت رکوردی جدید، به ۹۵ دلار رسید. شهرت (ETH) در میان توسعه‌ دهندگان برنامه‌ های غیرمتمرکز همینطور در حال گسترش بود در سپتامبر آن سال، قیمت ارز دیجیتال اتریوم به ۴۰۰ دلار رسید.

اما با انتشار خبر ممنوع شدن ICO ها توسط کشور چین، قیمت این رمزارز تا ۲۲۰ دلار کاهش یافت. با پیاده سازی به روز رسانی Byzantium در اکتبر سال ۲۰۱۷، قیمت اون به تدریج بهبود یافت این رمز ارز موفق شد افت قیمت اخیر خود را جبران کنه و قیمت اون تا پایان سال ۲۰۱۷ به حدود ۸۰۰ دلار رسید. در ژانویه ۲۰۱۸، قیمت رمز ارز دیجیتال Ethereum  به بالاترین رکورد خود تا آن زمان یعنی ۱۴۰۰ دلار رسید. در این سال تعداد زیادی از پروژه ‌هایی که طی ICO سرمایه اولیه خود را به صورت اتریوم جمع‌ آوری کرده بودن، اقدام به فروش این دارایی‌ ها، یعنی اترهای خود کردن. این مسئله باعث سقوط قیمت ارز دیجیتال شد.

اتریوم (ETH)

وقتی که خبر هاردفورک Constantinople شبکه اتریوم منتشر شد این خبر سرعت کاهش قیمت را کمی آهسته‌ تر کرد. اما جایگاه اون در بازار ارز دیجیتال تغییر کرد به طوری که رتبه دوم خود رو در جدول ارزهای دیجیتال از دست داد و به رتبه سوم سقوط کرد در فوریه ۲۰۱۹، هاردفوک Constantinople به وقوع پیوست و راه را برای پیاده ‌سازی پروتکل Casper و انتقال پروتکل اتریوم به گواه اثبات سهام هموار کرد.
حرکت این شبکه به سمت اتریوم ۲ و پیشرفت ‌های چشمگیر این شبکه، باعث شد شرکت‌ های بزرگ دنیا برای بهبود محصولات خود شروع به استفاده از این شبکه بلاکچینی کنن. قیمت ارز دیجیتال ethereum در پایان سال ۲۰۱۹، حدودا ۱۳۰ دلار شد. در سال ۲۰۲۰، اتریوم موفق شد به پیشرفت ‌های چشمگیری در زمینه حل مشکلات مقیاس ‌پذیری دست پیدا کنه علی رغم همه‌ گیری ویروس کرونا قیمت این رمز ارز در پایان سال ۲۰۲۰، حدود ۷۵۰ دلار شد. عواملی چون، بهبودها و تغییرات مداوم روی شبکه اتریوم، روی آوردن سرمایه‌گذاران سازمانی به سمت این رمزارز، افزایش استفاده پروژه‌ های مختلف مثل؛ صرافی‌ های غیرمتمرکز و پلتفرم‌ های وام‌ دهی موفق شد (ETH) سال ۲۰۲۱ را طوفانی شروع کنه بالاترین قیمت ethereum در تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۰(10 November 2021) معادل ۴,۸۵۱.۱۱ دلار بوده و برای اولین بار در تاریخ خود، به این قیمت برسه.
اما در حال حاضر در زمان نگارش این مقاله یعنی در سال 2022 اتریوم با نماد اختصاری ETH یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست که با ارزش بازار حدود ۳۸۸.۹۱ میلیارد دلار، در رتبه ۲ بازار قرار گرفته و سهم ۱۸.۵۹ درصدی از کل بازار را در اختیار داره . هر واحد از اتریوم در این لحظه با قیمت ۳,۲۳۳.۰۳ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۷,۸۸۳ تومان معادل ۹۰,۱۴۶,۵۸۸ تومان معامله می شه. 

تتر Tether

بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال تتر Tether را شرکتی هنگ‌کنگی با عنوان iFinex در سال ۲۰۱۴ ارائه کرد. البته در ابتدا نام آن ریل‌کوین بود و بعد به تتر تغییر کرد. براک پیرس (Brock Pierce)، ریو کالینز (Reeve Collins) و کریک سلرز (Craig Sellars) بنیانگذاران این رمز ارز هستن. شرکت ارائه‌کننده این رمزارز، به ازای همه تترهایی که استخراج می ‌شه، دلار یا ارزهای رایج دیگر ذخیره می‌ کنه. تتر توکنی هست که توسط شرکت با مسئولیت محدود تتر صادر می شه و به پلتفورم تجاری بیت فینکس تعلق داره.
تتر برای اولین بار بر روی پروتکل ارز دیجیتال اومنی لیر (omni layer) که بر بستر بلاکچین بیت کوین کار می کنه، ایجاد شده. هدف اصلی این توکن فراهم کردن ثبات برای معامله گران و اعضای بازار رمزارز هست. بر این اساس قیمت هر واحد تتر، معادل یک دلار آمریکاست. البته نوعی از این رمزارز هم گولد تتر نام داره که پشتوانه آن طلاست.
تتر را نیز مانند دیگر رمزارزها باید در کیف پولی مخصوص نگهداری کرد. علامت اختصاری این ارز دیجیتال USDT هست. در مرحله اول این رمزارز از طریق بلاکچین بیت‌کوین و بر روی پلتفرم Omni به اجرا درآمد و در مرحله بعد از بلاکچین‌ های اتریوم و ترون نیز برای ارائه آن استفاده شد. همین امر موجب به وجود آمدن چندین تتر شد.
ناگفته نمونه که انجام تراکنش ‌های مالی بین شبکه‌ های تتر با بلاکچین‌ های متفاوت امکان ‌پذیر نیست. این ارز دیجیتال یک تفاوت اساسی با دیگر رمزارزها داره چرا که مانند آن ها غیرمتمرکز نیست. در واقع همه توکن ‌های موجود تتر را شرکت سازنده آن، تولید و توزیع می‌ کنه. البته تراکنش‌ های آن مانند دیگر رمزارزها، بر همان بستر بلاک ‌چین به صورت غیرمتمرکز انجام می شه. یکی از ویژگی ‌های تتر که این رمزارز را از سایر رمزارزها متمایز می ‌کنه ثابت بودن قیمت آن هستش، این در حالیه که رمزارزهای دیگر با توجه به مقدار تراکنش‌ ها و درخواست‌ های کاربران افزایش یا کاهش پیدا می کنه. هم چنین انجام تراکنش، از طریق تتر در مقایسه با ارزهای فیات بسیار سریع ‌تر و ارزان ‌تر صورت می‌گیره. که این ویژگی برای انتقال فوری سرمایه امری کلیدیست.

بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال

از آنجایی که پشتوانه هر ارز Tether یک دلار آمریکاست، قیمت لحظه‌ ای تتر به طور پیش ‌فرض یک دلار در نظر گرفته می‌ شه. با این وجود، از آنجایی که ایرانیان باید برای خرید تتر دلار پرداخت کنن، قیمت تتر به تومان مدام در حال تغییر هست. استیبل کوین در سال ۲۰۱۴ تحت عنوان Realcoin ایجاد شد و سپس به ارز Tether تغییر نام داد این ارز دیجیتال توسط ارزهای فیات (از جمله دلار، یورو و ین) پشتیبانی می ‌شه.
در نتیجه، برخلاف رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین یا اتریوم، ارزش آن بسته به قیمت ارزی که پشتوانه آن هست، افزایش یا کاهش پیدا می کنه. ارز دیجیتال تتر Tether از سال ۲۰۱۵ وارد چرخه معاملات شد در اگوست 2015 حجم معاملات به 433 هزار دلار سیر صعودی پیدا کرد و در سال 2016 نیز حجم معاملات آن به بیش از 433 هزار واحد رسید که در نوبه خود بی نظیر بود.
در سال ۲۰۱۷، تتر هک شد و بیش از ۳۱ میلیون دلار تتر به سرقت رفت. اما در سال 2017 حجم معاملات این ارز دیجیتال محبوب از مرز 49 میلیون دلار گذشت این فراز و نشیب ‌های قیمتی، حجم معاملات بازار تتر را تا حدود 768 میلیون دلار نیز رساند. توسعه دهندگان ارز Tether پیش از این ادعا داشتن که این ارز یقیناً با دلار آمریکا پشتیبانی می ‌شه در ۱۴ مارس همین سال تتر موارد و شرایط وبسایت خود را آپدیت کرده تا درخصوص عملکرد ذخایر خود شفاف سازی کنه. این بروزرسانی کوچک نشان می‌ده که تتر (USDT) بطور ۱۰۰% با دلار آمریکا پشتیبانی نمی ‌شه و این موضوع باعث شد تا بسیاری از افراد از این شرکت انتقاد کنن.

بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال

در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۸ (۲۳ مهر ۹۷)، در طی قطع امید سرمایه‌گذاران از توکن USDT، قیمت این توکن به ۰.۹۰ دلار تنزل یافت. حدود ۸۵۱ میلیون دلار از دارایی ‌های بیت‌فاینکس که تحت کنترل این شرکت پرداخت بودن، به دلیل برخی از درگیری‌ های حقوقی که از سوی چند کشور مختلف وجود داشت، از طرف دادگاهی در نیویورک مسدود شد.
در سال ۲۰۱۹، استیبل کوین USDT از نظر حجم معاملات از بیت کوین پیشی گرفت و به بالاترین حجم مبادلات روزانه و ماهیانه در بین تمام کریپتوکارنسی ‌ها دست یافت. در مارس سال ۲۰۱۹ شرکت تتر اعلامیه خود را از این متن؛ هر تتر همیشه به اندازه یک دلار در ذخایر ما پشتیبانی می ‌شه. پس هر یک واحد «USDT» همیشه و همواره برابر یک دلار هست به این متن تغییر داد؛ هر تتر همیشه ۱۰۰% توسط ذخایر دلاری ما شامل ارزهای سنتی فیات و معادل‌ های نقدی آن و گاهی اوقات توسط سایر دارایی ‌ها و مطالبات دریافتی از وام‌ های تتر به اشخاص ثالث، پشتیبانی می‌ شه. هر «Tether» به نسبت ۱ به ۱ توسط دلار میخکوب و پشتیبانی می‌ شه، پس هر USDT همیشه به اندازه یک دلار ارزیابی می‌ شه.
نتیجه می‌ گیرم این شرکت دیگر فقط با دلار از تترهایش پشتیبانی نمی ‌کنه. خیز تتر برای افزایش حجم معاملات خود در اول فوریه 2020 به نتیجه رسید و به کانال 52 میلیارد دلار رسید اما کار به همین جا ختم نشد و در ماه ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰)، در مجموع ۶۲.۵ میلیارد توکن تتر در بازار در حال گردش بود. نهایت اینکه در سال 2022 در زمان نگارش این مقاله؛ ارز دیجیتال تتر Tether با نماد اختصاری USDT با ارزش بازار حدود ۸۲.۵۱ میلیارد دلار، در رتبه ۳ بازار قرار داره و سهم ۳.۸۸ درصدی از کل بازار را در اختیار داره. هر واحد از تتر در این لحظه با قیمت ۱.۰۰ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۷,۷۶۲ تومان معادل ۲۷,۷۶۸ تومان معامله می شه. برای خرید تتر می تونین از صرافی ایران بایننس استفاده کنین.

بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین (BNB)

پس از بیت کوین و اتریوم، توکنی موفق با نام بایننس کوین یا BNB وارد دنیای کریپتوکارنسی شد. ارز دیجیتال بایننس کوین با نام اختصاری BNB، توسط بزرگ ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال یعنی بایننس (Binance) عرضه شده. این صرافی از نظر حجم مبادلات روزانه هست.

بنیان‌گذار این صرافی، چانگ ‌پنگ ژائو (ملقب به CZ) از ثروتمند ترین و شناخته‌ شده ‌ترین چهره ‌های فعال جامعه ارزهای دیجیتال هستش. بلاک چین بایننس که در سال ۲۰۱۹ آزمایش و راه‌اندازی شد، در واقع بستری برای اجرای صرافی غیرمتمرکز بایننس (Binance DEX) هست. به گفته مدیر بایننس، سرعت و توانایی مدیریت حجم عظیم تراکنش‌ ها در این بلاک چین اولویت داره. بایننس مسیر طولانی خود را در مدت کوتاهی طی کرده که این موفقیت را مدیون تجربیات و زحمات چانگ‌پنگ ژائوست.

این آلت کوین با استفاده از شبکه بلاک چین و اتریوم و همچنین بر اساس استاندارد ERC-20 راه اندازی شده و از قانون حاکم بر بلاک چین اتریوم پیروی میکنه. هم چنین ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB) به دلیل ساخته شدن در شبکه اتریوم از دزدیده شدن و هزینه های بالا در امان هستش. یکی از تفاوت اصلی بایننس کوین و بیت‌کوین این هست، زمانی که صحبت از معامله بیت‌کوین می شه، معامله‌گر همیشه باید در نظر داشته باشه که از کدام صرافی کریپتو استفاده کنه.

چرا که همه صرافی ‌ها و سایت ‌ها به یک اندازه قابل اعتماد و امن نیستن. ارز دیجیتال بایننس کوین در صرافی Binance پذیرش می ‌شه که این یکی از امن‌ ترین صرافی ‌ها در جهان محسوب شده. این رمزارز با اهداف گوناگونی شامل پرداخت هزینه ‌های فهرست (Listing Fee)، هزینه ‌های مبادله، هزینه ‌های معامله یا هر عملیات دیگری که کاربر ممکنه در صرافی انجام بده و کارمزد داشته باشه، مورد استفاده قرار می ‌گیره. از آنجایی که بایننس کوین یک توکن اتریوم ERC-20 هست، می ‌تونه در کیف پول‌ های نرم‌افزاری مانند MyEtherWallet و Jaxx ذخیره بشه، هم چنین کیف پول‌ های سخت ‌افزاری مانند TREZOR و Ledger Nano S نیز از ارز BNB پشتیبانی می‌کنن. به طور کلی، هر کیف پولی که قادر به ذخیره ارز دیجیتال اتریوم (ETH) هست می‌ تونه از توکن BNB نیز پشتیبانی کنه.

بایتتس کوین

در ادامه بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال، باید گفت بایننس فعالیت خود را از سال ۲۰۱۷ در قالب صرافی ارز دیجیتال و محلی برای خرید و فروش رمز ارزها آغاز کرد. این ارز دیجیتال عموما در بین ۱۰ رمز ارز برتر بازار بوده و هم اکنون در رده چهارم این بازار از نظر ارزش بازار قرار گرفته.
بایننس کوین از زمان ورود به بازار، تقریبا همیشه سودده بود و علاقه‌ مندان خود را امیدوار نگه داشته. یکی از عوامل موثر روی قیمت لحظه ‌ای بایننس کوین، افزایش کاربرد آن در صرافی بایننس و شبکه بایننس اسمارت چین هست. قیمت بایننس کوین همانند سایر ارزهای دیجیتال تغییرات بسیار زیادی را به ثبت رسانده. این ارز دیجیتال در تاریخ ۱ جولای ۲۰۱۷ ( دهم تیرماه ۱۳۹۶) به صورت ICO عرضه شد.

اعداد کل توکن ‌های آن ۲۰۰ میلیون واحد تعریف شده که این تعداد افزایش نخواهد یافت. در عرضه اولیه، ۱۰۰ میلیون واحد، معادل ۵۰ درصد کل توکن ‌ها، عرضه شد. افراد به ازای واریز ۱ واحد اتریوم، ۲۷۰۰ واحد توکن BNB دریافت کردن.
پایین ‌ترین قیمت بایننس کوین در سال ۲۰۱۷ محدوده ۰.۱ دلار و بالاترین قیمت ارز BNB در این سال محدوده ۱۱.۳۸ دلار بود. به عبارتی قیمت BNB در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۱۳ برابر افزایش یافت. سال ۲۰۱۸ را نیز با رشد قیمت آغاز کرد؛ تا آنجا که قیمت ارز BNB در سه هفته اول سال ۲۰۱۸ تا محدوده ۲۶.۴۶ دلار رسید بعد از چند روز این رمز ارز سیر نزولی پیدا کرد. طی این ریزش شدید، قیمت از محدوده ۱۹ دلار تا محدوده ۷ دلار تنزل کرد. این روز را می‌ تونیم یکی از روزهای خونین در نمودار قیمت ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB) در نظر بگیریم. پایین‌ ترین قیمت این رمز ارز در سال ۲۰۱۸ محدوده ۴.۰۸ دلار و بالاترین قیمت نیز ۲۶.۴۶ دلار ثبت شده. 

بایننس کوین

خالی از لطف نیست بدونین که ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB)، در سال ۲۰۱۹ معاملات خود را با قیمت ۶ دلار آغاز کرد. در این سال، به دلیل راه ‌اندازی شبکه بلاکچین بایننس و همچنین رشد قابل توجه کاربران صرافی بایننس، شاهد رشد بسیار خوبی در نمودار قیمت BNB بودیم. تا محدوده ۴۳ دلار افزایش یافت. بنابراین روند معاملاتی بایننس کوین در سال ۲۰۱۹ را می تونیم به دو بخش نیمه اول و نیمه دوم سال تقسیم کنیم.
ارز دیجیتال بایننس در نیمه اول سال روندی کاملا صعودی داشت. اما در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ وارد فاز اصلاحی شد و قیمت آن کاهش یافت به طوری که به قیمت ۱۳.۶۵ دلار رسید. و اما سال ۲۰۲۰ میلادی، سال بسیار مهمی برای بایننس کوین بود. زنجیره هوشمند بایننس در انتهای همین سال معرفی شد. تعداد کاربران صرافی Binance نیز در این سال رشد بسیار بالایی داشت و حجم معاملات رمز ارزها در این صرافی به شدت رشد کرد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، تمام بازارهای مالی جهان از جمله بازار رمز ارزها ریزش بی سابقه ‌ای را تجربه کردن، بایننس کوین نیز از این امر مستثنا نبود تا محدوده ۶.۵ دلار افت کرد. پس از این ریزش شدید قیمتی سیر صعودی به خود گرفت تا اینکه به قیمت ۳۸.۸۹ دلار رسید.
سال ۲۰۲۱، سال شکوفایی بایننس اسمارت چین بود، ۱۷ برابر رشد قیمت در عرض سه ماه، عملکرد فوق العاده در بازه زمانی کوتاه به طوری که به قیمت ۷۰۰ دلار رسید. نهایتا در سال 2022 در زمان نگارش این مقاله بایننس کوین با ارزش بازار حدود ۷۰.۱۳ میلیارد دلار، در رتبه ۴ بازار قرار گرفته همانطور که قبلا هم گفتیم و سهم ۳.۳۹ درصدی از کل بازار را در اختیار داره. و هر واحد از بایننس کوین در این لحظه با قیمت ۴۲۴.۷۵ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۷,۹۶۰ تومان معادل ۱۱,۸۷۶,۱۱۰ تومان معامله می شه.

یو اس دی کوین USD Coin

یو اس دی کوین USD Coin

استیبل کوین USDC یا همان USC Coin یا یو اس دی کوین یکی از استیبل کوین ‌های پرطرفدار بازار رمزارزها محسوب می شه. ارز دیجیتال USD Coin استیبل کوین هست که پشتوانه آن دلار آمریکاست. USDC توسط مؤسسات مالی تحت نظارت (Centre consortium) منتشر می ‌شه. ارز دیجیتال یو اس دی کوین USD Coin در ابتدا به صورت محدود در سپتامبر 2018 راه ‌اندازی و عرضه شد.
و از آن زمان تا به حال، موفق شده به خوبی خود را به کاربران بازار کریپتو ثابت کنه و به رقابت با استیبل کوین مطرح تتر بپردازه. این یک پروژه به سرعت در حال توسعه هستش که مؤسسات معتبری در پشت آن هستن. از زمان اعلام این پروژه اکوسیستم آن در حال حاضر به بیش از ۶۰ شریک گسترش یافته. یکی از مهمترین ویژگی ‌های جالب توجه ارز USD Coin، شرکت سیرکل هست، کمپانی که مقدار پول لازم جهت پشتیبانی از عرضه در گردش یو اس دی کوین را در خزانه خود نگهداری می ‌کنه.
قوانین حاکمیتی این استیبل کوین، توسط سازمان Centre تعیین می شه، سازمانی که استاندارهای مالی، خط‌ مشی‌ ها و مسائل فنی استیبل کوین ‌ها را تنظیم می‌ کنه. از زمان عرضه یو اس دی سی تا به حال، این استیبل کوین موفق شده به یکی از مهم ‌ترین استیبل کوین ‌های بازار تبدیل بشه و از آنجا که USDC یک رمزارز با استاندارد ERC20 هست برای نگهداری از آن باید از کیف ‌پول‌ های اتریوم استفاده کرد. از بهترین نمونه ‌ها می ‌تونیم به لجر، MyEtherWallet و متامسک اشاره کنیم.

یو اس دی کوین USD Coin

از آنجایی که USDC یک استیبل کوین هست و همانطور که گفتیم پشتوانه آن دلار آمریکاست، قیمت آن به طور پیش‌ فرض باید با قیمت دلار آمریکا برابری کنه. که ارزش آن برابر با یک دلار آمریکاست درواقع، به ازای هر یک USD Coin موجود در بازار، یک دلار آمریکا در خزانه نگهداری می ‌شه به زبان ساده تر باید بگیم که این پروژه یک سرویسی هست که برای دلار آمریکا، توکن ایجاد کرده و استفاده از دلار را در اینترنت و بلاکچین ‌های عمومی راحت کرده. علاوه بر این، توکن یو اس دی کوین در هر زمانی به راحتی می ‌تونه به دلار تبدیل بشه.
آمدن دلار آمریکا بر بستر بلاکچین کمک می ‌کنه که دلار بتونه عرض چند دقیقه در همه جای جهان جا به‌ جا بشه و ثبات بیشتری برای ارزهای دیجیتال به وجود بیاره. قیمت لحظه‌ای USDC از زمان عرضه تا به حال، دچار تغییراتی شده و گاهی قیمت آن بیشتر یا کمتر از یک دلار شده. اما در میانه راه، اتفاق ‌های متعددی برای این رمزارز افتاد که موجب شد قیمت آن گاهی از قیمت وعده داده شده فاصله بگیره. برای مثال، در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۲۰، قیمت ارز دیجیتال یو اس دی کوین USD Coin به ۰.۹۷ دلار کاهش پیدا کرد و در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰، قیمت آن به ۱.۰۴۴ افزایش پیدا کرد. اما بالاترین قیمت یو اس دی کوین در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۹۷(15 October 2018) معادل ۱.۱۰ دلار ثبت شده. این کاهش و افزایش قیمت یک استیبل کوین می ‌تونه دلایل متعددی داشته باشه که در ادامه به آن اشاره می ‌کنیم.

یو اس دی کوین USD Coin

قیمت این استیبل کوین در ایران، برابر با معادل دلار به تومان هست اما در پاسخ به این سوال که شاید به شما عزیزان پیش بیاد اینکه چرا قیمت ارز USD Coin گاهی تغییر می‌کنه؟ در پاسخ باید بگیم که عرضه و تقاضا تاثیر زیادی روی تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال داره، تاثیر خود را روی قیمت استیبل کوین ‌ها نیز می‌گذاره و گاهی باعث می ‌شه قیمت این ارزهای باثبات نیز تغییر کنه. در واقع وقتی قیمت ارز دیجیتال بیت کوین تنزل پیدا می کنه دارندگان تصمیم به فروش می گیرن و دوست دارن اون رو به USDC تبدیل کنن در سمت دیگر قضیه کاربران زیادی هم وجود دارن که علاقه ندارن، ارز USD Coin خود را صرف خرید بیت کوین کنن چنین امری باعث صعودی شدن قیمت USDC در بازه زمانی کوتاهی می شه و وقتی که بازار دوباره به حالت عادی خود بر می گرده قیمت یو اس دی کوین نیز مجددا به همان ارزش ثابت خود یعنی یک دلار باز می‌ گرده.
همانطور که گفتیم ارز USD Coin یک سرویس برای توکنیزه کردن دلارهای آمریکا و تسهیل استفاده آنها از طریق اینترنت هست.. اجرای صدور و خرید توکن ‌های USDC با قراردادهای هوشمند دارای استاندارد ERC-20 ضمانت می‌ شه. ارز دیجیتال یو اس دی کوین USD Coin یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست که در حال حاضر در زمان نگارش این مقاله با ارزش بازار حدود ۵۰.۹۱ میلیارد دلار، در رتبه ۵ بازار قرار داشته و سهم ۲.۴۶ درصدی از کل بازار را در اختیار داره. هر واحد از یو اس دی کوین در این لحظه با قیمت ۰.۹۹۹۴۶۴ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۷,۹۰۰ تومان معادل ۲۷,۸۸۵ تومان معامله می شه. 

جمع بندی و نتیجه گیری

در مقاله حاضر تحت عنوان بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال، همانطور که گفتیم در دو قسمت به صورت عمیق و کلی به بررسی پرداختیم که این مقاله مربوط به قسمت اول بود که سعی کردیم اطلاعات کافی در مورد ارز دیجیتال بیت کوین Bitcoin، ارز دیجیتال اتریوم (ETH)، تتر Tether، بایننس کوین (BNB) و یو اس دی کوین USD Coin در اختیارتون قرار بدیم. نهایتا باید گفت که بازار ارزهای دیجیتال بازار نوظهوری هست که از نظر خیلی ‌ها در ابتدای راه قرار داره. با اینکه در ماه ‌های اولیه سال ۲۰۲۱ و2022 میلادی شاهد رشد چشم‌گیر بیت کوین و دیگر آلت کوین‌ ها بودیم و هر روز رکورد قیمتی جدیدی ثبت شد ولی مدتی می ‌شه که بازار به حالت تسکین درآمده و فرصت ‌های خرید جدیدی به‌ وجود اومده.
 به جرات می ‌تونیم بیت کوین، اولین رمز ارز را تا زمان ظهور آن موفق ‌ترین پروژه در راستای دیجیتال کردن پول خطاب کنیم. این پروژه الهام بخش بی ‌شمار ارز دیجیتال دیگر شد باید توجه داشته باشین که بازار همیشه یک شکل و ظاهر نداره و حتی رمز ارزی که به جایگاه دوم هم رسیده، ممکن ارزش خود را از دست بده. پیش ‌بینی آینده بازار کریپتوکارنسی خیلی سخته اما با توجه به اینکه بسیاری از شرکت ‌های بزرگ به سمت پشتیبانی آن‌ ها روی آوردن، پس برای عده زیادی این امر مهم شده که کدام یک از این ارزهای دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری مناسب ‌تر بوده و شانس بیشتری برای موفقیت دارن. تاریخچه بازار ارزهای دیجیتال نشان می ‌ده که سرمایه ‌گذاران بلند مدت برنده میدان هستن، به ‌شرطی که روی پروژه ‌های درستی سرمایه‌ گذاری بشه. توجه داشته باشین که همیشه با مقدار پولی سرمایه‌گذاری کنین که اگر تمام آن هم از بین رفت، خللی در زندگی شما ایجاد نشه. امیدواریم که مطالب این مقاله مورد فیض شما قرار گرفته باشه.


نظرات کاربران در مورد بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال(بخش اول)
سوال امنیتی :6+67 = ?