عوامل موثر بر هزینه های کارمزد تراکنش

1401/08/07
عوامل موثر بر هزینه های کارمزد تراکنش

ما سعی می کنیم در مقاله عوامل موثر بر هزینه های کارمزد تراکنش، اطلاعاتی در مورد کارمزد تراکنش برای شما ارائه کنیم و به بررسی عوامل موثر بر هزینه های کارمزد تراکنش بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه در هنگام خرید ارز دیجیتال داشته باشین. موضوع کارمزد تراکنش در بازار ارزهای دیجیتال مدت هاست که نادیده گرفته شده و مقالات دانشگاهی کمی از سال 2014 به بعد درباره اون نوشته شده. با وجود این تعداد کم، هنوز هم این موضوع به عنوان یه اولویت تحقیقاتی در نظر گرفته نمیشه. موضوع کارمزد تراکنش ها به دو دلیل دارای اهمیت هست. اول اینکه اون ها برای حفظ امنیت شبکه هایی که بر اساس الگوریتم اثبات کار یا همون POW عمل می کنند ضروری هست. دلیل دوم مربوط میشه به ماهیت ارتباط اقتصادی بین کاربرها و ماینرها و پروتکل شبکه.

کارمزد تراکنش چیست و چرا دریافت می شود؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که کارمزد تراکنش چیست و چرا دریافت می شود؟ بهتره بدونین کارمزد تراکنش ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات مهمی هست که در صرافی های مختلف متفاوت هست و بسیاری از افراد دلیل اینکه صرافی ها این مبلغ رو دریافت می کنند رو نمی دونن. تراکنش های ارز دیجیتال هم مانند بسیاری دیگه از تراکنش ها، شامل هزینه میشن که این هزینه با توجه به کارمزد شبکه ارز دیجیتال مورد نظر محاسبه میشه. قطعا شما با مفهوم کارمزد تراکنش ها در تراکنش های بانکی آشنا هستین.

شاید برای تان مفید باشد: آموزش شناسایی ارزهای دیجیتال مستعد رشد

هر چیزی هزینه ای داره و تراکنش های انجام شده در شبکه های بلک چین نیز از این قاعده مستثنی نیستن. پردازش تراکنش ها هزینه هایی رو به دنبال داره که کاربران شبکه بابت تایید تراکنش های خودشون در شبکه و انتقال اون ها روی شبکه بلاک چین اون رو می پردازن. از این هزینه ها با عنوان کارمزد تراکنش(Transaction Fee) یا گس فی(Gas Fee) یاد میشه.

عوامل موثر بر هزینه های کارمزد تراکنش چیست؟

عوامل موثر بر هزینه های کارمزد تراکنش

کاربران با توجه به خرید و فروش ارز دیجیتال و تحلیلی که از بازار ارزهای دیجیتال انجام میدن، همواره به دنبال کسب سود بیشتر و کاهش ضرر و زیان خود هستن. در این میان پیگیری مداوم عوامل موثر بر هزینه های کارمزد تراکنش ارزهای دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار هست. چون یکی از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در ذخیره یا انتقال ارزهای دیجیتال، میزان کارمزدی هست که از طرف ماینرها مشخص میشه.

• سرعت تراکنش

یکی از عوامل موثر بر هزینه های کارمزد تراکنش، سرعت انجام تراکنش هست. بهتره بدونین هرچقدر سرعت انجام تراکنش و تایید انتقال یا دریافت اون بیشتر باشه، کاربر یا معامله گر باید کارمزد بیشتری رو پرداخت کنه. نکته قابل توجه این هست که سرعت بالای تراکنش علاوه بر اینکه کاربران رو از نوسانات قیمتی دور می کنه، می تونه جلوی ضرر و زیان اون ها رو در بازه های زمانی طولانی بگیره.

مقاله پیشنهادی: بهترین ارزهای متاورس مستعد رشد کدامند؟

• حجم تراکنش

یکی دیگه از پارامترهای تاثیرگذار بر تعیین کارمزد ارزهای دیجیتال، حجم تراکنش هست. جالب اینجاست که بدونین عمدتا ماینرها و توسعه دهنده های کریپتو دوست دارین تراکنش های بزرگ تر رو پیگیری کنند و اون رو پذیرش و تایید کنند. این تمایل به این دلیل هست که طرفین تراکنش های بزرگ در ازای دریافت تایید معامله، پاداش و کارمزد بیشتری رو به ماینرها پرداخت می کنند.

• ازدحام جمعیت و تقاضای زیاد

یکی دیگه از پارامترهای تاثیرگذار بر تعیین کارمزد ارزهای دیجیتال، ازدحام جمعیت و تقاضای زیاد هست. با انجام هر تراکنش مقداری از فضای بلوک های موجود در بستر بلاک چین ارزهای دیجیتال پر میشه. ممکنه در یه محدوده زمانی مشخص تعداد تراکنش ها افزایش پیدا کنه و فضای کافی در بلاک موجود نباشه. در این حالت کارمزد تعیین تراکنش ها و ایجاد فضا در بلاک ارز دیجیتال افزایش پیدا می کنه. همچنین زمانی که شبکه ارز دیجیتال شلوغ نباشه و ازدحام جمعیت در اون کم باشه، هزینه های کارمزد تراکنش پایین میان.

• قیمت لحظه ای ارز دیجیتال

یکی دیگه از پارامترهای تاثیرگذار بر تعیین کارمزد ارزهای دیجیتال، قیمت لحظه ای رمز ارزهاست. امروزه هزاران ارز دیجیتال در بازار در حال مبادله و خرید و فروش هستن. هر کدوم از این رمز ارزها قیمت مخصوص خودشون رو دارن. با این وجود ارزها رمزپایه قیمت بالاتری دارن. معمولا زمانی که قیمت ارزی بیشتر باشه، کارمزد تراکنش های انجام شده در بلاک چین این ارز دیجیتال نیز بیشتر میشه. برای مثال، ارز دیجیتال اتریوم قیمتی حدود 1500 دلار داره که برای انجام تراکنش در این شبکه باید کوین ETH زیادی پرداخت بشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله عوامل موثر بر هزینه های کارمزد تراکنش، اطلاعاتی در مورد کارمزد تراکنش برای شما ارائه کنیم و به بررسی عوامل موثر بر هزینه های کارمزد تراکنش بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، کاربران با توجه به خرید و فروش ارز دیجیتال و تحلیلی که از بازار ارزهای دیجیتال انجام میدن، همواره به دنبال کسب سود بیشتر و کاهش ضرر و زیان خود هستن. در این میان پیگیری مداوم عوامل موثر بر هزینه های کارمزد تراکنش ارزهای دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار هست.


نظرات کاربران در مورد عوامل موثر بر هزینه های کارمزد تراکنش
سوال امنیتی :7+93 = ?