توکن نقدینگی چیست؟(کاربردهای LP Token در حوزه دیفای)

1401/10/20
توکن نقدینگی چیست؟(کاربردهای LP Token در حوزه دیفای)

چیزی در مورد توکن نقدینگی شنیدین؟ می دونین اصلا توکن نقدینگی چیست؟ آیا می دونین LP Token ها چه کاربردی در حوزه دیفای دارن؟ بهتره بدونین با پیشرفت دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین، پروژه ها و پلتفرم های جدیدی با اهداف پیشرفته برای کسب درآمد و فعالیت مالی در این فضا به وجود اومده. حوزه دیفای که با عبارت اختصاری DeFi شناخته میشه، امروزه تبدیل به محلی برای کسب درآمد و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال شده. به امور مالی غیرمتمرکز در حوزه ارزهای دیجیتال، دیفای گفته میشه که ویژگی ها و مشخصات مختلفی داره که همین موضوع باعث میشه تا مورد استقبال خیلی از کاربران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال قرار بگیره و بتونه محبوبیت زیادی به دست بیاره. دیفای موارد زیادی رو شامل میشه که توکن نقدینگی یکی از این موارد هست!

دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز به سرعت در حال گسترش هست. جوری که هر روز خبرهای تازه ای از اون به گوش میرسه. پیشرفت های موجود در حوزه دیفای باعث شده تا خیلی از افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستن، آینده اون رو خیلی روشن و درخشان بدونن. توکن های نقدینگی یکی از موارد مهم در حوزه دیفای محسوب میشن که کاربردهای زیادی دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله توکن نقدینگی چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن نقدینگی یا LP Token به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای LP Token بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: دیفای DEFI چیست؟

توکن نقدینگی چیست؟

توکن نقدینگی چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم توکن نقدینگی یا LP Token رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واس شما هم پیش اومده باشه که توکن نقدینگی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که توکن نقدینگی نوعی توکن ERC-20 هست. این توکن توسط صرافی ها به کاربرانی تعلق می گیره که استخر نقدینگی رو تامین می کنند. این استخرهای نقدینگی رو به عنوان بخش مخصوصی جمع آوری نقدینگی کاربران در ازای دریافت LP Token میشه به کمک پلتفرم های مختلف مبتنی بر بلاک چین توسعه داد. الان بیشتر استخرهای نقدینگی بر بستر بلاک چین اتریوم راه اندازی میشه.

جالب اینجاست که بدونین توکن های نقدینگی توکنی هایی هستن که به تامین کننده های نقدینگی در صرافی های غیرمتمرکز که روی پروتکل های بازارساز خودکار اجرا میشن، تعلق می گیرن. یونی سواپ، سوشی سواپ و پنکیک سواپ برخی از مثال های شناخته شده صرافی های غیرمتمرکز محسوب میشن که توکن های نقدینگی رو در بین تامین کننده های نقدینگی خودشون توزیع می کنند. از نظر خصوصیات فنی LP Token ها چندان با سایر توکن های موجود در شبکه تفاوت ندارن. برای مثال توکن های ال پی صادر شده در یونی سواپ و سوشی سواپ که هر دو روی شبکه اتریوم فعالیت می کنند، در اصل توکن های ERC-20 محسوب میشن.

کاربردهای LP Token در حوزه دیفای

کاربردهای LP Token در حوزه دیفای

یکی از راه های جذب سرمایه در پروژه های حوزه دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز، عرضه اولیه فارم هست که با نماد اختصاری IFO هم شناخته میشه. در این رویداد پروژه های نوپا می تونن توکن های خودشون رو برای پیش فروش در بازار قرار بدن تا موفق بشن تا سرمایه مورد نیاز رو برای استخرهای نقدینگی خودشون جذب کنند. توکن های نقدینگی کاربردهای مختلف در حوزه دیفای دارن که همین موضوع باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیارن و مورد استقبال کاربران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال قرار بگیرن. به همین منظور ما سعی می کنیم در ادامه این بخش از مقاله به بررسی کاربردهای LP Token در حوزه دیفای بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

• یکی از کاربردهای LP Token در حوزه دیفای این هست که با استفاده از این توکن ها، در پلتفرم های مختلفی کارمزد دریافت میشه. به عبارت دیگه، شما برای اینکه بتونین کارمزدهای پلتفرم های دیفای رو پرداخت کنین، باید این ال پی توکن ها رو در اختیار داشته باشین.

• یکی دیگه از کاربردهای LP Token در حوزه، ییلد فارمینگ یا کشت سود هست. به این ترتیب، شما می تونین با استفاده از این توکن ها در فرایند ییلد فارمینگ یا کشت سود سرمایه گذاری کنین و بتونین سود زیادی از به دست بیارین.

• یکی دیگه از کاربردهای LP Token در حوزه دیفای، سرمایه گذاری در سرویس هایی مثل آکروپولیس، بیفی فایننس و الفا هومورا هست.

• دریافت وام از پلتفرم های وام دهی مبتنی بر دیفای هم یکی دیگه از کاربردهای LP Token در حوزه دیفای هست.

توکن های نقدینگی چگونه کار می کنند؟

توکن های نقدینگی چگونه کار می کنند؟

اولین موردی که باید بدونین این هست که کارمزد تراکنش های صرافی های غیرمتمرکز به صورت مستقیم به استخر نقدینگی منتقل میشه. بنابراین، قیمت توکن های نقدینگی که تامین کننده ها نگهداری می کنند، متناسب با رشد استخر نقدینگی افزایش پیدا می کنه. قبل از اینکه از توکن های غیر قابل تعویض برای نشون دادن سهم نقدینگی استفاده بشه، همه توکن های نقدینگی قیمت یکسانی داشتن و تامین کننده ها برای به اشتراک گذاری دارایی های خودشون در استخرهای نقدینگی باید توکن نقدینگی خریداری می کردن. اون ها نمی تونستن محدوده قیمت مشخص کنند و باید مطابق با شرایطی که در بازار وجود داشت عمل می کردن.

در توکن های NFT این امکان وجود داره که هر توکن ارزش متفاوتی داشته باشه. به این ترتیب تامین کننده ها می تونن برای ارز دیجیتالی که در اختیار استخر نقدینگی قرار میدن، محدوده قیمت مشخص کنند. برای مثال تصور کنین که قراره اترهای خودشون رو در استخرهای نقدینگی اتریوم به اشتراک بذارین. با توکن نقدینگی NFT خودتون می تونین مشخص کنین که اترها فقط زمانی در استخر معامله بشن که قیمت اتریوم بین 3000 تا 4000 دلار باشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله توکن نقدینگی چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن نقدینگی یا LP Token به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای LP Token بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، توکن نقدینگی نوعی توکن ERC-20 هست. این توکن توسط صرافی ها به کاربرانی تعلق می گیره که استخر نقدینگی رو تامین می کنند. این استخرهای نقدینگی رو به عنوان بخش مخصوصی جمع آوری نقدینگی کاربران در ازای دریافت LP Token میشه به کمک پلتفرم های مختلف مبتنی بر بلاک چین توسعه داد.


نظرات کاربران در مورد توکن نقدینگی چیست؟(کاربردهای LP Token در حوزه دیفای)
سوال امنیتی :2+68 = ?