پاراچین چیست؟ معرفی زنجیره پاراچین پولکادات

1402/07/05
پاراچین چیست؟ معرفی زنجیره پاراچین پولکادات


ما قصد داریم در مقاله پاراچین چیست؟ به معرفی زنجیره Parachain در پولکادات بپردازیم. ولی بهتره قبل از اینکه بحث اصلی رو شروع کنیم، مرور کلی بر بلاک چین ها داشته باشیم. فناوری بلاک چین این روزها موضوعی هست که تقریبا در گفتمان اکثر افراد جامعه جای خودش رو داره، ولی کمتر کسی دقیق می دونه که بلاک چین چیست و تعاریف و برداشت های افراد اغلب کامل نیست.

 به زبان ساده بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش هست و تفاوت اون با سیستم های دیگه این هست که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، بین همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته میشن. مفهوم بلاک چین اولین بار با پیدایش اولین ارز دیجیتال به وجود اومد و پادشاه ارزهای دیجیتال برای ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی کاربران بهره برد. بلاک چین در حقیقت یک دفتر کل برای ذخیره اطلاعات در قالب تراکنش های مختلف هست، به طوری که هر عضو از شبکه یک نسخه از این دفتر رو پیش خودش نگهداری می کنه. بلاک چین رو میشه نوع خاصی پایگاه داده در نظر گرفت که می تونه اطلاعات مختلفی رو به صورت امن و غیر قابل دستکاری در خود ذخیره بکنه. 

فناوری بلاک چین که در دهه گذشته رفته رفته رشد کرده و هر روز توسط افراد بیشتری شناخته میشه، تاریخچه بیشتر از ده سال داره و میشه ریشه های اساسی ایده چنین شبکه ای رو در هزاره پیشین پیدا کرد. شاید در این میان اسم زنجیره پاراچین رو شنیده باشین و بخواهین که اطلاعاتی در مورد پاراچین ها به دست بیارین. ما سعی می کنیم در مقاله پاراچین چیست؟ زنجیره Parachain در پولکادات، هزینه راه اندازی Parachain و کاربردهای پاراچین رو مورد بررسی قرار بدیم و امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشه.همچنین شما کاربر عزیز می تونین برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد فناوری های ارز های دیجیتال به مقاله ای با همین نام در سایت ایران بایننس مراجعه کنین. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشین.

پاراچین چیست؟

پاراچین چیست؟

در پاسخ به سوال Parachain چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که پاراچین مخفف عبارت Parallelizable Chain و به معنی زنجیره قاتل موازی سازی هست و در واقع بلاک چین لایه 1 هست که در شبکه های چند زنجیره ای پولکادات و کوزاما، در کنار بقیه بلاک چین ها فعالیت می کنه. همچنین پاراچین ها بلاک چین های سفارشی هستن که به این ترتیب پاراچین ها رو می تونیم برای هر تعداد کاربرد سفارشی سازیشون کنیم و وارد بلاک چین اصلی کنیم. این بلاک چین اصلی تحت عنوان Relay Chain یا زنجیره رله شناخته میشه و قبل شبکه های پولکادات و کوزاما به حساب میاد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارز دیجیتال DOT و ارز دیجیتال کوزاما می تونید مقالات تخصصی ما در این زمینه رو مطالعه نمایید.

زنجیره رله در مرکز قرار داره و پاراچین ها به موازات زنجیره رله حرکت می کنن. پاراچین ها توسط گره با نودهای جمع کننده نگهداری میشن. همونطور که گفتیم Parachain ها قابل سفارش سازی هستن. این ویژگی به این معنی هست که صاحب یک پاراچین می تونه تصمیم بگیره که چگونه ساختار شبکه رو متنساب با برنامه مورد نظر خودش بسازه. علاوه بر این، او همچنین می تونه حاکمیت شبکه رو کنترل کنه. البته لازم به ذکره که همه شبکه های بلاک چین از ادغام پاراچین ها پشتیبانی نمی کنند.

پاراچین رو میشه گونه ای از شبکه های بلاک چین در نظر گرفت که ساختاری خاص برای مدیریت دیتا و اطلاعات هست. همچنین از نظر ساختاری، Parachain ها توسط یک نگهدارنده شبکه شناخته میشن که به عنوان کولاتور نیز نام برده میشن. پاراچین ها کارکرد خودشون رو برای موارد و کاربردهای خاص استفاده بهینه می کنن و در اکثر موارد از توکن های بومی خودشون پشتیبانی می کنن. علاوه بر این، برای تبدیل شدن به یک پاراچین در پولکادات و کوزاما، پروژه ها باید در حراج پاراچین شرکت کنند که در بخش های بعدی در مورد اون بیشتر توضیح می دیم.

بررسی نحوه کار پاراچین ها:

نحوه کار پاراچین ها

در این قسمت از مقاله پاراچین چیست؟ نحوه کار Parachain ها رو بررسی می کنیم. پولکادات و کوزاما شبکه هایی هستن که امکان انتقال اطلاعات و توکن ها رو فراهم می کنن. برخلاف اتریوم، جایی که برنامه های غیر متمرکز در محدوده تعیین شده توسط بلاک چین ایجاد میشن، Polkadot و Kusama به توسعه دهندگان اجازه میدن تا بلاک چین های خودشون رو ایجاد کنن. به این معنی که هر پاراچین می تونه پارامترهای خاص خود مثل زمان بلوک، هزینه تراکنش، مکانیزم حکمرانی و پاداش های استخراج رو داشته باشه.

هر پاراچین می تونه با اجماع و حکمرانی خودش ساخته بشه. که به این ترتیب پاراچین ها می تونن ویژگی های خاص خودشون رو داشته باشن و متناسب با نیازهای فردی بهینه سازی بشن. همچنین اکثر Parachain ها با استفاده از زنجیره رله ساخته میشن که یک چارچوب هست که متناسب با مقیاس مشخص به بلاک چین ها اجازه میده تا ظرف چند ساعت با مشخصات تعیین شده ساخته بشن. علاوه بر این، از اونجایی که Relay chain می تونه با استفاده از پل یا بریج به بقیه بلاک چین ها متصل بشه، هر بلاک چین مبتنی بر اون می تونه به راحتی با شبکه های دیگه ای مثل بیت کوین و یا اتریوم ارتباط برقرار کنه.

Parachain ها از امنیت شبکه پولکادات و کوزاما که از طریق Relay Chain فراهم میشه، بهره مند میشن و نیازی نیست به مجموعه گره های اعتبارسنج خودشون تکیه کنن. در عوض، پاراچین ها از طریق گره های Collator نگهداری میشن که تاریخچه کامل رو برای هر پاراچین و داده های تراکنش پاراچین رو به صورت بلوک هایی برای اضافی کردن به زنجیره ذخیره می کنه.

ویژگی های Parachain چیست؟

Parachain چیست

شبکه‌های Polkadot به منظور ایجاد تعداد زیادی بلاکچین مختلف و امکان ارتباط آنها با یکدیگر از مفهوم "پاراچین (Parachain)" استفاده می‌کنند. پاراچین‌ها ارزش اصلی اکوسیستم Polkadot را ایجاد می‌کنند و ویژگی‌های مهمی دارند که به ترتیب عبارتند از:

1. انعطاف‌پذیری: پاراچین‌ها به برنامه‌ها و بلاکچین‌های مختلف اجازه می‌دهند تا بر اساس نیاز خود اقدام به ایجاد بلاکچین کنند و به شبکه Polkadot متصل شوند. این انعطاف‌پذیری به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های متنوعی را در این شبکه اجرا کنند.

2. امنیت متمرکز: یکی از ویژگی‌های بارز پاراچین‌ها، این است که آنها از امنیت شبکه اصلی Polkadot بهره‌مند می‌شوند. این به معنای این است که تمام پاراچین‌ها از قدرت امنیتی تمامی شبکه Polkadot بهره‌مندند و برای حفظ امنیت خود به ویژگی‌های کامپیوتری شبکه اصلی Polkadot نیازی ندارند.

3. تعامل با یکدیگر: پاراچین‌ها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اطلاعات و تراکنش‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این امکان به تعامل و اشتراک‌گذاری اطلاعات بین بلاکچین‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف کمک می‌کند.

4. پلتفرم توسعه‌پذیر: پاراچین‌ها به توسعه‌دهندگان امکان ایجاد اپلیکیشن‌های متنوعی را می‌دهند و به آنها اجازه می‌دهند که برنامه‌های مختلفی را با استفاده از ابزارهای توسعه‌ای Polkadot ایجاد کنند.

5. استفاده از DOT: برای ایجاد پاراچین در شبکه Polkadot، توسعه‌دهندگان باید DOT (توکن اصلی شبکه Polkadot) را برای خرید فضای پاراچین مورد استفاده قرار دهند.

6. توکن خودگردان پاراچین: هر پاراچین می‌تواند توکن‌های خود را داشته باشد و از آنها برای اجرای تراکنش‌ها و انجام فعالیت‌های داخلی خود استفاده کند.

کاربردهای پاراچین:

کاربردهای پاراچین

در این بخش از مقاله Parachain چیست؟ برخی از کاربردهای پاراچین رو مورد بررسی قرار می دیم. پاراچین برای تسهیل قابلیت همکاری بین بلاک چین های مختلف ایجاد شده و به اکثر بلاک چین های مستقل لایه 1 اجازه میده با وجود تفاوت در تخصص، اهداف و ساختار داخلی با هم کار کنن. به همین دلیل پولکادات تنها یک معیار برای طراحی Parachain تعیین می کنه که ثابت می کنه هر بلوک از پروتکل مورد توافق پیروی کنه.

به لطف قابلیت همکاری ذاتی که Polkadot برای پاراچین ها فراهم می کنه، Parachain ها می تونن با استفاده از پل های شبکه ای متقابل به شبکه های خارجی مثل بیت کوین و اتریوم متصل بشن. (اگه دوست دارین در مورد ارز دیجیتال بیت کوین و ارز دیجیتال اتریوم اطلاعات کاملی کسب کنین مقاله های ما را در اون زمینه مطالعه کنین.)بنابراین یک نمونه عالی از پاراچین که قابلیت های پل رنجیره ای رو فراهم می کنه، چیزی غیر از Clover Finance نیست. علاوه بر این ها، به دلیل تطبیق ذاتی، کاربردهای پاراچین می تونه متنوع باشه، از جمله:

• کیف پول های دیجیتالی

• امور مالی غیر متمرکز

• قراردادهای هوشمند

• اوراکل ها

• تایید هویت

• اعتبارسنجی ها

موارد استفاده از پاراچین ها:

موارد استفاده از پاراچین ها

یکی از موارد استفاده اصلی برای فناوری پاراچین، تامین مالی غیر متمرکز هست. هدف بسیاری از پاراچین ها بازسازی سیستم های مالی سنتی مثل بانک ها و صرافی ها با ارز دیجیتال هست و ممکنه راه حل هایی ارائه بدن که به کاربران این امکان رو بده تا دارایی های دیجیتال خودشون رو از جمله خرید، فروش و انتقال مدیریت کنن. همچنین ممکنه یک هاب Defi زنجیره ای متقاطع، پروژه ای با قابلیت های استیبل کوین یا برنامه غیر متمرکز خود، یا یک بازار پول زنجیره ای متقابل ارائه بکنه. 

مورد دیگه استفاده از پاراچین ها قراردادهای هوشمندی هست که توسط پروژه هایی ارائه میشه که توسعه دهندگان اتریوم رو قادر میسازه تا قراردادهای خودشون رو به Polkadot انتقال بدن. بنابراین اکوسیستم پولکادات رو برای انواع Dapp های محبوب و تعداد زیادی از توسعه دهنده ها باز می کنه. اکوسیستم پولکادات در حال حاضر شامل یک پلتفرم قرارداد هوشمند و یک پلتفرم تحت رهبری جامعه هست که منعکس کننده حساب ها، کلیدها، اشتراک ها و گزارش های اتریوم هست.

علاوه بر این، اکوسیستم پولکادات مکانی برای پروژه ها فراهم می کنه که از موارد استفاده خاص بهره می برن. به عنوان مثال یک پلتفرم پاراچین برای شبکه های اجتماعی غیر متمرکز مقاوم در برابر سانسور و یک اشیا IOT و راه حل روباتیک آینده نگر منبع باز وجود داره که ربات ها رو به عنوان یک سرویس برای کاربران نهایی با یک سیستم غیر متمرکز به هم متصل می کنه که در سطح جهان فعالیت های اون ها رو نظارت می کنه. برای خرید پولکادات می تونین از صرافی ایران بایننس استفاده کنین.

مزایده پاراچین چیست؟

مزایده پاراچین چیست

پاراچین هایی وجود دارن که توسط حراج ارائه میشن. با انتخاب گزینه مزایده پاراچین، تیم های پاراچین می تونن با توکن های بومی مربوط به پولکادات یا کوزاما پیشنهاد بدن، یا اون ها رو از جامعه با استفاده از وام های جمعی تهیه کنند. همچنین بلاک چین هایی که برای پارامترهای معمولی مناسب نیستن و می خوان به طور مداوم در سیستم شرکت کنن، می تونن با برنده شدن در حراج اسلات پاراچین، یک شکاف در زنجیره رله اجاره کنند. این اجاره به وجود تیم پاراچین نیاز داره تا مقدار قابل توجهی از DOT یا KSM رو در طول مدت اجاره از کاربر بگیرن.

مدت زمان اجاره، به دو سال محدود هست و به دوره های سه ماهه تقسیم میشه. این مکانیسم فاصله ای از تمایل به اجازه دادن به مقدار بیشتری از تنوع اکوسیستم اختصاص داده شده. هدف اون جلوگیری از انباشت اسلا ت های بلاک چین های بزرگ و با بودجه خوب هست و به آرامی به بلاک چین های کوچک تر اجازه میده تا مدت هایی رو که هنوز پر شدن رو اشغال کنن. علاوه بر این، پاراچین ها می تونن یک اسلات رو برای هر ترکیبی از دوره های زمانی اجاره بگیرن و همزمان بیش از یک اسلات رو در اختیار خودشون قرار بدن.

با شرکت در حراج اسلات پاراچین ها، پروژه ها موافت می کنن که مقدار DOT یا KSM رو که برای مدت دوره اجاره انتخاب شده پیشنهاد دادن قفل و بعد از اون کل مبلغ رو ازاد کنن. بعد از اون، پروژه ممکنه تصمیم بگیره که دوباره برای یک اسلات دیگه پیشنهاد بده یا به عنوان پارا Thread اجرا بشه. در طول دوره اجاره، توکن ها در حساب اصلی ذخیره میشن، اما برای شرط بندی، انتقال یا استفاده های دیگه در دسترس نیستن. برای خرید KSM می تونین از صرافی ایران بایننس استفاده کنین.

تفاوت بین قراردادهای هوشمند و پاراچین چیست؟

 پاراچین چیست

در این قسمت از مقاله Parachain چیست؟ قصد داریم تا تفاوت بین قراردهای هوشمند و Parachain ها رو مورد بررسی قرار بدیم. قراردادهای هوشمند به نرم افزارهای کوچکی گفته میشه که بر روی بلاک چین های اختصاصی مثل اتریوم، الگورند، سولانا، تزوس و کاردانو و... کار می کنن. ولی از اون جایی که این قراردادها بر روی بلاک چین اجرا میشن و رقبای زیادی دارن، ممکنه هزینه تراکنش ها، سرعت آهسته رو به دلیل تراکم زیاد به دنبال داشته باشه. در این واقع این یکی از چالش های بزرگ برای پذیرش گسترده زیرساخت های بلاک چین هست چون اون ها به اندازه کافی قابل استفاده نیستن و برای پیاده سازی هم راحت نیستن.

از طرف دیگه، پاراچین ها بلاک چین های مستقلی هستن که برای هدف خاصی ایجاد میشن و تعداد زیادی از خدمات و کاربردها رو به مشتریان خود ارائه میدن. همچنین اینکه پاراچین ها به جای استفاده از یک رایانه مجازی، با یکدیگه در ارتباط هستن تا شبکه ای از بلاک چین ها با کارایی بالا رو تولید کنن. هدف پاراچین های مبتنی بر پولکادات کاهش محدودیت های تحمیل شده توسط حداکثر گرای زنجیره ای و خطرات بالکانیزاسیون در بلند مدت هست.

پاراچین یا پاراترد چیست؟

پاراتردها یا parathread ها پاراچین هایی هستن که به جای اجاره اسلات پاراچین، با استفاده از یک مدل Pay-as-you-go به پولکادات متصل میشن. مدل پاراترد به ویژه برای پروژه هایی که به اتصال مستمر به شبکه نیاز ندارن، مناسب هست. بلاک چین ها در پولکادات بسته به نیاز اون ها و در دسترس بودن اسلات های پاراچین در زنجیره رله می تونن بین پاراچین ها و پاراتردها وجود داشته باشن.

هدف Parachain چیست؟

هدف Parachain

مدل پاراچین پولکادات با این اعتقاد طراحی شده که اینترنت آینده مستلزم ایجاد زنجیره های متفاوتی هست که به طور همزمان کار می کنن و با یکدیگه همکاری دارن. بنابراین، همونطور که اکنون اینترنت کاربران مختلف و نیازهای خاص اون ها رو برطرف می کنه، بلاک چین ها نیز باید بتونن خدمات مختلفی رو ارائه بدن. به این ترتیب یکی از شبکه ها ممکنه مخصوص بازی ، برای امور مالی، برای ذخیره سازی داده ها، شبکه های دیگه برای NFT ها و برنامه های کاربردی اینترنتی و همچنین بسیاری از برنامه های کاربردی دیگه به وجود بیاد.

بنابراین، به دلیل قابل همکاری در آینده Polkadot هیچ الزام خاصی در طراحی پاراچین خودش قائل نیست. علاوه بر این، پاراچین ها باید به اعتبارسنجان پولکادات ثابت کنن که هر بلوک از پاراچین از پروتکل توافق شده پیروی و اطاعت می کنه. این کار اجازه میده تا Parachain از مقدار قابل توجهی از محدودیت زیرساختی برخورداربشن و این انعطاف پذیری به این معنی هست که هر پاراچین می تونه طراحی، روند حاکمیتی و رمز خودش رو داشته باشه که برای استفاده خاص خودش بهینه شده.

این آزادی نسبی معماری همچنین اجازه میده تا پاراچین به صورت شبکه های خصوصی یا عمومی، به عنوان شرکت ها یا جوامع، به عنوان بسترهایی برای توسعه دهنده ها و سایر پروژه ها برای ایجاد برنامه کاربردی از جمله، به عنوان ارائه دهندگان خدمات دیفای یا پر.تکل های پل متقاطع نهایی استفاده بشه. این امکانات به وضوح چند برابر هستن و اون ها جوهر واقعی طراحی چند زنجیره ای پولکادات رو در برمی گیرن، در حالی می تونن که توسعه شبکه انسداد رو منسجم و آینده رو افزایش میدن.در اینجا توصیه میکنیم برای مطالعه بیشتر مقاله انواع شبکه های ارز دیجیتال رو هم بخونید.

هزینه راه اندازی پاراچین:

هزینه راه اندازی پاراچین

بسیاری از کسب و کارها با مطرح شدن فناوری بلاک چین به دنبال استفاده از این فناوری هستن اما ایجاد یک شبکه بلاک چین مستقل، به زمان، تخصص و هزینه بالایی نیاز داره. همچنین راه اندازی Parachain یکی از راه حل های جایگزین هست. هزینه راه اندازی Parachain و اجرای شبکه هایی همچون کازماس، تزوس و آیاس چیزی در حدود 10 میلیون دلار در سال هست. شبکه های بزرگ و مطرحی همچون اتریوم و بیت کوین، هزینه سالانه بالغ بر یک میلیارد دلار در سال دارن. شبکه پولکادات نیز در گزارشی اعلام کرده که هزینه سالانه راه اندازی پاراچین در این شبکه، چیزی حدود 100 تا 200 هزار دلار هست. این رقم در مقایسه با راه اندازی یک شبکه بلاک چین مجزا، بسیار کمتر هست.

تیم هایی که قصد دارن هزینه راه اندازی پاراچین مورد نیاز خودشون رو از طریق سرمایه گذاران به دست بیارن، ممکنه تصمیم بگیرن که به هر طریقی که صلاح می دونن به سرمایه گذاران خودشون پاداش بدن و این هزینه اضافی رو براشون به همراه خواهد داشت. بقیه هزینه های جزئی راه اندازی پاراچین شامل هزینه اجرای گره های تلفیق کننده روی پاراچین هست. برای برنامه های با تعداد زیادی کاربر و ترافیک بالا، انتظار میره که اجرای پولکادات به عنوان پاراچین مقرون به صرفه تر از اجرای بلاک چین انفرادی یا ساختن اون روی بستر قرارداد هوشمند موجود باشه.

در حالت ایده آل هزینه راه اندازی پاراچین تقریبا رایگانه، چون مقدار کامل ارز DOT که برای اسلات پاراچین قفل شده در پایان دوره مجددا قابل برداشت هست. به این معنی هست که Parachain می تونه بدون پرداخت هزینه های اضافی یا هزینه گاز به هر میزان که نیاز داره به قدرت محاسباتی دسترسی داشته باشه. اما از اونجایی که ارز پولکادات در این بازه زمانی قفل میشه و نمی تونین برای هیچ کاری ازش استفاده کنین، هزینه راه اندازی Parachain توسط همون ارز محاسبه میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله پاراچین چیست؟ اطلاعاتی در مورد پاراچین ها، هزینه راه اندازی Parachain و کاربردهای پاراچین برای شما ارائه کنیم. همونطور که گفتیم، مفهوم پاراچین پولکادات به این معنی هست که بلاک چین های آینده برای اجرای تعدای از فعالیت های تخصصی مورد نیاز هستن و در نتیجه باید دارای مجموعه ای متنوع از قابلیت ها باشن. بنابراین، انعطاف پذیری، مقیاس پذیری و قابلیت همکاری پاراچین ها ممکنه راه حلی مناسب برای چالش های موجود در سر راه بلاک چین باشه. خرید ارز دات و کوزاما را می تونین در صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس انجام بدین.


نظرات کاربران در مورد پاراچین چیست؟ معرفی زنجیره پاراچین پولکادات
سوال امنیتی :5+59 = ?