هدر بلاک (Block Header) ارز دیجیتال چیست؟

1401/08/06
هدر بلاک (Block Header) ارز دیجیتال چیست؟

ما سعی می کنیم در مقاله هدر بلاک ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد هدر بلاک ارز دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی اجزای هدر بلوک بپردازیم و نحوه عملکرد Block Header رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. کریپتوکارنسی دنیایی هست که در چند سال گذشته و از زمانی که ارزهای دیجیتال به سطح پذیرش بی سابقه ای رسیدن، موضوع بحث همه افراد شده. بیت کوین نیز با ارزش ترین و مهم ترین رمز ارز و اختراعی فوق العاده از ذهن انسان هست و به همه ما روشی برای کنترل و مدیریت پول خودمون ارائه میده، بدون اینکه شخص ثالث به اون دسترسی داشته باشه. همچنین بازار کریپتوکارنسی ها شامل اصطلاحات و مفاهیم زیادی هست که باید قبل از وارد شدن به این بازار با این مفاهیم آشنا بشین پس با این مبحث از صرافی ارز دیجیتال اینانس همراه باشین.

هدر بلاک ارز دیجیتال چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم هدر بلاک رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که هدر بلاک چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که هدر بلاک رو میشه نشونه ای برای شناسایی هر بلاک در زنجیره بلاک چین دونست. هدر بلاک مداوما هش شده تا اثبات کار برای پاداش های استخراج به وجود بیاد. در اصل میشه بلاک چین رو زنجیره ای از بلاک های مختلف دونست که در هر بلاک اطلاعات مربوط به تراکنش هایی که در شبکه اتفاق می افته، ذخیره میشن.

شاید برای تان مفید باشد: فناوری ارز دیجیتال چیست؟

جالب اینجاست که بدونین هدر بلاک باعث میشه تا بتوان هر بلاک رو از سایر بلاک ها تشخیص داده و اون ها رو از هم جدا کرد. هدر بلاک چیزی هست که ماینرها اون ها هش می کنند تا به اون اعتبار بدن. در اصل هش کردن هدر بسیار کارآمدتر از هش کردن کل بلوکی هست که میشه هزاران تراکنش داشته باشه. برای یه ماینر خیلی سخت تر هست که Nonce رو تغییر بده و یه بلوک کامل 2 مگابایتی رو برای هر تلاش دوباره هش کنه. برای مثال این رو با هش کردن هدرهای بلوک بیت کوین مقایسه کنین که طول ثابتی 80 بایت دارن.

اجزای هدر بلوک کدامند؟

هدر بلاک ارز دیجیتال چیست؟

همونطور که گفتیم، هدر بلاک برای شناسایی یه بلوک خاص در کل زنجیره بلاک چین استفاده میشه. به طور مکرر هش میشه تا اثبات کار برای پاداش های ماینینگ ایجاد بشه. بهتره بدونین هدر بلاک ها اجزای مختلفی دارن که هر کدوم وظیفه خاص خودشون رو دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله هدر بلاک ارز دیجیتال چیست؟ اجزای هدر بلوک رو برای شما معرفی کنیم.

مقاله پیشنهادی: بلاک در بلاکچین چیست؟

• مهر زمان

یکی از اجزای هدر بلوک، مهر زمان هست. بهتره بدونین مهر زمان در زنجیره بلوکی به عنوان مدرکی استفاده میشه که نشون میده بلوک خاص در چه زمانی استفاده میشه تا همه افرادی که روی پروژه کار می کنند، بتونن یه رکورد دائمی و رمزگذاری شده از زمان وقوع یه رویداد خاص رو ببینن. همچنین این مهر زمانی به عنوان پارامتری برای تایید صحت هر بلوک استفاده میشه.

• ریشه مرکل

یکی دیگه از اجزای هدر بلوک، ریشه مرکل هست. یه ریشه مرکل از فرمول های ریاضی برای بررسی اینکه ایا داده ها خراب، هک یا دستکاری نشدن استفاده می کنه. ریشه درخت مرکل از همه هش های تراکنش هایی که درون تراکنش ها هش شدن تشکیل شده و هر هش با هش بعدی جمع میشه.

• سختی شبکه

یکی دیگه از اجزای هدر بلوک، سختی شبکه هست که پیچیدگی و قدرت محاسباتی مورد نیاز برای استخراج شبکه رو مشخص می کنه. اگه هدفی با دشواری بالا داریم، به این معنی هست که برای استخراج اون به یک ماشین محاسباتی گرون تر و قدرتمندتری نیاز داریم.

عملکرد Block Header چگونه است؟

عملکرد Block Header چگونه است؟

نوبت این رسیده تا در این بخش از مقاله هدر بلاک ارز دیجیتال چیست؟ عملکرد Block Header رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم. هدر بلاک معمولا در داکیومنت های توسعه دهنده های بیت کوین مورد استفاده قرار می گیره که باعث میشه وظایف هر بلاک به سرعت و راحتی ذخیره بشه. در اصل با کمک هدر بلاک میشه کل بلاک چین رو در یه پایگاه داده ساده و یا به صورت فایل ذخیره کرد. به عبارت ساده تر، هدر بلوک در بلاک چین در پشته ای عمودی سازماندهی کرد تا بشه به کل بلاک چین دسترسی داشت.

Block ها به صورت لایه لایه طراحی میشن که در بالاترین سطح بلاک پایه قرار داره. هرچقدر تعداد بلاک ها افزایش پیدا کنه، لایه ای جدید تشکیل شده و ارتفاع اون بیشتر میشه. اولین بلاک در زنجیره با اسم بلاک پیدایش شناخته میشه. همین طراحی لایه ای و نگهداری تاریخچه باعث امنیت بیت کوین میشه. برای اینکه با استخراج استاندارد آشنا بشین، یه هدر بلاک رو در نظر بگیرین که به صورت مکرر توسط ماینرها با تغییر مقدار Nonce هش میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله مقاله هدر بلاک ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد هدر بلاک ارز دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی اجزای هدر بلوک بپردازیم و نحوه عملکرد Block Header رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، هدر بلاک رو میشه نشونه ای برای شناسایی هر بلاک در زنجیره بلاک چین دونست. هدر بلاک مداوما هش شده تا اثبات کار برای پاداش های استخراج به وجود بیاد.


نظرات کاربران در مورد هدر بلاک (Block Header) ارز دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :5+87 = ?