لاک دراپ(Lockdrop) چیست و چه کاربردی دارد؟

1402/01/06

لاک دراپ یا Lockdrop؛ روشی جدید برای توزیع توکن بدون جذب سرمایه! خیلی از کاربران حوزه ارزهای دیجیتال یا کریپتوکانسی ها با مفهوم ایردراپ آشنا هستن، ولی ممکنه حتی حرفه ای ترین کاربران این حوزه هم اسمی از لاک دراپ نشنیده باشن و یا در اون مشارکت نداشته باشن. لاک دراپ موضوعی هست که از محبوبیت کمتری نسبت به ایردراپ برخوردار هست، ولی از اون کارآمدتر هست.

دنیای کریپتوکارنسی روز به روز در حال پیشرفت هست و شاید بشه گفت به عنوان صنعتی که سرعت رشد خیلی بالایی داره از اون اسم برد. همه موارد از زیرساخت اصلی گرفته تا روش های جذب کاربر در حال تغییر هست. بنابراین، دور از انتظار نیست که روش های جدیدی برای عرضه و توزیع توکن هم معرفی بشن. لاک دراپ هم یکی از روش های جدید برای توزیع توکن بدون جذب سرمایه هست که خیلی از کاربران باهاش آشنایی ندارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله لاک دراپ چیست؟ اطلاعاتی در مورد لاک دراپ یا Lockdrop به شما ارائه کنیم و به بررسی نحوه شرکت در لاک دراپ بپردازیم و محبوب ترین لاک دراپ ها در سال 2022 رو به شما معرفی کنیم.

لاک دراپ چیست؟

لاک دراپ چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم لاک دراپ یا Lockdrop رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که لاک دراپ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که لاک دراپ ها همون ایردراپ های اصلاح شده ای هستن که کاربران باید به اون متعهد باشن تا بتونن توکن های رایگان دریافت کنند. در لاک داپ شما یه توکن رو به مدت مشخص سپرده گذاری می کنین و سپس توکن های استیک شده و توکن دیگه رو بعد از عرضه دریافت می کنین. مثلا شما اتر استیک می کنین و ETH و توکن بومی پلتفرم رو بعد از عرضه اون دریافت می کنین.

جالب اینجاست که بدونین هدف اصلی لاک دراپ یا Lockdrop توزیع توکن های یه بلاک چین یا شبکه به تعداد زیادی از کاربران و شرکت کننده هاست. برای انجام این کار، دارنده های توکن یه شبکه مثل اتریوم، باید اتر خودشون رو در یه قرارداد هوشمند برای مدت مشخصی قفل کنند تا بتونن از شبکه جدید توکن دریافت کنند. به طور کلی هرچقدر توکن های قفل شده در قرارداد هوشمند بیشتر باشه، مالک توکن های بیشتری از شبکه جدید دریافت می کنه. بعد از اتمام دوره، توکن های اصلی به دارنده ها برگردونده میشه.

مقاله پیشنهادی: عرضه اولیه دیفای(IDO) چیست؟

نحوه شرکت در لاک دراپ چگونه است؟

نحوه شرکت در لاک دراپ چگونه است؟

همونطور که گفتیم، لاک دراپ روشی جدید برای توزیع توکن های یه ارز دیجیتال هست که بدون جذب سرمایه به شما این امکان رو میده تا علاوه بر نگهداری از توکن های خود و قفل کردن اون ها در شبکه توکن های دیگه رو به عنوان پاداش دریافت کنین. نحوه شرکت در لاک دراپ یا Lockdrop خیلی آسونه و فقط از چند مرحله کوچیک تشکیل شده. البته باید توجه داشت که ممکنه لاک دراپ ها در مراحل خودشون بسته به نظر توسعه دهنده ها و صاحبان پروژه، اقدامات متفاوتی رو پیش روی فعالات حوزه کریپتو بذارن.

مکانیزم لاک دراپ ها بر اساس پروتکل خود، کمی با هم تفاوت دارن، ولی موارد زیر در همه لاک دراپ یا Lockdrop ها مشترک هست:

  • پروتکل مورد نظر به معرفی لاک دراپ و شرایط اون می پردازه.
  • شما وثیقه خودتون رو در قرارداد هوشمند به مدت مشخص استیک می کنین. وثیقه شما می تونه به صورت اتر، استیبل کوین یا سایر رمزارزها باشه و این مورد به الزامات پروتکل مورد نظر بستگی داره.

در پایان مدت زمان لاک دراپ یا Lockdrop وثیقه شما به علاوه توکن هایی که به شما اختصاص داده میشه رو دریافت می کنین. توجه داشته باشین که توکن ها به نسبت مقدار و مدت قفل شدن وثیقه شما توزیع میشه. یعنی هرچقدر مقدار وثیقه بیشتری رو به مدت طولانی تری استیک کنین، توکن های بیشتری دریافت می کنین.

مقاله پیشنهادی: عرضه اولیه صرافی (IEO) چیست؟

معرفی محبوب ترین لاک دراپ ها

معرفی محبوب ترین لاک دراپ ها

یه پروژه ممکنه بخواد با توکن خودش تا حد ممکن به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنه تا یه جامعه و پایگاه کاربر قوی ایجاد کنه. یه روش جدید برای توزیع توکن ها بدون جذب سرمایه، استفاده از لاک دراپ هست. لاک دراپ تقریبا شبیه ایردراپ هسا، ولی شبکه های بیشتری رو به مشارکت تشویق می کنه. در این بخش از مقاله به معرفی محبوب ترین لاک دراپ ها می پردازیم تا با اون ها آشنا بشین.

·لاک دراپ اجوار(Edgeware)

یکی از محبوب ترین لاک دراپ ها، لاک دراپ اجوار یا Edgeware هست که در سال 2019 انجام شد. در این پروژه 90 درصد از توکن ها، صرف لاک دراپ و فقط 10 درصد بین تیم توزیع شد. در مکانیزم اجوار، کاربران تونستن اترهای خودشون رو در قرارداد لاک دراپ کاربر قفل کنند و بعد از 12 ماه وثیقه های خودشون رو آزاد کنند. از لحاظ پروتکل، این کار یه امنیت اقتصادی و تعهد بالاتری رو از سوی کاربران فراهم کرد.

·لاک دراپ استروپورت(Astroport)

یکی دیگه از محبوب ترین لاک دراپ ها، لاک دراپ استروپورت یا Astroport هست که بر اساس بازار پول فعالیت می کنه که 7.5 درصد از توکن های خودش رو به بلاک دراپ تخصیص داده. در فاز اول ASTRO لونا رو به عنوان ایردراپ بین کاربرانش توزیع کرد. در فاز دوم ارائه دهنده های نقدینگی تراسواپ تونستن توکن های خودشون رو در استروپورت قفل کنند و سهمی از پاداش های بعدی آسترو دریافت کنند.

·لاک دراپ مارس(Mars Protocol)

لاک دراپ پروتکل مارس هم یکی دیگه از محبوب ترین لاک دراپ هاست که یه پلتفرو وام دهی غیرقانونی در ترا هست. این پروتکل توکن ها رو با مکانیزم لاک دراپ شبیه استروپورت توزیع کرده. کاربران UST های خودشون رو به عنوان وثیقه در جایی به اسم بانک قرمز به مدت 3 تا 18 ماه قفل کردن. در نهایت هرچقدر توکن ها مدت بیشتری قفل باشن، کاربران سود بیشتری دریافت می کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله لاک دراپ چیست؟ اطلاعاتی در مورد لاک دراپ یا Lockdrop به شما ارائه کنیم و به بررسی نحوه شرکت در لاک دراپ بپردازیم و محبوب ترین لاک دراپ ها در سال 2022 رو به شما معرفی کنیم. همونطور که گفتیم، لاک دراپ روشی جدید برای توزیع توکن های یه ارز دیجیتال هست که بدون جذب سرمایه به شما این امکان رو میده تا علاوه بر نگهداری از توکن های خود و قفل کردن اون ها در شبکه توکن های دیگه رو به عنوان پاداش دریافت کنین.


نظرات کاربران در مورد لاک دراپ(Lockdrop) چیست و چه کاربردی دارد؟
سوال امنیتی :7+73 = ?