بیت کوین چیست؟ بررسی صفر تا صد ارز دیجیتال بیت کوین

1402/04/06


بیت کوین چیست؟ سوالی که هر مشتاق یا کنجکاو بازار اارزهای دیجیتال برای اولین بار از شما خواهد پرسید یا شاید سوال خودتون بود در چند سال گذشته و دوست داشتید صفر تا صد اون رو بدونین. در جواب باید بگیم که هر چند سال همیشه انقلاب هایی رخ میدن که کل یک صنعت رو تغییر میدن. مثلا در حوزه شبکه های اجتماعی اینستاگرام همه چیر رو امروز تحت الشعاع خودش قرار داده یا در در صنعت فیلم شبکه هایی مثل نت فلیکس و غیره.

اما موضوع مورد بحث ما در این مقاله پادشاه ارزهای دیجیتال هستش که سرنوشت و قضیه اش کمی با همه انقلابی های دیگه فرق داره چون که اولا داره با چیزی مقابله میکنه که سال ها دولت ها ازش حمایت کردن. ثانیا همه ما صاحبان انقلاب ها رو می شناسیم و در مورد بیت کوین هیچ کسی نمیدونه ساتوشی ناکاموتو کیه که این ارز رو برای اولین بار به کل دنیا معرفی کرد.

این روزها همونطور که میدونیم سازمان های زیادی از بیت کوین حمایت میکنن و کشورهایی هم هستن که باهاش مخالفن. جاهایی هستن که حقوق کارمندها رو هم با بیت کوین میدن و در جاهای دیگه ای هیچ معامله ای از این ارز رو قانونی نمیدونن.

کشورها و سازمان هایی سالانه میلیاردها دلار از استخراج بیت کوین درامد کسب میکنن و برای بعضی از کشورها این تکنولوژی و فناوری غیرقابل قبول هستش. شاید برای شما هم موضوع بیت کوین کمی بحث برانگیز باشه که چی هست چرا اینهمه حرف و حدیث در موردش هست؟

بعضی ها بخاطر مصرف بالای برق توسط بیت کوین شروع به انتقاد از اون میکنن و بعضی ها پیش بینی قیمت های صد هزار دلار تا یه میلیون دلار رو برای بیت کوین میکنن و افرادی مثل وارن بافت میگن که همه بیت کوین ها رو 50 دلار هم نمیخره. اگه شما علاقمند به شناخت هر چه بهتر بیت کوین هستین تا اخراین موضوع با ما باشین.

اولین سوال خیلی از افرادی که دوست دارن وارد حوزه ارزهای دیجیتال بشن اینه که بیت کوین چیست؟ چون که هممون اسمشو شنیدیم. برای جواب دادن به این جمله که بیتکوین چیست؟ کلی مطلب باید بخونید و در این مقاله کامل بهشون اشاره کردیم. اولین ارز دیجیتالی که معرفی شد بیت کوین بود و امروزه طیف وسیعی از معاملات دنیا با بیت کوین انجام میشه. امروزه تحولات وسیعی در سیستم های مالی دنیا بوجود اومدن که استارت شون رو مدیون بیت کوین هستن. درامد بیت کوین برای سرمایه دارهاش چیزی فراتر از انتظارها بود. این مقاله در مورد اینکه بیت کوین چیست؟ و هر چیزی که باید در موردش بدونین هستش و با مطالعه این مقاله مطالب خیلی مفیدی بدست خواهین آورد.

شاید یکی از بهترین ویژگی های بیت کوین را تقسیم پذیری یا بخش پذیری آن دانست. به طوری که تا هشت رقم قابل تقسیم بوده و به راحتی میتوان از آن برای انجام معاملات خرد استفاده کرد. این خصوصیت این ارز را به سرعت در بین کاربران سراسر دنیا محبوب کرد.

بیت کوین چیست؟ Bitcoin چیست؟

شاید تا حالا تو یه جمع نشسته باشین و صحبت از ارزهای دیجیتال شده باشه و بلافصله یکی ازتون سوال میکنه که بیت کوین چیست؟ به زبان ساده میتونی بهم بگی؟ در اصل بیت کوین به زبان ساده رو بهتون بگم این که بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که در سال 2008 استارت خورد و در سال 2009 به دنیا معرفی شد. هدف از راه اندازی BTC هم رفع مشکلات سیستم سنتی نقل وانتقال پول بود و امروزه این ارز دیجیتال بصورت وسیعی برای مبادلات مالی استفاده میشه مخصوصا برای کشورهایی که در نقل وانتقالات بین المللی پول مشکل دارن مثل کشور خودمون. در اصل باید بهتون بگم که این ارز وجود خارجی نداره یعنی نمیتونین مثل سکه و پول کاغذی تو دست تون بگیرین و لمسش کنین و شکل جدیدی از پول هستش که در یک بستر و شبکه در اینترنت بنام بلاکچین همه تراکنش های اون انجام شده و به ثبت میرسه و نقل وانتقالات این ارز دیجیتال هم در بستر بلاکچین که از امنیت بالایی برخوردار هستش صورت میگیره و ازش میشه برای تبادلات مالی به سراسر دنیا و خرید و فروش در بستر اینترنت استفاده کرد. در اصل بلاکچین مثل سیستم بانک مرکزی بوده که هر تراکنش مالی انجام میدیم اونا رو ثبت و تایید میکنه.

تفاوت های بیت کوین با ارزهای سنتی

بیت کوین چیست | تفاوت بیت کوین با ارزهای سنتی

شاید براتون سوال پیش بیاد که تفاوت ارزهای فیات با Bitcoin چیست؟ و چرا BTC اینقدر سریع محبوب شد؟ در اصل بیت کوین و ارزهای دیجیتال برای رفع نواقص سیستم های سنتی مالی مثل بانک ها بوجود اومدن. در ادامه به تفاوت های این ارز دیجیتال با ارزهای سنتی میپردازیم:

غیر متمرکز در برابر متمرکز

اولین و یکی از اصلی ترین تفاوت های BTC با ارزهای سنتی در غیر متمرکز بودن بلاکچین بیت کوین هستش. یکی از دلایل رشد قیمت بیت کوین همین غیر متمرکز بودن شبکه ش میتونه باشه. در سیستم های سنتی از سیستم مرکزی و متمرکز بنام بانک برای تایید تراکنش های مالی و نقل و انتقال پول استفاده میکنن و نقل و انتقالات پولی شما تحت کنترل و نظارت بانک هستن. ولی بیت کوین اینطوری نیست و غیر متمرکز بودن یعنی تراکنش های مالی بیت کوین توسط سخت افزارهای سراسر دنیا که بهشون ماینر میگن و در دسترس همه کاربرهای دنیا هستن تایید و انجام میشه و هیچ کسی کنترل این ارز رو در اختیار نداره.

برگشت ناپذیری تراکنش ها در برابر برگشت پذیری

اگه از طریق بانک یک پولی رو به یک شماره حساب بفرستین و متوجه بشین درست نبوده و یا کسی براتون اشتباهی پولی رو بفرسته بانک میتونه این تراکنش ها رو دوباره برگشت بده و پول رو برگردونه در حالی که در شبکه ارزهای دیجیتال همچین چیزی ممکن نیست و تراکنش ها قابل برگشت نیستن. پس اگه یک بیت کوین رو اشتباهی برای یک والت ی بفرستین نمیتونین کاری کنین اون تراکنش برگشت بخوره.

ناشناس در برابر آشنا

سومین تفاوت بیت کوین با ارزهای سنتی که شاید یکسری افراد خیلی دوستش داشته باشن اینه که اگه از طریق سیستم سنتی مثل بانک یا صرافی ها بخواین برای کسی پولی بفرستین با داشتن شماره حساب یا شماره کارت شخص به هویت واقعی شخص پی می برین در حالی که در نقل و انتقالات ارزهای دیجیتال و بیت کوین فقط یک آدرس کیف پول مقصد رو دارین که هیچ اطلاعاتی از فرستنده و گیرنده Bitcoin به شما نخواهد داد و هویت دو طرف کاملا ناشناس باقی خواهد موند.

محدود در برابر نامحدود

یکی دیگه از تفاوت های جذاب بیت کوین با ارزهای فیات در محدود بودن مقدار بیت کوین ی هستش که عرضه میشه. در سیستم های سنتی پولی مثل بانک ها عرضه پول بصورت نامحدود بوده و بانک مرکزی هر موقع بخواد میتونه هر چقدر اسکناس لازم باشه رو چاپ کنه و باعث بالا رفتن تورم و پایین اومدن ارزش پولی بشه که در دسترس مردم هستش در حالی که بیت کوین بصورت محدود عرضه شده و به 21 میلیون عدد محدود شده است و بیشتر از این هم تولید نخواهد شد و امروزه دستگاه هایی بنام ماینر اون رو استخراج میکنن که هر چهار سال سختی استخراج شبکه بیت کوین هم دو برابر میشه و همین باعث بالا رفتن ارزش بیت کوین میشه.

بخش پذیری

واحد های سنتی پول مثل دلار و یورو و غیره بخش پذیری کمی دارن. مثلا دلار به صد واحد بخش پذیر میشه در حالیکه یک BTC از واحد های کوچکتری بنام ساتوشی ساخته شده و هر واحد Bitcoin معادل یک میلیون ساتوشی بوده و به واحد های خیلی کوچکتر از ارزهای سنتی تقسیم شده و این بخش پذیری زیاد در پرداخت درون برنامه ای برنامه های تلفن کاربرد خیلی زیادی داره.

تاریخچه بیت کوین چیست؟

باید بهتون بگم که خالق BTC شخصی بود بنام ساتوشی ناکاموتو و طبق صحبت هایی که کرده، خودش اولین کد نویسی بیت کوین رو در ماه می سال 2007 شروع کرده و یک سال بعدش یعنی می 2008 سایتش رو به ثبت میرسونه و در اکتبر همون سال وایت پیپر بیت کوین رو با عنوان بیت کوین: سیستم پرداخت همتا به همتا (Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System) رو منتشر میکنه و اقای ناکاموتو در یک مقاله که اونو برای انجمن های مختلف رمزنگاری میفرسته، در مورد اینکه BTC چیست؟صحبت میکنه و اصول بیت کوین که یک سیستم پرداخت الکترونیکی هستش رو توضیح میده و میگه که معاملات بیت کوین مطمئن و قابل تایید بوده و بدون نیاز به هیچ نهاد مرکزی مثل بانک ها انجام خواهند شد.

در کل مقاله اقای ناکاموتو شکل جدیدی از ارزها رو معرفی میکنه که میشه باهاش در بستر وب معامله کرد، بدون اینکه نیاز به یک نهاد حکومتی یا بانک مرکزی باشه و دو کاربر ناشناس میتونن با هم با استفاده از بیت کوین مستقیم معامله انجام بدن بدون اینکه به هویت همدیگه پی ببرن.

 شبکه بیت کوین در اوایل سال 2009 راه اندازی میشه و اولین معامله ارز دیجیتال بیت کوین بین ساتوشی ناکاموتو و شخصی بنام هال فینی (Hal Finney) (که یک متخصص کامپیوتر و رمزنگار هستش و در سال 2014 فوت میکنه) انجام میشه.

هدف از پیدایش بیت کوین چیست؟

BTC رو بعنوان پادشاه ارزهای دیجیتال می شناسن ولی هدف از بوجود اومدن BTC چیست؟  از مهمترین کاربرد های این ارز دیجیتال میشه به مواردی چون

  1. از بین بردن واسط های پولی: تراکنش های بیت کوین بطور مستقیم بین دوکاربر انجام میشن و تایید این تراکنش ها در بستری بنام بلاکچین و توسط ماینرهایی که در سراسر دنیا در دست خود کاربرها هستن انجام میشن.
  2. کاهش هزینه های نقل و انتقال: در سیستم های سنتی برای هر تراکنشی که انجام میدین باید یک هزینه ای بپردازین و اگه تراکنش های انجام شده با حجم پول زیاد همراه باشه و یا بین دو کشور صورت بگیره گاهی با هزینه های زیادی همراه هستش در حالی که پرداخت ها با Bitcoin هزینه های خیلی کمتری دارن و در سراسر دنیا به راحتی میتونین انجام بدین.
  3. افزایش سرعت تراکنش ها: در نقل وانتقالات مالی بالا در سیستم های سنتی باید برای تایید این تراکنش ها زمان زیادی صرف بشه گاها برای انتقال پول از یک صرافی به یک کشور دیگه چند روز زمان نیاز هستش در حالی که اگه همین کار رو با بیت کوین انجام بدین زمان خیلی کمتری از شما خواهد برد.

قیمت بیت کوین

btc چیست؟ | قیمت بیت کوین

بیت کوین که با نماد BTC در میان ارزهای دیجیتال شناخته میشه در زمان نوشتن این مقاله با داشتن سهم 44.04 درصد از سهم کل بازار ارزهای دیجیتال در رتبه 1 بازار ارزهای دیجیتال قرار داره و قیمت بیت کوین از زمان راه اندازی بلاکچین اون تا به امروز تغییرات خیلی زیادی کرده و بالا پایین های خیلی زیادی داشته و جزو یکی از پرسود ترین سرمایه گذاری ها برای کسانی بوده که روی این ارز دیجیتال سرمایه گذری کردن.

قیمت بیت کوین در کمترین قیمت خود در سال 2009 یک دلار قیمت داشته و اولین خرید بیت کوین توسط شخصی به نام Laszlo Hanyecz انجام شده که یک پیتزا رو با قیمت 10 هزار بیت کوین انجام داده که اگه نگهشون میداشت و اون موقع هوس پیتزا خوردن نمیکرد در زمان نوشتن این مقاله اون بیت کوین ها ارزشی معادل 325 میلیون دلار داشتن. بالاترین قیمت BTC در تاریخ 25 فروردین 1400 مصادف با 14 آوریل 2021 بوده که قیمت Bitcoin به 64863 دلار رسید.

اگه خوب دقت کنیم میبینیم که سرمایه گذاری روی بیت کوین جزو پر سود ترین سرمایه گذاری ها بوده و در روزهای اولیه استارت پروژه بیت کوین تا چند سال اولیه میشد بیت کوین رو با کامپیوتر هم استخراج کرد و روزی یک بیت کوین بدست آورد. اگه کسی روزهای اولیه هزار دلار روی بیت کوین سرمایه گذاری میکرد و اونو نگه میداشت در زمان اوج اگه میفروخت 64 میلیون دلار سرمایه داشت و هیچ سرمایه گذاری تا به این حد سود ده نبوده و اکثر سرمایه داران بزرگ دنیا پیش بینی قیمتی در حدود صد هزار دلار برای بیت کوین دارن.

قیمت بیت کوین چگونه محاسبه می شود؟ عوامل موثر بر قیمت بیت کوین چیست؟

اوایل وقتی بیت کوین اومد هدفش بیشتر این بود بشه روشی جدید برای معاملات روزانه. ولی امروزه بیشتر مردم همونطور که از طلا و نقره برای سرمایه گذاری استفاده میکنن از بیت کوین هم برای سرمایه گذاری استفاده میکنن و قیمت خرید و فروش بیت کوین تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار میگیره از جمله:

عرضه و تقاضا

 قیمت BTC مثل طلا و سایر فلزات ارزشمند توسط دولت یا حکومت خاصی تعیین نمیشه و بلکه قیمت Bitcoin  بر اساس دو فاکتور عرضه و تقاضا تعیین میشه و همونطور که میدونیم بیت کوین به 21 میلیون واحد محدود شده و تا به امروز تعداد 18,754,256.25 بیت کوین استخراج شدن و بیت کوین های جدید زمانی وارد شبکه میشن، که یک بلوک جدید ساخته بشه و به بلاکچین بیت کوین متصل بشه و تو این حالت شبکه Bitcoin به ماینرهایی که این بلوک رو ایجاد کردن، بیت کوین جایزه میده که همون بیت کوین های جدید هستن که استخراج میشن.

 این پاداش اوایل 50 بیت کوین بود و درامد Bitcoin اونموقع برای استخراج کننده هاش خیلی زیاد بود. بعدش بعد از هر 210 هزار بلاک این پاداش نصف میشه و اینم بدونین که چهار سال طول میکشه تا 210 هزار بلوک ایجاد بشن.

یعنی هر چهار سال یک بار پاداش یا درامد بیتکوین برای ماینرهایی که به ایجاد بلوک در شبکه بیت کوین کمک میکنن نصف میشه و تا تاریخ 11 می 2021 پاداش ماینرها به 12.5 بیت کوین رسیده و بعد اون دوباره پاداش ماینرها نصف شده و به 6.25 بیت کوین رسیده و اگه همین رو ادامه بدیم زمانی که به 21 میلیون بیت کوین برسیم پاداش ماینرها به صفر میرسه و بیت کوین جدیدی به شبکه اضافه نمیشه و همین نصف شدن پاداش ماینرها به کمتر عرضه شدن بیت کوین منجر شده و همین روی قیمت بیتکوین تاثیر خواهد گذاشت.

هزینه ماین کردن Bitcoin

همونطور که گفتیم بیت کوین توسط ماینرها استخراج میشه و این ماینر ها هم از برق برای انجام محاسبات استفاده میکنن. پس میشه نتیجه گرفت هزینه خرید ماینرها و هزینه برق مصرفی بر روی قیمت Bitcoin تاثیر خواهد گذاشت. یعنی اگه هزینه برق مصرفی بالا بره و ماینر ها گرون بشن کسایی که بیت کوین استخرج میکنن اونموقع بیت کوین های خودشون رو ارزون نمیفروشن و باید درامد بیتکوین از راه استخراج کردن به صرفه باشه براشون واین خودش به بالا رفتن قیمت بیتکوین کمک میکنه.

ارزهای دیجیتال دیگه

 این روزها همونطور که شاهد هستیم هر روز ارزهای دیجیتال جدید به شبکه بلاکچین عرضه میشن و کاربرد های خیلی زیادی در این حوزه دارن. یکی از رقیب های نزدیک بیت کوین اتریوم هستش و هر چقدر جریان نقدینگی از بیت کوین به سمت آلت کوین ها سرازیر بشه مسلما بر روی قیمتش تاثیر خواهد گذاشت و درامد Bitcoin برای سرمایه گذارهاش کم خواهد شد.

در کل هر چقدر مردم و سازمان های سرمایه گذاری در دنیا بیشتر تمایل به خرید و سرمایه گذاری روی بیت کوین داشته باشن باعث افزایش قیمت BTC خواهند شد و این باعث افزایش درامد بیتکوین برای سرمایه گذارهاش خواهد شد. مثلا چند مدت پیش اقای ایلان ماسک مالک شرکت خودروسازی تسلا که خودروهای الکتریکی رو تولید میکنه اعلام کرد که خرید و فروش خودروهای تسلا با بیت کوین رو پشتیبانی میکنه و همین کار باعث افزایش 5000 دلاری قیمت بیتکوین در یک روز شد. البته بعد از مدتی هم اون رو لغو کرد و روی قیمت BTC تاثیر منفی گذاشت.

کیف پول بیت کوین چیست؟ کیف پول BTC

کیف پول بیت کوین | بیت کوین چیست؟

وقتی قیمت BTC تا این حد رشد داشته و اینهمه باعث سود سرمایه دارهاش شده مسلما هر کسی باید مثل جونش ازش مراقبت کنه و اونو تو یک کیف پول مناسب نگهداری کنه و کیف پول بیت کوین مسلما زیاد خواهند بود و در اینجا به یکسری از بهترین هاشون اشاره خواهیم کرد. برای نگهداری بیت کوین میتونید از کیف پول هایی مثل تراست والت Trust Wallet، اگزودوس Exodus، بیت کوین والت Bitcoin Wallet، بلاکچین Blockchain.com، و اتمیک والت Atomic Wallet اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال را مطالعه نمائید.

یادتون باشه هر کیف پول پولی دارای یک سری کلمات خصوصی بوده و باید در حفظ و نگهداری اون ها خیلی دقت کنین. چرا که کلمات خصوصی نقش دارایی شما رو دارن و اگه کسی به کلمات خصوصی کیف پول شما دسترسی داشته باشه یعنی به کل دارایی موجود تو کیف پولتون دسترسی داره و میتونه به راحتی کیف پول بیت کوین تون رو خالی کنه.

تراکنش های بیت کوین چگونه انجام می شود؟

bitcoin چیست؟ | تراکنش های بیت کوین

اولین چیزی که باید بدونید اینه که Bitcoin در یک بستری بنام بلاکچین راه اندازی شده. بلاک چین به عنوان بستری برای بیتکوین، دارای قابلیت‌های زیادی هستش که برای حفاظت از داده‌های تراکنش هایی که کاربرهای بیت کوین انجام میدن مورد استفاده قرار می‌گیره. وقتی که داده‌ها در بلاکچین، ذخیره می‌ شن بخاطر اینکه این شبکه غیر متمرکز هستش و اطلاعات بین همه کاربرها پخش شده در همه نود های این شبکه ذخیره میشن، دیگه امکان تخریب و دستکاری اون‌ها به هیچ روشی وجود نداره.

جالبه بدونید تمام تراکنش های بیتکوین از روز اول راه اندازی این پروژه تا امروز در بلاکچین بیت کوین ذخیره شدن و در اصل موجودی کیف پول ها در بلاکچین ذخیره نمیشه فقط ورودی و خروجی بیت کوین ها به کیف پول ها ثبت میشه و از این راه ماینرهای بیتکوین تشخیص میدن هر کیف پول حاوی چه مقدار Bitcoin هستش. یک تراکنش تو شبکه بیت کوین شامل سه فاکتور مهم هستش. اولی ورودی که آدرس فرستنده بیت کوین را مشخص میکنه، دومی مبلغ که میزان بیت کوین ارسالی را تعیین می‌کنه و سومی که یک خروجی هستش و آدرس فرد گیرنده رو مشخص میکنه.

یکی از تفاوت های بلاکچین بیتکوین با سیستم های مالی که بطور سنتی کار میکنن مثل بانک ها در این هستش که در بانک ها اطلاعات کلی تراکنش های مالی در یک سیستم مرکزی ذخیره میشه و در اختیار کسی قرار نمیگیره بلکه فقط بانک مرکزی بهش دسترسی داره و بانک ها با اتصال به شبکه بانک مرکزی میتونن به این اطلاعات دسترسی داشته باشن در حالی که در بیت کوین اطلاعات مربوط به تمامی تراکنش ها در کل نود های بیت کوین پخش شده و هر کسی میتونه به این تراکنش ها دسترس داشته باشه و از یک سیستم غیر متمرکز استفاده میکنه بخاطر همین تراکنش های Bitcoin در عمل تقریبا قابل هک شدن نیستن ولی سیستم های سنتی مثل بانک مرکزی در صورت هک شدن میتونن اطلاعات مالی همه کاربرهاشون رو از دست داده و باعث از بین رفتن سرمایه شون بشن.

بیت کوین چگونه کار می کند؟

فرض کنید یک شخصی میخواد که مثلا ۱۰ بیت‌کوین رو به شخص دیگه پرداخت کنه. اون شخص اول باید بیاد تو کیف پول دیجیتال خودش ده بیت کوینی که میخواد بفرسته رو را با استفاده از کلید خصوصی خودش امضا ‌کنه و سپس همراه با آدرس کیف پول دیجیتال شخص دیگه که اون آدرس یکی از کلید‌های عمومی کیف پول دیجیتال شخص گیرنده بیت کوین هستش، درخواستش را به شبکه بیتکوین بفرسته.

ماینرهای شبکه بیت کوین میان امضای دیجیتال فرد فرستنده بیت کوین رو بررسی میکنن و اونو با کلید عمومی کیف پولش که همون ادرس کیف پولش هستش تطبیق میدن، این کار برای این هستش که ابتدا تایید کنن که این ده بیت کوین که میخواد فرستاده بشه تو کیف پول شخص فرستنده موجود هستش یا نه. بعدش میان بررسی میکنن که شخص فرستنده همین بیت کوین ها رو قبلا برای کسی نفرستاده که چون ممکنه شخص فرستنده بیت کوین قبلش اومده باشه همین بیت کوین ها رو برای کس دیگه ای فرستاده باشه و بخواد دوباره همین تراکنش رو الان برای یه نفر دیگه بفرسته.

یعنی یک تراکنش رو برای دو نفر بفرسته، بخاطر همین یکی از کارهای ماینرهای بیت کوین این هستش که میان بررسی میکنن که آیا این امضا قبلا در بلاک‌چین ذخیره‌ شده یا نه و تراکنش قبلا صورت نگرفته باشه. خلاصه اگه این امضا قبلا ذخیره ‌شده باشه، تراکنش تقلب به‌حساب میاد و ده بیت کوین تایید نمیشه. اگه همه‌ چیز درست باشه، تراکنش در شبکه بیت‌کوین پخش میشه تا با روش اثبات کار (Proof of Work or PoW) انتقال این ده بیتکوین تایید نهایی بشه و به بلاک‌چین متصل بشه.

اینم بدونین که بلاکچین بیت‌کوین هم از کامپیوترها و دستگاه‌های ماینینگ بیتکوین درست شده که اصطلاحا بهش نود (Node) یا گره میگن. در این شبکه، کامپیوترها و ماینرها کار ذخیره‌ سازی بلوک‌هایی را که تولید و به بلاک‌چین متصل میشن رو به عهده دارن و تراکنش های انجام شده در بلاکچین بیتکوین رو تایید میکنن.

تایید تراکنش های شبکه بیت کوین رو همه ماینرهای این شبکه میتونن انجام بدن ولی بشرطی که قبلش به بلاکچین وصل شده باشن و کل تراکنش های قبلی بلاکچین یه قسمت هایی ازش رو ذخیره کرده باشن ولی خب چون حجم فایل بلاکچین برای هر بیت کوین خیلی زیاد هستش و 200 گیگ حافظه میخواد بخاطر همین هر نود شبکه به تنهایی نمیتونه این حجم از اطلاعات رو ذخیره کنه و میان خودشون رو به یک استخر بیت‌کوین ماینینگ (Bitcoin Mining Pool) متصل می‌کنن. در این استخر وقتی کامپیوتر مرکزی، درستی یک امضا را تایید کنه، اون و برای تایید نهایی در اختیار کامپیوترها یا دستگاه‌های تحت کنترل خودش قرار می‌ده.

کلید خصوصی و کلید عمومی بیت کوین

بیت کوین چیست؟ | کلیدهای عمومی | کلیدهای خصوصی

وقتی برای اولین بار یک کیف پول بیت کوین درست میکنین داخلش، دو رشته متنی وجود داره که مجزا هستن، اما با هم ارتباط مکملی دارن: کلید عمومی (Public Key) و کلید خصوصی (Private Key). کلید خصوصی، عبارتی 256 بیتی هستش که به صورت تصادفی رمزنگاری شده. در تراکنش های بین دو کاربر در شبکه بیتکوین کلید خصوصی، برای تعیین دارایی‌های بیت کوین کاربران استفاده میشه که امنیتش هم خیلی بالاست و در اصل این کلید مالکیت تراکنش های بیت کوینی را مشخص می‌کنه.کلید عمومی هم در این شبکه برای این کاربرد داره که با استفاده از این کلید یک تراکنش بین دو کاربر تایید میشه و وقتی یک کاربر میخواد برای یک کیف پول دیگه یک مقدار بیت کوین بفرسته نیاز به کلید عمومی هستش که به وسیله کلید خصوصی ساخته می‌شه.

استخراج بیت کوین و درآمد ماینرها

بیت کوین چیست؟ | استخراج بیت کوین

بحث مهم بعدی در مورد ارز دیجیتال بیتکوین، استخراج Bitcoin هستش که یکی از بحث هایی هستش که رو زبون همه این روزها می چرخه. استخراج بیت کوین که بهش ماینینگ بیت کوین هم میگن در اصل، به فعالیتی گفته میشه که تو اون یکسری افراد در ساسر دنیا که کامپیوترهای محاسباتی قوی به‌نام ماینر Miner یا استخراج‌کننده دارن و یا اونا رو برای این کار خریدن، میان قدرت پردازش دستگاه‌های استخراج خودشون رو در اختیار شبکه بیتکوین قرار می‌دن تا هم امنیت شبکه حفظ بشه و هم تراکنش‌های بیت کوین تأیید بشه.

برای این کار پاداش می‌گیرن و این پاداش همون بیت کوین‌ باقی مانده هستن که استخراج نشدن. این فرایند رو بهش استخراج بیتکوین میگن به‌عبارت دیگه، زمانی که برای دوست خود بیتکوین ارسال می‌کنین، ماینرها تو پشت قضیه با فعالیت خودشون به تأیید شدن این تراکنش کمک میکنن و بخاطر این کار از بلاکچین بیت کوین پاداش می گیرن.

نکته ای که باید بدونین اینکه که بیت کوین برای تایید تراکنش ها و راه اندازی پروژه اش از یک فرایندی بنام اثبات کار (Proof of Work or PoW) استفاده میکنه که در این روش تراکنش ها و نقل و انتقالات Bitcoin توسط کامپیوترها و دستگاه های پردازش گر قوی بنام ماینر انجام میشه و خب این دستگاه ها قرار نیست برای کاربرهای دنیا مفتی این کار رو انجام بدن چونکه این دستگاه های ماینر برق خیلی زیادی مصرف میکنن و هزینه بالایی رو برای کسی که اونو در شبکه راه اندازی کرده در بر دارن و برای اینکه کاربرهای سراسر دنیا مشتاق به خرید ماینر بشن و اونا رو تو شبکه بیت کوین راه اندازی کنن خالق بیت کوین اومد برای این کار تعداد کل بیتکوین ها رو که 21 میلیون عدد هستش رو همون روز اول عرضه نکرد و بخشی از اونا رو نگه داشت تا با انجام فعالیت ماینرها در شبکه بیت کوین بعنوان پاداش اونا رو به ماینرها بده و این فرایند استخراج بیتکوین نام داره. تا به امروز نزدیک 18.5 میلیون از 21 میلیون بیتکوین استخراج شده ان و ما بقی طبق محاسبات تا سال 2140 توسط فعالیت ماینرها استخراج خواهند شد.

شاید بپرسین بعد اتمام استخراج بیت کوین، ماینرها باز هم درامدی خواهند داشت؟  جواب بله هستش. چون علاوه بر استخراج Bitcoin های باقی مانده در حال حاضر ماینر ها بابت انجام تراکنش بین دو نفر هم مقداری پاداش میکیرن و این پاداش همون کارمزد این تراکنش هستش که توسط فرستنده Bitcoin پرداخته میشه پس اگه استخراج بیت کوین ها تموم شد، درامد ماینرها از هزینه تراکنش ها بدست میاد. درامد بیت کوین برای کسانی که روی این ارز سرمایه گذاری کردن بسیار قابل قبول بوده.

حرف پایانی

بیت کوین به زبان ساده طلای ارزهای دیجیتال بوده و سود خیلی زیادی رو نصیب سرمایه گذار ها تا به امروز کرده و مسلما بعد این هم رشد قیمتی خیلی خوبی خواهد داشت.

این ارز دیجیتال ارزشمند ترین ارز دیجیتال دنیا بوده و در رتبه اول ارزهای دیجیتال در بین بیشتر از 6000 ارز دیجیتال بوده و در هر صرافی ارز دیجیتال در سراسر دنیا معامله میشه و در سبد سرمایه گذاری همه کسانی هستش که تو این بازار شروع به سرمایه گذاری های کلانی کرده ان. استخراج بیتکوین یکی از پر درامد ترین فعالیت های این دهه بوده و امروزه شرکت های بزرگی در دنیا برای افزایش سرمایه به استخراج Bitcoin روی آورده اند. خرید بیت کوین نیز یکی راههای ساده و پر درآمد بازار سرمایه است.

سوالات متداول

  • در بلاکچین بیت کوین تراکنش های صورت گرفته چطور تایید می شوند؟

در بلاکچین بیت کوین از الگوریتم اثبات کار برای تایید تراکنش ها استفاده می شود و این کار توسط ماینرهایی انجام می شود که در شبکه به عنوان نود در حال فعالیت هستند.

  • آیا احتمال هک شبکه بیت کوین وجود دارد؟ 

مواردی مانند حمله 51 درصدی وجود دارند که در آن هکر باید 51 درصد از حجم کل شبکه را در اختیار خود بگیرد. که عملا انجام این کار ممکن نیست و این باعث می شود امنیت شبکه بیت کوین بالا باشد.

  • عامل اصلی تعیین کننده قیمت بیت کوین چیست؟

عرضه و تقاضا از اصلی ترین عوامل تعیین کننده قیمت بیت کوین می باشند. به این صورت که هر چقدر تقاضا بالا باشد، قیمت بیت کوین صعودی و هر چقدر عرضه بیشتر باشد، قیمت بیت کوین نزولی خواهد بود.


نظرات کاربران در مورد بیت کوین چیست؟ بررسی صفر تا صد ارز دیجیتال بیت کوین
  • آیاباسرمایه برابر با دلار یکسان وبا توجه به منطقه جغرافیایی که ساکن آن هستیم(کشوری که در آن مقیم هستیم) میزان درآمد ارز بیت کوین متغیر است؟ یا نه فرقی نداردکجا باشیم؟

    • بله مسلما متفاوت هست، با توجه به قیمت متفاوت دلار در کشور های مختلف درآمد بیت کوین هم متفاوت هست.

    • بله مسلما متفاوت هست، با توجه به قیمت متفاوت دلار در کشور های مختلف درآمد بیت کوین هم متفاوت هست.

    منظور از استخر ماینینگ چیه؟ یکی دو جا تو مقاله بهش اشاره کرده بودین ولی توضیحی در موردش ندادین.

    • دعوتتون میکنم روی لینک کلیک کنین و در این رابطه مقاله رو مطالعه کنین: استخر استخراج چیست؟

    عالی بود

سوال امنیتی :1+84 = ?