بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال(بخش دوم)

1401/06/13
بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال(بخش دوم)


ضمن عرض سلام و آرزوی توفیق همه شما عزیزان، این مقاله ای که ملاحظه می فرمایید؛ بخش دوم یا قسمت دوم مقاله تحت عنوان، بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارز های دیجیتال هستش، در قسمت اول مقاله، ما ارز دیجیتال بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، تتر Tether، بایننس کوین (BNB) و یو اس دی کوین USD Coin. رو مورد بررسی قرار دادیم. در قسمت دوم مقاله هم یعنی در این نوشتار به بررسی ارز دیجیتال های، ریپل (XPR)، سولانا (Solana)، کاردانو (Cardano)، لونا (LUNA) و اولانچ (Avalanche) می پردازیم.
 این روزها مدام از ارزهای دیجیتالی صحبت می‌ شه. اما با وجود شهرت و محبوبیتی که بین کاربران پیدا کردن هنوز هم عده زیادی از افراد دقیقا نمی دونن که منظور از کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال چیست؟ و این ارزها دقیقا چه کاربردی در دنیای امروز دارن؟ برای پاسخ باید گفت، ارزهای دیجیتالی در حقیقت ارزهایی هستن که با پروتکل ‌های رمزگذاری ‌شده طراحی می‌ شن و هدف ‌شان کاهش تقلب و ممانعت از جعل و کلاهبرداری ارزی هست.

علاوه بر این آسان شدن هرچه بیشتر مبادلات و حذف واسطه ها از بین خریداران و فروشندگان هم از جمله این اهداف هست. افزایش تعداد سرمایه گذاران در این بازار مالی باعث شده که ارزش ارز های دیجیتالی، همه روزه به طور شگفت انگیزی بالا و پایین بشه. همیشه این ترس برای افراد وجود داره که آیا با ورود به این بازار، فرصت مناسبی به دست میارن و یا سرمایه‌گذاری روی رمز ارزها یک ریسک بزرگ هست؟

برای اینکه بتونن در این بازار فعالیت داشته باشین باید اطلاعات عمیق و کافی در این مورد داشته باشین چرا که بازار ارزهای دیجیتال همچون هر بازار مالی دیگر پیوسته در حال تغییر هست و نوسانات بالایی داره. تعداد رمز ارزها در حال حاضر در بازار ارزهای دیجیتال برای معامله زیاد هستش و روز به روز نیز به تعداد آن‌ ها افزوده می ‌شه. مطالعه این مقاله به شما کمک می کنه که روی چه ارزی سرمایه گذاری کنین با ما همراه باشین.

ریپل (XPR)

جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال

در اولین قسمت از مقاله بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارز های دیجیتال، به بررسی ششمین ارز دیجیتال حال حاضر می پردازیم. ارز دیجیتال ریپل (XRP) تجربه ای خوب برای انتقال جهانی پول با استفاده از قدرت بلاکچین فراهم می‌ کنه. XPR یکی از بزرگ ‌ترین رمزارزهای بازار محسوب می ‌شه. سریع ترین و مقیاس پذیرترین دارایی دیجیتال هست که پرداخت ‌های جهانی آنی را در هر جای دنیا فراهم می ‌کنه. از مزیت های ارز دیجیتال XRP، به بالا بودن سرعت تراکنش های و کارمزدهای به شدت پایین می تونیم اشاره کنیم.

این ارز رمز پایه که توسط جد مک کالب و کریس لارسن در سال 2012 راه‌ اندازی شد، تلاش می کنه تا پرداخت ‌های بین‌المللی را به صورت ایمن و فوری در هر اندازه و مقدار با کارمزد بسیار پایین انجام بده. ریپل از توکن‌ هایی پشتیبانی می‌کنه که نماینده پول نقد متداول هست. در حال حاضر تکمیل تراکنش ریپل حدود ۴ ثانیه طول می‌ کشه و میلیون ها دلار پول فقط با چند دلار کارمزد انتقال پیدا می کنه.

بانک ‌ها و ارائه دهندگان خدمات پرداخت می‌ تونن از دارایی دیجیتال XRP استفاده کنن تا مخارج خود را به میزان بیشتری کاهش بدن و به بازارهای جدیدی دسترسی پیدا کنن. ریپل یک شرکتی آمریکاییست که برای بانک ‌ها و شرکت ‌های بزرگ مالی محصولاتی تولید می‌ کنه. بر این اساس برخلاف اهداف اولیه رمزارزهایی چون بیت‌کوین که از شبکه بانکی دوری می‌کنن، ریپل به دنبال جذب بانک‌ ها و همکاری با آن هاست.

 به نظر می رسه که، ارز دیجیتال Ripple در مقایسه با سایر رمزارزها به شیوه ی متفاوتی عمل می‌ کنه. XPR برنامه توسعه کسب و کار وام‌ دهی خود را اعلام کرده. بر اساس این برنامه، شرکت Ripple خط جدیدی از خدمات اعتباری خود را به مشتریان ارائه میده. این خدمات بر اساس تسهیل تأمین مالی کم ‌هزینه به صورت برون ‌مرزی طراحی شده و هدف آن کسب و کارهای کوچک و متوسط هست. این امر باعث شده که فرصت ‌های جدیدی برای این رمزارز پیش بیاد. ارز دیجیتال XPR با از دست دادن رتبه سوم رمزارزها و دادن جای خود به ارز دیجیتال تتر (Tether) برخی سرمایه ‌گذاران را نسبت به آینده خود مردد ساخت؛
ریپل در میان رمزارزهایی قرار دارد که تاریخچه پرفرازونشیبی داشته. قیمت اون اخیرا تاثیر زیادی از ورود قانون‌گذاران به مسائل این رمزارز گرفته. با وجود اینکه XRP در ماه‌ های اخیر بین رمزارزهای برتر جدول به لحاظ ارزش بازار قرار داشته، اما کم‌ نوسان بود قیمت آن موجب دلسردی طرفدارانش شده. این شرکت می‌ خواد در واقع خدمات مالی سریع، آسان و ارزان را در دنیا ممکن کنه و با همین هدف، یک پروتکل متن ‌باز را ارائه کرده. تراکنش ‌های مبتنی بر این بستر، بر خلاف بیت‌کوین به سرعت و با هزینه کم تایید می ‌شه.
بر همین مبنا، ریپل، تمرکز خود را بر ارائه خدمات به شرکت ‌های بزرگ قرار داده. البته اشخاص هم می‌ تونن از بستر آن استفاده کنن برخلاف بیت کوین و اتریوم، ریپل که جز ارزهای دیجیتال معروفه، کیف پول رسمی برای خود معرفی نکرده. دلیل این کار این می تونه باشه که شرکت ریپل با هدف ذخیره شدن توسط بانک ها و موسسات مالی بزرگ عرضه شده. چند مورد از کیف پول هایی که ارز دیجیتال ریپل را پشتیبانی می کنه از جمله؛ کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)، کیف پول توست (Toast Wallet)، کیف پول کوینومی (Coinomi) می تونیم اشاره کنیم.

ارز ریپل

در بررسی روند قیمتی این ارز باید بگیم که، ارز دیجیتال Ripple از سال ۲۰۱۲ وارد بازار ارزهای دیجیتال شد و همواره جزئی از رمز ارزها برتر این بازار بوده. ارز ریپل برخلاف بیت کوین، قابل استخراج و ماین شدن نیست و تمام ۱۰۰ میلیارد کوین آن در سال ۲۰۱۳ استخراج شد.. قیمت این در مرداد ۱۳۹۲ یا آگوست ۲۰۱۳ برای اولین بار به جمع سه رمز ارز برتر بازار راه یافت.
یک ماه بعد قیمت اون با رشد ۱۰۰ درصدی به جایگاه دوم بازار راه یافت ارز دیجیتال ریپل سال ۲۰۱۳ را با قیمت ۰.۰۲۷ دلار به پایان رساند. در سال ۲۰۱۴ جایگاه دومین ارز دیجیتال را برای چند ماه از دست داد و تا جایگاه هفتم بازار پایین اومد. بانک فیدور آلمان در سال ۲۰۱۴ به عنوان اولین موسسه حقوقی از شبکه این ارز استفاده کرد. بالاترین قیمت XRP نیز در این سال در محدوده ۰.۰۲۸ دلار ثبت شد.
در انتهای این سال ریپل مجددا به جایگاه دوم بازار ارزهای دیجیتال رسید و ارزش بازار آن به بیش از ۷۳۰ میلیون دلار رسید سال ۲۰۱۵ یکی از سال‌ های مهم و تاثیرگذار برای این شبکه بود. بیش از ۲۵ بانک از ۱۵ کشور مختلف این شبکه را برای انجام تراکنش‌ های خود انتخاب کردن که یک گام بزرگ در پذیرش شبکه بلاک چین ارز دیجیتال XRP بود در سال ۲۰۱۵ بالاترین قیمت لحظه‌ای این ارز ۰.۰۲۴ دلار و پایین قیمت XRP معادل ۰.۰۰۴ دلار بود. قیمت رو در سال ۲۰۱۶ را با ۰.۰۰۶ دلار آغاز کرد.
در بیشتر سال، قیمت اون در همین محدوده مورد معامله قرار گرفت رقیبی قدرتمند به نام اتریوم جایگاه دومین ارز دیجیتال برتر بازار را در سال ۲۰۱۶ از این ارز گرفت. این اتفاق تا به امروز ادامه داشته و از این پس اتریوم بزرگترین آلتکوین بازار لقب گرفت. و پس از بیت کوین و اتریوم در جایگاه سوم بازار قرار گرفت. سال ۲۰۱۷ صعودی‌ ترین بازار برای این ارز بود.
برای اولین بار قیمت ارز دیجیتال Ripple در سال ۲۰۱۷ بالاتر از ۱ دلار معامله می‌ شد از طرفی در این سال می ‌تونیم بگیم اولین چالش جدی میان ریپل و نهادهای قانون‌ گذار در ایالات متحده اتفاق افتاد. بانک مرکزی امریکا به ریپل اجبار کرد تا اطلاعات رد و بدل شده در این شبکه را شفاف ‌تر از قبل ارائه بده. این بحران بزرگ ریپل که منجر به ریزش بسیار شدید قیمت لحظه‌ای اون در سال ۲۰۲۱ شد، از سال ۲۰۱۷ آغاز شد. در این سال نیز ریپل گاهی تا رده چهارم پایین آمد اما در بیشتر مواقع در رتبه سوم بازار و پس از بیت کوین و اتریوم قرار گرفته بود.
نکته اینجا بود که قیمت تمام رمز ارزها در طول سال ۲۰۱۸ به شدت کاهش یافت و افراد بسیاری از بازار خارج شدن. بالاترین قیمت اون در این سال که بالاترین قیمت کل تاریخ آن نیز بوده در محدوده ۳.۳۱ و پایین ‌ترین قیمت اون در محدوده ۰.۲۴ دلار به ثبت رسید.

جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال

خالی از لطف نیست بدونین که، بالاترین قیمت ریپل در سال ۲۰۱۹ محدوده ۱.۱ دلار و پایین‌ ترین قیمت ارز دیجیتال XRP در محدوده ۰.۱۷ دلار ثبت شده در سال ۲۰۱۹ نیز در بیشتر مواقع در جایگاه سوم بازار ارزهای دیجیتال قرار داشت؛ قیمت تمام ارزهای دیجیتال به شدت ریزش کرد و افراد بسیاری را با ضررهای هنگفت از بازار بیرون انداخت. قیمت اون در ابتدای سال ۲۰۱۸ به بالای سه دلار رسید، در ماه مارس ۲۰۲۰، به علت شیوع ویروس کرونا و ریزش تمام بازارهای مالی، قیمت این رمز ارز تا محدوده ۰.۱۱ دلار نیز ریزش کرد.
قیمت لحظه‌ای اون از ۰.۲۲ دلار تا ۰.۷۹ دلار در همان ماه رشد کرد. البته این رشد، قیمت با رشد شدید قیمت ارزهای دیجیتال در ماه ‌های پایانی سال ۲۰۲۰ همراه بود. سازمان بورس اوراق بهادار امریکا از شبکه ریپل شکایت کرد. خبری که باعث ریزش بسیار شدید قیمت در آن روز شد در سال ۲۰۲۰ میلادی، پایین ‌ترین قیمت اون در محدوده ۰.۱۱ دلار و بالاترین قیمتش در محدوده ۰.۷۹ دلار به ثبت رسید.
جایگاه سوم بازار ارزهای دیجیتال را در ماه‌ های پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی به تتر تقدیم کرد و پس از بیت کوین، اتریوم و تتر در جایگاه چهارم قرار گرفت. در سال 2021دادگاه امریکا، در دعوای میان ریپل و سازمان بورس و اوراق بهادار امریکا، رای به نفع ریپل داد و از این جهت کمی از فشارهای سال ۲۰۲۰ میلادی کاسته شد. در این سال پس از مدت ها جایگاه چهارمی خود را از دست داد و در ریزش شدید قیمت، تا رده هفتم بازار نیز سقوط کرد.
قیمت هر واحد رمز ارز XRP به ۱.۹۶ دلار در سال 2021 رسید و اما در زمان نگارش این مقاله یعنی در سال 2022 با ارزش بازار حدود ۳۴.۳۸ میلیارد دلار، در رتبه ۶ بازار قرار داشته و سهم ۱.۷۴ درصدی از کل بازار را در اختیار داره. هر واحد از ریپل در این لحظه با قیمت ۰.۷۱۴۲۴۳ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۷,۵۹۷ تومان معادل ۱۹,۷۱۰ تومان معامله می شه و حجم مبادلات روزانه آن ۱.۹ میلیارد دلار هست. قیمت در ۲۴ ساعت اخیر ۱.۱۲% افزایش یافت. بالاترین قیمت ریپل تا به امروز مربوط می شه به تاریخ ۱۴ دی ۱۳۹۶ ( January 2018) که معادل ۳.۸۳ دلار رسیده بود.

سولانا (Solana )  

ارز سولانا

ارز دیجیتال سولانا (با نماد SOL) ارز بومی (Native Cryptocurrency) شبکه سولاناست. یکی از ارزهای دیجیتالی محبوب بوده که مورد توجه تریدرها قرار گرفته. آناتولی یاکووِنکو (Anatoly Yakovenko)، مؤسس و مدیرعامل سولانا، در سال ۲۰۱۷ میلادی، پی برد که از تابع هش بیت‌کوین معروف به SHA256، می‌ توان برای ایجاد یک روش زمان‌ سنجی غیر متمرکز در یک بلاک ‌چین رمزارزی استفاده کرد.
این پروژه به طور رسمی در مارس 2020 توسط بنیاد سولانا با دفتر مرکزی در ژنو سوئیس راه اندازی شد. ارز دیجیتال Solana یک شبکه مبتنی بر بلاک‌ چین هستش که توسط اعضای سابق شرکت ‌های کوالکام (Qualcomm)، اینتل (Intel) و (Dropbox) شکل گرفت. یک رمزارز قدرتمند با بلاکچین اختصاصی خود و بدون حذف اپلیکیشن ‌های غیر متمرکز و با امنیت بالاست.
به دلیل مدل اجماع ترکیبی مبتکرانه، سولانا از تجار کوچک و معامله گران نهادی به طور یکسان تحت پوشش داره. تمرکز قابل توجه بنیاد سولانا در دسترس قرار دادن منابع مالی غیر متمرکز در مقیاس بزرگتر هستش. یاکوونکو با ابداع الگوریتم اجماع جدیدی به نام گواه اثبات تاریخچه (PoH) خبر جدید شبکه‌ ای سریع، مقیاس‌ پذیر و بی ‌نیاز به مقیاس‌ پذیری عمودی و با زمان قطعیت نهایی کوتاه داد.
او مهمترین فرد پشت سولاناست. حرفه، حرفه ای او در کوالکام شروع شد، جایی که او به سرعت مدارج ترقی را طی کرد و در سال 2015 مدیر ارشد مهندس ستاد شد. بعدها، مسیر حرفه ای او تغییر کرد و یاکوونکو به عنوان یک مهندس نرم افزار در Dropbox وارد موقعیت جدیدی شد.
 در ادامه باید گفت، الگوریتم بلاکچین این ارز دیجیتال مبتنی بر PoH یا اثبات تاریخچه هست و این یعنی شبکه بلاک ‌ها را بر اساس زمان در دفترکل رمزگذاری می کنه که خود این سیستم، سرعت بلاکچین را افزایش می‌ دهه و امروزه توسط دو نهاد بنیاد سولانا (Solana Foundation) که وظیفه حمایت از رشد پایدار اکوسیستم این شبکه را بر عهده داره و غیرانتفاعی هست شرکت سولانا لبز (Solana Labs) که مسئول توسعه و نگهداری فنی این شبکه، اداره می‌ شه.
این شبکه از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می ‌کنه؛ لذا شبکه Solana به افرادی که این ارز را نگهداری کنن پاداش میده. تیم سازنده این شبکه، جمعی از بهترین و با تجربه ‌ترین توسعه‌ دهندگان کمپانی‌ های برتر دنیا هست، به همین دلیل از تکنولوژی فوق‌العاده و سرعت بالایی برخور داره.
میزان عرضه کل کوین SOL ثابت نیست و به وسیله پارامترهایی همچون نرخ تورم، نرخ کاهش تورم، میزان سولانا های استیک شده و غیره کنترل می ‌شه. این شبکه کار خود را با عرضه ۵۰۰ میلیون عدد کوین SOL آغاز کرد. یکی از کیف پول های نرم افزاری برای نگهداری این ارز، کیف پول تراست ولت هست. در بین گزینه‌ های سخت ‌افزاری، می‌ تونیم به کیف پول Ledger Nano S اشاره کنیم که از کوین SOL پشتیبانی می کنه.
نکته جالب اینه که یک کیف پول تحت وب غیرحضانتی نیز توسط جامعه ارز دیجیتال سولانا و موسوم به SolFlare، برای این رمز ارز ارائه شده. در ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه اولیه (ICO) ارز دیجیتال سولانا (SOL) از طریق CoinList انجام گرفت این پروتکل و توکن SOL با جذب چندین همکار سابق دیگر Qualcomm در این فرآیند در سال 2020 برای عموم منتشر شد. که در آن، ۸ میلیون SOL با قیمت ۱٫۷۶ میلیون دلار یا ۰٫۲۲ دلار به ازای هر کوین به فروش رسید که این تنها ۱٫۶ درصد از کل عرضه این کوین محسوب می‌ شد. 

جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال

بهتره بدونین که، قیمت ارز دیجیتال Solana در ابتدای عرضه آن در سال 2020 حدود 1.13 دلار بود. پس از عرضه تا اوایل جولای 2020 قیمت SOL تغییرات زیادی نداشت. اما در اواسط جولای 2020 رشد قیمت توکن SOL سرعت زیادی گرفت، در اواسط سال ۲۰۲۰، با ۰.۷۸ دلار در اختیار عموم مردم قرار گرفت. رشد شارپ بیت کوین در چند ماه پایانی سال ۲۰۲۰، قیمت اون افت کرد و سال ۲۰۲۰ را با قیمت ۱.۸ دلار تمام کرد.
سال ۲۰۲۱، سال جهش اصلی قیمت این ارز بود قیمت اون روز به روز اوج می ‌گرفت و در اواخر ماه فوریه به ۱۷.۳ دلار رسید اما این پایان راه نبود. با پولبکی کوتاه، SOL به رشد خود ادامه داد و در اواسط ماه مه به ۵۵ دلار رسید. راه‌اندازی پلتفرم‌ های مختلف بر بستر این شبکه، امیدواری سرمایه‌گذاران خرد را بیشتر می ‌کرد. به نحوی که در فاصله کمتر از دو ماه، قیمت این ارز از ۲۶ دلار به ۱۸۸ دلار رسید. در اواسط سپتامبر شبکه سولانا مورد حمله DDOS قرار گرفت و به مدت نزدیک به یک روز از دسترس خارج شد.
تردید ‌ها در خصوص متمرکز بودن این شبکه و معماری آن افزایش یافت. این قضیه در کنار وضعیت کلی بازار، خوابیدن تب و تاب اولیه پروژه‌های NFT بر بستر سولانا سبب شد که قیمت ارز دیجیتال Solana به مدت یک ماه و نیم نتونه از سقف خود بگذره در نهایت سال ۲۰۲۱ میلادی را با قیمت ۱۷۰ دلار به پایان برد. و اما در سال 2022 و اتقاقاتی از جمله؛ اتفاقات درون شبکه ‌ای همچون هک بریج معروف ورم هول (Wormhole) هم چنین افزایش ریسک‌ های سیاسی، اجتماعی همچون موضع دولت ایالات متحده در خصوص رمز ارزها و بحران ‌هایی همچون جنگ روسیه و اوکراین، باعث شد که قیمت این ارزهای دیجیتال متزلزل بشه.
در زمان نگارش این مقاله، این رمز ارز به عنوان یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال، با ارزش بازار حدود ۳۳.۳۱ میلیارد دلار، در رتبه ۷ بازار قرار گرفته و سهم ۱.۷۰ درصدی از کل بازار را در اختیار داره. و هر واحد از سولانا در این لحظه با قیمت ۱۰۱.۵۷ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۷,۷۶۰ تومان معادل ۲,۸۱۹,۷۴۶ تومان معامله می شه و حجم مبادلات روزانه آن ۲.۰۷ میلیارد دلار هست. قیمت اون در ۲۴ ساعت اخیر -۳.۹۳% کاهش یافته. هم چنین بالاترین قیمت سولانا مربوط می شه به تاریخ ۱۶ آبان ۱۴۰۰(November 2021) معادل ۲۵۹.۶۲ دلار بوده و کمترین قیمت سولانا (SOL) تا کنون 0.500801 دلار بوده. این رکورد مربوط می شه به تاریخ (2020 ).

کاردانو (Cardano)

جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال کاردانو (ADA) رمزارزی هست که روی بلاکچین کاردانو (CSL) فعالیت می ‌کنه. بلاکچین کاردانو اولین بلاکچین مبتنی بر ساز و کار اثبات سهام هست که معاملات را تأیید می ‌کنه که مصرف انرژی پایین ‌تری داره. الگوریتم اثبات سهام بر این باوره که مکانیزم اجماعی بر پایه وثیقه‌گذاری در شبکه در حقیقت امنیت شبکه ‌های بلاک چینی را بالاتر می ‌بره و همزمان مصرف انرژی و اثرات مخربش بر محیط زیست را کاهش میده. کاردانو در ابتدا توسط IOHK، یک شرکت توسعه بلاکچین هنگ کنگی، ایجاد شد.
مسئول پروژه چارلز هاسکینسون بود که یکی از مؤسسان سابق اتریوم، اتریوم کلاسیک و بیت شیرز بود. شبکه کاردانو در سال ۲۰۱۵ توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) بنیانگذار اتریوم، ساخته شده و در سال ۲۰۱۷ عرضه شد. چارلز هاسکینسون حین همکاری در پروژه اتریوم، با ویتالیک بوترین اخلاف نظر پیدا کرد و سپس، تصمیم به ترک پروژه اتریوم گرفت. او سپس یک شرکت مهندسی بلاک چین به نام IOHK را تاسیس کرد که یکی از اصلی ‌ترین اهدافش، توسعه شبکه کاردانو بود تیم ADA شامل سه سازمان کاردانو، IOHK و امورگو (Emurgo) هست. 
خالی از لطف نیست در بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارز های دیجیتال بدونین که، کار اصلی رمز ارز کاردانو انتقال ارزشه در واقع، به گفتۀ چارلز هاسکینسون، بلاک چین سه نسل داره. وی که ‌بنیانگذار اتریوم هم هست معتقده، ارز دیجیتال کاردانو نسل سوم بلاک چین هستش. بلاک‌چین‌هایی که هدف آنها، افزایش مقایس ‌پذیری، قابلیت همکاری بین زنجیره ‌ای و مسائل پایداری هست.
در حال حاضر یعنی در سال 2022، یکی از محبوب ‌ترین رمز ارزهای بازار کریپتوکارنسی محسوب می ‌شه. در واقع پروژه ‌ای هست که به دنبال پیاده‌ سازی راهکارهای مفید در زندگی واقعیست و کاربردی شدن این راهکارها به مرور زمان، می ‌تونه روی قیمت لحظه ‌ای Cardano هم تاثیر بزاره. کسی توقع نداشت قیمت ارز دیجیتال Cardano ناگهان سر به فلک بکشه و سود چندین درصدی به دارندگان خود بده.
ارز دیجیتال کاردانو جز 10 ارز دیجیتال برتر حال حاضر هست. این شبکه ضمن توسعه دادن همواره شبکه خود، خلاقیت های زیادی را در ساختار شبکه اش مورد استفاده قرار داده. کاردانو اولین ارز دیجیتالیست که با فلسفه علمی و بر اساس تحقیقات دانشمندان و داوری همتای این حوزه طراحی شده و همین امر می تونه تضمین کننده امنیت آن در زمان های مختلف باشه. بنابراین این ارز به دلیل داشتن یک برنامه جامع و هدفمند برای بهبود عملکرد خود، آینده درخشانی در انتظارشه و کاربران زیادی به شبکه کاردانو مشتاق میشن.

ارز کاردانو

به نظر می رسه، طبق تخمین چارلز هاسکینسون در سال ۲۰۲۱، شبکه کاردانو سالانه ۶ گیگاوات بر ساعت انرژی مصرف می‌ کنه، یعنی چیزی حدود ۰.۰۱٪ انرژی مصرفی شبکه بیت کوین. هم چنین در سال ۲۰۲۱، کاردانو به عنوان بزرگ ‌ترین شبکه مبتنی بر گواه اثبات سهام شناخته شد. در ماه اکتبر ۲۰۱۷، رمز ارز ADA در یک صرافی کره‌ای به نام Coinrail لیست شد و در آن زمان، قیمت کاردانو حدودا ۰.۰۳۰ دلار بود.
در همین سال، چند رویداد مهم دیگر از جمله آپدیت شدن رودمپ و برگزاری چند همایش نیز روی افزایش قیمت Cardano تاثیرگذار بود. به طوری که در دسامبر همان سال، ADA در صرافی Coinnest لیست شد و در آن زمان، قیمت این رمز ارز حدودا ۰.64 دلار شد. در سال ۲۰۱۸، ارز دیجیتال Cardano برای اولین بار در دنیای واقعی مورد استفاده قرار گرفت و با ارائه اپلیکیشن تایید مدرک دانشگاهی، امکان دریافت و تایید مدرک از دانشگاه یونان را فراهم کرد.
در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸، رمز ارز آدا در صرافی Bithumb لیست شد و حدودا یک ماه بعد، به لیست رمز ارزهای صرافی OKEx نیز اضافه شد. حدودا یک ماه بعد، کیف پول Yoroi که کیف پول مخصوص نگهداری رمزارز آدا بود، عرضه عمومی شد، قیمت لحظه ای کاردانو در اواخر سال ۲۰۱۸، از محدوده ۰.۰۳ تا ۰.۰۴ دلار خارج نشد. در سال ۲۰۱۹، کنفرانس ‌ها و گردهمایی‌ های متنوع و کاربردی تیم کاردانو در این سال شکل گرفت. می ‌تونیم بگیم سال ۲۰۱۹ یکی از پربارترین سال های این ارز به لحاظ برگزاری این شکل برنامه ‌ها بود. کاردانو این سال را با قیمت حدودی ۰.۰۳ دلار به پایان رساند.
در ماه ژوئن ۲۰۲۰، رمز ارز کاردانو در صرافی Crypto.com لیست شد و پس از گذشت دو ماه، صرافی Bitfinex نیز رمز ارز آدا را به لیست رمز ارزهای قابل معامله در این صرافی اضافه کرد. همکاری ‌ها، به‌روزرسانی‌ ها و همایش‌ های تیم کاردانو در سال ۲۰۲۰ هم با همان قدرت قبلی ادامه پیدا کرد. کاردانو سال ۲۰۲۰ را با قیمت حدودی ۰.۱۸ دلار به پایان رساند.

جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال

در ادامه بررسی روند قیمتی این رمز ارز باید بگیم که، در ماه فوریه ۲۰۲۱ نیز، صرافی Bitmart جفت ارز معاملاتی ADA/USDT را به لیست رمز ارزهای قابل معامله خود اضافه کرد. اولین قرارداد هوشمند این شبکه نیز در این سال عرضه شد با توجه به فعالیت های بشر دوستانه این تیم، از مدتی پیش شروع به فعالیت در کشورهای آفریقایی کرده بود و به دنبال ارائه راه حل‌ های مبتنی بر بلاک چین برای بهبود معضلات این کشورها بود. بالاترین قیمت کاردانو در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰(September 2021) معادل ۳.۰۹ دلار بوده،
این افزایش قیمت نشان دهنده این که تلاش های تیم این ارز و به روز رسانی‌ های جذاب این شبکه، به ثمر رسیده بود. نهایت در سال 2022 یعنی در زمان نگارش این مقاله، ارز دیجیتال Cardano شکلی از دارایی دیجیتال هستش، که با ارزش بازار حدود ۳۲.۵۹ میلیارد دلار، در رتبه ۸ بازار قرار داشته و سهم ۱.۶۴ درصدی از کل بازار را در اختیار داره.
هر واحد از کاردانو در این لحظه با قیمت ۰.۹۶۵۵۷۴ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۷,۸۴۵ تومان معادل ۲۶,۸۸۶ تومان معامله می شه و حجم مبادلات روزانه آن ۸۵۰.۶ میلیون دلار هست. به طور کلی انتظار میره، قیمت آلت‌کوین‌ ها مانند قیمت همین ارز تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله احساسات بازار، تعامل نهنگ‌ ها و … متغیر باشه. رمز ارز آدا جزو کریپتوکارنسی‌ های سرسخت بازار ارزهای دیجیتال هست، قابلیت‌ های این شبکه، از عوامل ثانویه تاثیر گذار بر قیمت رمز ارز ADA هستش.
در این شبکه، امکان ایجاد استیبل کوین و انتقال آن، تاثیر زیادی بر افزایش ارزش شبکه و رمز ارز داره. از این رو همانطور که گفتیم، مستقر شدن قرارداد هوشمند در شبکه کاردانو زمینه را برای اضافه شدن اهداف و ویژگی ‌های بیشتر به برنامه آلت کوین ها فراهم می کنه که در نتیجه قیمت کاردانو روند صعودی پیدا می کنه.

لونا (LUNA)

جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال لونا در ژانویه سال ۲۰۱۸ به دست دنیل شین (Daniel Shin) و دو کوان (Do Kwon) تأسیس شد. این دو، ایده این پروژه را راهی برای پذیرش سریع فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال از طریق تمرکز بر ثبات قیمت می ‌دانستن، ارز دیجیتال Terra یا لونا LUNA یک پروتکل بلاکچینیست که با هدف ایجاد سیستم ‌های پرداخت جهانی با ثبات قیمت، از استیبل کوین ‌های با پشتوانه ارز فیات استفاده می ‌کنه. هر استیبل کوین شبکه ترا قابل تبدیل به کوین بومی LUNA است.
کوین ترا یک رمزارز کاربردی و حاکمیتیست. هولدرهای LUNA علاوه ‌بر مشارکت در تصمیم ‌گیری‌ های حاکمیتی شبکه، پرداخت کارمزد شبکه، وام‌ گیری، وام‌ دهی و فارمینگ، با استیک یا سپرده‌ گذاری لونا شانس دریافت ایردراپ از پروتکل ‌های مبتنی بر شبکه Terra را داره. الگوریتم پشتیبانی از استیبل کوین ‌ها به گونه ‌ای هست که میزان عرضه آن ها بر اساس تقاضا تنظیم می‌ شه.
این کار با هدف ایجاد انگیزه برای دارندگان لونا (LUNA) جهت مبادله این توکن و استیبل کوین ‌ها با نرخ ارز سودآور و در صورت لزوم، افزایش یا کاهش میزان عرضه استیبل کوین‌ ها بر اساس تقاضا صورت می ‌گیره. ارز دیجیتال لونا برای اولین بار برای سرمایه گذاران اولیه در صرافی ‌های بزرگی همچون بایننس، اوکی اکسچنج و هیوبی برای خرید در دسترس قرار گرفت.
فروش در آگوست ۲۰۱۸ به پایان رسید و در نتیجه ترا ۳۲ میلیون دلار درآمد کسب کرد. پروتکل ترا (Terra) با استفاده از سیستمی دو توکنی متشکل از ترا (Terra) و لونا (LUNA) کار می ‌کنه. Terra استیبل‌کوین این پروتکل هست که به صورت هم‌ زمان قیمت ارزهای فیات مختلف را پیگیری می‌ کنه. می‌ تونیم استیبل کوین Terra را به ارزهای فیزیکی مختلف از جمله TerraUSD تقسیم کنیم.
خالی از لطف نیست بدونین که، امنیت شبکه بلاکچین ترا با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام مبتنی بر تندرمینت (Tendermint) تأمین می ‌شه. به این معنا که دارندگان توکن لونا می‌ تونن برای اعتبارسنجی تراکنش‌ ها، توکن ‌های خود را استیک کنن و متناسب با میزان توکن‌ های استیک ‌شده، پاداش بگیرن. ارز دیجیتال Terra یا لونا Luna از کیف پول های سخت افزاری مانند Ledger Nano S، Ledger Nano X و Trezor One نرم افزاری مانند، Coinomi، Trust، MathWallet پشتیبانی می کنه.

ارز لونا

در ادامه بررسی روند قیمتی این ارز باید گفت که، ارز دیجیتال LUNA در حال حاضر رتبه 9 را در میان همه ارزهای دیجیتال داره. کوین Terra در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ با کمترین قیمت ۰.۱۲ دلار و در تاریخ ۶ دی ۱۴۰۰ با بیشترین قیمت ۱۰۳.۳۴ دلار معامله شده. قیمت این ارز همچون دیگر ارزهای دیجیتال، در طول زمان نوسانات و تغییرات بسیاری داشته.
هم چنین قیمت ارز دیجیتال terra و توکن Luna نیز همانند تمامی رمز ارزهای دیگر در طول زمان، تحت تأثیر نوسانات بازار قرار گرفته. در سال ۲۰۱۹ با قیمت ۱.۳۱ دلار به بازار عرضه شد به ‌نحوی که این رمزارز در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ با قیمت ۲۵ سنت معامله می‌ شد. در این سال این شرکت اعلام کرد که چندین پلتفرم تجارت الکترونیکی از ۱۰ کشور مختلف، به نمایندگی از ۴۵ میلیون کاربر و حجم ناخالص کالای به ارزش ۲۵ میلیارد دلار، اعضای این اتحادیه هستن. سال ۲۰۲۰ هم سال شگفت ‌انگیزی برای قیمت LUNA نبود. و تا اواخر سال ۲۰۲۰ به ۶۰ سنت هم رسید.
با نگاهی به رفتار ترا در یک ماه اخیر، قرار گرفتن قیمت در یک کانال صعودی کاملاً مشخص هست. هر بار که قیمت به یک خط روند برخورد کرده به سمت دیگری حرکت نمود. این یک روند صعودی پایدار را نشان میده. که تا زمانی که قیمت در محدوده کانال باقی بمونه ادامه داره. در اوایل ماه فوریه ۲۰۲۱ در روزهای ابتدایی، ارزش بازار این کوین برای اولین بار از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد در تاریخ ۲۶ دسامبر ۲۰۲۱ در قیمت ۹۹.۷۲ دلار معامله شد. داده ‌های سایت کوین گکو نشان میده که قیمت ارز دیجیتال LUNA در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۱ به ۱۰۳.۳۴ دلار هم رسید.
از ابتدای کار تا اوایل سال 2021 به دلیل پایین بودن مقبولیت پروتکل، دامنه قیمتی در شرایطی کما بیش خنثی به‌ سر می برد. اما با افزایش مقبولیت به‌ یکباره وضعیت تغییر کرد و در کمتر از 10 ماه قیمت توکن LUNA چیزی حدود 7500 % رشد داشت.
 به نظر می رسه که، ارزش بازار بالای لونا و جهش ‌های قیمتی شدیدی که در سال 2021 تجربه کرد، مدیون رشد شگفت ‌انگیز دیفای در این سال بود و باعث شد ارزش کل محبوس (TVL) در این پروتکل و سایر پروتکل ‌های فعال در حوزه دیفای افزایش پیدا کنه. در زمان نگارش این مقاله یعنی در سال 2022، ارز دیجیتال LUNA، شکلی از دارایی دیجیتال هست که با ارزش بازار حدود ۳۰.۸۷ میلیارد دلار، همانطور که گفتیم در رتبه ۹ بازار قرار داره و سهم ۱.۵۴ درصدی از کل بازار را رو در اختیار گرفته.
هر واحد از لونا در این لحظه با قیمت ۸۷.۵۱ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۷,۸۱۱ تومان معادل ۲,۴۳۳,۹۲۰ تومان معامله می شه و حجم مبادلات روزانه آن ۲.۰۱ میلیارد دلار هست. قیمت در ۲۴ ساعت اخیر ۳.۰۳% افزایش یافته. ارز دیجیتال لونا با استفاده از استیبل کوین ‌ها سعی داره تا رشد اقتصادی را عادلانه تر کنه و به جای استفاده از یک سیستم سیاسی ثابت کنه، که از نمایندگان منتخب دولت ‌ها تشکیل شده، از یک سیستم اجماع دموکراتیک و غیر متمرکز استفاده می ‌کنه.
Terra در تلاش هستش تا این مشکل رو با ایجاد توکن های رمزنگاری با قیمت های ثابت که به ارزهای فیات گره خوردن، حل کنه. از این رو این پروژه از یک الگوریتم تثبیت کننده قیمت استفاده می کنه که عرضه پول یک دارایی را تغییر میده تا ارزش آن را بازیابی کنه. این امر می تونه کارمزدهای کمتر، افزایش ثبات و مبادلات فرامرزی را امکان پذیر کنه.

اولانچ (Avalanche)

جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال اولانچ (Avalanche) با پلتفرم منبع باز خود، به عنوان یک اپلیکیشن غیر متمرکز (DApp)، بستری را برای کاربران و توسعه‌ دهندگان فراهم آورده که بتونن به امور مالی غیر متمرکز دسترسی پیدا کنن. این پروژه که کوین آن با نماد AVAX شناخته می ‌شه، پروژه‌ ای مبتنی بر دیفای هستش که در سال 2018 عرضه شد. این شبکه آوالانچ در سال ۲۰۲۰ توسط لابراتواری Ava راه‌اندازی شد. این شبکه یک بلاک چین سازگار با قرارداد هوشمند هست و با هدف دستیابی به مقیاس ‌پذیری بیشتر در کنار حفظ عدم تمرکز و امنیت همراه با هزینه پایین رو فراهم کرده.
این ارز دیجیتال، یکی از ارزهای دیجیتالی محبوب بوده که مورد توجه تریدرها قرار گرفته. حال قیمت لحظه ‌ای ارز دیجیتال اولانچ (AVAX) حائز اهمیت هست. کوین آوالانچ در میان ۱۰ رمز ارز برتر بازار از نظر ارزش کل بازار قرار داره. بیشترین قیمت AVAX مربوط به ۳۰ آبان 1400 (November 2021) که معادل ۱۴۶.۲۵ دلار بود. هم چنین کمترین قیمت ارز دیجیتال آوالانچ با عدد ۲.۸ دلار در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۹۹ ثبت شد. 
خالی از لطف نیست بدونین که؛ این پروتکل توانایی پردازش هزار الی ده هزار تراکنش در ثانیه رو داره. برخلاف سایر شبکه ‌های بلاک چین که فقط یک بلاک چین و یک مجموعه اعتبارسنج دارن، پروتکل اولانچ (Avalanche) شبکه ‌ای ناهمگِن از تعداد زیادی بلاک چین و مجموعه‌ های مختلفی از اعتبارسنج‌ هاست. برخلاف اتریوم، در اولانچ، هر اپلیکیشن غیر متمرکز روی بلاک چین مستقل خود اجرا می ‌شه و هر بلاکچین توسط یک زیرشبکه (Subnet) بررسی و اعتبارسنجی می‌ شه.
در واقع این یکی از رقبای اتریوم هست که قصد داره اتریوم را به عنوان محبوب ترین بلاک چین برای قرارداد های هوشمند پشت سر بزاره. در پروتکل ارز دیجیتال Avalanche چیزی در حدود دو ثانیه طول می‌ کشه تا این پروتکل به قطعیت برسه. این به این معنی که، تنها بعد از دو ثانیه، تراکنش شما پردازش و تأیید می‌ شه. اولانچ از یک تکنولوژی پیشگامانه بهره می ‌بره.
این پلتفرم ترکیبی از یک پروتکل اجماع جدید و کاملا قدرتمند هست که ضمن ایجاد تمرکز زدایی به صورت واقعی، تراکنش ‌ها را بسیار سریع و در کسری از ثانیه پردازش می ‌کنه. این پلتفرم هم چنین در ایجاد و توسعه بلاکچین ‌های عمومی و خصوصی فعالیت داره و ایجاد و معامله ارزهای دیجیتال متفاوتی را ممکن ساخته. این پروژه برای انجام تراکنش‌ های همتابه ‌همتا، برقراری امنیت شبکه، پرداخت کارمزد تراکنش‌ ها، شرکت در تصمیمات حاکمیتی و پاداش به مشارکت ‌کنندگان استفاده می ‌شه.
مجموع این ویژگی‌ ها سبب شده که کارشناسان در مورد آینده ارز دیجیتال Avalanche و کوین AVAX نظر مثبتی داشته باشن علاوه بر این حائز اهمیت بدونین که، علاوه بر کیف پول رسمی ارز دیجیتال آوالانچ، کیف پول های متامسک و کیف پول های سخت افزاری لجر نیز از ارز دیجیتال AVAX پشتیبانی می کنن.

ارز اوالانچ

در ادامه بررسی روند قیمتی ارز دیجیتال Avalanche باید بگیم که، در جولای ۲۰۲۰ با برگزاری یک عرضه اولیه کوین (ICO) و فروش ۲۱ میلیون کوین AVAX، حدود ۴۲ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرد مجدداً توکن خود را در پلتفرم معاملاتی متفاوتی با نام IOU لیست کرد. در تاریخ 22 سپتامبر 2020 قیمت ارز دیجیتال اوالانچ به حدود 6 دلار آمریکا دست یافت. قیمت آوالانچ از 6 دلار در ژانویه ۲۰۲۱ به حدود ۱۱۴ دلار رسید.
به عبارت دیگه این رمز ارز سال ۲۰۲۱ را با رشد چشمگیری به انتها رساند در جمع بندی این 2 سال می تونیم بگیم که قیمت ارز دیجیتال اولانچ (Avalanche) در سال 2020 تقریباً راکد و ایستا بود اما قیمت AVAX با آغاز سال 2021 همراه با سایر ارزهای دیجیتال روند صعودی قدرتمندی را در پیش گرفت. در زمان نگارش این مقاله یعنی در سال 2022، این رمز ارز، شکلی از دارایی دیجیتال هست که با ارزش بازار حدود ۲۱.۳۲ میلیارد دلار، همانطور که قبلا هم گفتیم، در رتبه ۱۰ بازار قرار داره و سهم ۱.۰۶ درصدی از کل بازار را در اختیار گرفته.
هر واحد از اولنچ در این لحظه با قیمت ۷۹.۴۷ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۷,۷۷۵ تومان معادل ۲,۲۰۷,۲۸۸ تومان معامله می شه و حجم مبادلات روزانه آن ۷۳۳.۵۱ میلیون دلار هست. قیمت در ۲۴ ساعت اخیر ۴.۵۷% افزایش یافته. از 21 سپتامبر 2020 تا به حال، این پلت فرم به بیش از 200 پروژه فردی، 14 میلیون دلار AVAX سوخته (کاهش عرضه)، بیش از 1000 اعتبارسنج اعتبارساز مجزا، و بیش از 600 هزار نفر از اعضای جامعه در سراسر جهان رشد کرده.
تیم توسعه ‌دهنده مدعیست، شبکه ارز دیجیتال نام برده می‌ تونه تا سقف 4500 تراکنش رو در هر ثانیه پردازش کنه، برای مقایسه باید بدونین که این عدد برای اتریوم فقط 15 تراکنش هست با در نظر گرفتن این قدرت خارق ‌العاده، افزایش قیمت و سودآوری خرید و فروش این ارز رو در اینده نزدیک شاهد خوایم بود.

جمع بندی و نتیجه گیری

همانطور که گفتیم این مقاله قسمت دوم از مقاله، بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارز های دیجیتال هستش ما در این نوشتار به توضیح ارز دیجیتال های، ریپل (XPR)، سولانا (Solana)، کاردانو (Cardano)، لونا (LUNA) و اولانچ (Avalanche) پرداختیم. و ارز های دیجیتال بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، تتر Tether، بایننس کوین (BNB) و یو اس دی کوین USD Coin رو در قسمت اول مقاله، اطلاعات کافی براتون ارائه دادیم. نهایت باید بگیم که برای فعالیت در بازار رمز ارزها بیش از هر چیز باید شناخت کامل از بازار و انواع ارزهای دیجیتال داشته باشین و برای اینکه بتونین در این بازار به سود مناسبی دست پیدا کنین، باید با دانش کامل وارد معاملات رمز ارزها بشین. امیدواریم که تونسته باشیم اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیارتون گذاشته باشیم. صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس مرجع خرید و فروش 500 ارز دیجیتال در خدمت شماست.


نظرات کاربران در مورد بررسی جایگاه دو ساله 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال(بخش دوم)
سوال امنیتی :9+61 = ?