صرافی OTC چیست و چه مزایایی دارد؟

1402/12/24


صرافی ارز دیجیتال OTC؛ معامله خارج از صرافی ارز دیجیتال! چیزی در مورد این صرافی ها شنیدین؟ اصلا می دونین صرافی OTC چیست؟ این صرافی چه مزایایی به همراه داره؟ به نظر شما بازار OTC مناسب چه معامله گرانی هست؟ مهم ترین معایب صرافی OTC چی می تونه باشه؟ نحوه عملکرد بازار OTC در صنعت کریپتو چجوریه؟ دلایل استفاده از بازار OTC کدامند؟ صرافی های مطرح برای معاملات OTC کدامند؟

بیشتر سرمایه گذاران و معامله گران ارزهای دیجیتال دوست دارن برای معامله ارزهای دیجیتال خودشون از صرافی ها استفاده کنند. با اینکه درصد قابل توجهی از صرافی های ارزهای دیجیتال به صورت کاملا متمرکز اداره میشن، به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارن، در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کردن. تا جایی که خیلی از افراد استفاده از صرافی ها رو تنها روش برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال می دونن. صرافی های OTC نمونه ای از پلتفرم های معاملاتی هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله صرافی OTC چیست؟ اطلاعاتی در مورد صرافی OTC یا معامله خارج از صرافی به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای معامله در صرافی OTC بپردازیم و روش کار معاملات OTC رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این صرافی ها آشنایی داشته باشین.

صرافی OTC چیست؟

صرافی OTC چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم صرافی OTC یا معاملات خارج از صرافی رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این صرافی به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که صرافی OTC چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که OTC مخفف عبارت Over The Counter و به معنی معامله خارج از صرافی، کارگزار یا بروکر و به طور کلی خارج از ساختار خرید و فروش عادی در یه بازار هست و به صورت مستقیم توسط دو نفر یا دو سازمان انجام میشه. به عبارت دیگه، معاملات در بازار OTC معامله ای هست که مستقیما بین خریدار و فروشنده و بدون نظارت صرافی ها انجام میشه.

جالب اینجاست که بدونین در یه صرافی ارز دیجیتال OTC ارتباط بین یه شرکت و کاربران هست. در اینجا خرید و فروش ها بین اشخاص و یه مرجع ثابت صورت می گیرن. یه صرافی رمزارزی قیمتی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف مشخص می کنه و کاربران بر اساس همین قیمت اقدامبه ثبت سفارش دریافت یا ارسال می کنند. میشه اون رو به نحوه کار صرافی های عادی برای تهیه کردن ارزهای فیات تشبیه کرد. بیشتر صرافی های رمزارزی بین المللی که می شناسیم به صورت نظیر به نظیر کار می کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل استراتژی های معاملاتی ارزهای دیجیتال

مزایای معامله در صرافی OTC چیست؟

مزایای معامله در صرافی OTC چیست؟

همونطور که گفتیم، معاملات OTC معاملاتی هست که در مقابل معاملات کارگزاری ها و صرافی ها قرار می گیره. جوری که در معاملات کارگزاری و صرافی یه واسطه بین خریدار و فروشنده قرار می گیره و عمل انتقال دارایی از فروشنده به خریدار و انتقال سرمایه از خریدار به فروشنده توسط صرافی ها انجام میشه. معامله در صرافی های OTC مزایای زیادی به همراه داره. همین موارد باعث میشه که این صرافی مورد استقبال خیلی از معامله گران و سرمایه گذاران بازار قرار بگیره و محبوبیت زیادی به دست بیاره. به همین منظور ماسعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای معامله در صرافی OTC بپردازیم تا با این موارد اشنا بشین.

  • سرعت انتقال

یکی از مزایای معامله در صرافی OTC، این هست که سرعت انتقال بالایی داره. در این صرافی ها شما مقدار ارز دیجیتال درخواستی خودتون رو مشخص می کنین و به محض پرداخت وجه، اون رو به صورت مستقیم در کیف پول دریافت می کنین، چون ارز دیجیتال رو به صورت مستقیم از خود صرافی می خرین. به همین دلیل سرعت خرید و فروش زیاد هست و صرافی از دارایی خودش به سرعت انتقال میده یا در فرایند فروش، پول رو به حساب شما واریز می کنه.

  • سطح امنیت بالا

یکی دیگه از مزایای معامله در صرافی OTC، سطح امنیت این صرافی هاست. صرافی ارز دیجیتال OTC این مفهوم رو به خوبی درک کرده و از نگه داشتن ارز دیجیتال کاربران در کیف پول صرافی چشم پوشی می کنه و همه رمزارزهای خریداری شده رو به کیف پول شخصی کاربر انتقال میده. خرید و فروش در صرافی های OTC از طریق کیف پول خود کاربران انجام میده و همین موضوع امنیت رو افزایش میده.

مقاله پیشنهادی: بررسی تخصصی امنیت در ارزهای دیجیتال

  • کارمزد کم

کارمزد کم هم یکی دیگه از مزایای معامله در صرافی OTC هست. صرافی های معاملاتی کارمزدهای مخفی زیادی دارن که در نگاه اول قابل تشخیص نیست. به طوری که شما یبار برای خرید یه ارز دیجیتال مقداری کارمزد می پردازین و بار دیگه برای انتقال اون به کیف پول خودتون کارمزد دیگه از شما گرفته میشه. در حالی که در صرافی OTC یبار کارمزد می پردازین که شفاف و مشخص هست و کارمزد پنهونی نداره.

  • قیمت لحظه ای

یکی دیگه از مزایای معامله در صرافی OTC، قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال هست. بهتره بدونین قیمت رمزارزها در این صرافی ها همگام با قیمت جهانی هست و نوسان قیمت ارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم و... رو پوشش میده. در صرافی های معاملاتی این بروز بودن وجود نداره و اوردرها ممکنه با قیمت هایی متفاوت از قیمت روز ثبت بشن. این موضوع مشکلات زیادی رو برای کاربران به وجود میاره.

روش کار معاملات OTC چگونه است؟

روش کار معاملات OTC چگونه است؟

بهتره بدونین معاملات OTC در بازار رمزارزها برای افرادی مناسب هست که دوست دارن ارزهای دیجیتال زیادی در بازار بفروشن. هویت معامله گران در این صرافی ها ناشناس هست. بنابراین، نهنگ های بازار برای انجام معاملات خودشون از معاملات OTC استفاده می کنند. بازار OTC بستری مناسب برای کاربرانی هست که دارای سرمایه های کلان و زیادی هستن. در حال حاضر در صرافی های بزرگی مثل بایننس، کوین بیس و اینانس معاملات OTC بستری مناسب برای کاربران خود به وجود اومده.

از کاربردهای اصلی معاملات OTC میشه به این اشاره کرد که کاربرانی که می خوان مقدار زیادی از بیت کوین رو در صرافی معامله کنند، تاثیر زیادی بر روی قیمت بیت کوین دارن. به همین دلیل برای کنترل قیمت بازار، می تونین از بازار OTC استفاده کنین، چون در معاملات OTC می تونین به صورت مستقیم با فروشنده معامله کرده و با یه قیمت خاص معامله رو به صورت یکجا انجام بدین. در حال حاضر اطلاعات دقیقی در مورد معاملات OTC وجود نداره و دلیل اون هم به این خاطر هست که امکان معامله به صورت مستقیم بین کاربران به وجود اومده.

معایب صرافی ارز دیجیتال OTC

معایب صرافی ارز دیجیتال OTC

برخلاف یه صرافی ارز دیجیتال P2p یا نظیر به نظیر در صرافی ارز دیجیتال OTC ارتباط مستقیمی بین خریداران و فروشنده ها وجود نداره. به همین دلیل اون ها نمی تونن بر اساس قیمت های توافق شده با همدیگه معامله کنند. در عوض باید قیمتی که یه صرافی مشخص کرده رو قبول کنند. از طرفی به خاطر وجود یه واسطه، خریداران و فروشنده ها کارمزد بیشتری پرداخت می کنند. همچنین در زمان کار با صرافی OTC کاربر باید از منصفانه بودن قیمت توسط اون مطمئن بشه، در غیر این صورت ممکنه یه ارز دیجیتال رو با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی اون خریداری کنه.

چرا از بازار OTC استفاده کنیم؟

سوالی که ممکنه پییش بیاد این هست که چرا باید از بازار OTC استفاده کنیم؟ همونطور که گفتیم، حجم معاملات در بازار OTC خیلی بالاتر از سایر معاملات در صرافی هاست. در صرافی های ارز دیجیتال خرید و فروش حجم بالای ارزهای دیجیتال سخت بوده و ممکنه خریدار با مشکل روبرو بشه. در حالی که از اونجایی که بازار OTC حجم خیلی زیادی داره، شما می تونین معاملات سنگین خودتون رو در این صرافی ها انجام بدین.

بیشتر بخوانید: دلایل خرید ارز دیجیتال از صرافی های OTC

یک صرافی OTC خوب چه ویژگی هایی دارد؟

توجه داشته باشید که بازار کریپتو یکی از محبوب ترین بازارهای مالی در دنیاست که شما می توانید با خرید و فروش رمز ارزها سود زیادی به دست آورید. شما برای این کار باید از صرافی های ارز دیجیتال استفاده کنید. صرافی ها انواع مختلفی دارند که از جمله از این صرافی ها می توان به صرافی OTC و صرافی P2P اشاره کرد. صرافی ارز دیجیتال OTC به دلیل کارمزدهای کم، نقدینگی بالا و سرعت بیشتر از ارزش بالایی برخوردار است. شما می توانید در این صرافی به راحتی نسبت به خرید و فروش رمز ارزها اقدام کنید. یک صرافی OTC خوب باید ویژگی های زیادی داشته باشد. در ادامه سعی می کنیم تا به بررسی ویژگی های یک صرافی OTC خوب بپردازیم:

• امنیت بالا: یکی از ویژگی های صرافی OTC خوب این است که سطح امنیت بالایی دارد و شما می توانید با خیال راحت در این صرافی معامله انجام دهید. صرافی OTC باید امنیت بالایی داشته باشد که این شامل داشتن مجوزها و گواهینامه های لازم و... است.

• رابط کاربری ساده: یکی دیگر از ویژگی های صرافی OTC خوب این است که این صرافی باید رابط کاربری خوبی داشته باشد تا کاربران بتوانند به راحتی از خدمات و امکانات این صرافی استفاده کنند.

• پشتیبانی از رمز ارزها: صرافی OTC خوب باید توانایی خرید و فروش ارزهای دیجیتال مورد نیاز کاربران را ارائه دهد که این شامل ارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم و سایر رمز ارزها در بازار می شود.

• پشتیبانی از مشتریان: یکی دیگر از ویژگی های صرافی OTC خوب این است که صرافی ارز دیجیتال OTC خوب باید پشتیبانی مناسبی را از مشتریان خود ارائه دهد که شامل پاسخگویی سریع به سوالات و مسائل کاربر است.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله صرافی OTC چیست؟ اطلاعاتی در مورد صرافی OTC یا معامله خارج از صرافی به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای معامله در صرافی OTC بپردازیم و روش کار معاملات OTC رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این صرافی ها آشنایی داشته باشین. همونطور که گفتیم، یکی از روش هایی که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود داره، انجام معاملات خارج از صرافی یا OTC هست. این معاملات برای افرادی که می خوان حجم بالایی از رمزارزها رو خرید و فروش کنند مناسب هست.


نظرات کاربران در مورد صرافی OTC چیست و چه مزایایی دارد؟
  • توضیحات کامل بود ممنون از اینانس

سوال امنیتی :2+82 = ?