کیف پول کاغذی (Paper Wallet) چیست؟

1402/02/05

کیف پول کاغذی یا Paper Wallet؛ امن ترین گزینه به منظور ذخیره سازی ارزهای دیجیتال؟! آیا دوست دارین در مورد این ولت اطلاعات به دست بیارین؟ می دونین کیف پول کاغذی چیست و چطور یه پیپر ولت برای خودمون درست کنیم؟ برداشت و انتقال از کیف پول کاغذی بیت کوین، اتریوم، تتر و سایر رمزارزها چگونه است؟ آیا کیف پول های کاغذی از امنیت مناسبی برخوردار هستن؟

افزایش شدید قیمت ارز دیجیتال به ویژه بیت کوین، دوباره باعث شد تا افراد جدیدی به دنیای کریپتو وارد بشن و سرمایه گذاری بر روی رمزارزها رو شروع کنند. برای افراد تازه وارد یا قدیمی و حرفه ای در این بازار، مهم ترین مسئله، ایمن نگه داشتن ارزهای دیجیتال خودشون هست. حتی اگه با تریدهای هوشمندانه سود زیادی به دست بیارین، در صورت بی توجه به موضوع امنیت دارایی ها و سود خودتون رو از دست میدین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله کیف پول کاغذی چیست؟ اطلاعاتی در مورد کیف پول کاغذی یا Paper Wallet به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب کیف پول های کاغذی بپردازیم و امنیت کیف پول کاغذی رو مورد بررسی قرار بدیم.

کیف پول کاغذی چیست؟

کیف پول کاغذی چیست؟

اگه در بازار کریپتوکارنسی ها فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم کیف پول کاغذی یا Paper Wallet رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این ولت به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که کیف پول کاغذی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که کیف پول کاغذی همون کلید خصوصی هست که روی کاغذ چاپ شده. کیف پول های کاغذی نوعی ولت سرد هستن که دارنده این کاغذ هم به کلید خصوصی ارز دیجیتال و هم به آدرس اون رمزارز دسترسی داره و می تونه تراکنش انجام بده و ارزهای دیجیتال رو به آدرس دیگه ای منتقل کنه. بنابراین، دارنده کیف پول کاغذی به عنوان مالک اون شناخته میشه.

جالب اینجاست که بدونین کیف پول کاغذی یا Paper Wallet یه روش آفلاین و کاملا فیزیکی برای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال هست. در اینجا کلیدهای خصوصی و عمومی خودتون رو به روی تکه ای کاغذ یادداشت می کنین. سپس این کاغذ رو در جایی امن مثل گاوصندوق نگهداری می کنین. بیشتر کلیدها در قالب QR کد چاپ میشن تا در آینده بشه با سرعتی زیاد تراکنش انجام داد. در این روش کنترل کلیدهای خصوصی و عمومی به طور کامل در اختیار کاربر هست و امنیت خاطر رو برای اون ها فراهم می کنه، ولی برای کاربران تازه کار دردسرهای زیادی به دنبال داره. به همین دلیل، کیف پول کاغذی برای افراد مبتدی مناسب نیست.

مزایا و معایب کیف پول های کاغذی

مزایا و معایب کیف پول های کاغذی

همونطور که گفتیم، یه کیف پول کاغذی حاوی یه جفت کلید عمومی و خصوصی برای انجام تراکنش های رمزنگاری هست که به طور کلی با یه برنامه تولیدکننده کلید ایجاد میشه و روی کاغذ به عنوان دو رشته کاراکتر و دو کد پاسخ سریع چاپ میشه. کیف پول کاغذی یه کیف پول سرد غیرقانونی هست، به این معنی که شما خودتون کلیدها رو کنترل می کنین و کیف پول به اینترنت متصل نیست. استفاده از کیف پول های کاغذی مزایا و معایب زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب کیف پول های کاغذی بپردازیم.

مزایای کیف پول های کاغذی

  • یکی از مزایای استفاده از کیف پول های کاغذی این هست که ارتباط و اتصال اینترنتی در اون ها وجود نداره و از این رو کمتر در خطر دزدیده شدن و هک شدن قرار دارن.
  • امنیت بسیار بالایی دارن و شما می تونین با خیال راحت ارزهای دیجیتال خودتون رو در اون ها ذخیره و نگهداری کنین. البته توجه داشته باشین که باید در نگهداری کیف پول های کاغذی خودتون دقت کنین. چون هر کسی ولت کاغذی رو در دستش داشته باشه، به عنوان صاحب ولت شناخته میشه.
  • یکی دیگه از مزایای استفاده از کیف پول های کاغذی این هست که استفاده از اون رایگان هست و نیازی نیست تا برای استفاده از اون ها پولی پرداخت کنین.

معایب کیف پول های کاغذی

  • یکی از معایب استفاده از کیف پول های کاغذی، سرعت بسیار پایین انجام تراکنش ها در اون هاست که باعث شده تا کاربران رضایت نداشته باشن.
  • پیچیده بودن عملیات انجام تراکنش دریافت و انتقال ارز دیجیتال در اون هم یکی دیگه از معایب استفاده از کیف پول های کاغذی هست.
  • آسیب پذیر بودن اون ها در آتش سوزی و بلایای طبیعی. از اونجایی که جنس Paper Wallet از کاغذ هست، می تونن از آتش سوزی بسوزن و از بین برن.
  • یکی دیگه از معایب کیف پول های کاغذی این هست که امکان از بین رفتن کیف پول در شرایط خیلی معمولی مثل ریختن آب روی اون ها وجود داره.

امنیت کیف پول کاغذی چگونه است؟

امنیت کیف پول کاغذی چگونه است؟

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که باید در زمان انتخاب کیف پول ارز دیجیتال باید بهش توجه داشته باشین، سطح امنیت کیف پول مورد نظر هست. کیف پول های کاغذی یکی از روش های نسبتا قدیمی برای نگهداری رمزارزها هستن. ارزهای دیجیتال در این روش به صورت آفلاین و بدون اتصال به اینترنت نگهداری میشن. به همین دلیل در مقایسه با روش های آنلاین امنیت بیشتری دارن. یکی از ریسک های استفاده از کیف پول های کاغذی از این تصور ناشی میشه که میشه چندین بار از همون آدرس وجوه رو ارسال کرد.

Paper Wallet مزایای امنیتی زیادی به همراه داره. کاربر کم و در برابر حملات سایبری و بدافزار آسیب پذیر نیست، چون دسترسی به کلید خصوصی کاربر از طریق اون خیابون ها به راحتی امکان پذیر نیست. البته ایمنی این اسناد فیزیکی هم به صورت کامل تضمین نمیشه. اگه یه هکر احتمالی موقعیت کیف پول کاغذی شما رو پیدا کنه و از نظر فیزیکی اون رو بدزده، می تونه به دارایی های بیت کوین شما دسترسی پیدا کنه. به همین دلیل خیلی از کاربران و معامله گران کیف پول های کاغذی خودشون رو مخفی کرده و یا در جای امنی نگه می دارن.

بیشتر بخوانید: کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله کیف پول کاغذی چیست؟ اطلاعاتی در مورد کیف پول کاغذی یا Paper Wallet به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب کیف پول های کاغذی بپردازیم و امنیت کیف پول کاغذی رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این ولت ها آشنایی داشته باشین. همونطور که گفتیم، کیف پول کاغذی یکی از انواع ولت های سرد یا آفلاین هست. قبل از ظهور و رایج شدن کیف پول های مدرن از این کیف پول برای ذخیره و نگهداری رمزارزها استفاده میشد. کیف پول کاغذی یه تکه کاغذ هست که کلیدهای خصوصی و عمومی بر روی اون چاپ شده.


نظرات کاربران در مورد کیف پول کاغذی (Paper Wallet) چیست؟
سوال امنیتی :9+32 = ?