صفر تا صد تحریم کیف پول های ایرانی توسط امریکا

1402/06/30
صفر تا صد تحریم کیف پول های ایرانی توسط امریکا


بازار ارز های دیجیتال چند سالیه که تب و تاب بالایی داره و بازدهی خیره کننده این بازار باعث شده تا همه مردم از هر قشری با سرمایه های خرد و کلانشون وارد این بازار بشن  و خرید ارز دیجیتال داشته و بدین ترتیب در صدد کسب سود باشن. یکی از کشور هایی که در اون رمز ارز ها مورد توجه ویژه قرار گرفتن و با چالش های زیادی در رابطه با کیف پول های ارز دیجیتال و صرافی های ارز دیجیتال درگیر بود، کشور ما ایران هستش. حالا اینکه چرا در کشور ما تا این حد این صنعت مورد توجه قرار گرفته دلایل زیادی داره، مثل حفظ ارزش پول، در امان ماندن از تورم، کسب سود بیشتر و .... . همونطور که می دونید کاربران ایرانی جز فعال ترین کاربران بازار کریپتوکارنسی هستن. البته برای ما ایرانی ها، رمز ارز ها غیر از ابزاری برای کسب سود و حفظ ارزش پول، جایگاه دیگه ای هم دارن. به احتمال زیاد می دونید که فناوری بلاکچین و ارز های دیجیتالش ماهیت غیر متمرکز دارن به این معنی که هیچ نهاد، دولت یا شخص خاصی نمی تونه کنترل و نظارت بر روند تراکنش های بلاکچین داشته باشه. این مورد از این جهت برای ما برجسته هستش که کشور ما تحت تحریم قرار گرفته و سال هاست اجازه انجام تراکنش های بانکی بین المللی داده نمیشه. تراکنش های بانکی توسط نهاد مرکزی مثل دولت ها کنترل و رهگیری میشن و متعاقبا این دولت ها بر اساس سیاست هاشون، اقدام به اعمال نفوذ می کنن. با توجه به شرایط کشور ما و ظرفیت هایی که فناوری بلاکچین داره، رمز ارز ها می تونن تبدیل به یک ابزار کارآمد در مقابله با تحریم ها باشن. در مقاله " صفر تا صد تحریم کیف پول های ایرانی توسط امریکا"  قصد داریم موضوع دور زدن تحریم ها توسط رمز ارز ها و اقداماتی که امریکا در جهت تحریم ایران و تحریم کاربران ایرانی در این حوزه میخواد انجام بده، صحبت کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یا همان "دیجیتال والت" یک نرم‌افزار یا سخت‌افزار است که به شما امکان می‌دهد ارز دیجیتال را ذخیره و مدیریت کنید. در واقع، می‌توان آن را به عنوان یک حساب بانکی برای ارزهای دیجیتالی تصور کرد. با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال، شما می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را نگهداری کنید، تراکنش‌ها را انجام دهید و تاریخچه تراکنش‌های خود را مشاهده کنید. این کیف پولها معمولاً از رمزنگاری قوی برای حفظ امنیت اطلاعات شما استفاده می‌کنند و شما الزاماً نیازی به ارائه اسم و شماره حساب بانکی خود ندارید. همچنین، برخی از کیف پول‌ها امکانات اضافی مثل پشتیبان‌گیری از چندین ارز دیجیتال، تبدیل ارز و یا اتصال به دستگاه‌های دیگر را نیز دارا می‌باشند. کیف پول ارز دیجیتال یک ابزار جذاب و عملی است که به شما امکان می‌دهد به راحتی با ارزهای دیجیتال کار کنید و در دنیای مبادلات مالی روزمره‌تان حضور داشته باشید.

دور زدن تحریم ها با ارز های دیجیتال

صفر تا صد تحریم کیف پول های ایرانی توسط امریکا |دور زدن تحریم ها با ارز های دیجیتال

چند وقت پیش بود که خبرگذاری رویترز مدعی شد که حدود 4.5 درصد از کل فرآیند استخراج بیت کوین در ایران انجام میشه و ایران از بیت کوین برای واردات کالا و کاهش اثرات تحریم ها استفاده می کنه. برآورد میشه که درآمد حاصل از استخراج بیت کوین در ایران، سالانه به بیش از 1 میلیارد دلار برسه که رقم قابل توجهیه. در حال حاضر در دنیا رمز ارز ها با سرعت فزاینده ای به رسمیت شناخته میشن و همین باعث میشه تا بتونیم باهاشون خرید و فروش بین المللی انجام بدیم و در صورت نیاز اقدام به واردات کالا کنیم. پس دیدیم که رمز ارز ها، فرصت مناسبی برای کشور ما فراهم کردن تا تحریم های امریکا رو دور بزنیم و از اثرات این تحریم ها و فشار های اقتصادی کمتر کنیم. در این بین امریکا هم با درک این موضوع در صدد تحریم کاربران ایرانی و تحریم کیف پول های ایرانی هستش. در مقاله "صفر تا صد تحریم کیف پول های ایرانی توسط امریکا"  میخوایم بررسی کنیم که ایا تحریم کاربران ایرانی و تحریم کیف پول های ایرانی من جمله مسدود شدن تتر و تحریم ارز دیجیتال تا چه اندازه به واقعیت نزدیکه.

آیا تحریم ارز دیجیتال و مسدود شدن کیف پول ممکنه ؟

صفر تا صد تحریم کیف پول های ایرانی توسط امریکا | آیا تحریم ارز دیجیتال و مسدود شدن کیف پول ممکنه ؟

فناوری بلاکچین (Blockchain) با این هدف متولد شد که از جریان گردش و ذخیره سازی اطلاعات تمرکز زدایی کنه. در حال حاضر همه اطلاعات در فضای اینترنت و دنیای مجازی توسط سرور های شرکت های بزرگ فناوری نگه داری میشه و شاهد اعمال نفوذ این شرکت ها و دولت ها در فرآیند گردش آزاد اطلاعات هستیم. در بلاکچین، شخص یا نهاد خاصی داده ها رو در اختیار نداره و کنترل نمی کنه ، بلکه اطلاعات در کل شبکه پراکنده هستن و محدودیتی در انتقال اونا بین دو نقطه کره زمین وجود نداره و در واقع تحریم ارز دیجیتال بی معنیه. به دلیل ذات غیر متمرکز بودن این فناوری، امکان محدود کردن یا تحریم ارز دیجیتال به طور مستقیم وجود نداره و فقط میشه یک سری از جنبه های کاربردی اون رو محدود کرد. برای مثال فقط میشه روی صرافی هایی که خدمات ارائه میدن، کیف پول های ارز دیجیتال که توسط شرکت های مشخصی طراحی و ساخته میشن، اعمال نفوذ کرد و با مسدود شدن کیف پول به این هدف رسید. دولت امریکا اخیرا اعلام کرده که در راستای افزایش فشار اقتصادی بر ایران، قصد داره که تحریم هایی رو علیه ایران در حوزه صنعت کریپتوکارنسی انجام بده. اخبار این چنینی که منتشر شده باعث شده تا بعضی از کاربران نگران بشن و دلهره این رو داشته باشن که ممکنه سرمایشون از بین بره. در این مقاله قصد داریم در این مورد حرف بزنیم و موضوع تحریم کیف پول های ایرانی رو بررسی کنیم و ببینیم که اصلا این کار شدنی هست و جای نگرانی داره یا نه .

تحریم کیف پول های ایرانی و تحریم کاربران ایرانی

صفر تا صد تحریم کیف پول های ایرانی توسط امریکا | تحریم کیف پول های ایرانی و تحریم کاربران ایرانی

 کیف پول های ارز دیجیتال یک ابزار کلیدی برای فعالان بازار رمز ارز ها هستن. چرا که محل نگه داری و ذخیره شدن دارایی کاربران می باشن. کیف پول ها کلید های عمومی و کلید های خصوصی کاربران رو تولید و نگه داری می کنن که برای انتقال رمز ارز ها ضروری هستن. کلید عمومی به منزله یک آدرس عمومی برای کیف پول هستش که سایر کاربران می تونن برای واریز ارز ازش استفاده کنن. در مقابل کلید خصوصی به منزله رمز عبور حساب کاربری هستش و هر کس که اون رو در اختیار داشته باشه، می تونه دارایی کیف پول رو هم کنترل کنه. از همین رو چون که شرکت های سازنده کیف پول، خودشون هم کلید های عمومی و خصوصی رو تولید می کنن می تونن در مواقعی دسترسی هایی هم داشته باشن. تحریم کیف پول های ایرانی اخیرا به عامل نگرانی کاربران ایرانی تبدیل شده و به همین جهت به کاربران ایرانی توصیه داریم که همیشه موقع استفاده از کیف پول هاشون مثل تراست ولت، اتمیک و ... همواره از یک VPN آی پی ثابت استفاده کنن تا هویت ایرانیشون احراز نشه. VPN به شما کمک می کنه تا شرکت ارائه دهنده خدمات شما رو با یک آی پی آدرس خارجی تلقی کنه و به طبع حساسیت کمتری هم بروز خواهد داد و در نتیجه احتمال مسدود شدن کیف پول به طور محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد.

نگرانی درباره مسدود شدن تتر در نتیجه مسدود شدن کیف پول کاربران ایرانی

صفر تا صد تحریم کیف پول های ایرانی توسط امریکا |نگرانی درباره مسدود شدن تتر

تحریم تتر و مسدود شدن تتر امکان پذیره آیا ؟ اول یک معرفی اجمالی از تتر داشته باشیم. تتر (TETHER) یک استیبل کوین در دنیای ارز های دیجیتال هستش. استیبل کوین به ارز هایی گفته میشه که ارزش ثابت دارن و معمولا با پشتوانه یکی از ارز های فیات مثل دلار، یورو و ... هستن. بیشتر خرید در بازار ارز های دیجیتال با استفاده از تتر انجام میشه و کاربران برای معامله در بازار رمز ارز ها نیاز به تتر دارن. هر تتر هم معادل یک دلار هستش. با مطرح شدن بحث تحریم های امریکا بر رمز ارز ها، اولین چیزی که نگرانی کاربران رو جلب کرد، این بود که آیا ارز متمرکزی مثل تتر، برای کاربران ایرانی مسدود خواهد شد یا نه ؟ آیا در عمل چنین امکانی وجود داره و امریکا می تونه این کار یعنی تحریم تتر و مسدود شدن تتر رو انجام بده ؟ تحریم تتر و مسدود شدن تتر چه عواقبی برای کاربران ایرانی خواهد داشت ؟

در کد منبع (Source code) قرارداد هوشمند تتر که بر روی اتریوم عرضه شده است تابعی به اسم addBlackList داریم که با استفاده از اون میشه آدرس های مشخصی رو بلوکه و به لیست سیاه اضافه کرد و بدین طریق اقدام به تحریم تتر کرد. این یعنی که توسعه‌ دهندگان تتر از همون اول امکانی را پیش ‌بینی کرده بودن تا بتونن در صورت نیاز آدرس‌ های مشخصی رو مسدود کنن و اقدام به تحریم خرید تتر برای یک سری از کاربران با مسدود شدن تتر کنن. باید بدونید که امکان مسدود کردن یک آدرس برای تمام شبکه‌ هایی که استیبل کوین تتر در اونا عرضه میشه وجود داره و برای تحریم تتر فرقی نمی کنه که دارایی خودتون رو در کیف پول شخصی ذخیره کنید یا کیف پول صرافی.

خب حالا سوال اینکه آیا تتر سرمایه ایرانی ها رو مسدود خواهد کرد و با مسدود شدن تتر امکان معامله منتفی میشه ؟ اول از همه باید بگیم که تا به امروز تتر تلاشی برای تحریم تتر و  مسدود شدن تتر برای آدرس های مربوط به یک کشور خاص انجام نداده و همه مسدودی هایی که از طرف این شرکت بوده مربوط میشن به جرایم مالی و سایبری. از همین رو خیلی از کارشناسان معتقدن که این شرکت تصمیم به تحریم تتر مسدود کردن دارایی خرد کاربران چند کشور خاص مثل ایران نخواهد گرفت، چرا که این کار برای تتر از نظر ابعاد اقتصادی و امنیتی پیامد های فراوان داره و مهم تر از همه اعتبار این رمز ارز رو به طور نامحسوسی کاهش میده. فعالان بازار کریپتوکارنسی بر تمرکز زدایی و عدم محدودیت رمز ارز ها تاکید دارن و اقداماتی مثل مسدود کردن، اعمال نفوذ و تحریم تتر، قطعا بر نظر جامعه فعال این صنعت تاثیر منفی خواهد گذاشت.

از طرفی هم از بعد فنی، اینکه فقط بشه کاربران ایرانی رو مسدود کرد و در این بین برای سایر کاربران شبکه هم مشکلی پیش نیاد بعید به نظر میرسه. در مورد تحریم کیف پول های ایرانی هم پیش تر هم گفته شده بود که تاکنون از بین میلیون ها آدرس اتریومی که تتر نگه داری می کنن فقط در حدود 500 آدرس مسدود شده که اون هم مربوط به جرایم بزرگ سایبری هستش.

موضوع بعدی که سیاست گذاران تتر حتما مد نظر دارن، رقابت تتر با استیبل کوین های غیرمتمرکزی مثل دای (DAI) هستش. قطعا اگر فعالان بازار ببینن که تتر برای کاربران خودش محدودیت ایجاد می کنه، اقبال به سمت استیبل کوین های رقیب مثل دای افزایش خواهد داشت و این موضوع اصلا مطلوب تتر نیست. با همه این تفاسیر صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس به کاربران خودش اطمینان میده که تراکنش تتر در این صرافی آنلاین، هیچ خطری برای کاربران نخواهد داشت و ایران بایننس با بهره گیری از یک تیم فنی زبده و امکانات خودش در داخل و خارج کشور بستر امن و مطمئنی رو برای تراکنش های تتر فراهم کرده و نهایت اطمینان خاطر رو به کاربران خودش ارائه میده و نباید نگرانی از این بابت داشته باشید.

تحریم کیف پول صرافی های خارجی ارز دیجیتال

صفر تا صد تحریم کیف پول های ایرانی توسط امریکا |تحریم کیف پول صرافی های خارجی ارز دیجیتال

صرافی های ارز دیجیتال، بر عکس خود ارز های دیجیتال که ماهیت غیرمتمرکز دارن، اکثرا متمرکز هستن و شرکت ها و دولت ها می تونن اعمال نفوذ کنن. برای مثال صرافی بزرگ و معروف بایننس از همان ابتدا به کاربران ایرانی و چند کشور دیگه خدمات ارائه نمیداد و از همین رو کاربران ایرانی با هویت سازی مجازی و جعل آی پی کشور دیگه ای با استفاده از VPN و VPS اقدام به فعالیت می کردن. این روال تا چند وقت پیش برقرار بود تا صرافی بایننس تصمیم گرفت احراز هویت برای همه کاربران خودش رو اجباری کنه.

البته همچنان صرافی های خارجی دیگه ای که اغلب غیرمتمرکز هم هستن، وجود دارن که به کاربران ایرانی خدمات محدودی ارائه میدن ولی ریسک اینکه این صرافی ها هم تحت نفوذ و قدرت دولت های خارجی مجبور به تغییر رویه بشن وجود داره و اقدام به مسدود کردن کیف پول کاربران ایرانی در صرافی های خودشون کنن.

در بحث تحریم کاربران ایرانی ارز دیجیتال هم باید بگم که تحریم صرافی هایی که کاربران ایرانی زیادی داره به عنوان یک گزینه مطرح هستش و توصیه ما به فعالان بازار اینه که با توجه به رشد خوب و چشمگیر صرافی های داخلی، به صرافی های ایرانی نقل مکان کنن و از فضای امن تر و مطمئن تری برای خرید و فروش و معاملات خودشون استفاده کنن. صرافی ایران بایننس با 5 سال سابقه حرفه ای در ارائه پلتفرم های خرید و فروش ارز های دیجیتال، با توجه به امکانات و پشتوانه فنی که داره به کاربران خودش اطمینان میده که جای نگرانی برای دارایی هاشون وجود نخواهد داشت و به اطمینان خاطر می تونن در پلتفرم ایران بایننس فعالیت کنن.

سخن پایانی

اخیرا دولت امریکا اظهاراتی داشته که میخواد شرایط فعالیت در بازار رمز ارز ها رو برای کاربران ایرانی، با اعمال تحریم ارز دیجیتال محدود تر کنه. فارغ از صحت و سقم این ادعا و اینکه این کار یعنی تحریم کیف پول های ایرانی چقدر در عمل امکان پذیره با توجه به ساختار بلاکچین و ماهیت ارز های دیجیتال، مواردی رو در مقاله "صفر تا صد تحریم کیف پول های ایرانی توسط امریکا"  مطرح کردیم که ممکنه هدف امریکا برای اعمال تحریم ها باشه،

اهدافی مثل کیف پول های شخصی، تحریم تتر و آدرس های تتر در کیف پول ها و تحریم کیف پول صرافی های آنلاین و مسدود شدن کیف پول. البته در متن مقاله هم گفتیم که ماهیت ارز های دیجیتال و بلاکچین کلا تحریم ناپذیره ولی در مواردی با اعمال نفوذ زیاد میشه محدودیت هایی ایجاد کرد. روی هم رفته نگرانی زیادی از این جهت نداریم و ایران بایننس به پشتوانه کادر فنی متخصص خودش و امکاناتی که در اختیار داره به کاربران خودش اطمینان میده که مشکلی پیش نخواهد اومد و بدون نگرانی می تونن مثل سابق خرید و فروش و معامله کنن.در پایان توصیه می کنیم مقاله کیف پول من رو هم مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست بیارین.


نظرات کاربران در مورد صفر تا صد تحریم کیف پول های ایرانی توسط امریکا
سوال امنیتی :5+53 = ?