ضرر ناپایدار چیست و چه تاثیری در پروتکل های دیفای دارد؟

1402/01/03

ضرر ناپایدار یا Impermanent Loss؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین ضرر ناپایدار چیست؟ به نظر شما ضرر ناپایدار چه تاثیری در پروتکل های دیفای داره؟ دلیل بروز زیان ناپایدار چی می تونه باشه؟ چجوری میشه ضرر ناپایدار رو محاسبه کرد؟ ضرر ناپایدار چجوری به وجود میاد؟ راه های جلوگیری از ضرر ناپایدار کدامند؟

راه های مختلفی برای کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها وجود داره. یکی از روش هایی که ریسک کمتری نسبت به ترید یا معامله داره، سرمایه گذاری در استخر نقدینگی یا ییلد فارمینگ هست. در این روش سرمایه گذاران به صورت دوره ای پاداش هایی دریافت می کنند. با این حال وجود مفهومی به اسم ضرر ناپایدار برخی از سرمایه گذاران و معامله گران بازار رو نگران کرده. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله ضرر ناپایدار چیست؟ اطلاعاتی در مورد ضرر ناپایدار یا Impermanent Loss به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های جلوگیری از ضرر ناپایدار بپردازیم و تاثیر زیان ناپایدار بر پروتکل های دیفای رو مورد بررسی قرار بدیم.

ضرر ناپایدار چیست؟

ضرر ناپایدار چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم ضرر ناپایدار یا Impermanent Loss رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که ضرر ناپایدار چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ضرر ناپایدار زمانی اتفاق می افته که قیمت ارز دیجیتال شما در مقایسه با زمانی که اون ها رو خریداری کردین، تغییر کنه. هرچقدر تغییر بزرگ تر باشه، ضرر بیشتر میشه. در این میان استخرهای نقدینگی که در محدوده قیمت گذاری کمتری قرار دارن، ضرر کمتری می بینن. برای مثال استیبل کوین ها عموما در یه محدوده قیمت مشخص قرار می گیرن. به همین دلیل ریسک کمتری برای از دست دادن سرمایه در اون ها وجود داره و ضرر ناپایدار اون ها کم هست.

جالب اینجاست که بدونین در بازار ارزهای دیجیتال هیچ چیز ثابت نیست و به دلیل نوسانات زیاد، قیمت ها مدام در حال تغییر هستن که ضرر هم بخشی از این پستی و بلندی بازار هست. ممکنه کاربران فعال در این بازار، ارز دیجیتال رو با قیمت خاصی خریداری کنند و امکان داره بعد از گذشت مدت زمانی قیمت ارز دیجیتال به طور قابل توجهی تغییر کنه که این کاربران دچار ضرر بشن. به این مورد ضرر ناپایدار گفته میشه. توجه داشته باشین که هرچقدر این تغییر قیمت بیشتر باشه، سرمایه گذاران هم ضرر بیشتری رو محتمل میشن. به عبارت دیگه، زمانی که سرمایه گذاران دارایی های خودشون رو وارد استخر نقدینگی می کنند، امکان مواجهه با ضرر ناپایدار به وجود میاد.

بیشتر بخوانید: نکات مهمی که باید قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال بدانید

روش های جلوگیری از ضرر ناپایدار کدامند؟

روش های جلوگیری از ضرر ناپایدار

همونطور که گفتیم، ضرر ناپایدار زمانی اتفاق می افته که شما نقدینگی خودتون رو وارد بخش سرمایه ای خود در صرافی های غیرمتمرکز می کنین. یعنی سرمایه خودتون رو وارد استخر نقدینگی می کنین. قیمت دارایی های شما در این استخرها در مقایسه با شروع سپرده گذاری تغییر می کنه. حال هرچقدر سرمایه نقدینگی بیشتری وارد کنین، این تغییر بیشتر شده و ضرر بیشتری رو محتمل میشین. شما می تونین با استفاده از راه های مختلفی از این ضرر جلوگیری کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی روش های جلوگیری از ضرر ناپایدار بپردازیم.

·استفاده از کارمزد معاملات

یکی از روش های جلوگیری از ضرر ناپایدار، استفاده کردن از کارمزد معاملات هست. برای ضرر ناپایدار، اطمینان از لحاظ شدن درصد مشخصی از کارمزد معاملات در نقدینگی مهم هست. به هزینه ای که از معامله گران و تریدرها تجهیزکننده استخر نقدینگی دریافت میشه، کارمزد معاملات گفته میشه که بعد از دریافت اون از تریدر، درصد مشخصی از کارمزدها برای مدیریت بهتر در اختیار تامین کننده های نقدینگی قرار می گیره. در بیشتر مواقع استفاده از این مقدار با هرگونه ضرر ناپایداری ناکافی هست.

·حفظ نوسانات پایین

یکی دیگه از روش های جلوگیری از ضرر ناپایدار، حفظ نوسانات پایین هست. با انتخاب یه جفت ارز پایه با قیمت مبادله ای همراه با نوسان کمتر، میشه از وقوع ضرر ناپایدار جلوگیری کرد. با این حال باید اطمینان حاصل کرد که این جفت ارزهای پایه، قیمت یکسانی داشته باشن. اگه نوسانات قیمت یه ارز دیجیتال وجود نداشته باشه، میشه تا حد زیادی از ضرر ناپایدار جلوگیری کرد.

مقاله پیشنهادی: چگونه درآمد خود را از ارزهای دیجیتال نقد کنیم؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ضرر ناپایدار چیست؟ اطلاعاتی در مورد ضرر ناپایدار یا Impermanent Loss به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های جلوگیری از ضرر ناپایدار بپردازیم و تاثیر زیان ناپایدار بر پروتکل های دیفای رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، ضرر ناپایدار زمانی اتفاق می افته که قیمت ارز دیجیتال شما در مقایسه با زمانی که اون ها رو خریداری کردین، تغییر کنه. هرچقدر تغییر بزرگ تر باشه، ضرر بیشتر میشه. شما می تونین با استفاده از روش های مختلفی از ضرر ناپایدار جلوگیری کنین. از جمله از این روش ها می تونیم به استفاده از کارمزد معاملات و حفظ نوسانات پایین اشاره کنیم.


نظرات کاربران در مورد ضرر ناپایدار چیست و چه تاثیری در پروتکل های دیفای دارد؟
سوال امنیتی :6+70 = ?