ارز سولانا چیست؟(همه چیز درباره ارز دیجیتال سولانا)

1401/06/21
ارز سولانا چیست؟(همه چیز درباره ارز دیجیتال سولانا)

 


در مقاله ارز سولانا چیست؟ قصد داریم به بررسی ارز دیجیتال Solana، اینده سولانا و مزایای ارز SOL. با توجه به اینکه می خواهیم در این مقاله، اطلاعاتی در مورد ارز سولانا برای شما ارائه کنیم، بهتره ابتدا توضیحاتی در مورد ارزهای دیجیتال برای شما بدیم تا بتونین بهتر مفهوم ارز سولانا رو درک کنین. این روزها مدام از ارزهای دیجیتال صحبت میشه، ولی با وجود شهرتی که پیدا کردن، هنوز بعضی از افراد دقیق نمی دونن که منظور از کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال چیه و این ارزها دقیقا چه کاربردی در دنیای امروز دارن.
ارزهای دیجیتال در حقیقت ارزهایی هستن که با پروتکل های رمزگذاری شده طراحی میشن و هدفشون جلوگیری از جعل و کلاهبرداری ارزی هست. همچنین مهم ترین ویژگی ارزهای دیجیتال این هست که اون ها غیر متمرکز هستن، یعنی هیچ نهاد، سازمان یا دولت خاصی اون ها رو مدیریت نمی کنند. به این ترتیب، دیگه خبری از دخالت دولت ها در مدیریت و کنترل پروژه های موجود در بلاک چین نیست. بلاک چین نیز شبکه ای وسیع و گسترده هست که ارزهای دیجیتال در بستر اون مبادله میشن. بهتره بدونین که این امکان نیز وجود داره که از طریق ارزهای دیجیتال، بشه از هر نقطه جهان پول اینور اونور کرد. البته به این نکته هم توجه کنین که برای انجام هرگونه تراکنش با ارزهای دیجیتال در بستر گسترده به کلیدهای خصوصی و عمومی نیاز دارین.
با گسترش بازارکریپتوکارنسی و ورود سرمایه های بزرگ به این بازار، ارزهای دیجیتال متنوعی پا به این بازار گذاشتن که برخی هاشون به دلیل داشتن کاربردها و ویژگی هاشون مورد محبوبیت قرار گرفتن و با به دست اوردن سرمایه کافی، تونستن به رتبه های برتر بازار برسن. یکی از این ارزها، ارز سولانا هست که امروزه به عنوان رقیب اصلی اتریوم شناخته میشه که در ادامه مقاله ارز دیجیتال سولانا چیست؟ به بررسی ارز دیجیتال Solana، اینده SOL و مزایای ارز دیجیتال SOl می پردازیم.

ارز دیجیتال سولانا چیست؟

ارز سولانا چیست؟

می تونیم در پاسخ به سوال ارز سولانا چیست؟ این جواب رو بدیم که ارز دیجیتال سولانا با نماد اختصاری SOL نوعی ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست که در زمان نوشتن این مقاله با داشتن ارزش بازار حدود 29.77 میلیون دلار و سهم 1.52 درصدی از کل بازار، در رتبه 8 بازار کریپتوکارنسی ها قرار داره. همچنین ارز دیجیتال سولانا نوعی پروژه متن باز کاربردی هست که از ماهیت تکنولوژی بلاک چین برای ارائه راه حل های غیر متمرکز مالی استفاده می کنه. علاوه بر این، ایده و کار اولیه ارز دیجیتال سولانا در سال 2017 داده شد. ولی سولانا به طور رسمی در سال 2020 توسط بنیاد سولانا با دفتر مرکزی در ژنو سوئیس راه اندازی شد.
به عبارت دیگه، ارز سولانا یکی از سریع ترین بلاک چین های قابل برنامه ریزی در حال حاضر در دنیای ارزهای رمزنگاری شده هست. همچنین یکی از کوین های متعددی هست که به عنوان جانشین احتمالی تاج و تخت اتریوم در بازار شناخته میشه. علاوه بر این، ارز دیجیتال SOL نوعی رمز ارز با کارایی بالا هست که در بستر بلاک چین ساخته شده و همزمان از امنیت بالا و اپلیکیشن های غیر متمرکز استفاده می کنه. بهتره بدونین که ارز SOL بر مبنای گواه اثبات زمان یا به اختصار POH طراحی شده و به این ترتیب، ارز سولانا می تونه به سادگی گذر زمان رودر دفتر کل به صورت کد در بیاره و باعث افزایش سرعت بلاک چین بشه.
ارز دیجیتال Solana نوعی بلاک چین هست که هدفش پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه های غیر متمرکز هست. همچنین این بلاک چین بستری برای نرم افزارهای بلاک چینی پرسرعت که برای سیستم های مالی طراحی شدن، هست. علاوه بر این، ارز دیجیتال سولانا با شعار قدرتمند برای توسعه دهنده ها و سرعت برای همه، سریع ترین بلاک چین در حال حاضر هست. بهتره بدونین ارز sol امنیت بالایی نیز داره.

بنیانگذاران ارز دیجیتال سولانا:

Solana

الان که می دونین ارز دیجیتال سولانا چیست؟ بهتره نگاهی به تاریخچه و بنیانگذاران ارز SOL داشته باشیم. وایت پیپر ارز دیجیتال سولانا در سال 2017 توسط شخصی به نام آناتولی یاکوونکو منتشر شد. همچنین آناتولی در طراحی سیستم های توزیع شده و الگوریتم های فشرده سازی تجربه زیادی داره و قبل از اینکه به راه اندازی پروتکل سولانا مشغول بشه، در شرکت های بزرگی مثل Qualcomm و Dropbox فعالیت می کرد که بعدا همکاران زیادی از این دو شرکت به همراه او شروع به راه اندازی ارز دیجیتال سولانا کردن.
وایت پیپر ارز دیجیتال سولانا برای اولین بار الگوریتم اثبات زمان یا POH رو معرفی کرد. این الگوریتم یه روش جدید زمان بندی برای سیستم های توزیع شده هست که فرایند تایید تراکنش ها رو در بلاک چین خودکار می کنه. همچنین بهتره بدونین که آناتولی که به عنوان بنیانگذار ارز دیجیتال شناخته میشه، به همراه همکار سابق خود یعنی گرگ فیتزجرالد یا Greg Fitzgerald نسخه ازمایشی بلاک چین مبتنی بر الگوریتم اثبات زمان یا POH رو در ماه فرویه سال 2018 راه اندازی و معرفی کردن.
شرکت پشت ارز دیجیتال Solana به نام Loom نیز توسط افرادی به نام های یاکوونکو، فیتزجرالد و استفان اکریج راه اندازی و تاسیس شد. همچنین بعد از مدتی اسم این شرکت به Solana labs تغیر پیدا کرد تا با شبکه معروف لوم اشتباه گرفته نشه. در سال 2019 نیز این شرکت تحت سرپرستی شرکت Multicoin Capital تونست سرمایه 20 میلیون دلاری رو به دست بیاره و در اخر شرکت با لیست شدن در Coinlist و به دست اوردن سرمایه 1.76 میلیون دلاری، تونست نسخه اصلی خودش رو به نام بتا، با قابلیت های ثبت تراکنش و قراردادهای هوشمند در سال 2020 راه اندازی کنه.

نحوه کار پروتکل Solana:

ارز سولانا چیست؟

در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال SOL چیست؟ به بررسی نحوه کار پروتکل سولانا می پردازیم. عملکرد ارز دیجیتال سولانا، یکم پیچیدس و به جای الگوریتم اجماع ساز و کار از الگوریتم اثبات سهام استفاده می کنه. مکانیزم اثبات سهام شما تراکنش های زمان سنجی هست که یه بلاک به سولانا اضافی می کنه. البته بهتره بدونین که هر بلاک در ارز دیجیتال سولانا در حدود 400 میلی ثانیه طول می کشه. همچنین زمان سنجی که برای ایجاد بلاک سولانا مورد استفاده قرار می گیره، به عنوان یه مرجعی برای زمان مورد استفاده قرار می گیره که به این مرجع زمان، تابع هش یا Shaa256 گفته میشه. این تابع هش نیز در واقع همون تابعی هست که در سازوکار الگوریتم اجماع اثبات کار بیت کوین استفاده میشه.
نحوه کار پروتکل Solana جوری هست که از همه نودهای اون برای فعالیت استفاده میشه. همچنین ارز SOL برخلاف بقیه ارزهای دیجیتال که اساس کار اون ها بر الگوریتم اثبات سهام هست، برای تبدیل شدن به نود نیازی به حداقل استیک نداره. ولی بهتره بدونین که در ارز دیجیتال سولانا، میزان پاداش بلاک متناسب با میزان توکنی هست که در شبکه وجود داره.
به عبارت دیگه ارز دیجیتال Solana نوعی بلاک چین رمز ارزی پشتیبانی کننده از قراردادهای هوشمند و برنامه های غیر متمرکز هست که از طریق اثبات سهام با کمترین موانع ورودی به دنبال به حداکثر رسوندن بازدهی و کارایی شبکه هست. همچنین پردازش در پروتکل سولانا به صورت 50 الی 65 هزار تراکنش در ثانیه و با محدودیت بیش از 70 هزار تراکنش انجام میشه. علاوه بر این، پروتکل سولانا بدون کاهش امنیت و تمرکززدایی، به دنبال افزایش مقیاس پذیری هست و می خواد با پشتیبانی از نرم افزارهای بلاک چینی با سرعت بالا، در سطح بین المللی اقدام کنه.

چرا ارز دیجیتال سولانا منحصر به فرد است؟

ارز دیجیتال سولانا

همونطور که گفتیم، با گسترش بازار کریپتوکارنسی، ارزهای دیجیتال زیادی پا به این عرصه گذاشتن و هر کدوم به دلیل داشتن ویژگی ها و کاربردهای خاص خودشون، تونستن محبوبیت به دست بیارن. ارز دیجیتال سولانا نیز ویژگی های زیادی داره که باعث منحصر به فرد شدن این ارز شد، به همین منظور ما در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال SOL چیست؟ به بررسی برخی از ویژگی های ارز دیجیتال سولانا می پردازیم. تا قبل از این فرض میشد که ارز SOL نوعی شبکه غیر متمرکز هست که فقط می تونه دو مورد از سه ویژگی اصلی شبکه رو فراهم کنه.
همونطور که می دونین سه ویژگی اصلی یه شبکه غیر متمرکز، امنیت، مقیاس پذیری و تمرکززدایی هست. پروتکل Solana ادعا می کنه که با نوآری های هشت گانه خودش این مشکل رو برطرف کنه. همچنین بهتره بدونین که پروتکل سولانا سریع ترین شبکه لایه اول در دنیا هست و با کمک پروتکل کارآمد خود و مدل اجماع موثرتری که نسبت به بقیه بلاک چین ها، قصد داره تا مشکلات مربوط به سرعت و مقیاس پذیری در جهان رو برطرف کنه.
شبکه سولانا این امکان رو داره که 50 هزار تراکنش رو در ثانیه پردازش کنه و به عنوان یه مقایسه، بلاک چین 5 تراکنش و اتریوم 17 تراکنش رو در ثانیه می تونه پردازش کنه. بنابراین شبکه سولانا 10 هزار برابر سریع تر از بیت کوین و 3 هزار برابر سریع تر از اتریوم هست که معمولا 600 میلی ثانیه طول می کشه تا یه بلوک جدید در شبکه Solana ایجاد بشه. همچنین کارمزد هر تراکنش هم در شبکه سولانا حدود 0.00025 دلار به ازای هر تراکنش هست. بهتره بدونین که این تراکنش در شبکه اتریوم نزدیک به 7 دلار به ازای هر تراکنش هست. مثلا برای انجام تراکنش در شبکه Solana برای انجام 1 میلیون تراکنش باید 10 دلار کارمزد بدیم، ولی برای انجام همین تراکنش در شبکه اتریوم باید 300 هزار دلار پرداخت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ مقاله ما رد در این زمینه مطالعه نمتیید.

اهداف ارز دیجیتال SOL:

ارز دیجیتال SOL چیست؟

 اهدافی که ارز دیجیتال سولانا به دنبال اون هاست رو برای شما توضیح بدیم.ارز دیجیتال Solana با هدف ارائه Dapps و ایجاد بستری مقیاس پذیر برای ساخت توکن های جدید و ایجاد قراردادهای هوشمند به وجود اومده. همچنین بهتره بدونین که ارز دیجیتال سولانا برای راه اندازی این خدمات و نیز فرایندهایی مثل سهام گذاری و وام دهی از یه استاندارد توکن نویسی به اسم کتابخونه برنامه سولانا استفاده می کنه.
در کنار این خدمات، پایین موندن کارمزد این شبکه از نکات مهمی هست که برای تیم این پروژه اهمیت زیادی داره و رسیدن به هدف تئوری یعنی انجام 710 هزار تراکنش در ثانیه هم یکی دیگه از اهدافی هست که شبکه سولانا در مسیر رسیدن به اون حرکت می کنه. همچنین یکی از نوآری های ارز دیجیتال سولانا، الگوریتم اجماع اثبات زمان یا POH هست که توسط شخصی به نام آناتولی یاوونکو راه اندازی شده. این مفهوم باعث میشه تا مقیاس پذیری پروتکل بیشتر بشه که به نوبه خودش قابلیت استفاده رو بالا می بره.
یکی دیگه از اهداف شبکه Solana این هست که زمان پردازش تراکنش ها رو کمتر کنه. به عبارتی ارز دیجیتال سولانا در فضای رمز ارزها به دلیل زمان پردازش خیلی کوتاه بلاک چین شناخته شده و پروتکل ترکیبی ارز دیجیتال سولانا اعتبارسنجی رو برای معامله و اجرای قرارداد هوشمند به طور قابل توجهی کاهش میده. به این ترتیب با زمان پردازش کوتاه، ارز دیجیتال سولانا مورد توجه خیلی از افراد و نهادها قرار گرفته. علاوه بر این، شبکه سولانا قصد داره تا به همه کاربرانی که زمان کافی ندارن هم خدمات ارائه بده. یکی از وعده های اصلی شبکه Solana به کاربران این هست که اون ها از افزایش سالانه هزینه ها و مالیات غافل گیر نمیشن.

مزایای ارز دیجیتال SOL:

ارز دیجیتال SOL چیست؟

  • مقیاس پذیری

یکی از مزایای ارز دیجیتال سولانا، مقیاس پذیری اون هست. منظور از مقیاس پذیری در حوزه کریپتوکارنسی ارائه راهکار برای از بین بردن مشکلات و باگ شبکه بلاک چین هست. همچنین همونطور که گفتیم، یکی از اهداف راه اندازی پروتکل سولانا، از بین بردن ضعف های اتریوم و بیت کوین بود. علاوه بر این، یکی از جذاب ترین راهکاری که پروتکل سولانا ارائه داد، سرعت بالای اون و پشتیبانی بیش از 50 هزار تراکنش در ثانیه هست. برای شناخت اینکه بیت کوین چیست؟ مقاله ما رو مطالعه نمایید.

  • کارمزد پایین

یکی دیگه از مزایای ارز دیجیتال سولانا، کارمزدهای پایین این شبکه هست. بهتره بدونین که کارمزد تراکنش های شبکه سولانا بسیار پایین هست و سولانا به ازای هر تراکنش چیزی حدود 0.00025 دلار کارمزد دریافت می کنه که برای هر یک میلیون تراکنش حدود 250 دلار کارمزد دریافت می کنه.

  • پاداش

ارز دیجیتال سولانا قابلیت استیکینگ داره. منظور از استیک کردن، مسدود کردن توکن در کیف پول هست. به این ترتیب ارز دیجیتال سولانا به کاربرانی که این رمز ارز رو برای طولانی مدت نگهداری می کنند این امکان رو میده تا با استیک کردن توکن های خودشون، پاداش به دست بیارن.

همکاری ها و شرکای ارز دیجیتال سولانا:

ارز دیجیتال SOL چیست؟

همونطور که در بخش های قبلی مقاله ارز دیجیتال SOL اشاره کردیم، یکی از هدف های ارز سولانا این هست که بتونه پلتفرمی برای توسعه دهنده های Dapp ها به وجود بیاره. همچنین بهتره بدونین که شبکه Solana در زمان نوشتن این مقاله میزبان چند پروژه بزرگ مثل چین لینک، یو اس دی کوین، کین، اکسودوس هست. علاوه بر این، شبکه سولانا دو مزیت اصلی رو برای توسعه دهنده های برنامه های غیر متمرکز ارائه می کنه که عبارت هستن از کمترین تاخیر و هزینه گس، که به همین دلیل روز به روز تعداد توسعه دهنده هایی که شبکه سولانا رو برای گسترش برنامه های غیر متمرکزشون انتخاب می کنند، بیشتر میشه.
بهتره بدونین که فعلا بیشتر از 300 پروژه در شبکه سولانا راه اندازی و میزبانی میشن. همچنین ارز دیجیتال SOL سعی می کنه تا دامنه جهانی خودش رو گسترش و توسعه بده. علاوه بر این در ماه مه سال 2021 بود این این شبکه از سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری پنج شرکت روی شبکه SOLANA خبر داد تا حضور خود در فضای کریپتوکارنسی چین رو توسعه داد. این پنج شرکت عبارت هستن از، MATH Global Foundation، NGC Ventures، Gate Labs، Huobi و Hash Key هست.

توکن SOL چیست؟

توکن SOL به عنوان توکن بومی شبکه سولانا، برای پرداخت همه هزینه های قراردادهای هوشمند و تراکنش ها مورد استفاده قرار می گیره. همچنین توکن SOL قابلیت استیک شدن رو داره و به همین دلیل به امنیت شبکه کمک می کنه. علاوه بر این، شخصی که اقدام به استیک کردن توکن کرده می تونه درصدی از تورم رو به عنوان پاداش به دست بیاره. این توکن همچنین برای استفاده در فرایند حاکمیت روی زنجیره به کار میره.

نحوه استخراج سولانا:

ارز دیجیتال SOL چیست؟

امروزه کاربران بازارهای مالی و سرمایه گذارانی که سرمایه خودشون رو وارد اقتصادهای دیجیتالی وارد کردن، علاقه زیادی دارن تا از راه استخراج رمز ارزها بتونن درامد به دست بیارن. همچنین در بسیاری از بلاک چین ها استخراج رمز ارزها به وسیله دستگاه مخصوصی به نام ASIC انجام میشه که بر پایه معادلات پیچیده ریاضی تعریف شده. بهتره بدونین که تنها بعضی از رمز ارزها رو میشه با استفاده از دستگاه فوق استخراج کرد. این روش که یه روش سنتی برای استخراج رمز ارز محسوب میشه، از فناوری اثبات کار استفاده می کنه.
در حالی که رمز ارزهای جدید به جای استفاده از فناوری اثبات کار با فناوری اثبات سهام یا DPOS فعالیت می کنند. همچنین ارز دیجیتال سولانا برخلاف معروف ترین رمز ارز شناخته شده یعنی بیت کوین از طریق دستگاه های ASIC قابل استخراج نیست و برای استخراج رمز ارزها از اون باید از روش استیک کردن SOL ها استفاده کنین.

استیک کردن سولانا:

همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال سولانا از امکان استیک کردن بر اساس گواه سهام برخوردار هست. به عبارتی پردازش تراکنش ها و اجرای شبکه توسط تاییدکننده ها صورت می گیره. همچنین تایید کننده ها بر اساس تعداد توکن های SOL استیک شده، انتخاب میشن. بنابراین تایید کننده ای که توکن ها استیک شده زیادی داشته باشه، شانس زیادی رو برای ورود اطلاعات به بلاک چین سولانا رو داره و به عنوان پاداش، توکن SOL رو به دست میاره. علاوه بر این، تایید کننده ها برای دریافت پاداش، اقدام به تشویق و ترغیب سایر دارندگان توکن SOL می کنن تا توکن های خودشون رو برای استیک کردن به اون ها تحویل بدن. به طوری که احتمال انتخاب شدن تایید کننده ها بیشتر میشه و دارندگان توکن هم نیز پاداشی بابت استیک کردن به دست میارن.

بررسی قیمت و اینده سولانا:

ارز دیجیتال SOL چیست؟

یکی از فاکتورها و معیارهایی که سرمایه گذاران و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری و خرید سولانا بهش توجه دارن، بررسی قیمت و اینده sol هست. همونطور که می دونین بازار ارزهای دیجیتال همواره نوسانات قیمتی زیادی دارن و همین امر باعث شده تا پیش بینی قیمت و اینده سولانا کار سختی بشه. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال SOL چیست؟ به بررسی قیمت و اینده sol می پردازیم. باید برای پیش بینی دقیق قیمت و اینده سولانا، عوامل مختلفی رو زیر نظر بگیریم که ممکنه بر قیمت و اینده سولانا تاثیر بذاره.
اکثر تحلیلگران بازارهای مالی آینده sol رو روشن پیش بینی کردن و بررسی نمودار عملکرد اون در مدت زمان سال های 2021 تا 2030 نشون میده که سولانا روند رو به رشد خودش رو حفظ می کنه. همچنین تحلیلگران بازارهای مالی دیجیتال اعتقاد دارن قیمت ارز دیجیتال سولانا در صورتی که بتونه روند صعودی خودش رو حفظ کنه، در سال 2030 به قیمت استثنایی 4700 دلار نیز می تونه دست پیدا کنه.
البته روند رو به رشد ارز دیجیتال SOL در طول سال های 2021 تا 2030 نیز حفظ میشه و در سال های مختلف مینیمم و ماکسیسمم قیمت اون پیش بینی شده. همچنین نظر اکثر تحلیلگران بر موفقیت ارز سولانا در دهه های جاری هست و به نظر نمیرسه سولانا در این مسیر موفق نباشه. بنابراین میشه انتظار داشت که قیمت SOL بالا میره. علاوه بر این، اگه به فکر یه سرمایه گذاری درازمدت هستین، ورود به بازار ارز سولانا می تونه بسیار اینده نگر باشه و سرمایه شما رو ظرف کمتر از ده سال چندین برابر می کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ارز دیجیتال SOL چیست؟ اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال Solana، اینده سولانا و مزایای ارز دیجیتال SOL برای شما ارائه کنیم. همونطور که گفتیم، ارز سولانا یکی از سریع ترین بلاک چین های قابل برنامه ریزی در حال حاضر در دنیای ارزهای رمزنگاری شده هست. همچنین گفتیم که شبکه سولانا می تونه 50 هزار تراکنش رو در ثانیه پردازش کنه که در مقایسه با اتریوم بهترین عملکرد رو داره. اگه قصد سرمایه گذاری و خرید سولانا رو دارین، می تونین از صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس که یکی از صرافی های ایرانی و معتبر هست، استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد ارز سولانا چیست؟(همه چیز درباره ارز دیجیتال سولانا)
  • آیا قیمت ارز سولانا با نوسانات بیت کوین تغییر می یابد؟

سوال امنیتی :9+34 = ?